Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp funnet ut at jeg er gravid. 

når tok/tar dere kontakt med jordmor/lege første gang? 
Har ikke fastlege jeg, så må ta kontakt med jordmor..

Anonymkode: 27c6e...570

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo rett på legetime uansett 😊 Du tilhører vel liste uten fast lege, hvis ikke er det vel bare å skrive seg opp på en sånn en. Denne gangen var jeg hos fastlegen første gang i uke 7 for å ta blodprøver og trengte også sykmelding pga. kvalme. Er snart 13 uker på vei og har ikke kontaktet jordmor ennå, er ikke så mye de gjør før ut i uke 20 en gang uansett. Tenker å få første time rundt uke 18.

Anonymkode: 3e79c...233

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nettopp funnet ut at jeg er gravid. 

når tok/tar dere kontakt med jordmor/lege første gang? 
Har ikke fastlege jeg, så må ta kontakt med jordmor..

Tok kontakt forholdsvis tidlig og fikk første time tildelt til et tidspunkt der finner naturlig. Tidlig UL er jo rundt uke 12, så det må jo være før det slik at du blir henvist tidsnok. 

Anonymkode: d5dae...7df

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok kontakt forholdsvis tidlig og fikk første time tildelt til et tidspunkt der finner naturlig. Tidlig UL er jo rundt uke 12, så det må jo være før det slik at du blir henvist tidsnok. 

Men, ja, det var lege. Tok også blodprøver for å sjekke vitaminer og stoffskifte. Så anbefaler deg å få gjort det på en eller annen måte.

Skrevet

Lurt å ta kontakt tidlig om du ønsker å følges opp av jordmor da det gjerne er en del ventetid på timer der. Fastleger tar som oftest inn for første sjekk/samtale mellom uke 8-12. 

Anonymkode: 98f18...0b9

Skrevet

Første svangerskapskontroll skal være mellom uke 6 og 12. Hvor tidlig du vil ha den er litt opp til deg, men førstegangsfødende har kanskje med spørsmål omkring det å gå gravid, f.eks. kosthold osv. så da kan det være greit å ta det så tidlig som mulig. 

Jeg hadde første svangerskapskontroll i uke 8 første gang og uke 9 andre gang. Dro til legen med første, men det var ikke noe for meg, så byttet over til oppfølging fra jordmor etter det. Andre gang dro jeg rett til jordmor. 

Anonymkode: b334b...a1a

Skrevet

Tok kontakt dagen etter positiv test. Bare å ringe ❤️ Gratulerer. 

Anonymkode: c97b6...d71

Skrevet

Du kan ta kontakt når som helst, men det er ikke så mange jordmødre som kan ta de blodprøvene du må ta rundt uke 12. 

Her får man legetime rundt uke 12, og får ikke komme til hos jordmor før neste kontroll. 

Anonymkode: 41645...3a5

Skrevet

Men jeg har ikke fastlege i kommunen. Står på venteliste og har stått der i ca ett år nå. Er oppført med fastlege i den byen jeg tidligere bodde i, men kan ikke reise dit. Aner ikke hvilken nr jeg skal ringe i kommunen for å få avtalt en legetime. Tror jeg ringer jordmor på mandag når jeg er 5+0 og forklarer situasjonen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du kan ta kontakt når som helst, men det er ikke så mange jordmødre som kan ta de blodprøvene du må ta rundt uke 12. 

Her får man legetime rundt uke 12, og får ikke komme til hos jordmor før neste kontroll. 

Anonymkode: 41645...3a5

Jeg har tilhørt tre ulike helsestasjoner, siden jeg flyttet både i og etter mitt første svangerskap, og har aldri vært et problem å få tatt blodprøver hos jordmor her. :) I verste fall kan jordmor henvise til et legesenter, sykehus eller prøvetakingsselskap med kommunal avtale. Ganske standard blodprøver som er enkle å få analysert.

Anonymkode: b334b...a1a

Skrevet

Etter OUL. Men jeg tok den privat, ellers må man vel få henvisning fra noen. 

Anonymkode: d53c4...98a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...