Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kan man bruke mudin i dusjs-sluket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier på korttidsleie, 6 mnd. Har bodd her i en mnd, og vannet renner veldig tregt nå. Pga revmatisme er det helt umulig å få løsnet den «boksen» som må opp. Dvs jeg har ingen problem i egen leilighet; gjør det 3-4 ganger i året. Trodde også jeg kunne vente 2-3 mnd før jeg måtte rense dusjsluk. Kan jeg bruke mudin???

Har ikke noe verktøy å bruke, lurte på å kjøpe en hammer og forsøke noe🫣Har allerede måtte spurt husverten etter ulik hjelp, så ønsker ikke å måtte spørre igjen. 

Anonymkode: a8f07...d1d

Skrevet

Hvilken boks mener du? Under rista?

Akkurat sluken i dusjen tror jeg er bedre at du renser, altså tar opp guffa enn bruker mudin i. 

Hvis du allerede må rense den nå, er det lang tids dritt som tilstopper den, altså trenger du ikke å være redd for å be husverten om hjelp. 

Men har du ingen andre heller du kan be om hjelp?

Skrevet
ti10 skrev (7 minutter siden):

Hvilken boks mener du? Under rista?

Akkurat sluken i dusjen tror jeg er bedre at du renser, altså tar opp guffa enn bruker mudin i. 

Hvis du allerede må rense den nå, er det lang tids dritt som tilstopper den, altså trenger du ikke å være redd for å be husverten om hjelp. 

Men har du ingen andre heller du kan be om hjelp?

Nei, jeg har ingen å spørre. Må evt betale noen, og det er kjipt siden det etter så kort tid ikke er jeg som har tilstoppet den. Må bare si at jeg er glad jeg ikke skal være evig leier. Her var dårlig vasket ved innflytting, vaskemaskinen trøblet seg etter 1 1/2 uke, fordi silen neppe har vært renset på evigheter. Det er kun sovealkove, og det er ikke mulighet for de 5-10 minuttene med gjennomtrekk jeg ellers pleier å gjøre daglig🥴Dyrt er det også😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har ingen å spørre. Må evt betale noen, og det er kjipt siden det etter så kort tid ikke er jeg som har tilstoppet den. Må bare si at jeg er glad jeg ikke skal være evig leier. Her var dårlig vasket ved innflytting, vaskemaskinen trøblet seg etter 1 1/2 uke, fordi silen neppe har vært renset på evigheter. Det er kun sovealkove, og det er ikke mulighet for de 5-10 minuttene med gjennomtrekk jeg ellers pleier å gjøre daglig🥴Dyrt er det også😂

Så lenge du ikke lider av stort hårtap, så er nok det at vannet renner sakte ut av dusjen også ett resultat av dårlig rengjøring etter forrige leietaker. Så du kan godt gi beskjed til huseier om at du ikke er i stand til å ta opp og rense sluken, du kan prøve med mudin (kan gjerne true med plumbo, som mest trolig vil ødelegge rør osv) så velger vel huseier å fikse det relativt fort.

• Nyttig 1
Skrevet

Det aller beste er å åpne vannlåsen og rense, og det er du jo klar over, men du mangler verktøy og krefter for å få det til. 

Avløpsåpnere som Mudin, Plumbo og liknende er et alternativ du godt kan prøve. Det er aldri så bra som en skikkelig manuell rens, men det er ofte nok til å få åpnet tilstrekkelig til at vannet renner lettere ned.

Og er det ingenting annet som virker og ingen hjelp å få fra huseier, da er rørleggere ofte noen racere på å åpne tette avløp. De har kunnskapen og verktøyet som trenges.

Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

Det aller beste er å åpne vannlåsen og rense, og det er du jo klar over, men du mangler verktøy og krefter for å få det til. 

Avløpsåpnere som Mudin, Plumbo og liknende er et alternativ du godt kan prøve. Det er aldri så bra som en skikkelig manuell rens, men det er ofte nok til å få åpnet tilstrekkelig til at vannet renner lettere ned.

Og er det ingenting annet som virker og ingen hjelp å få fra huseier, da er rørleggere ofte noen racere på å åpne tette avløp. De har kunnskapen og verktøyet som trenges.

Så det kan ikke skje noe ille som gjør meg erstatningsansvarlig?🫣😌Det ligger et tykt lag med fett og støv på overskapene på kjøkkenet, og jeg sliter med allergier og bør vaske/skrubbe det bort. Men nå verker samtlige fingrer ekstra, etter forsøkene på å rense dusjsluket😣Vannvittig å måtte ta nedvask for å bo kort tid. Det var store hybelkaniner, dritne vinduer, golv, inni skap, etc etc ved innflytting. Jeg hadde vært flau hadde det vært jeg som leiet ut😩

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så det kan ikke skje noe ille som gjør meg erstatningsansvarlig?🫣😌Det ligger et tykt lag med fett og støv på overskapene på kjøkkenet, og jeg sliter med allergier og bør vaske/skrubbe det bort. Men nå verker samtlige fingrer ekstra, etter forsøkene på å rense dusjsluket😣Vannvittig å måtte ta nedvask for å bo kort tid. Det var store hybelkaniner, dritne vinduer, golv, inni skap, etc etc ved innflytting. Jeg hadde vært flau hadde det vært jeg som leiet ut😩

Les instruksjonene på boksen for å se om det er ting du må ta hensyn til.

Eller bruk en rørlegger, for om noe går galt, er rørleggeren ansvarlig. Kanskje er den typen vedlikehold som krever en rørlegger også noe huseier kan være ansvarlig for. 

En mulighet kan også være om det er en lokal frivlligsentral i nærheten. Noen ganger kan disse hjelpe folk med oppgaver de ikke klare selv på grunn av helseproblemer.

Skrevet

Mudin vil ikke hjelpe i lengden, sluket og vannlåsen må tømmes og renses rett og slett!

Anonymkode: 50fa8...c2e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mudin vil ikke hjelpe i lengden, sluket og vannlåsen må tømmes og renses rett og slett!

Anonymkode: 50fa8...c2e

Nå er det bare snakk om 6 mnder 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leier på korttidsleie, 6 mnd. Har bodd her i en mnd, og vannet renner veldig tregt nå. Pga revmatisme er det helt umulig å få løsnet den «boksen» som må opp. Dvs jeg har ingen problem i egen leilighet; gjør det 3-4 ganger i året. Trodde også jeg kunne vente 2-3 mnd før jeg måtte rense dusjsluk. Kan jeg bruke mudin???

Har ikke noe verktøy å bruke, lurte på å kjøpe en hammer og forsøke noe🫣Har allerede måtte spurt husverten etter ulik hjelp, så ønsker ikke å måtte spørre igjen. 

Kjør på. Du skal bare bo der i 6mnder, å rengjøre avføringen til forrige leietaker er ikke ditt problem. Hell på Plumbo, og sats på at det er nok 

Skrevet

Kan du ikke bare be huseier eller nabo om å åpne? Så får du renset det.. funker fint med mudin i dusj men ofte holder det å fjerne tilgjengelige hårballer.

Anonymkode: a8b73...a17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men har du ikke sagt fra om dette til utleier? Dette er jo sånt du bør få avslag i leien for. 

Er det forresten korttidsleie av en privat leilighet eller langtidsleie på campingplass/motell/hytte det er snakk om?

Skrevet

Mudin åpner tette avløp, den renser ikke vannlåsen for hår og såperester. Det bør gjøres regelmessig.

Om du ikke klarer det selv, må du nesten betale for tjenesten.

Anonymkode: 3c920...0c2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om det var så jævlig ved overtakelse så gav du vel beskjed, for da skal depositum fra forrige beboer brukes til å få ett profesjonelt firma til å rengjøre. Gav du ikke beskjed, men den neste etter deg gir beskjed så vil nedvasken måtte gjøres av deg eller betales av deg.

Og jo, om rørene ikke tåler f.eks plumbo så blir du erstatningspliktig.

Endret av Mt3
Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

Om det var så jævlig ved overtakelse så gav du vel beskjed, for da skal depositum fra forrige beboer brukes til å få ett profesjonelt firma til å rengjøre. Gav du ikke beskjed, men den neste etter deg gir beskjed så vil nedvasken måtte gjøres av deg eller betales av deg.

Og jo, om rørene ikke tåler f.eks plumbo så blir du erstatningspliktig.

Ja jeg gav beskjed, men startet umiddelbart å vaske selv da jeg ikke hadde noe annet sted å være. Plumbo har jeg ikke brukt på mange år, så ingen fare. Jeg hadde jo forventet å bo 2-3 mnd før rensing av sluk. Og når den er så inngrodd tyder det på at den ikke har vært renset på veldig lang tid. Synes det er urettferdig om jeg skal betale noen for å fikse dette, så kort tid etter innflytting. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja jeg gav beskjed, men startet umiddelbart å vaske selv da jeg ikke hadde noe annet sted å være. Plumbo har jeg ikke brukt på mange år, så ingen fare. Jeg hadde jo forventet å bo 2-3 mnd før rensing av sluk. Og når den er så inngrodd tyder det på at den ikke har vært renset på veldig lang tid. Synes det er urettferdig om jeg skal betale noen for å fikse dette, så kort tid etter innflytting. 

Men om du gav beskjed, så burde jo du og huseier avtalt at du fikk avslag i leia første måneden da i bytte mot å fikse nedvasken idet du flyttet inn. Da hadde du jo hatt litt penger til å leie hjelp. Det er jo ikke meningen at du skal betale full leie og vaske/betale for nedvask etter forrige leietaker. 

Skrevet

mener du sluket i gulvet eller at det er tett i rør mellom dush og sluk?

Du kan enkelt rengjøre vannlåsen om det er nedi sluket det går treigt men ja du kan godt prøve mudin, bare vær ekstra nøye på at det kommer oppi sluket og ikke på kantene rundt.

Anonymkode: 942b5...ea8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

mener du sluket i gulvet eller at det er tett i rør mellom dush og sluk?

Du kan enkelt rengjøre vannlåsen om det er nedi sluket det går treigt men ja du kan godt prøve mudin, bare vær ekstra nøye på at det kommer oppi sluket og ikke på kantene rundt.

Anonymkode: 942b5...ea8

Vannlåsen. Ok så da ødelegger jeg ikke noe ved å bruke mudin?

Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

Men om du gav beskjed, så burde jo du og huseier avtalt at du fikk avslag i leia første måneden da i bytte mot å fikse nedvasken idet du flyttet inn. Da hadde du jo hatt litt penger til å leie hjelp. Det er jo ikke meningen at du skal betale full leie og vaske/betale for nedvask etter forrige leietaker. 

Ja jeg regnet med litt avslag men ser dårlig ut så langt. Tok ikke full nedvask type tak og vegger, men brukte ca 5 timer, noe som burde være unødvendig. Vet at jeg lett kan la det være i samme forfatning ved utflytting, men pga allergier så frister det lite å bo i dritt de neste mnd. Må bare si at jeg hater å leie😣Dessverre er det uunngåelig nå, men likevel pyton.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vannlåsen. Ok så da ødelegger jeg ikke noe ved å bruke mudin?

Mest sannsynlig ikke. Jeg har brukt Mudin i dusjen i sikkert 10 år uten problemer.

Anonymkode: 49a05...d9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...