Norja Skrevet 26. oktober 2023 #41 Del Skrevet 26. oktober 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hallo, folkens. Slapp av, dette går bra. Jeg har hatt hund før, mange, og ingen av dem har hatt separasjonsangst av noe slag. Det var trygge, selvstendige, rolige hunder. Ingen av dem fikk servicen denne valpen er i ferd med å få. Anonymkode: 91121...feb Hadde du vært så sikker i din sak som du prøver å fremstå her, så hadde du ikke startet denne tråden til å begynne med. Innerst inne tror jeg du ser selv at dette er langt fra ideelt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #42 Del Skrevet 26. oktober 2023 Det morsomme er at tiden valpen skal være alene blir kortere for hver gang du lister det opp. Så hvis du bare gjør det noen ganger til vil valpen ende med å ikke være alene overhodet. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ordnet det. Svigers kommer innom og er hjemme med den et par timer om dagen de første ukene. 😊 Vi som bor her er borte max 5-6 timer om dagen, og da dekker de timene midt på. Da går det nok fint. Anonymkode: 91121...feb Valpen blir alene 3-4 timer AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De første par ukene, fra valpen er 10-12 uker, vil det alltid være noen fra oss her hjemme med den. Så, når valpen er ca 13 uker, vil den være 1 time alene fra 8-9 om morgenen før svigers kommer og er her mellom 9-12, så blir den alene ca en time/halvannen, før sønnen vår på 9 år kommer hjem fra skolen. Etter det er det noen her med den resten av døgnet. Så kommer juleferien, og etter det kan vi fortsette med svigers noen uker til. Anonymkode: 91121...feb Valpen blir alene 2,5 timer AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Den kommer til å være ca 14 uker når den blir en time alene. Så kommer svigers i tre timer, så blir den alene en time igjen før førstemann kommer fra skolen. Det kommer til å gå bra. No worries. ☺️ Anonymkode: 91121...feb Valpen blir alene 2 timer Så nå er det bare å fortsette! Anonymkode: 40611...2c4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #43 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det morsomme er at tiden valpen skal være alene blir kortere for hver gang du lister det opp. Valpen blir alene 3-4 timer Valpen blir alene 2,5 timer Valpen blir alene 2 timer Så nå er det bare å fortsette! Anonymkode: 40611...2c4 Fascinerende 🤨 Håper bare inderlig det faktisk glir inn at full jobb borte fra hjemme + valp ikke går sammen. Anonymkode: b104a...e39 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 26. oktober 2023 #44 Del Skrevet 26. oktober 2023 Hvor gammel er første man som kommer hjem fra skolen? Er han klar for det første han gjør å gå tur med valpen? Og plukke opp? ( bare spør da vi har ungdom her i gata som går tur men ser mer på mobilen en hunden og plukker ikke opp) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #45 Del Skrevet 26. oktober 2023 Nå synes jeg ta får mye pes her, dette tror jeg kommer til å gå HELT fint! 🥰 Det er jo ikke sånn at dette er første hunden til ts, så hun har jo en viss peiling. Vår hund (nå 13 år) var alene noen timer fra hun var 13-14 uker, og hun har definitivt ikke hatt problemer med det. Det var jo mye øving på at vi gikk ut av rommet osv før vi lot henne gradvis være alene, men det har aldri vært problemer med noe annet enn oppspiste sko.. (som hun forøvrig gjorde også når vi var hjemme, hvis hun fikk tak i en. 😅) Anonymkode: 4f7ed...452 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #46 Del Skrevet 26. oktober 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Hvor gammel er første man som kommer hjem fra skolen? Er han klar for det første han gjør å gå tur med valpen? Og plukke opp? ( bare spør da vi har ungdom her i gata som går tur men ser mer på mobilen en hunden og plukker ikke opp) Bør være ca 15, før man har ansvaret alene på tur. Anonymkode: b104a...e39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #47 Del Skrevet 26. oktober 2023 Sofakona skrev (34 minutter siden): Hvor gammel er første man som kommer hjem fra skolen? Er han klar for det første han gjør å gå tur med valpen? Og plukke opp? ( bare spør da vi har ungdom her i gata som går tur men ser mer på mobilen en hunden og plukker ikke opp) Ungen var 9 og så små barn skal ikke ha eneansvar for er dyr. Anonymkode: f0ac5...154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #48 Del Skrevet 26. oktober 2023 Min valp kunne ikke være alene før den var 8-9 måneder ... Skjønner at det sikkert ikke er normalen, men man vet aldri hva man får. Da hadde vi trent alene-hjemme-trening gradvis siden vi fikk den. Det var hyl og skrik bare jeg gikk på do, og et leven om jeg gikk i dusjen selv om det var andre mennesker sammen med den. Det var utrolig krevende! Måtte til slutt bare la den være hjemme alene fordi jeg ikke hadde noe valg. Hadde på kamera og så heldigvis at den roet seg etter fem minutter. Nå er den 1,5 år og misliker fremdeles å være hjemme alene, men går bra med 3-4 timer. Poenget mitt er at du ikke aner hva slags hund du får. Noen hunder synes sikkert det er helt OK å være hjemme alene fra starten av. Andre blir aldri helt vant til det. Så å ta noen uker ferie i forbindelse med valpekjøp, eller å tilrettelegge på andre måter (ta med hunden på jobb, hjemmekontor til barna kommer hjem fra skole, hundepass) tenker jeg er veldig lurt. Anonymkode: 3f3cc...156 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. oktober 2023 #49 Del Skrevet 26. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hallo, folkens. Slapp av, dette går bra. Jeg har hatt hund før, mange, og ingen av dem har hatt separasjonsangst av noe slag. Det var trygge, selvstendige, rolige hunder. Ingen av dem fikk servicen denne valpen er i ferd med å få. Anonymkode: 91121...feb Vær obs på at hunder er forskjellige. Selv om det har gått bra med de du har hatt så trenger det ikke gå bra med den du får. Det kan fungere, selvsagt, men du må være klar over at det ikke er sikkert og det må du ha en plan for. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #50 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det morsomme er at tiden valpen skal være alene blir kortere for hver gang du lister det opp. Så hvis du bare gjør det noen ganger til vil valpen ende med å ikke være alene overhodet. Valpen blir alene 3-4 timer Valpen blir alene 2,5 timer Valpen blir alene 2 timer Så nå er det bare å fortsette! Anonymkode: 40611...2c4 Du juger jo. Jeg har hele tiden hevdet at den blir alene 2-2,5 time max, og det fra tidligst 13-14 ukers alder. Alt annet er det du som hevder, og det er kun i din fantasi. Slutt å dikte. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ungen var 9 og så små barn skal ikke ha eneansvar for er dyr. Anonymkode: f0ac5...154 Igjen. Tøys og fjas. Jeg har ALDRI hevdet at niåringen får ENEANSVAR. Hva er dette? Jeg spurte om noe, og folk kaster seg på, vrir og vender, og får masse liker på ting som ikke er sant. Selvfølgelig får ikke en niåring eneansvar for en hund. Og valpen skal IKKE være alene hjemme i fire timer fra den er 8 uker. Jeg angrer på hele tråden, enkelte her er jo gale. Anonymkode: 91121...feb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #51 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå synes jeg ta får mye pes her, dette tror jeg kommer til å gå HELT fint! 🥰 Det er jo ikke sånn at dette er første hunden til ts, så hun har jo en viss peiling. Vår hund (nå 13 år) var alene noen timer fra hun var 13-14 uker, og hun har definitivt ikke hatt problemer med det. Det var jo mye øving på at vi gikk ut av rommet osv før vi lot henne gradvis være alene, men det har aldri vært problemer med noe annet enn oppspiste sko.. (som hun forøvrig gjorde også når vi var hjemme, hvis hun fikk tak i en. 😅) Anonymkode: 4f7ed...452 Takk. 😅 Anonymkode: 91121...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #52 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De første par ukene, fra valpen er 10-12 uker, vil det alltid være noen fra oss her hjemme med den. Så, når valpen er ca 13 uker, vil den være 1 time alene fra 8-9 om morgenen før svigers kommer og er her mellom 9-12, så blir den alene ca en time/halvannen, før sønnen vår på 9 år kommer hjem fra skolen. Etter det er det noen her med den resten av døgnet. Så kommer juleferien, og etter det kan vi fortsette med svigers noen uker til. Anonymkode: 91121...feb AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du juger jo. Jeg har hele tiden hevdet at den blir alene 2-2,5 time max, og det fra tidligst 13-14 ukers alder. Alt annet er det du som hevder, og det er kun i din fantasi. Slutt å dikte. Igjen. Tøys og fjas. Jeg har ALDRI hevdet at niåringen får ENEANSVAR. Hva er dette? Jeg spurte om noe, og folk kaster seg på, vrir og vender, og får masse liker på ting som ikke er sant. Selvfølgelig får ikke en niåring eneansvar for en hund. Og valpen skal IKKE være alene hjemme i fire timer fra den er 8 uker. Jeg angrer på hele tråden, enkelte her er jo gale. Anonymkode: 91121...feb Hva sa du sa du? Og eneansvar gjeldt uansett om det er snakk om en time eller en hel dag. Anonymkode: f0ac5...154 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #53 Del Skrevet 26. oktober 2023 Hvorfor spør du her når du uansett har bestemt deg for å ikke følge opp valpen slik dere burde og går til angrep på alle som har en annen mening? Anonymkode: f0ac5...154 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #54 Del Skrevet 26. oktober 2023 Da dropper vi å kjøpe hund da. Sånn. Anonymkode: 91121...feb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #55 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da dropper vi å kjøpe hund da. Sånn. Anonymkode: 91121...feb Det hadde vært det beste for hunden. Anonymkode: f0ac5...154 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #56 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men altså. Leser dere ikke hva jeg skriver? Hvorfor skal du belære meg om 8+5=13? Jeg kan regne, og som jeg har beskrevet vil den være ca 13 uker når den prøver seg på en time her og en time/halvannen der. Og så kommer juleferien hvor vi alle er hjemme. Premissene du konkluderer ut ifra er jo helt feil. Anonymkode: 91121...feb Da ville jeg eller hørt med oppdretter om du kan hente valpen når juleferien starter. Anonymkode: cc942...1a7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #57 Del Skrevet 26. oktober 2023 Det høres ut som at det kommer til å gå helt fint, folk her er jo helt hysteriske.. Anonymkode: e651a...9c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #58 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har ikke lest hele men kjenner flere som har hatt ulønnet og noen få med lønnet tid med valp. Noen har også hjemmekontor eller tar med seg på jobb. Da ligger valpen og sover mye og luftes et par ganger om dagen. Hos oss får alle med valp ta de med på jobb men det kommer vel an på retningslinjene i firmaet. Anonymkode: 28e28...0e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #59 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når du får en valp bør du absolutt sørge for at noen er sammen med valpen 24/7 de første ukene, enten du tar ferie eller hjemmekontor, kan ta den med på kontoret, eller at du får noen andre til å passe den. Det er først noen uker etter dere har fått valpen at dere kan begynne med alene hjemme trening, og da bare i maks 1 time av gangen. Både pga å hindre utvikling av seperasjonsangst ( det er jævlig vanskelig å trene bort har det først oppstått), samt at valpen ikke klarer å holde seg mer enn 1-2 timer før den må tisse igjen. Det holder med andre ord ikke at barna dine kan passe på valpen når de kommer hjem fra skolen, det er altfor lenge for en valp, og dere vil ende opp med en valp som ikke har det bra. Har du ikke mulighet til at noen er sammen med valpen 24/7 i noen uker, samt ikke la den være alene i maks 1-2 timer i noen uker etter det, så er dere faktisk ikke ansvarlige nok til å kunne ha en valp akkurat nå. Anonymkode: 0b5dd...0e7 Jeg begynte å gå fra valpen fra dag 1, jeg. 5 sekunder, 10, 30 et minutt osv. Allerede etter to uker kunne jeg være borte en time eller to. Alltid når valpen var sliten (etter lek og tur og mat). Å vente så lenge som du foreslår, er feil og skaper mye større sjanse for separasjonsangst. Anonymkode: ab647...471 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #60 Del Skrevet 26. oktober 2023 Vi fikk valp i fjor sommer, hadde aldri hatt valp tidligere (kun en omplasseringshund som var to år da han kom til oss). Og jammen er jeg glad for at både mannen min og jeg kan ha hjemmekontor når vi ønsker, for selv om vi trodde vi var forberedt på å få valp, var vi virkelig ikke forbredt på hvor mye det kom til å kreve. Vi lot ham være alene noen sekunder fra han kom og økte gradvis. Aldri om vi hadde latt han være alene i én time engang, selv etter noen uker hos oss. Vi tok det veldig gradvis og resultatet er en trygg hund, som helt fint klarer seg alene de fire timene det tar fra vi drar på jobb (om vi må være fysisk på jobb) og frem til barna kommer hjem fra skolen. Sannsynligvis klarer han seg lenger også (vi har kamera og han ligger og sover når ingen er hjemme), men det har aldri vært nødvendig. Anonymkode: 65fc3...6b2 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå