Gjest Menelaos Skrevet 3. november 2023 #141 Del Skrevet 3. november 2023 Tenker ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #142 Del Skrevet 3. november 2023 Har ingen problemer med begrepene, men er såpass voksen at det blir unaturlig å bruke cis-kvinne om meg selv. Det går nok mer på inngrodd vane, og ikke negativitet om et samfunn i endring. Kan egentlig ikke komme på en eneste setting jeg omtaler meg selv som kvinne heller. Ser ikke bort ifra at det blir et helt vanlig begrep for oppvoksende generasjon. Språket er hele tiden i endring, men for voksne folk er det lettere å rakke ned på en endring for alt som er kjent er jo best 🙂 Anonymkode: 3213d...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #143 Del Skrevet 3. november 2023 Jeg tenker det er jævla frekt. Anonymkode: db489...807 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #144 Del Skrevet 3. november 2023 Fremmed fugl skrev (3 timer siden): Hun fortalte tydelig at hensikten var å lage et begrep som fjernet cis normalitet. Nei. Du leser det du vil inn i det, å ville ha et begrep som kan brukes så man slipper å si de normale kontra de unormale er ikke det samme som å fjerne den ene, men å bruke nøytrale begreper. Anonymkode: a54ca...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #145 Del Skrevet 3. november 2023 Nymotens tull. Anonymkode: 58639...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. november 2023 #146 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei. Du leser det du vil inn i det, å ville ha et begrep som kan brukes så man slipper å si de normale kontra de unormale er ikke det samme som å fjerne den ene, men å bruke nøytrale begreper. Anonymkode: a54ca...8df Din agenda i denne tråden er å lyve om hvorfor ciskvinne brukes. Der du uten saklige argumenter har skrevet gang på gang at ciskvinne brukes av faglige grunner og ikke ideologiske. Som er en falsk påstand. Hvorfor du har denne agenda vet jeg ikke, men tror at du ønsker å forsvare dette misogyniske begrepet av enn eller annen grunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 4. november 2023 #147 Del Skrevet 4. november 2023 Lava Anne skrev (På 26.10.2023 den 7.02): Helt greit det, vel. Ser det bare bli brukt for avklaring i debatter om trans. På nett. Synes det klargjør hvem man snakker om i en debatt som faktisk handler om kjønn og identitet. Bruker det jo aldri og hører det aldri utenfor nett, med mindre det er en diskusjon om trans. Får man ikke en grei nok avklaring når man bruker ordene transkvinne/transmann? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 4. november 2023 #148 Del Skrevet 4. november 2023 5 minutter siden, Vera said: Får man ikke en grei nok avklaring når man bruker ordene transkvinne/transmann? Utfordringen er når man sier kun kvinne eller man, deg sier ingenting om kjønnsidentiteten. En transkvinne er også en mann. men disse ordene brukes jo bare i diskusjoner rundt temaet, mange her er jo redd for at de skal måtte kalle seg cis i hverdagen. I landsproblemer😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 4. november 2023 #149 Del Skrevet 4. november 2023 Tone83 skrev (1 minutt siden): Utfordringen er når man sier kun kvinne eller man, deg sier ingenting om kjønnsidentiteten. En transkvinne er også en mann. men disse ordene brukes jo bare i diskusjoner rundt temaet, mange her er jo redd for at de skal måtte kalle seg cis i hverdagen. I landsproblemer😅 Tja, jeg er ikke så opphengt i hva folk identifiserer seg som i hverdagslivet - dog er jeg opptatt av at man må forholde seg til virkeligheten..altså vitenskapen. CIS-begrepet har ingen vitenskapelig forankring. I følge vitenskapen finnes det to biologiske kjønn, kvinne og mann. Ikke CIS-kvinne og CIS-mann. Det blir naturlig at de som identifiserer seg som noe annet enn deres biologiske kjønn - og føler de må forklare at de gjør det, også er dem som tar i bruk begrepet trans. Det er ikke naturlig at resterende milliarder av mennesker skal se bort fra vitenskapen - og forklare at de føler seg som det kjønnet de ble født som. Transpersoner tilhører en minoritet - det blir feil å dikte opp begreper for å tekkes en minoritetsgruppe. Da kan vi like godt tekkes all verdens religioner i samme slengen..da er vi ikke lenger fri og innehar retten til et fritt liv. For ja, det er temmelig alvorlig når minoritetsgrupper får så stor makt at de kan kansellere rettigheter, vitenskap, kunnskap og personer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #150 Del Skrevet 4. november 2023 c_buk skrev (På 27.10.2023 den 11.39): Jeg tror ikke vi alle er enige om kjønnsidentitet. Jeg stiller et stort spørsmålstegn rundt hele fenomenet og mener det innebærer en stor grad av normalisering av psykisk uhelse. En transkvinne og en kvinne vil ikke alltid kunne behandles likt av en psykolog. Men det samme kan sies om to kvinner. To ulike kvinner kan ikke nødvendigvis behandles likt av en psykolog. Jeg har ennå til gode å lese/høre gode argumenter for hvorfor kjønnsidentitet er en relevant betegnelse. Jeg synes rett og slett argumentasjonen der er for tynn. De færreste av oss føler ikke at vi er et kjønn. Vi er bare oss selv. Det samme kan sies om f.eks sosiale markører for kjønn. Hva slags filmer man liker, hva slags klær man liker osv. har lite å si med kjønnsidentitet, men mer å si om sosiale koder for kjønn. Rosa var tidligere en maskulin farge, så ble det plutselig en feminin farge. Dette handler om sosiale koder og ikke kjønn. Og jeg er for å bryte ned sosiale koder tilknyttet kjønn. Kjønnsinkongruens er en medisinsk diagnose, og vi bør ikke endre språket for å tilpasse oss medisinske diagnoser. Hvor har du det fra at de fleste ikke føler seg som et kjønn? Jeg føler meg jo som den jeg er, «Anne», men også definitivt som kvinne (selv om de sosiale kjlnnsmarkørene ikke alltid stemmer mht interesser og slikt). At jeg er kvinne gjennomsyrer hele min identitet og verdensanskuelse, og selv om vi alle er mennesket og de individuelle forskjellene er større enn de generelle, så er kvinne noe av det som definerer meg mest. Mer enn min utdannelse, profesjon, alder osv. Også fordi jeg behandles som kvinne, på godt og vondt; selv om jeg skulle følt meg nøytral ville jeg blitt behandlet som kvinne og måttet forholde meg til kjlnnet mitt. Jeg tror de aller fleste har et forhold til og en identitet som er uløselig knyttet til kjønn. Derfor blir debatten betent. Selv har jeg ikke noe problem med cis. Jeg føller med trans, all statistikk tilsier at de har det tøffere, ingen ville valgt å være trans (eller hono eller lesbisk) for moro skyld. Til det er prisen for høy. Lev og la leve sier jeg. Og de med fordommer; håper du ikke deler dem med dine barn, men lar dem være tro mot seg selv. Også om de skulle være trans. Anonymkode: 5e06f...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 4. november 2023 #151 Del Skrevet 4. november 2023 Tenker det er helt mongo med alle de der uttrykkene. Virkelig helt mongoloid. Kommer aldri til å klare å ta noen seriøst som går rundt og bedyrer disse tingene. Eneste de gjør er å latterliggjøre sin egen person som de tydeligvis er veldig usikker på hva er. Kall meg heller neanderthaler enn noe av det der. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #152 Del Skrevet 4. november 2023 Et greit uttrykk for å kunne formulere seg presist i enkelte sammenhenger. Men som regel er det tilstrekkelig å si kvinne. Anonymkode: 3843a...e0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #153 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 21.50): Hvorfor skulle du det, hvis du ikke jobber med kjønnsforskning, da. Fatter ikke at folk hisser seg opp over fagbegrep. Anonymkode: a54ca...8df Nå svarer jeg på det tråden spør om. Jeg fatter ikke hvorfor folk går inn på tråder kun for å hisse seg opp over svarene. Anonymkode: ae979...8e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #154 Del Skrevet 4. november 2023 ThereGoesBob skrev (2 timer siden): Tenker det er helt mongo med alle de der uttrykkene. Virkelig helt mongoloid. Kommer aldri til å klare å ta noen seriøst som går rundt og bedyrer disse tingene. Eneste de gjør er å latterliggjøre sin egen person som de tydeligvis er veldig usikker på hva er. Kall meg heller neanderthaler enn noe av det der. Virkelig neandertalere Bare at du bruker ordet mongoloid, sier noe om nivået du er på. Ingen oppegående, informert og reflektert person ville brukt et slikt ord (om noe som helst). Jeg lar meg alltid forundre over personer som ikke tenker «Hm, det er intelligente, utdannede mennesker som har tenkt ut dette. De er selvsagt klar over de motargumentene jeg ser. Kan de ha et poeng?» så kan man like el være uenig, feks ar man vekter ulike hensyn forskjellig, men da med en reflektert tanke bak. Regner imidlertid at du Theregoesbob har falt av lasset. Du bør være glad de fleste andre ikke er neandertalere, da hadde vi fortsatt levd i huler. Anonymkode: 5e06f...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2023 #155 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Virkelig neandertalere Bare at du bruker ordet mongoloid, sier noe om nivået du er på. Ingen oppegående, informert og reflektert person ville brukt et slikt ord (om noe som helst). Jeg lar meg alltid forundre over personer som ikke tenker «Hm, det er intelligente, utdannede mennesker som har tenkt ut dette. De er selvsagt klar over de motargumentene jeg ser. Kan de ha et poeng?» så kan man like el være uenig, feks ar man vekter ulike hensyn forskjellig, men da med en reflektert tanke bak. Regner imidlertid at du Theregoesbob har falt av lasset. Du bør være glad de fleste andre ikke er neandertalere, da hadde vi fortsatt levd i huler. Anonymkode: 5e06f...dc9 Tenker at det er IKKE nødvendigvis intelligente , utdannede mennesker som har tenkt ut & benytter disse begrepene . Tvert imot , de som er så opphengt i disse begrepene har etter min oppfatning store psykiske problemer . 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #156 Del Skrevet 4. november 2023 Tone83 skrev (På 29.10.2023 den 20.49): Er det utenkelig at de har litt fobi når man føler seg krenket av å bli kalt for cisperson? Betydningen av dette ordet er akkurat det de er og identifiserer seg som. Da er man mest opptatt av å lage drama, litt sånn som du med dette svaret ditt🤷🏼♀️ Men hør hva folk i denne tråden sier da! De IDENTIFISERER seg IKKE som cisperson. Hvorfor er det bare transkvinne som skal ha respekt for det er identifiserer seg som? Hvorfor skal andre kvinner på påtvunget en identitet og en merkelapp de ikke har og ikke ønsker? Anonymkode: 0cec3...f4d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #157 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 21.50): Hvorfor skulle du det, hvis du ikke jobber med kjønnsforskning, da. Fatter ikke at folk hisser seg opp over fagbegrep. Anonymkode: a54ca...8df Det brukes ikke bare som et fagbegrep nei. Mange bruker det i dagligtale. Anonymkode: 0cec3...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 4. november 2023 #158 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hør hva folk i denne tråden sier da! De IDENTIFISERER seg IKKE som cisperson. Hvorfor er det bare transkvinne som skal ha respekt for det er identifiserer seg som? Hvorfor skal andre kvinner på påtvunget en identitet og en merkelapp de ikke har og ikke ønsker? Anonymkode: 0cec3...f4d Riktig! Eit anna problem med «cis» er at det påtvinger alle ein kjønnsidentitet. Eg har penis, og er difor mann. Det å vere mann er derimot ikkje ein del av min identitet. For meg er det berre denne penisen, det er inga kjensle eller noko slikt. Og det må også vere greitt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. november 2023 #159 Del Skrevet 4. november 2023 Tone83 skrev (6 timer siden): Utfordringen er når man sier kun kvinne eller man, deg sier ingenting om kjønnsidentiteten. En transkvinne er også en mann. men disse ordene brukes jo bare i diskusjoner rundt temaet, mange her er jo redd for at de skal måtte kalle seg cis i hverdagen. I landsproblemer😅 Problemet er at dette handler om en radikal kjønnsteori der kjønn kun skal være det man sier at man har som kjønn. Jeg kan bli en lesbisk kvinne nå, ved å si "jeg er en lesbisk kvinne". Trenger ikke noe annet. Dette er en grunnleggende misogynisk ideologi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. november 2023 #160 Del Skrevet 4. november 2023 Gud skrev (3 timer siden): Riktig! Eit anna problem med «cis» er at det påtvinger alle ein kjønnsidentitet. Eg har penis, og er difor mann. Det å vere mann er derimot ikkje ein del av min identitet. For meg er det berre denne penisen, det er inga kjensle eller noko slikt. Og det må også vere greitt! Da er du en ikke binær person som ble klassifisert som mann ved fødselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå