AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #21 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud. Vår 5,5-åring - gutt - født i desember, elsker skolen. Klarer seg fint, er langt fremme i alle fag, elsker å gå på skolen. De er i en beskyttet boble. Anonymkode: 26ac6...513 Min unge greide seg super dupert i barnehagen som 1 åring. Slutt å klag på tidlig barnehagestart alle sammen. Mitt barn greide seg fint! Anonymkode: c20ba...89a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #22 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg er ikke bekymret for evnen til å lære, tror jeg har et oppegående og glupt barn. Jeg er mer bekymret for at barnet skal sitte i ro på plassen sin, ta ansvar for seg selv på en annen måte enn i barnehagen, press om å jobbe/konsentrere seg og mye mindre lek enn før Anonymkode: bbf5b...831
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #23 Skrevet 26. oktober 2023 Det kommer an på hvor modent barnet ditt vil være. Min var fem da hun startet. For henne var dette for tidlig, mtp lesing og skriving spesielt. Utredes for dysleksi nå i tredje. Anonymkode: b3891...3ce
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #24 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om du har klump i magen, synes barnet ditt er lite, er urolig, synes det er for tidlig osv osv., så er det bra om barnet ditt kommer seg ut av din trygge favn og på skolen, så ser du også hvilke kvaliteter barnet ditt har i seg og at det klarer seg bra. Men om barnet ditt er f.eks. gutt som ble født i desember og skulle vært født i februar, så ville jeg søkt om utsettelse. Anonymkode: 26ac6...513 Barnet mitt er lite, det er et faktum, ikke noe jeg tenker. Et barn født i slutten av desember er lite ved skolestart. Jeg ser fint mitt barns kvaliteter, og jeg tror at barnet mitt har godt av meg som en del av sin trygge havn også i årene fremover uavhengig om skolestart hadde vært i 2024 eller 2025 eller senere. Jeg synes det er tidlig å sette et lite barn i de rammene/kravene, når man vet at det ikke er barnets beste Anonymkode: bbf5b...831
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #25 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har en sønn født siste halvdel av desember, han er nå snart 16 år og det har gått veldig fint. Han lærte å lese som 5-åring, kjedet seg mye gjennom skolen og går nå på studiespesialiserende. Jeg vet at han selvsagt ikke er normen, men jeg vil bare poengtere at dette kan gå veldig fint, ingen vits i å ta sorgene på forskudd Anonymkode: c724d...16f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #26 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en sønn født siste halvdel av desember, han er nå snart 16 år og det har gått veldig fint. Han lærte å lese som 5-åring, kjedet seg mye gjennom skolen og går nå på studiespesialiserende. Jeg vet at han selvsagt ikke er normen, men jeg vil bare poengtere at dette kan gå veldig fint, ingen vits i å ta sorgene på forskudd Anonymkode: c724d...16f Skjønner det. Jeg tenkte ikke mest på det faglige, men mer å bli presset inn i snevre rammer så tidlig Anonymkode: bbf5b...831
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #27 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ingen vits i å ta sorgene på forskudd Anonymkode: c724d...16f Det å tenke fremover, er faktisk veldig "vits". Msn kan utrette stor forskjell for en umoden skolestarter om man tar tak i det tidlig. Som foreldre trenger man ikke være passiv passasjer. Anonymkode: dfcd9...466 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #28 Skrevet 26. oktober 2023 https://www.dagsavisen.no/debatt/2018/04/18/5-aringer-burde-ikke-ga-pa-skole/ For 60.000 førsteklassinger nærmer det første skoleåret seg nå slutten. Mange av disse gledet seg til å begynne. Mange var kjempeklare til å begynne å lære. Men vi må også innse at veldig mange av disse små menneskene ennå ikke hørte hjemme i skolen. «Påfallende mange er ikke klare, det gjelder spesielt gutta, og det skyldes ikke barnehagens innsats. Jeg vil si at halvparten av førsteklassingene ikke er skolemodne», sier en rektor til meg. Anonymkode: c20ba...89a 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #29 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer an på hvor modent barnet ditt vil være. Min var fem da hun startet. For henne var dette for tidlig, mtp lesing og skriving spesielt. Utredes for dysleksi nå i tredje. Anonymkode: b3891...3ce Modent ift skolefag (kan lese/skrive nå), men umodent ift å sitte i ro, bli presser til å gjøre ting/krav, ta ansvar for seg selv. Tror barnet mitt trenger lek Anonymkode: bbf5b...831
Hensatt Skrevet 26. oktober 2023 #30 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er alt for tidlig. Spesielt fordi regjeringen ikke holdt det de lovet. De yngste barna skulle få mer lek i skolehverdagen. Det har de ikke fått. Når det hele tiden skal snakkes om hvor forferdelig det er for ettåringer å begynne i barnehagen, så er dette like ille. En liten 5 åring skal gå fra barnehagen, til å sitte stille på skolebenken i timesvis hver dag, med noen få og korte friminutt. Ikke greit. Få tilbake førskole. Anonymkode: c20ba...89a De starter nå med pedagogisk opplegg helt fra de går i barnehagen. Jeg mener det har gått mye for langt. De kunne heller flyttet alle pedagogene fra barnehagen til 1-2.trinn på skolen, så de hadde fått en langt mykere start. Få tilbake leken både i skolen og barnehagen mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #31 Skrevet 26. oktober 2023 Alt for tidlig! Stem rødt som ønsker seksåringene tilbake i barnehagen. Anonymkode: 09a94...b1c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #32 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg blir helt oppgitt over at bhg er en «pedagogisk institusjon» ja. La bhg være akkurat det den var tiltenkt, en oppbevaringsplass mens foreldrene er på jobb. Tilrettelegg for fin lek, ikke pedagogisk piss. Flytt pedagogene til skolen og få de ufaglærte ut av skolen og inn i bhg Anonymkode: 46cb9...b04
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #33 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Modent ift skolefag (kan lese/skrive nå), men umodent ift å sitte i ro, bli presser til å gjøre ting/krav, ta ansvar for seg selv. Tror barnet mitt trenger lek Anonymkode: bbf5b...831 Ja, og der skoler forskjellige hva de legger opp til i skolehverdagen. Vår skole legger opp til frilek f.eks på tvers av klassene så de også blir kjent slik. Øktene i undervisning er ikke lange av gangen, maks lese i 20 min f.eks, eller mindre. Noen lærere er flinke til å legge inn variasjon i timene, så det ikke blir så stillesittende. Forhør deg hvis du vet om noen som har barn på den skolen din skal begynne på. Uansett når barnet ditt begynner er tett dialog mellom skole og hjem kjempe viktig! Lykke til ❤️ Anonymkode: b3891...3ce
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #34 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg er lærer på 1-4. trinn og ser at det er stor forskjell på barna. Jeg har hatt desember barn som er veldig skoleklare og barn født på våren som helt sikkert hadde hatt godt av et år til i barnehagen. Alle barn er ulike! Jeg er også mamma til en desembergutt, som skulle vært født i januar. Han får et år mindre år i barnehagen ( han startet som 1,5 åring) og vil starte på skolen som 5,5 år. Men her kan vi som foreldre faktisk hjelpe til! Vi kan øve på ulike ting; kle på seg, legge matboks i sekken, gå på do og tørke seg eller øve opp arbeidskapasitet ved f. eks å tegne, perle og klippe med saks. TS , du har et år til å forberede barnet ditt. Jeg tror at hvis du er oppmerksom og forberedt på det, så vil kanskje barnet ditt få en litt enklere skolestart. Det faglige tar skolen seg av og det er fortsatt mye lek i første klasse. Anonymkode: e9561...c3c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #35 Skrevet 26. oktober 2023 Mitt desemberbarn hadde ingen problemer med skolestart. Det var masse lek, både frilek og organisert, praktiske læringsaktiviteter og turdager i 1.klasse. Det går nok fint. Anonymkode: a203f...41b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #36 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å tenke fremover, er faktisk veldig "vits". Msn kan utrette stor forskjell for en umoden skolestarter om man tar tak i det tidlig. Som foreldre trenger man ikke være passiv passasjer. Anonymkode: dfcd9...466 Det å ha en klump i magen er ikke lønnsomt for barnet. Forskning viser at om man har tro på at barnet klarer seg og ikke går rundt og er urolig, så vil det ordne seg i større grad, fordi man utstråler en tro på barnets evner. Anonymkode: 26ac6...513
Ny Bruker Skrevet 26. oktober 2023 #37 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ønsker bare å lufte noen tanker.. Barnet mitt starter på skolen i august, så er enda en stund. Men barnet er da 5 år gammel. Synes det er så tidlig.. Er de virkelig klare så tidlig? Hvordan går det med de små? Vondt i mammahjertet bare av tanken Anonymkode: bbf5b...831 I norsk utdanningssystem -- ikke noe problem. Innholdet og aktivitetene er tilpasset 5-6åringer.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #38 Skrevet 26. oktober 2023 Ny Bruker skrev (Akkurat nå): I norsk utdanningssystem -- ikke noe problem. Innholdet og aktivitetene er tilpasset 5-6åringer. Denne påstanden hat du ikke belegg for. Mulig du har hatt flaks med din skole, men det er ikke slik over alt. Anonymkode: dfcd9...466
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå