AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg bor for meg selv og har ca. 50 % boliggjeld på en bolig til 3,5-4 mill. Jeg trenger å låne opp litt på boligen for å kunne utføre nødvendig vedlikehold. Banken vil ikke låne meg mer penger siden jeg er enslig og mener jeg ikke har økonomi til det, selv om jeg er langt under tommelfinger regelen med 5 ganger egen inntekt hvis man ser på total gjeld. Alternativet er å ta opp forbrukslån som er mye dyrere. Hvilke banker pleier å være snillere når det gjelder boliglån? Jeg må fikse dette nå, hvis ikke blir det dyrere i framtiden. Anonymkode: 43c93...185
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 "Alle" bankene bruker samme kalkulator, så om banken din mener du ikke har betalingsevne, vil du nok ikke få noe lettere økning av boliglån i de andre heller. Letteste er nok å ta et forbrukslån med sikkerhet i bolig i en av "forbruksbankene", men med høyere rente og høy risiko siden banken din allerede har sagt at du har lav betjeningsevne. Gjør du dette må du fremdeles være forberedt på høyere rente fremover og være sikker på at du klarer å betale x antall tusen mer i måneden enn du gjør nå. Anonymkode: eaf8f...aa4 1
newman01 Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Det er nok ikke mange som idag får 5x årslønn i lån om de er alene i husholdningen. Om du har rundt 2 mill i lån og 500k i årslånn er du ganske nærme 5x, og det spørs om du og husholdningsøkonomien "overlever" stresstesten med 9% rente med et refinansiert lån. Men kan du ikke konvertere lånet til et rammelån? Da står du friere til å bruke pengene som du selv vil, men til en litt høyere rente da. Sbanken har en ganske grei prosess for å søke, da får du også opp estimert boligverdi. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Små lokalbanker har høyere sannsynlighet for å gjøre unntak, for det kan de nemlig. Unngå type DNB osv.. Anonymkode: 116b3...2aa
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Går nesten på minutter hos Sbanken, om det var tempo du var opptatt av. Når det gjelder å "makse" vil jrh fraråde deg å låne mer enn hva du ville fått "hvorsomhelst" Anonymkode: 73a1f...1c4
newman01 Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: selv om jeg er langt under tommelfinger regelen med 5 ganger egen inntekt hvis man ser på total gjeld. Den "tommeltotten" du henviser til er forresten en MAKSIMAL belåningsgrad, ikke noe du nødvendigvis har gjort deg fortjent til... 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 newman01 skrev (1 minutt siden): Den "tommeltotten" du henviser til er forresten en MAKSIMAL belåningsgrad, ikke noe du nødvendigvis har gjort deg fortjent til... Skulle akkurat til kommentere det samme, veldig få får 5 ganger inntekt. Anonymkode: 66ea6...288 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Vi planlegger å låne ca 2xsamlet årsinntekt på neste kjøp (og ender da opp på ca 50% belåningsgrad) Vi kunne selvfølgelig fått låne mer, men vi vil ikke "bo oss ihjel". Anonymkode: 73a1f...1c4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 newman01 skrev (2 minutter siden): Den "tommeltotten" du henviser til er forresten en MAKSIMAL belåningsgrad, ikke noe du nødvendigvis har gjort deg fortjent til... Bankene har vel lov til å avvike fra disse reglene for 10% av kundene. Typisk vil det kanskje være unge barnløse par med relativt høy inntekt og rimelig forventning om framtidig lønnsvekst. Normal maks belåning er begrenset av 5x inntekt, egenkapital og det å kunne betjene høyere rente - hva enn som slår inn først. Anonymkode: 11032...853
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 Nødvendig vedlikehold bør du kunne spare opp til. Om du ikke klarer det, er det ikke rart de ikke vil låne deg penger. Anonymkode: 44140...658 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle akkurat til kommentere det samme, veldig få får 5 ganger inntekt. Anonymkode: 66ea6...288 Vi fikk tilbud om det nå i mai. Jeg er veldig glad for at vi ikke strakk strikken så langt… Anonymkode: 11032...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå