Gå til innhold

Skolestart 5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker bare å lufte noen tanker.. Barnet mitt starter på skolen i august, så er enda en stund. Men barnet er da 5 år gammel. Synes det er så tidlig.. Er de virkelig klare så tidlig? Hvordan går det med de små? Vondt i mammahjertet bare av tanken

Anonymkode: bbf5b...831

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt er født helt i slutten av desember og startet nå i august. Hun elsker å leke og være kreativ så var veldig bekymret for skolestart, men det ser ut til å gå veldig bra😊 elsker fortsatt å leke og være aktiv, men trives og klarer seg godt. 

Anonymkode: 729ab...f08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet mitt er født helt i slutten av desember og startet nå i august. Hun elsker å leke og være kreativ så var veldig bekymret for skolestart, men det ser ut til å gå veldig bra😊 elsker fortsatt å leke og være aktiv, men trives og klarer seg godt. 

Anonymkode: 729ab...f08

Samme med mitt barn

Skrevet

Min eldste er født helt i starten av desember og var derfor 5,5 da han begynte på skolen. Det gikk veldig veldig fint. Han var virkelig mer enn skoleklar, særlig faglig sett og har alltid vært veldig skoleflink. Han kjente så vidt én annen gutt i klassen fra før og de to ble raskt bestevenner og er det fremdeles nå. Han har alltid klart seg bra sosialt og har hatt en fin vennegjeng som har fulgt hverandre både på barne- og ungdomsskolen. Det er fortsatt mye lek og ikke minst fokus på det sosiale i første klasse, hos oss har de bl.a. uteskole en fast dag i uken.

Det føles som en kjempeovergang å gå fra å være veldig beskyttet i barnehagen til å plutselig i løpet av to måneder være skolebarn og måtte være stor og mer selvstendig, men de vokser utrolig mye i løpet av siste året i barnehagen og sommerferien før skolestart. Barnehagen kommer til å ha mye fokus på skolestart og de skal besøke skolen og øve på praktiske ting. Det kommer til å gå veldig fint. Den lille gutten min som jeg også lurte på om var klar for skolen for 10 år siden er nå en høy og flott straks 15-åring. ❤️ Tiden raser av gårde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker bare å lufte noen tanker.. Barnet mitt starter på skolen i august, så er enda en stund. Men barnet er da 5 år gammel. Synes det er så tidlig.. Er de virkelig klare så tidlig? Hvordan går det med de små? Vondt i mammahjertet bare av tanken

Barna har godt av å klippe navlestrengen! 

Anonymkode: 26ac6...513

• Nyttig 1
Skrevet

Det skjer mye utviklingsmessig fra nå til august 24. Selvsagt er barnet ditt lite, det kommer du alltid til å synes. Men dette kommer nok til å gå helt fint. Det viktigste er også hvordan din holding er overfor barnet og kommende skolestart. Får barnet ørene fulle av, stakkars liten, så liten du er som skal begynne på den skumle fæle skolen, så  tenker jeg du har lagt lista for at det kommer til å bli grusomt. Både for deg og barnet ditt.

Innta en litt mer positiv holdning, prøv iallefall, du er ikke den enste som har fått barn i november/desember. Ja, jeg snakker av erfaring her, bare så det er sagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er så tidlig.. Er de virkelig klare så tidlig? 

Ja, det er for tidlig. Derfor prøvde vi bare på tider av året som ville mødføre barn tidlig på året

Hilsen skoleansatt 🫣

Anonymkode: dfcd9...466

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barna har godt av å klippe navlestrengen! 

?

Skrevet

Det er alt for tidlig. Spesielt fordi regjeringen ikke holdt det de lovet. De yngste barna skulle få mer lek i skolehverdagen. Det har de ikke fått. 

Når det hele tiden skal snakkes om hvor forferdelig det er for ettåringer å begynne i barnehagen, så er dette like ille. En liten 5 åring skal gå fra barnehagen, til å sitte stille på skolebenken i timesvis hver dag, med noen få og korte friminutt. 

Ikke greit. Få tilbake førskole. 

Anonymkode: c20ba...89a

• Liker 3
Skrevet
Mrs.Under skrev (6 minutter siden):

Det skjer mye utviklingsmessig fra nå til august 24. Selvsagt er barnet ditt lite, det kommer du alltid til å synes. Men dette kommer nok til å gå helt fint. Det viktigste er også hvordan din holding er overfor barnet og kommende skolestart. Får barnet ørene fulle av, stakkars liten, så liten du er som skal begynne på den skumle fæle skolen, så  tenker jeg du har lagt lista for at det kommer til å bli grusomt. Både for deg og barnet ditt.

Innta en litt mer positiv holdning, prøv iallefall, du er ikke den enste som har fått barn i november/desember. Ja, jeg snakker av erfaring her, bare så det er sagt.

Overfører ikke disse holdningene til barnet mitt altså.. Bare kjenner på en voksende klump i magen for skolestart. Barnet mitt hadde februar termin og kom i slutten av desember. Er også lite for alderen (94 cm på fireårskontrollen) og mager, så ser likesom litt skjør ut rent fysisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er for tidlig. Derfor prøvde vi bare på tider av året som ville mødføre barn tidlig på året

Hilsen skoleansatt 🫣

Termin var i februar, men det ble født i slutten av desember

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er alt for tidlig. Spesielt fordi regjeringen ikke holdt det de lovet. De yngste barna skulle få mer lek i skolehverdagen. Det har de ikke fått. 

Når det hele tiden skal snakkes om hvor forferdelig det er for ettåringer å begynne i barnehagen, så er dette like ille. En liten 5 åring skal gå fra barnehagen, til å sitte stille på skolebenken i timesvis hver dag, med noen få og korte friminutt. 

Akkurat dette! Man vet jo en del om viktigheten av lek og barndom og føler det er for tidlig med disse rammene

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

?

Om du har klump i magen, synes barnet ditt er lite, er urolig, synes det er for tidlig osv osv., så er det bra om barnet ditt kommer seg ut av din trygge favn og på skolen, så ser du også hvilke kvaliteter barnet ditt har i seg og at det klarer seg bra. Men om barnet ditt er f.eks. gutt som ble født i desember og skulle vært født i februar, så ville jeg søkt om utsettelse.

Skrevet

Termin var i februar, men det ble født i slutten av desember

Så synd!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hilsen skoleansatt 🫣

Herregud.

Vår 5,5-åring - gutt - født i desember, elsker skolen. Klarer seg fint, er langt fremme i alle fag, elsker å gå på skolen. De er i en beskyttet boble. 

Skrevet

Min desemberjente starter også på skolen til høsten igjen. Hun gleder seg masse, og hun er veldig interessert i å lære ting også, så jeg er ikke i tvil om at det kommer til å gå helt strålende :) 

Skrevet

Akkurat dette! Man vet jo en del om viktigheten av lek og barndom og føler det er for tidlig med disse rammene

Ja, hva 6 åringer i skolen skulle ha etter planen da det ble innført, og hva det har blitt er to veldig forskjellige ting.

• Liker 1
Skrevet

Herregud.

Vår 5,5-åring - gutt - født i desember, elsker skolen. Klarer seg fint, er langt fremme i alle fag, elsker å gå på skolen. De er i en beskyttet boble. 

De fleste gutter er faktisk ikke der. Flere og flere gutter faller utenfor. 

Veldig flott at din gutt da. Drit i resten liksom. Min greier seg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette varierer veldig fra skole til skole. Vet om en skole der det er lesepress blant barna, de skal lese kompliserte ord og setninger og skrive hele sider før jul i 1.klasse.

Andre skoler leker med bokstavene helt frem til jul. 

Skrevet

Herregud.

Så bra for han. Men det forandrer ikke det faktum at mange sliter.

De som er født tidligerer på året klarer seg bedre på mange felter. Så gradert skolestart hadde vært veldig bra!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...