Gå til innhold

Samboer som ofte har magevondt - vil ikke sjekke det ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har en samboer som ofte sliter med magevondt, og da må han akutt på do. Jeg vil tippe dette skjer hvertfall hver, eller hver annen uke. Da kan det gjerne være sånn at han våkner av dette og må sitte på do i flere timer pga magevondt og avføring. Ellers er han veldig sånn at han må "akutt" på do, og gjerne raskt etter inntak av et større måltid som middag osv.

Jeg har prøvd å si til han at han bør sjekke det ut, at det ikke er normalt å ha vondt i magen så ofte som han. Han spør jo gjerne om jeg også har fått vondt i magen etter vi har spist det samme til middag, men jeg gjør jo aldri det. 

Men han vil da ikke gå å sjekke det ut, og helt ærlig vet jeg ikke hva man bør teste ut først? Noen med noe erfaring? 

Anonymkode: 8ab30...93b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen allergier? Irritabel tarm? Jeg kan også få et akutt behov for å gå på do, og har da ofte litt rennende avføring🙈 Ikke vondt i magen da.Har sjekket dette ut flere ganger, også hos spesialist, men har ikke slått ut på noe som helst galt hos meg.

Mest sannsynlig har han kanskje en litt mer sensitiv mage, men skader jo virkelig ikke å sjekke det ut! Også viktig å vurdere om det «alltid» har vært sånn, eller om dette er noe som gradvis har blitt verre og verre. Dersom sistnevnte bør han i alle fall undersøke det for å utelukke mer alvorlige ting

Anonymkode: cc454...877

Skrevet

Kan godt være IBS. 

Anonymkode: 4c073...bcd

Skrevet

min samboer hadde og masse vondt i magen og trodde det var normalt, for han hadde alltid vært sånn. Det viste seg at han hadde gått store deler av livet med udiagnostisert cøliaki. Det antas at det går veldig mange rundt med cøliaki som de ikke vet om, så det er en ting som absolutt bør sjekkes.  Det er bare en blodprøve.

Anonymkode: 9d290...c75

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!
Jeg har en samboer som ofte sliter med magevondt, og da må han akutt på do. Jeg vil tippe dette skjer hvertfall hver, eller hver annen uke. Da kan det gjerne være sånn at han våkner av dette og må sitte på do i flere timer pga magevondt og avføring. Ellers er han veldig sånn at han må "akutt" på do, og gjerne raskt etter inntak av et større måltid som middag osv.

Jeg har prøvd å si til han at han bør sjekke det ut, at det ikke er normalt å ha vondt i magen så ofte som han. Han spør jo gjerne om jeg også har fått vondt i magen etter vi har spist det samme til middag, men jeg gjør jo aldri det. 

Men han vil da ikke gå å sjekke det ut, og helt ærlig vet jeg ikke hva man bør teste ut først? Noen med noe erfaring? 

Jeg har det ganske likt egentlig. Sitter sjelden i timesvis, men kan få voldsomt hastverk med å komme meg på do etter middagsmåltider. 

Har vært hos legen og målt sjekket for det meste. Men han fant ingenting.

Anonymkode: d186b...f90

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

min samboer hadde og masse vondt i magen og trodde det var normalt, for han hadde alltid vært sånn. Det viste seg at han hadde gått store deler av livet med udiagnostisert cøliaki. Det antas at det går veldig mange rundt med cøliaki som de ikke vet om, så det er en ting som absolutt bør sjekkes.  Det er bare en blodprøve.

Dette slo meg også så jeg testet det. Har også cøliaki i familien. Men legen min avkreftet det etter blodprøve. Men det er verdt og sjekke ut for symptomene stemmer. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn startet det hos min mann. Det var tarmkreft.

Anonymkode: 945c0...8ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette slo meg også så jeg testet det. Har også cøliaki i familien. Men legen min avkreftet det etter blodprøve. Men det er verdt og sjekke ut for symptomene stemmer. 

hvis du har cøliaki i familien, og de typiske symptomene, så ville jeg bedt om gastroskopi. Med mindre blodprøven viste at du ikke har det genet som er nødvendig for å utvikle cøliaki. Men det er ikke alltid cøliaki gir utslag på blodprøver, og da må man ta gastroskopi hvis mistanken er der fremdeles.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig dumt å ikke sjekke ut, for når man vet hva det er, så kan man behandle det riktig. Dette kan være alt fra ibs til mer alvorlige ting, og jo lenger man går uten å gjøre noe med det, jo verre blir det. 

Mest sannsynlig er han redd for hva det kan være, kvier seg for undersøkelser, og stikker hodet i sanden og later som det ikke er et problem.

Legen begynner ofte med blodprøver og avføringsprøve, og tar det derfra. 

Anonymkode: f923a...c8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Spiste du glutenholdig mat før prøven ble tatt? 

Anonymkode: 96418...3d9

Skrevet

Eksen var slik han også. Noen dager hadde han så vondt at han bare lå på sengen og syntes synd på seg selv. 
Jeg oppfordret han flere ganger: « enten du går til legen nå og finner ut av det eller så må du ta deg sammen, slutte å klage og bevege deg til jobb/andre ting som skulle ble gjort»

Håpløst, men men er en grunn til at jeg er eksen nå…

Anonymkode: 9ed01...949

Skrevet

Takk for mange svar :) Ja, han stikker vel hodet litt i sanden og syns kanskje det er en ubehagelig samtale og ta opp med legen. Vet at hans mor også sliter med "sensitiv mage" uten at jeg helt vet hva som er årsaken der.

Har jo tenkt tanken på at det kan være verre ting, men han har egentlig "alltid" vært sånn. Også blir man jo vant til hvordan ting er. Men det å ha ofte vondt i magen så man våkner av det og måtte tilbringe flere timer på do vil jeg jo ikke anse som normalt. Derimot mener han det er normalt at man må veldig fort på do etter et stort måltid, kan jo hende det ikke nødvendigvis er så rart, men bare ulikt meg.

Får pushe på litt mer for et legebesøk. 

• Hjerte 1
Skrevet

Cøliaki og melkeallergi. De to henger ofte sammen. 

Ønsker han absolutt ikke å gå til legen, så går det jo an å teste ut om han blir bedre ved å unngå gluten og/eller melk. 

Anonymkode: 9d98c...608

Skrevet

Var som å høre om hjemme hos oss. Jeg maste om at han måtte sjekke det, han viftet det unna. Til en dagen han kom hjem fra legen med en fersk cøliaki-diagnose....

Anonymkode: 339ab...95c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Cøliaki og melkeallergi. De to henger ofte sammen. 

Ønsker han absolutt ikke å gå til legen, så går det jo an å teste ut om han blir bedre ved å unngå gluten og/eller melk. 

det er IKKE lurt  å teste på egen hånd, for det ødelegger for en evt senere blodprøve, som da vil kunne gi et falskt negativt resultat.

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for mange svar :) Ja, han stikker vel hodet litt i sanden og syns kanskje det er en ubehagelig samtale og ta opp med legen. Vet at hans mor også sliter med "sensitiv mage" uten at jeg helt vet hva som er årsaken der.

Har jo tenkt tanken på at det kan være verre ting, men han har egentlig "alltid" vært sånn. Også blir man jo vant til hvordan ting er. Men det å ha ofte vondt i magen så man våkner av det og måtte tilbringe flere timer på do vil jeg jo ikke anse som normalt. Derimot mener han det er normalt at man må veldig fort på do etter et stort måltid, kan jo hende det ikke nødvendigvis er så rart, men bare ulikt meg.

Får pushe på litt mer for et legebesøk. 

Nei det er ikke normalt å måtte fort på do, og ihvertfall ikke måtte bli sittende i flere timer. 

Anonymkode: f923a...c8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er IKKE lurt  å teste på egen hånd, for det ødelegger for en evt senere blodprøve, som da vil kunne gi et falskt negativt resultat.

Så spis gluten før testen. Problemet løst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis man med cøliaki har lev uten gluten og må innføre det igjen blir plagene mye kraftigere enn før. Det holder heller ikke med noen måltider med gluten, man må spise det daglig i ca 3 mnd for å få skadene som slår ut på testene.

Få klarer å gjennomføre dette, derfor er det så viktig å ta tester før, deretter legge om kostholdet.

Anonymkode: 339ab...95c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke så enkelt, du.

En cøliaker som slutter med gluten, og så starter igjen, vil erfare at det er veldig smertefullt å spise gluten igjen, etter at man har sluttet med det. Det er mye verre enn det var før man kuttet gluten.

Det er derfor det å slutte med gluten på egen hånd, for så å måtte gjennom en s.k. provokasjon, er et elendig råd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei!

Man starter med å snakke med legen og forklare symptomer, så bestemmer legen hvilke tester som eventuelt skal gjennomføres først. 

Hvis han ikke ønsker snakke med lege, så må det være opp til han. Om du tvinger han til å dra til legen, så er vel sjansen stor for at han ikke gidder være åpen og ærlig med legen. 

Anonymkode: a3402...05a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...