Gå til innhold

Må jeg ta fem uker fri fra jobben når jeg skaffer meg valp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ordnet det. Svigers kommer innom og er hjemme med den et par timer om dagen de første ukene. 😊 

Vi som bor her er borte max 5-6 timer om dagen, og da dekker de timene midt på. Da går det nok fint.

Anonymkode: 91121...feb

Men hvor mange timer vil valpen få med dere i løpet av dagen? Og hvor mange timer vil den være alene?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Men hvor mange timer vil valpen få med dere i løpet av dagen? Og hvor mange timer vil den være alene?

De første par ukene, fra valpen er 10-12 uker, vil det alltid være noen fra oss her hjemme med den. Så, når valpen er ca 13 uker, vil den være 1 time alene fra 8-9 om morgenen før svigers kommer og er her mellom 9-12, så blir den alene ca en time/halvannen, før sønnen vår på 9 år kommer hjem fra skolen. Etter det er det noen her med den resten av døgnet. Så kommer juleferien, og etter det kan vi fortsette med svigers noen uker til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ordnet det. Svigers kommer innom og er hjemme med den et par timer om dagen de første ukene. 😊 

Vi som bor her er borte max 5-6 timer om dagen, og da dekker de timene midt på. Da går det nok fint.

Du er bort 5-6 timer og svigers er innom 2 av dem. Det tilsier 4 timer alene. Det kan fungere for en viksen hund.

For en hvalp er det uholdbart. Da får du heller droppe å skaffe deg hund! Virkelig!

Anonymkode: b104a...e39

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du og svigers hat hund før?

Ja. Jeg har vokst opp med tre hunder etter hverandre, og har hatt en selv. Svigers har hatt to de siste 15 årene. 
Da var det ikke et «krav» om fem uker ferie/fri fra jobben når man skaffet seg valp. Ingen av de fikk serparasjonsangst selv om de var alene hjemme 6, 7, 8 timer fra dag en.

Tror dette kommer til å gå kjempefint. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er bort 5-6 timer og svigers er innom 2 av dem. Det tilsier 4 timer alene. Det kan fungere for en viksen hund.

For en hvalp er det uholdbart. Da får du heller droppe å skaffe deg hund! Virkelig!

Les svaret mitt en gang til du. 😊 Og så trenger du ikke å rope, og slapp helt av, dette går fint. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les svaret mitt en gang til du. 😊 Og så trenger du ikke å rope, og slapp helt av, dette går fint. 

Har lest og er ikke enig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest og er ikke enig.

Ok, det står du fritt til.

Den kommer til å være ca 14 uker når den blir en time alene. Så kommer svigers i tre timer, så blir den alene en time igjen før førstemann kommer fra skolen. Det kommer til å gå bra. No worries. ☺️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper bør kun introduseres for og bli trygg på sine primære omsorgspersoner den første tiden (det vil si dere som skal bo med valpen). Håper du har anledning til å være hjemme med den i alle fall noen uker i starten. 

Det er en grunn for at det anbefales å være sammen med valpen den første tiden, nettopp fordi det tar tid for valpen å bli ordentlig trygg i nytt hjem.

Dere bestemmer så klart helt selv hvordan dere velger å løse dette, men ettersom du faktisk spør på et diskusjonsforum så vil du jo ha andres tilbakemeldinger, både positive og negative😊

Anonymkode: 9c006...962

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De første par ukene, fra valpen er 10-12 uker, vil det alltid være noen fra oss her hjemme med den. Så, når valpen er ca 13 uker, vil den være 1 time alene fra 8-9 om morgenen før svigers kommer og er her mellom 9-12, så blir den alene ca en time/halvannen, før sønnen vår på 9 år kommer hjem fra skolen. Etter det er det noen her med den resten av døgnet. Så kommer juleferien, og etter det kan vi fortsette med svigers noen uker til. 

Det bør sikkert gå fint! Alt avhenger så klsrt av valpen.

Men husk at selv 1 time kan være i lengste laget dersom valpen fremdeles er veldig utrygg. Det kan jo være verdt å ha en nødløsning dersom dere ser at det blir et stort problem for valpen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker ferie er for lite. Henter du valper ved 8 uker er den 13 uker etter 5 uker. Har du møtt en 13 uker gammel valp? Det er en baby. Har du ikke forståelse for dette bør du ikke kjøpe deg hund.

Ta ut ferie, ha hjemmekontor, permisjon eller betal noen for å være hjemme med valpen til den er gammel nok til å klare seg selv.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper du er åpen med oppdretter om denne planen. For at dette i det hele tatt skal ha minimal sannsynlighet for å funke, så er du avhengig av en valp som er veldig sterk i hodet.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, folkens. Slapp av, dette går bra. Jeg har hatt hund før, mange, og ingen av dem har hatt separasjonsangst av noe slag. Det var trygge, selvstendige, rolige hunder. Ingen av dem fikk servicen denne valpen er i ferd med å få. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nutz skrev (1 minutt siden):

5 uker ferie er for lite. Henter du valper ved 8 uker er den 13 uker etter 5 uker. Har du møtt en 13 uker gammel valp? Det er en baby. Har du ikke forståelse for dette bør du ikke kjøpe deg hund.

Ta ut ferie, ha hjemmekontor, permisjon eller betal noen for å være hjemme med valpen til den er gammel nok til å klare seg selv.

Her tok far ut 9 uker ferie/avspasering, og jeg jobbet mye hjemmekontor (maks halve dager på kontor) den første tiden etter dette. Opplevde selv dette som i korteste laget. Som du skriver, valper er som babyer. 

Å skaffe seg hund (og da særlig valp) er ikke bare-bare, og det virker som om mange dessverre tar veldig lett på det. En ting er å legge seg en optimistisk plan A, men man MÅ i så fall ha fleksibilitet og mulighet til å kunne avvike fra denne planen dersom man ser at det ikke er bærekraftig for valpen. Er man helt låst med tanke på jobb eller andre ting, så er sannsynligvis ikke hund/valp riktig akkurat på nåværende tidspunkt i livet. 

Det er mange familier som har hund, men det er også mange hunder som ikke har det så godt https://forskning.no/dyreverden-hunder-sosiologi/den-moderne-familiehunden-har-det-ikke-sa-bra/2255779 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hallo, folkens. Slapp av, dette går bra. Jeg har hatt hund før, mange, og ingen av dem har hatt separasjonsangst av noe slag. Det var trygge, selvstendige, rolige hunder. Ingen av dem fikk servicen denne valpen er i ferd med å få. 

Jobbet dere like mye da? Når dere hadde valper før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (8 minutter siden):

Men altså. Leser dere ikke hva jeg skriver? Hvorfor skal du belære meg om 8+5=13? Jeg kan regne, og som jeg har beskrevet vil den være ca 13 uker når den prøver seg på en time her og en time/halvannen der. Og så kommer juleferien hvor vi alle er hjemme.

Premissene du konkluderer ut ifra er jo helt feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet dere like mye da? Når dere hadde valper før? 

Det var da voldsomt til spørsmål. Vi jobber skift begge to. Siste valpen hadde jeg for 10 år siden. Spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men altså. Leser dere ikke hva jeg skriver? Hvorfor skal du belære meg om 8+5=13? Jeg kan regne, og som jeg har beskrevet vil den være ca 13 uker når den prøver seg på en time her og en time/halvannen der. Og så kommer juleferien hvor vi alle er hjemme.

Du vet det er mulig å lese det du skriver og likevel ikke være enig.

Valpen skal ettee din plan ikke "prøve seg" alene etter 5 uker, men etterlates alene hjemme kun med besøk av andre mennesker enn sin "primærflokk".

Jeg skjønner ikke at du kan tro det er OK 😔

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynner jo å lure når du spør om du må ta deg fri for å få valp. Det må du.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til spørsmål. Vi jobber skift begge to. Siste valpen hadde jeg for 10 år siden. Spiller det noen rolle?

Mener ikke være for på he he..men som sakt sitter med valp selv nå og vet hvor mye den krever. Og hvor mye oppmerksomhet og kjærlighet den trenger. Og vi har også et barn i barnehagen og skolen og det blir lange kvelder og fulle morgener med turer, barn og jobb.  Og sefølgelig om svigers liker å være barnevakt er jo det fint:) men jeg vet også hvor oppmerksom en må være o forhold til alt en valp kan få i seg og hvor mye den biter etc. Og den må følges med hele tiden. Og hvor kontakten med hovedpersonen er viktig 

Og valp nå og 10 år siden er 2 forskjellige ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...