Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde kraftig aversjon mot kaffe og kaffelukt de første ukene av svangerskapet, men det ga seg rundt 11 uker. Nå er jeg 12+3 på vei og har bare drukket noen kaffeslurker i løpet av svangerskapet hittil. Vet jo at man skal drikke lite kaffe i svangerskapet, så sånn sett er det jo bra at jeg ikke er så begeistret for det nå for tiden, men samtidig savner jeg å glede meg til en kaffekopp og noe lite søtt ved siden av 😅 Hvor lenge tok det før dere begynte å drikke kaffe igjen?

Anonymkode: a771b...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drukket én kopp kaffe hver dag hele tiden, jeg :kaffekopp:

Skrevet

Jeg har også mistet lysten på kaffe i begge mine svangerskap, men det fristet igjen rundt uke 14/16, samtidig som kvalmen roet seg veldig 😊

Anonymkode: 0e8ab...bde

• Liker 1
Skrevet
Fame skrev (5 minutter siden):

Drukket én kopp kaffe hver dag hele tiden, jeg :kaffekopp:

Det gjorde jeg også i forrige svangerskap, men denne gangen er det bare ikke fristende :(

Skrevet

Drikker kun koffeinfri kaffe i svangerskapet. Ved å drikke koffein øker faren for spontanabort

Anonymkode: d41d1...949

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Drikker kun koffeinfri kaffe i svangerskapet. Ved å drikke koffein øker faren for spontanabort

Inntak over 300 mg per dag øker risikoen for spontanabort, så litt går an.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aight, doctor :papirfly:

Anonymkode: a0a78...e7c

• Liker 2
Skrevet

Rundt uke 16. Da begynte det å friste igjen og jeg koser meg nå med 1-2 kopper om dagen, er i uke 20 nå. 

Skrevet

Drakk litt kaffe rundt 2. trimester, men den smakte liksom ikke så godt som den pleier.. 

Mot slutten fikk jeg bare enormt med halsbrann av kaffe, måtte droppe det helt. 

Skrevet

Jeg kjenner ikke forskjell på vanlig og koffeinfri, så jeg bøtter nedpå med koffeinfri (er 9+5, og har gjort det sånn hele veien hittil 😇)

Anonymkode: 1cd37...d27

Gjest Chicchi
Skrevet

Er andregangsgravid, så er litt mer avslappet denne gangen. Elsker morgenkaffen min, så nyter en liten kopp om dagen. Hvis jeg absolutt ikke føler for kaffe, tar jeg te i stedet. 

Skrevet

Med førstemann drakk jeg 1-2 kopper hver dag gjennom hele svangerskapet. 

Med andremann spydde jeg bare av tanken på kaffe hele første trimester, men drakk 1-2 kopper resten av svangerskapet. 

Anonymkode: a73a0...17c

Skrevet

Mistet lysten på kaffe hele første trimester med førstemann, før kaffelysten var tilbake rundt uke 14. Med nummer to tok det lengre tid, kanskje rundt uke 20😅 nå når jeg har permisjon med lillesøster er kaffen god å ha igjen🥰

Skrevet

Drakk én kopp kaffe daglig de første ukene i svangerskapet, men mistet brått lysten i uke 7! Nå er jeg i uke 10. Lysten er ennå ikke kommet tilbake, men dersom den kommer utover i svangerskapet, kommer jeg nok til å ta en kopp til dagen (eller i ny og ne)!😌

Anonymkode: 3bed9...bac

• Liker 1
Skrevet

Jeg drakk så og si ingenting frem til uke 13. Nå drikker jeg en kopp her og der når jeg har lyst. Noen dager to kopper, noen dager ingen. Pre-gravid så var en kopp kaffe det første jeg gjorde når jeg stod opp + et par utover dagen🙊 men jeg vil følge rådene og har også vendt det litt av meg.

Anonymkode: ed83b...f7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er vitsen med koffeinfri kaffe? Da kan man jo likegodt direkte bytte til te, det smaker i hvertfall 

Anonymkode: ffcb6...e1e

• Liker 1
Skrevet

Fristet ikke før babyen kom it. Dvs det frister med selve tanken om en kaffekopp. Men ingen kopper ble noen gang drukket opp😂 

Anonymkode: 7ed0f...849

Skrevet
Fame skrev (14 timer siden):

Nei, på en gjennomgang over 27 studier fant man ikke en tydelig nedre grense. Risikoen for spontanabort øker allerede ved inntak på 100 mg. Derfor er det ikke anbefalt med koffein i det hele tatt i Danmark mens man prøver og man bør også unngå det i graviditeten ifg fertilitetsmiljøet i DK (men ikke helsemyndighetene). Så får man velge selv hva man føler er riktig. Kilde: nordisk lærebok i obstetrikk https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/opslag-og-vaerktoejer/laereboeger/obstetrics-gynecology/obstetrics/o-4-recommendations-during-pregnancy/

Anonymkode: dee74...3fc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, på en gjennomgang over 27 studier fant man ikke en tydelig nedre grense. Risikoen for spontanabort øker allerede ved inntak på 100 mg. Derfor er det ikke anbefalt med koffein i det hele tatt i Danmark mens man prøver og man bør også unngå det i graviditeten ifg fertilitetsmiljøet i DK (men ikke helsemyndighetene). Så får man velge selv hva man føler er riktig. Kilde: nordisk lærebok i obstetrikk https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/opslag-og-vaerktoejer/laereboeger/obstetrics-gynecology/obstetrics/o-4-recommendations-during-pregnancy/

Anonymkode: dee74...3fc

Ja... her er artikkelen de har gått ut i fra som viser økt sjanse for SA ved inntak over 300 mg koffein om dagen. Så jeg fortsetter med min ene kopp med god samvittighet  :)

de fant for øvrig ingen sammenheng med redusert fertilitet og koffeininntak

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29276412/

Endret av Fame

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...