Gå til innhold

Leddsmerter fingrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har time til legen, bare så det er nevnt, men det er 5 ukers ventetid på å få time hos fastlegen, så mens jeg venter, tenker jeg jo at jeg kan spørre KG om de har tanker.

Jeg har hatt smerter i leddene i fingrene, i hovedsak de to fingrene ved siden av tommelen, på begge hender. I tillegg til de to tærne på siden av storetåa, på begge føtter.

Jeg har smerter i alle fingrene, men de værste er i de to fingrene nevnt.

Smertene er i de to ytterste leddene. Smertene er mer eller mindre konstante. Jeg knekker på fingrene for det gir meg en liten lettelse fra smerten i en kort periode.

Jeg er ikke varm eller hoven. Jeg er usikker på om kanskje størrelsen på fingrene har endret seg med årene, og har blitt tykkere. Men ingen hevelse. Ingen varme. Ingen «leddgikt» vinkler på fingrene.

Smertene blir verre med kulde og bedre med varme. 

Jeg ser jo for meg at det er en form for leddgikt. Men jeg føler alt jeg leser ikke passer mer.

Jeg er rett over 30 år. Har hatt disse smertene i mange år allerede. Sikkert i 10 år. Jeg burde jo ha blitt sjekket av lege, men ja mange av oss unngår å gå til legen, for det kan jo gå over 😅😬 er også kvinne for å nevne det. Har muligens hypermobile ledd.

Uansett, nå skal jeg til legen. Men jeg føler jo jeg ikke helt finner en diagnose som passer.

Har KG folket noen tanker.

Leddgikt kommer i et hav av ulike former har jeg funnet.

En ting jeg kunne følt at kanskje kunne passet er hemokromatose. Jeg har aldri tatt en like nøyaktig test som diagnosen krever. Men har målt blodprosenten, og den ligger alltid helt i øvre sjikt av normalen. Men etter såpass lang tid burde jeg kanskje ha merket andre symptomer i tillegg. 

Jeg ønsker bare å kunne bli litt forberedt mens venter på time hos fastlegen.

Jeg ser for meg at det nok er hester og ikke sebraer som blir diagnosen; leddgikt fremfor en annen mer sjelden tilstand 😅

Anonymkode: b3416...6e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være begynnelsen på leddgikt, begynnelsen på artrose problemer osv, fikk det selv ved rundt 30 års alderen. Kvinner får det oftere. Men, for det er et men.. de fant ikke noe ved hverken første, andre eller tredje runde hos spesialist med røntgen og alt. Til slutt var det så ille at leddet syntes godt og jeg måtte ha operasjon. Konklusjon, ikke sikkert de finner noe hos deg, vær forberedt på det. Men det kan være forskjellige ting, kanskje mangel på noe vitamin bare å.. må ikke være noe alvorlig 😉

Anonymkode: d3c28...150

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har hatt litt av noen uker. En skikkelig berg og dalbane av noen uker.

Jeg var hos legen og fikk «slengt i tryne» blodprøver. Jeg forventet at de skulle ta blodprøver for leddgikt. Men ikke bare det, når jeg sier slengt i trynet er at jeg var totalt uforberedt på at det skulle tas blodprøve for diabetes. Det sjokkerte meg, og jeg har gått rundt i noen uker nå livredd for resultatet.

Jeg har ikke en gang tenkt på selve leddgikt delen av dette, eller de andre prøvene som ble tatt som for borroliose.

Men diabetes. Det er en ting jeg har vært redd hele mitt liv. Jeg føler at kroppsfasongen min tyder på at jeg er noen som står i faresonen, mye utsatt for å kunne få det. BMI 34.5. Mye fett på magen. Føler jeg ser ut som noen med isulinresistens når jeg ser på bilder.

Alltid vært livredd for det. Prøvd å gå ned i vekt. Jojo slanking. Og nå bli møtt med dødsfrykten min.

Men jeg har gruet meg til resultatet i mange uker nå, for ingen ting. Blodprøvene var helt fint, ikke en gang i faresonen.

Jeg er utrolig lettet over den delen.

MEN alle blodprøvene var fine, altså ingen svar.

Jeg har tegn på hypermobilitet, og det er neste steg; sendes videre til spesialist for utredning for det.

Så jeg får se hva tiden bringer.

*Jeg har planer om å ta tak i vekta. Jeg var i gang her tidligere i høst, og gikk ned noen kg. Skal fortsette den reisen i januar. Nå er det jul og jeg skal kose meg, uten bekymringer for diabetes 😄

Skrevet

Hvis du hadde vært mann så kunne det ha vært podagra, som også er en revmatisk sykdom.

Anonymkode: c913c...6b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du hadde vært mann så kunne det ha vært podagra, som også er en revmatisk sykdom.

Anonymkode: c913c...6b3

Er kvinne.

Og tror legen klødde seg litt i håret over hvor smertene er, og at det er noe utypisk for revmatisk sykdom. Ikke hovne og røde ledd ol. 

Det er mer typisk for hypermobilitet. Må bare se hva som skjer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjenner meg oppgitt.

Fastlege er med på at jeg kjennes hypermobil og at det egentlig forklarer smertene jeg har bedre enn en slags leddgikt diagnose. Han tok flere prøver som alle var helt fine.

Jeg har slik privat helseforsikring, brukte den med henvisning fra fastlege til en ortoped for å se på meg, og vurdere for hypermobilitet.

Er det det som skjer? Nei. Får høre fra de i forsikringen at de ikke finner noen som vil ta på seg saken helt enda, for det fastlegen har skrevet ikke er tilstrekkelig, så jeg må utredes hos revmatisk lege. De har bestillt mer eller mindre de samme blodprøvene som jeg akkurat fikk vite at var helt fine. Det er også bestilt røntgen. Min lege ville spare meg for strålingen da han ikke har tro på en leddgikt diagnose og at disse bildene vil vise noe.

Men dette er nå da veien min. Jeg absolutt mislikte denne legen jeg så. Følte ikke at han hørte på meg. Han spurte spørsmål, jeg prøvde å svare men han likte ikke helt det jeg sa og sa det ikke var relevant. Han mener jeg ikke er hypermobil, utførte samme sjekk som min fastlege som mente det ikke var tvil. Hva søren 😫😤🤬

Denne legen mener at jeg ikke er hypermobil, det er galskap å en gang vurdere en så ekstremt sjelden tilstand som ehler danlos for jeg har jo ingen symptomer. Han har undersøkt meg skikkelig for det og forhørt seg om min historikk her? Nei. Men han mener jeg ikke er hypermobil, og da er det det som er sriktig 😐 Man blir gjerne stivere med alderen. Det er ting jeg ikke kan nå, som jeg kunne før. Men han mente at alt fra da jeg var ung var alt for lenge siden, og ikke relevant.

Fy søren! Dette er grunnen til at jeg har gått rundt med smerter i ledd i 10-15 år, for jeg ikke har orket å ta opp denne kampen 😫

Hører jo om slike historier, men har aldri helt møtt en lege som er så trangsynt. Virker som om mitt problem MÅ være noe revmatologisk 😤

Jeg er frustrert! For dette var ikke det jeg ønsket meg.

Jeg tok dette privat for at det skulle gå litt fort, men også for å slippe å reise langt for utredning. For det er det som blir løsningen om jeg skal ta dette den offentlige veien. Det er plan B om denne legen overbeviser forsikringen om at jeg ikke trenger å sendes videre til ortoped etter at han ikke finner noe. Fastlegen min virker mer som om han er på «min side», og jeg vil tro jeg kan få en ny henvisning av han, i det offentlige systemet om dette ikke fungerer.

Ja god jul til meg 😤

Skrevet

Jeg å slet med smerter i noen fingrer. Varte lenge før jeg dro til legen. Hun mente at jeg hadde betennelse i kroppen. Fikk tabletter. Leste meg opp på hvilken mat som trigger betennelse i kroppen. Og jeg har ikke slitt med det siden. Over et år siden jeg gjorde dette. 

Anonymkode: c4166...b5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg å slet med smerter i noen fingrer. Varte lenge før jeg dro til legen. Hun mente at jeg hadde betennelse i kroppen. Fikk tabletter. Leste meg opp på hvilken mat som trigger betennelse i kroppen. Og jeg har ikke slitt med det siden. Over et år siden jeg gjorde dette. 

Anonymkode: c4166...b5f

Det kan selvsagt være en løsning. Jeg vet at jeg allerede har inflamasjon i kroppen, da jeg har endometriose. Har erfart at diett ikke har noe særlig effekt på noe da 😕

Har ikke noe annet valg enn å følge etter der jeg blir sendt og hva jeg får beskjed om å gjøre. Men er så frustrerende 😤

Skrevet

Jeg har en tarmsykdom som har trigget flere andre sykdommer, blant annet revmatisme. Min hovedløsning er å spise den maten kroppen min tåler. Kort fortalt er det i stor grad middelhavsmat med mest mulig rene råvarer. Fiber fra korn fungerer ikke for min kropp, men jeg spiser bananer og egg for eksempel. 

Hvis jeg var deg ville jeg ikke fokusert på vekt, men på mat og drikke. For meg er ren mat, ren kropp, og færre plager. Jeg jobber fulltid, men ville nok ikke klart det med "vanlig" norsk ultraprosessert mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...