Gå til innhold

Må jeg ta fem uker fri fra jobben når jeg skaffer meg valp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Valpen er leveringsklar i midten av desember, og jeg kan bare glemme å få fri fra jobben da. Noen dager kan jeg sikkert ordne, men fem uker? Nei. Jeg har relativt store barn som kan hjelpe på dagtid og når jeg er på jobb, men fem uker går ikke. Hvordan løse det?

Anonymkode: 91121...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saken er ikke at man må ikke være hjemme så lenge, men at en så ny valp ikke kan være alene en hel jobbdag/skoledag. Så kan du ta med valpen på jobben eller har noen som kan passe er saken en helt annen.

Anonymkode: 40611...2c4

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til sommeren når ungene har mer fri fra skolen og det er lettere å ta ut ferie. Ville ikke latt en liten valp være mye alene helt i starten.

Anonymkode: e4050...4cf

• Liker 29
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger selvsagt ikke være hjemme i 5 uker. Det er jo en gradvis tilvenning. Men hele arbeidsdager/skoledager helt i starten bør man unngå.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vente til sommeren når ungene har mer fri fra skolen og det er lettere å ta ut ferie. Ville ikke latt en liten valp være mye alene helt i starten.

Der var du rask til å trykke pokal på eget innlegg. 😉

Jeg har ikke mulighet til å vente til sommeren. Da er valpen stor og solgt for lengst. Dette er en rase det ikke kommer flust med valper av, vi har allerede ventet to år. 
Det skal ikke være mye alene, men fem uker… Det må da være greit å la den være noen timer alene når den er 11-12 uker?

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der var du rask til å trykke pokal på eget innlegg. 😉

Jeg har ikke mulighet til å vente til sommeren. Da er valpen stor og solgt for lengst. Dette er en rase det ikke kommer flust med valper av, vi har allerede ventet to år. 
Det skal ikke være mye alene, men fem uker… Det må da være greit å la den være noen timer alene når den er 11-12 uker?

Ts

Faktisk var det jeg som trykket pokal på det innlegget :)

Anonymkode: 21f0d...c34

• Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 8-9 uker kan IKKE være alene hjemme helt i starten. Dette er en gradevis tilvenning som må skje for hunden, og det er ditt ansvar som eier å planlegge og tilrettelegge for ny valp i hus. 
Du trenger ikke ta fri 5 uker fra jobb, om du har noen (f.eks store barn) som kan passe på valpen mens du er borte. 

Å skaffe hund er et enormt stort ansvar, og jeg anbefaler å gjøre godt med reserch i forkant. 
Les gjerne denne for råd om alene-hjemme-trening: 

https://tamhund.no/nar-kan-valpen-vaere-alene-hjemme-en-arbeidsdag/

Anonymkode: 47bfd...a85

• Liker 24
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som du ikke er klar for hund

Anonymkode: b104a...e39

Siterer denne

Anonymkode: 47bfd...a85

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løste det med å ta en prat, i god tid i forveien, med min personalsjef. Jeg tok en lenger periode med hjemmekontor, samtidig som jeg fikk/tok på meg flere selvstendige oppgaver. I tillegg hadde jeg store mengder med flexitid tilgjengelig. Så det finnes alternativer til å ta ut ferie.

Forstår at det ikke er en mulig løsning for alle, men det var bare for å vise at det finnes alternativer.

Ellers ville jeg kombinerer det med å ta ut mine 5 uker med ferie + evt. litt ulønnet ferie og evt. tilgjengelig flexitid. I tillegg til dette ville jeg aldri anskaffet meg hund uten en partner, eldre barn eller andre mennesker som kunne bidra de første månedene. Med 2 voksne har dere f.eks 10 uker ferie tilgjengelig. 

Jeg er forøvrig enig med innlegget ovenfor om at det ikke høres ut som du er helt klar for å få en hund ennå. Å skaffe hund er et stort ansvar, og jobben man legger i de første ukene og månedene danner fundamentet for å få en trygg og lykkelig hund.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut ferie, har du mulighet for å ha hjemmekontor? Valper trenger at noen er der den første tiden, og det tar er en fordel å kunne bruke lang tid på å tilvenne valpen det å være alene hjemme. Alternativet er at du får en hund med seperasjonsangst, og det er mye arbeid å rette opp i😬

Anonymkode: 57c6a...ba8

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valp rett før jul, når landet var nedstengt pga covid. Dvs at jeg kunne være oppe om natta med hund som gråt, hadde vondt i magen og trengte oppmerksomhet.

Samtidig begynte vi tidlig å la han være litt alene og han takler fint å være hjemme alene en skoledag.

Anonymkode: 796fb...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt urealistisk at en valp skal kunne takle en hel arb.dag etter en mnd. Det man lærer på valpekurs i dag er ofte at de ved 6-7 alder muligens kan takle dette om man har trent gradvis frem til da. Går man for raskt frem så får valpen seperasjonangst.

Anonymkode: e6d57...1fa

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen valper klarer fint å være alene noen timer fra de er 11-12 uker, mange klarer ikke. Det kommer helt an på valpen og hvordan man selv går frem i treningen. Men man kan ikke gå utfra at det vil gå bra så man må ha lagt plan for det.

Som andre nevner - hjemmekontor, pass eller at man har den med på jobb er vanlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får en valp bør du absolutt sørge for at noen er sammen med valpen 24/7 de første ukene, enten du tar ferie eller hjemmekontor, kan ta den med på kontoret, eller at du får noen andre til å passe den. Det er først noen uker etter dere har fått valpen at dere kan begynne med alene hjemme trening, og da bare i maks 1 time av gangen. Både pga å hindre utvikling av seperasjonsangst ( det er jævlig vanskelig å trene bort har det først oppstått), samt at valpen ikke klarer å holde seg mer enn 1-2 timer før den må tisse igjen. Det holder med andre ord ikke at barna dine kan passe på valpen når de kommer hjem fra skolen, det er altfor lenge for en valp, og dere vil ende opp med en valp som ikke har det bra.

Har du ikke mulighet til at noen er sammen med valpen 24/7 i noen uker, samt ikke la den være alene i maks 1-2 timer i noen uker etter det, så er dere faktisk ikke ansvarlige nok til å kunne ha en valp akkurat nå.

Anonymkode: 0b5dd...0e7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du erfaring med hund fra før av? De aller aller fleste hundeeiere vet veldig godt at så små valper ikke kan være alene. De må nærmest gjøre fra seg hver eneste time, de må voktes så de ikke spiser noe de ikke skal spise, og de må ha nærhet og selskap. Spesielt de første ukene når de har «mistet» mor og søsken og alt de kjenner. Jeg sitter på hjemmekontor med min 10 uker gamle valp nå, og jeg kunne virkelig aldri reist fra han. Han er jo en bitte liten baby, som gråter hvis han våkner og jeg er på toalettet. Vi øver nå på at jeg går inn i andre rom, at jeg går ut med søpla når han er våken og at han venter noen minutter i bilen alene mens jeg bærer inn matvarer. Det er nivået en så liten valp er i stand til. Å få valp er en enormt stor forpliktelse og en gigantisk jobb hvis man vil sørge for å få en trygg og god hund man skal leve med i potensielt 15 år fremover. Jeg har tatt hjemmekontor + noen feriedager og mannen har tatt tre uker ferie når valpen blir fire måneder og jeg må inn på jobb for å jobbe en periode med et større prosjekt. Hadde vi ikke hatt mulighet til dette ville vi aldri fått oss hund. 

Anonymkode: 49d3d...513

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en valp nå som er 12 uker og jeg går hjemme..men aldri i livet om den kunne vært alene. Den spiser alt den finner, ikke renslige ennå, mat, drikke...du må lære den gradvis og være alene. Du må sove med den første 1-2 ukene ..du må ut etter hvert måltid.. soving og lek...

Du må kanskje opp 3-4 ganger om natten...om du er uheldige får du en hund som gråter mye om natten.

Du må lære den p være i bur...

Da hadde jeg funnet en annen løsning...

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vurdert å skaffe meg hund, nettopp fordi jeg, partner og barn alle er ute av huset samtidig i mange timer hver dag. 

Hunder er flokkdyr og trives ikke med å være alene store deler av døgnet.

Vi hadde hund i min oppvekst, men den hadde selskap av mine besteforeldre på dagtid og kunne ofte være med min far. Så da var det forsvarlig å ha hund.

Anonymkode: b104a...e39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordnet det. Svigers kommer innom og er hjemme med den et par timer om dagen de første ukene. 😊 

Vi som bor her er borte max 5-6 timer om dagen, og da dekker de timene midt på. Da går det nok fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...