AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har en sønn på snart 16 år som jeg både foreldreansvar og omsorgen for alene. Far flyttet til utlandet for over 10 år siden og har bare sett sønnen sin ca en gang i året. Ringte han såvidt når han var yngre. Nå som sønnen min er eldre og faren har møtt en dame her i Norge så flytter han hjem igjen. Han er en tivolipappa og jeg har stått helt alene om alt disse årene. Sønnen min synes såklart det er stas med faren siden han ser han så lite. Kan faren kreve noe som helst etter alle disse årene som fraværende? Og kan sønnen min bare bestemme hvor han vil bo sålenge jeg har foreldreansvar alene? Han klarer ikke følge opp sønnen vår, og jeg ønsker ikke at ting skal skjære seg for sønnen min i tenårene på skolen osv. Anonymkode: c564c...56d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en sønn på snart 16 år som jeg både foreldreansvar og omsorgen for alene. Far flyttet til utlandet for over 10 år siden og har bare sett sønnen sin ca en gang i året. Ringte han såvidt når han var yngre. Nå som sønnen min er eldre og faren har møtt en dame her i Norge så flytter han hjem igjen. Han er en tivolipappa og jeg har stått helt alene om alt disse årene. Sønnen min synes såklart det er stas med faren siden han ser han så lite. Kan faren kreve noe som helst etter alle disse årene som fraværende? Og kan sønnen min bare bestemme hvor han vil bo sålenge jeg har foreldreansvar alene? Han klarer ikke følge opp sønnen vår, og jeg ønsker ikke at ting skal skjære seg for sønnen min i tenårene på skolen osv. Anonymkode: c564c...56d Sønnen din bestemmer dette selv når han er over 16 ja. Anonymkode: f98e9...9d3 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sønnen din bestemmer dette selv når han er over 16 ja. Anonymkode: f98e9...9d3 Så han kan flytte hvor han vil når han er 16 år liksom, selvom det ikke er til hans beste i det hele tatt? Anonymkode: c564c...56d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg tenker du skal roe ned nervene. Far er ikke vant til å ha ansvar, og sønnen din har en standard også. Min datter flyttet til faren rundt den alderen, og det tok en uke, så var hun tilbake. En ny dame som kanskje ikke helt hadde sett for seg at sønnen hans skal bo sammen med dem, vil nok heller ikke hjelpe på. Her hadde jeg ikke vært bekymret. Det er jo fint at far er tilbake og at sønnen synes det er stas. Men det er forskjell på det og hverdag...Sønnen din er dessuten 16 år, og litt fornuftig antar jeg? Anonymkode: 54b32...664 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så han kan flytte hvor han vil når han er 16 år liksom, selvom det ikke er til hans beste i det hele tatt? Anonymkode: c564c...56d Det kan han, og det er helt vanlig at 16-åringer flytter for seg selv for å gå på skole i den alderen, så at han skulle velge å bo med far er vel ikke det verste som kan skje. Anonymkode: f98e9...9d3 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan han, og det er helt vanlig at 16-åringer flytter for seg selv for å gå på skole i den alderen, så at han skulle velge å bo med far er vel ikke det verste som kan skje. Anonymkode: f98e9...9d3 Det er ikke det verste som kunne skje nei, men heller ikke bra. Faren oppfører seg og har levd et liv i alle år som spellemann og festkar. Han hadde noe samvær frem til han flyttet til utlandet, men han nektet å ha noe i ferier osv, var tull her og der og fulgte ikke opp noe som helst. Moren hans måtte be han ringe sønnen sin en gang i blandt når han var yngre fordi han "glemte" det. Noen ganger hørte ikke sønnen fra han på 1 år av gangen. De gangene han har sett han se siste gangene så gjør de bare tivolipappa ting, og han har kun blitt et par dager av gangen han har vært i Norge. Da har han seg sønnen sin 1 dag og brukt resten av dagene på venner av seg. Men nå når han har møtt en dame DA skal han liksom flytte tilbake, ikke for sønnen sin. Så jo jeg blir bekymret. Anonymkode: c564c...56d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så han kan flytte hvor han vil når han er 16 år liksom, selvom det ikke er til hans beste i det hele tatt? Anonymkode: c564c...56d Ja, han kan det. Han kan til og med flytte på hybel uten at du får gjort noe med det. Antagelig er det smarteste du gjør, er å la gutten prøve. Tivolipappaer blir som regel avslørt ganske fort. Anonymkode: 72b37...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, han kan det. Han kan til og med flytte på hybel uten at du får gjort noe med det. Antagelig er det smarteste du gjør, er å la gutten prøve. Tivolipappaer blir som regel avslørt ganske fort. Anonymkode: 72b37...bc9 Jeg får opp dette. Anonymkode: c564c...56d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg får opp dette. Anonymkode: c564c...56d Ja, det er i teorien. I praksis får du lite gjort. Har flere venner som har opplevd det og har elever som gjør det hvert år. En kan ikke tvinge en 16 åring til å bo hjemme. Er det utfordringer kommer BV på banen. Er det ikke, gjør de ingen ting med det. Anonymkode: 72b37...bc9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er i teorien. I praksis får du lite gjort. Har flere venner som har opplevd det og har elever som gjør det hvert år. En kan ikke tvinge en 16 åring til å bo hjemme. Er det utfordringer kommer BV på banen. Er det ikke, gjør de ingen ting med det. Anonymkode: 72b37...bc9 Ok? Jeg synes det høres merkelig ut. Så da kunne han bare valgt og flytte ut og inn til en kompis liksom? Jeg synes det høres så rart ut, han går jo bare i 10 klasse og er enda et barn på mange måter. Anonymkode: c564c...56d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok? Jeg synes det høres merkelig ut. Så da kunne han bare valgt og flytte ut og inn til en kompis liksom? Jeg synes det høres så rart ut, han går jo bare i 10 klasse og er enda et barn på mange måter. Anonymkode: c564c...56d Jeg opplever elever hvert år som flytter inn hos venner eller med kjæresten sin, ofte en kjæreste som er litt eldre. De går vg1 og vg2, søker bidrag fra foresatte og får gjennomslag for det. Jeg opplever foreldre som forsøker å stoppe det og ofte med god grunn, men de kommer ingen vei. Man kan ikke tvinge en 16 åring hjem igjen. Men i dette tilfelle er det snakk om far og da har TS enda mindre rett til å tvinge igjennom noe som helst. En kan forsøke å appellere til ungdommens fornuft, men 16 åringer ser ofte, det de ønsker å se, til de har opplev noe annet. Anonymkode: 72b37...bc9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg opplever elever hvert år som flytter inn hos venner eller med kjæresten sin, ofte en kjæreste som er litt eldre. De går vg1 og vg2, søker bidrag fra foresatte og får gjennomslag for det. Jeg opplever foreldre som forsøker å stoppe det og ofte med god grunn, men de kommer ingen vei. Man kan ikke tvinge en 16 åring hjem igjen. Men i dette tilfelle er det snakk om far og da har TS enda mindre rett til å tvinge igjennom noe som helst. En kan forsøke å appellere til ungdommens fornuft, men 16 åringer ser ofte, det de ønsker å se, til de har opplev noe annet. Anonymkode: 72b37...bc9 Trist at en far kan gi så faen i alle år, for så å bare komme tilbake å få alt. Jeg kommer ikke til å få sove om natten hvis jeg ikke vet at sønnen min blir trygt fulgt opp. Anonymkode: c564c...56d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Trist at en far kan gi så faen i alle år, for så å bare komme tilbake å få alt. Jeg kommer ikke til å få sove om natten hvis jeg ikke vet at sønnen min blir trygt fulgt opp. Anonymkode: c564c...56d Han er 16 år nå og snart voksen. Du må håpe at det grunnlaget du har gitt han til nå, er nok. Om det er tilfelle, kommer han hjem igjen. Anonymkode: 72b37...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er 16 år nå og snart voksen. Du må håpe at det grunnlaget du har gitt han til nå, er nok. Om det er tilfelle, kommer han hjem igjen. Anonymkode: 72b37...bc9 Jeg håper det, jeg elsker han så høyt 😔 Anonymkode: c564c...56d
Gjest Refreng Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 Som regel løser slike problemer seg selv når 16-åringen ser han oftere og innser hvordan han egentlig er. Akkurat nå har han kanskje et glansbilde av far og tror han er super. Det vil endre seg. Kanskje tar det en uke, kanskje noen år, men sønnen din vil nok sette mye mer pris på deg i fremtiden når han er voksen nok til å forstå hvor mye du stilte opp- og hvor mye far sviktet
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 Det beste du kan gjøre er å ta det helt med ro og la dette gå sin gang. Det er jo ikke noe du kan gjøre i praksis og hvis du prøver å tvinge han til noe risikerer du bare at han blir mer trassig og at det skal mer til for at han innrømmer at han vil hjem. Han vil oppleve det som et nederlag hvis dette blir en stor krangel først. Anonymkode: a30f5...41b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg håper det, jeg elsker han så høyt 😔 Anonymkode: c564c...56d Tenker faren går lei rimelig fort jeg. Stå støtt som en mor som elsker sin sønn og la han prøve seg. Tror neppe det blir varig og sønnen din kommer nok til å forstå hvor han hører hjemme. Anonymkode: dceec...fb2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg tenker at du skal puste med magen og ta det helt med ro. Om sønnen din flytter til faren sin, så er ikke det en refleksjon på deg som mor. Det betyr kun at sønnen ønsker mer tid med sin far. Han har nok et bilde av pappaen- og et håp om hvem pappaen er, som vil drive frem ønsket om å knytte bånd. Men, med en tivolipappa og en kjæreste som sikkert ikke hadde noen tanker og ønsker om å ha en stesønn i hus 24/7, så vil det nok bli klart for sønnen at pappaen kanskje ikke er så gøy å bo med likevel. Tenåringer må få lov til å prøve nye ting. De må få lov til å oppleve og lære. Vær en støtte, men la han få lære i fred. Anonymkode: 46708...706
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får opp dette. Anonymkode: c564c...56d Dette er feil, det er 16 år som er grensa for bosted. Men allerede ved 12 år veier barnets ønske tungt. Anonymkode: f98e9...9d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå