Gå til innhold

Må jeg ta fem uker fri fra jobben når jeg skaffer meg valp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Der var du rask til å trykke pokal på eget innlegg. 😉

Jeg har ikke mulighet til å vente til sommeren. Da er valpen stor og solgt for lengst. Dette er en rase det ikke kommer flust med valper av, vi har allerede ventet to år. 
Det skal ikke være mye alene, men fem uker… Det må da være greit å la den være noen timer alene når den er 11-12 uker?

Ts

Anonymkode: 91121...feb

Da burde du velge en annen rase da. Du kan ikke forlate en valp på 12 uker alene en hel arbeidsdag. Å ha noen som bare stikker innom er ikke nok. Med god trening hver dag, og hos en trygg valp, så kan en valp på 3 måneder være alene 2-3 timer maks. 

Det å ha noen som bare stikker innom, for så å dra igjen, hjelper ikke. Det vil stresse valpen og gjøre den utrygg. Å gå på do er minste problemet. Er ikke verdens undergang om de tisser på gulvet på grunn av mangel på blærekontroll eller liten blære pga alder. Problemet er at den trenger folk rundt seg for å lære alt og ingenting, og det reduserer stress fordi hunder er flokkdyr. Det er ikke naturlig for de å bli forlatt og å være alene. Å ha noen som stikker innom for å lufte en valp som ikke er ferdig utviklet og trygg, er ikke riktig.

Du kan ikke stresse hjemmealenetrening. Gjør du det, så kan du komme skeivt ut og skape et gedigent problem som du vil få problemer med å løse senere. Separasjonsangst er ekstremt vanskelig å trene vekk. 

Anonymkode: e7949...e5d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pluss at det er jo fint at svigers kan passe...men dere skal også lære å kjenne valpen...hva den reagere på..hvordan de viser at den må på do, hvordan dere skal håndtere biting, nye lyder, sosialisering etc...dette blir jo litt rart om dere skal la svigers passe på valpen noen dager etter den kommer hjem. Så kommer barna hjem fra skolen...så dere ...så skal middag lages og kanskje aktiviteter...høres stressede ut for en liten valp. Den må jo få rutiner etc 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det høres ut som du ikke er klar for hund

Anonymkode: b104a...e39

Siterer denne.

Anonymkode: 9fc2c...a08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp er et  arn, ikke en leke. Er du ikke klar til å gi den oppmerksomheten og tiden den trenger så bør du ikke skaffe deg en  hund

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.21):

De første par ukene, fra valpen er 10-12 uker, vil det alltid være noen fra oss her hjemme med den. Så, når valpen er ca 13 uker, vil den være 1 time alene fra 8-9 om morgenen før svigers kommer og er her mellom 9-12, så blir den alene ca en time/halvannen, før sønnen vår på 9 år kommer hjem fra skolen. Etter det er det noen her med den resten av døgnet. Så kommer juleferien, og etter det kan vi fortsette med svigers noen uker til. 

Jeg får ikke dette helt til å gå opp når starter tråden med å si at valpen er leveringsklar midt i desember? Da er det jo ikke akkurat mange uker til juleferien. 

Anonymkode: 78ffe...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er så individuelt og kommer helt an på hunden og deg. 
vår hund var veldig trygg fra dag 1. Vi var heldige og kunne kombinere hjemmekontor begge to. 

vi kunne sikkert reist ifra han en hel arbeidsdag fra 12-14 ukers alder. 
Vi begynte trening på hjemme alene med engang. Gå til postkassa, ta ut søppel, hente unger, så gradvis lenger å lenger. Ikke lag noe big deal av å komme å gå. Ikke noe hyperaktivitet ved at man kommer hjem eller at valpen var stille når du gikk. La det være en daglig dags greie. 

Ei venninne som fikk hund samtidig var like heldig og det gikk som smurt. 
Ei annen var ikke like heldig, hunden sliter enda med å være alene og er over et år. De har prøvd det meste, men den hunden er en helt annen enn vår feks. 
så poenget er at man må være forberedt på at hunden trenger mye tid! 

for det er så individuelt, har du bare mulighet til å ta to uker, og ingen fleksibilitet… Ville jeg aldri skaffet hund nå. Da må du være sikker på at noen kan passe hunden når du er på jobb. 

Du former hunden for resten av sitt liv som valp, du bør ønske at det blir så bra som mulig. Og har du en hund som trenger en del trygghet å tid, må du ha tid til å gi den det. 

Anonymkode: 27323...fb9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at du ikke aner hvilken valp du får. Med det mener jeg at du ikke kan vite på forhånd hvor lang tid den spesifikke valpen bruker på å kunne være alene. Det er viktig å trene på dette med bare sekunder og deretter minutter fra start av, men også da er det ikke sikkert den kan være noe særlig alene ved 11/12 uker. Det er levende individer, så å planlegge at det skal kunne være alene så og så lenge når de fortsatt er veldig små er litt naivt. Noen valper klarer en time eller to alene i den alderen, andre bruker maange måneder på å klare det samme. Noen individer utvikler også seperasjonsangst - selvom man gjør alt rett. Da er det snakk om å kanskje måtte bruke enda flere mnd og opptil et år med systematisk tilvenning for at man skal ha en hund som senere kan være avslappet når den er alene. Det verste er å ha en hund som er stresset alene og den jobben man gjør i starten mtp. Trening setter en standard for hvordan de neste årene blir. Og da må man følge hvordan valpen takler det, ikke at den skal måtte tilpasse seg i forhold til jobb osv. de første ukene/mnd. Da kan man måtte betale dyrt for dette senere (stresset hund etc.) Jeg hadde aldri tatt der for gitt at det klarer selv bare en halvtime-time alene når den er 11/12 uker. Det er mulig det går fint, men jeg hadde ikke lagt opp til at det er en selvfølge. Husk at valpen fortsatt er veldig liten i den alderen og veldig avhengig av dere. De fleste valper kan heller ikke holde seg over lengre tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er det du skal kjøpe? 
det kan ha mye å si. Og hva slags raser har du erfaring med frafør? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker er jo kanskje det minste problemet, en valp tremger mye lengre tid før den kan være alene en hel arbeidsdag. Og det er ikke nødvendigvis noen god løsning at noen kommer innom å lufter for så å dra igjen heller. Det kan være veldig stressende å bli forlatt flere ganger. Nesten verre enn å være alene i ett strekk (sett bort fra behovet for å gå på do). Har man flere hunder så løser jo det noe av utfordringen knyttet til å være alene, men har man bare en er det veldig annerledes. 

Man må selvsagt ikke ha fri fra jobb hele denne perioden, men man må jo se på mulige løsninger. Ikke bare for valpen sin del heller, men for sin egen del. For å unngå separasjonsangst og hund som kanskje blir utrygg hjemme alene resten av livet, tiss/bæsj og ødeleggelse. Bur/gitter kan sikre inventaret hjemme i en treningsfase, men man legger ikke hunden i bur i 8-9 timer, eller som noen gjør - først en hel natt, også bare en liten pause på morningen før det blir en hel arb dag i tillegg. Og bur for en hund som er urolig/kjeder seg og/eller er engstelig er veldig farlig for hunden. Om de prøver å komme seg ut derfra så kan de skade tenner, ben og i verste fall sette fast kjeven og brekke den om de får panikk. 

Hva som er gode og mulige løsninger kommer jo an på mye. En mulighet er jo å ha noen hjemme hos seg som er sammen med valpen og lufter den osv etter behov i ihvertfall ett par mnd før man gradvis begynner å forlate den litt. En annen er at man finner noen som er hjemme på dagtid og leverer valpen til dem før jobb, så den kan være der sammen med dem. Mens man starter trening på renslighet, hjemme alene osv parallelt på ettermidagene. 

En annen er å ha med hunden på jobb, om det er lov. 

Eller at man, om man er flere i husholdningen og har en jobb som tillater det, bytter skift, slik at noen er hjemme på dagtid og andre på ettermiddag/kveld/natt. 

Hjemmekontor.

Når hunden blir en god del eldre og er godt forberedt på å være hjemme alene en stund kan man evt prøve å få noen til å komme innom å lufte godt/gå en tur ila dagen. Eller i verste fall ha med hunden i bilen og lufte godt(så den får gjort fra seg OG brukt en del energi) før man går inn på jobb og minst en god lufting ila arbeidsdagen. Forutsatt at hunden er vant til og trygg på å ligge litt i bilen. Men det forutsetter jo også at det er en tid på året hvor det ikke blir alt for varmt eller alt for kaldt, evt at man har mulighet til å parkere i parkeringshus/kjeller etc der det er forutsigbare forhold. 

Det er mye arbeid med valper, som regel. Og selv om de tar ting fort så er det enkelte ting som tar lang tid å få helt på plass. Modenhet. Evne til å holde seg lenge nok. Trygghet. Hunder går jo og igjennom pubertet osv i flere runder og når hormonene herjer så kan ting endre seg fort til det verre. Selv ting som tilsybelatende har vært på plass tidligere. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen tok ti uker fri når valpen flyttet inn til oss. Fem uker hver. Det var ikke nok! Hun trengte mere hjemme alene trening for å klare seg 5-6 timer. Så da ordnet vi oss med hjemmekontor noen uker ekstra. 

Man vet aldri helt hvordan hunden reagerer på hjemme alene trening. Noen takler det greit, andre trenger mere tid. 5 uker er absolutt et minimum tenker jeg…

Anonymkode: 35a24...cf1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må du. Eller ha hjemmekontor. Det er en baby. Den tisser hver time, skal ha mat flere ganger fordelt utover dagen (4-5 ganger), de er for små til å være alene i det hele tatt de første ukene og deretter kun liten stund om gangen. 
Hvordan i all verden har du gått å ventet på en hund i 2 år og ikke satt deg inn i dette? Det blir nesten som å være gravid å spørre om det er greit å la babyen være alene uten tilsyn hele natten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 9.44):

Valpen er leveringsklar i midten av desember, og jeg kan bare glemme å få fri fra jobben da. Noen dager kan jeg sikkert ordne, men fem uker? Nei. Jeg har relativt store barn som kan hjelpe på dagtid og når jeg er på jobb, men fem uker går ikke. Hvordan løse det?

Du tar kontakt med selger og sier at det ikke passer for deg å ha valp/ hund 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 16.56):

Du juger jo. Jeg har hele tiden hevdet at den blir alene 2-2,5 time max, og det fra tidligst 13-14 ukers alder. Alt annet er det du som hevder, og det er kun i din fantasi. Slutt å dikte.

Igjen. Tøys og fjas. Jeg har ALDRI hevdet at niåringen får ENEANSVAR. Hva er dette? Jeg spurte om noe, og folk kaster seg på, vrir og vender, og får masse liker på ting som ikke er sant.

Selvfølgelig får ikke en niåring eneansvar for en hund. Og valpen skal IKKE være alene hjemme i fire timer fra den er 8 uker. Jeg angrer på hele tråden, enkelte her er jo gale.

Æ forstår at du blir frustrert, hoff, det her forumet er helt ødelagt av all negativiteten 🤦

Ifølge flere her på KG, så burde kun hjemmeværende få seg hund, ikke vi som jobber.

Vi er voksne mennesker, vi greier å se om valpen greier 1 t alene, eller må vi vente, ja så gjør vi det.

Syns slik du beskriver det, så er det gjennomtenk og dere kan jo endre på ting, hvis det viser seg at det ik går bra.

Få dere valp og kos dere. Det er masse jobb, men så masse kos også 🧡

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.40):

Valper bør kun introduseres for og bli trygg på sine primære omsorgspersoner den første tiden (det vil si dere som skal bo med valpen). Håper du har anledning til å være hjemme med den i alle fall noen uker i starten. 

Det er en grunn for at det anbefales å være sammen med valpen den første tiden, nettopp fordi det tar tid for valpen å bli ordentlig trygg i nytt hjem.

Dere bestemmer så klart helt selv hvordan dere velger å løse dette, men ettersom du faktisk spør på et diskusjonsforum så vil du jo ha andres tilbakemeldinger, både positive og negative😊

Anonymkode: 9c006...962

Jeg hadde valpen til min bror her hos meg, nå de var på jobb. 
Gått helt fint altså. Så lenge menneskene er trygge, blir hundene også trygge. Hunden viser godt at han savner meg, når det er lenge siden siste besøk. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.45):

Det bør sikkert gå fint! Alt avhenger så klsrt av valpen.

Men husk at selv 1 time kan være i lengste laget dersom valpen fremdeles er veldig utrygg. Det kan jo være verdt å ha en nødløsning dersom dere ser at det blir et stort problem for valpen😊

Jeg tror det kan gå bra. Omtrent samme opplegg som da vi fikk hund for 14 år siden. Min mann var hjemme med den i to uker, så hadde vi ti dager påskeferie og etter det var den hos foreldrene mine på dagtid. Etterhvert begynte mamma å hente den 1/2 time etter vi hadde gått og leverte den en times tid før barna kom hjem fra skolen (de var 9 og 11), og utvidet litt etter litt. På 17.mai, da den var 3,5 måned måtte den for første gang være alene hjemme i 5 -6 timer pga skoletoget, korps og diverse forpliktelser så ingen kunne passe den. Det gikk fint. Det ble en veldig trygg og rolig hund. Nå har vi ny valp og familiesituasjonen er litt annerledes, ingen foreldre eller barn som kan mobiliseres. Jeg og mannen har mye hjemmekontor, flekser så mye vi kan og bytter på å være med den. Den er ti uker, foreløpig kan den være i stua alene mens jeg går på do eller mannen tar en røyk på terrassen. Lykke til! Folk fikk hund før også og det går bra.

Anonymkode: 68686...d94

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre store barn, men har aldri hatt hund. Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og er sjeleglad for det! Hvis alt jeg har lest stemmer, så er det jo minst like mye jobb som med en baby.. (om noe, så forstår jeg bedre nå hvorfor enkelte hundeeiere snakker om hundene som barna sine🤭). Og så alt det arbeidet, nattevåk og annet, for - ja - at hunden skal trenes til å være ......... alene (!) Kan noen opplyse meg om hvorfor de ønsker seg hund? 

Anonymkode: ec7c5...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 13.40):

Valper bør kun introduseres for og bli trygg på sine primære omsorgspersoner den første tiden (det vil si dere som skal bo med valpen). Håper du har anledning til å være hjemme med den i alle fall noen uker i starten. 

Jeg ser mange skriver dette, men hvor kommer denne ideen fra? Mye av våre ideer om hunder,sosialisering og flokk kommer fra eldre forskning på ulver, men moderne forskning på hunder, og sammenligning med ville hunder viser at hunder har et mye mer dynamisk og mennesketilpasset flokksystem, etter at vi har fulgt hverandre evolusjonsmessig i over 10.000 år. 

Selv har jeg god erfaring med å introdusere mennesker utenfor husstanden som primærpersoner. Da bestevenninna mi fikk seg hund var jeg med fra start, og de første seks ukene var jeg med valpen opp mot 40% av tiden, for å få det til gå opp. Til sammenligning vil feks barna i en nyfamile bare bo der halvparten av tiden, uten at det problematiseres i forhold til hund og tilknytning. Hunden er nå voksen, og er trygg og glad i de fleste, men er fortsatt litt ekstra glad i meg, som har hatt en rolle som ligger mellom bonusmamma og favoritttante, og det å ha en voksen til som kan passe hunden fast, plukke opp hos dyrlegen, whatever, som om det var min egen hund har også vært en nyttig ressurs. Ser ingen grunn til å fraråde faste omsorgspersoner utenfor husstanden, så lenge det ikke er snakk om nye folk hver uke, eller noe sånt. 

Anonymkode: a6ad0...356

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven73 skrev (2 timer siden):

Æ forstår at du blir frustrert, hoff, det her forumet er helt ødelagt av all negativiteten 🤦

Ifølge flere her på KG, så burde kun hjemmeværende få seg hund, ikke vi som jobber.

Vi er voksne mennesker, vi greier å se om valpen greier 1 t alene, eller må vi vente, ja så gjør vi det.

Syns slik du beskriver det, så er det gjennomtenk og dere kan jo endre på ting, hvis det viser seg at det ik går bra.

Få dere valp og kos dere. Det er masse jobb, men så masse kos også 🧡

Om du leser hele tråden så vil du se at ts faktisk har skrevet det hun i innlegget du siterer påstår er løgn. 

Anonymkode: f0ac5...154

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...