AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #81 Del Skrevet 28. oktober 2023 Tenker de er praktiske uttrykk i situasjoner der man trenger distinksjonen cis/trans. Anonymkode: b7f4c...e8a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #82 Del Skrevet 28. oktober 2023 On 10/26/2023 at 3:13 AM, AnonymBruker said: Dette gjelder jo ifølge Wikipedia 98 til 99,9 % av verdens befolkning. https://no.wikipedia.org/wiki/Cisperson Anonymkode: 47351...ad4 Vel, du vet at i kjemi, 97% av alle grunnstoffer i naturen er hydrogen og nitrogen. Men vi har funnet ikke mindre enn på 350+ navn for de resterende 3%. Skulle vel bare la være. 🤣 Anonymkode: 4aade...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #83 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg tenker: Gud, så usexy. og så tenker jeg at de har issues i sengen. Og at de er dårlig på sex generelt. Siden de lager så masse mas ut av det. Anonymkode: db489...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #84 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 9.08): De fleste transkvinner identifiserer seg også bare som kvinner, ikke transkvinner. Ordene "transkvinne" og "ciskvinne" brukes for det meste i medisinske sammenhenger hvor slikt er avgjørende. En transkvinne som har gått på østrogen i mange år og gjennomført underslivoperasjon ser helt lik ut som en ciskvinne, da er det greit at legen vet om kvinnen er cis eller trans, slik de får rett behandling. Men, både transkvinnen og ciskvinnen kalles kun kvinne til vanlig. Anonymkode: 840b8...a83 Men kjemper ikke trsns-miljøet for å få lov til å bli kalt det de føler seg som? Jeg har ingen problemer med å kalle en transkvinne for kvinne, men jeg forventer samme respekten tilbake. Jeg identifiserer meg som kvinne og ikke ciskvinne. Den respekten bør gå begge veier. trans og cis brukes ikke bare i forskning nei, begge begreper er noe du kan få slengt etter deg, spesielt i debatter på Internett. For en lege hadde det holdt å søplete om du ble født som kvinne, eller ikke. Å påføre noen en merkelapp de ikke ønsker er respektløst. Anonymkode: 0cec3...f4d 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 28. oktober 2023 #85 Del Skrevet 28. oktober 2023 Helt latterlig. Kommer aldri til å bruke det tullet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 28. oktober 2023 #86 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg tenker at disse ordene er nyttig i debatter angående temaet for å unngå enhver tvil på om man snakker om for eks ciskvinner eller transkvinner, da begge deler har kvinne i navnet. Da vet alle parter hva som menes uavhengig av hva man personlig mener er en kvinne, for der er ikke folk enige. jeg opplever ikke at cis brukes i andre sammenhenger, så jeg sliter med å forstå at noen kan synes dette er et problem. Det lukter transforbi spør du meg. Det har jo ikke noe å si for meg å si om noen skulle kalt meg ciskvinne i en diskusjon, føler meg ikke mindre kvinne av det 🤷🏼♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #87 Del Skrevet 28. oktober 2023 i-landsproblem Anonymkode: fd4ac...d07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #88 Del Skrevet 28. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: i-landsproblem Anonymkode: fd4ac...d07 Enig. Det er pinlig hvor stort I-landsproblem man klarer å lage ut av dette. Mann - eller transmann. Kvinne - eller transkvinnne. Sånn, ferdig. Hva med å bry seg om verden utenfor ens egen boble? Anonymkode: 6f949...397 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #89 Del Skrevet 28. oktober 2023 Når jeg presenterer meg, sier jeg navn, aldri kjønn. Når man omtaler andre, brukes også navn. Hvis man omtaler ukjente, sier man som oftest en dame eller mann, fordi det er det man ser. Hvis noen skulle spør meg direkte om hva jeg er, ville jeg svart at jeg er kvinne. Men folk spør jo ikke om hva du er, med mindre det er en diskusjon. Og da er det vel enkelt å svare trans/ mann osv. Må det være så jævla vanskelig da? Anonymkode: 52385...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #90 Del Skrevet 28. oktober 2023 Teit Anonymkode: 5c0f7...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 28. oktober 2023 #91 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg synes det er helt greit i de tilfeller man har behov for å spesifisere at man identifiserer seg som det kjønnet man er født med. I de fleste tilfeller holder det å si mann eller kvinne, men i noen ganger er det praktisk med et eget begrep De som fulgte med i naturfagtimene på videregående vet at cis og trans er to motsatte begreper, for eksempel cis- og transfettsyrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #92 Del Skrevet 28. oktober 2023 Tone83 skrev (2 timer siden): Jeg tenker at disse ordene er nyttig i debatter angående temaet for å unngå enhver tvil på om man snakker om for eks ciskvinner eller transkvinner, da begge deler har kvinne i navnet. Da vet alle parter hva som menes uavhengig av hva man personlig mener er en kvinne, for der er ikke folk enige. jeg opplever ikke at cis brukes i andre sammenhenger, så jeg sliter med å forstå at noen kan synes dette er et problem. Det lukter transforbi spør du meg. Det har jo ikke noe å si for meg å si om noen skulle kalt meg ciskvinne i en diskusjon, føler meg ikke mindre kvinne av det 🤷🏼♀️ Ja, alt lukter jo transfobi med en gang man har andre meninger. Så lei det argumentet som egentlig er bare for å parkere debattanten, for å få noen til å holde kjeft. Vet du hva jeg lukter? Jeg lukter tyranni og mobbing! Er du en mobber? Anonymkode: 2fcda...5e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #93 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 3.13): Dette gjelder jo ifølge Wikipedia 98 til 99,9 % av verdens befolkning. https://no.wikipedia.org/wiki/Cisperson Anonymkode: 47351...ad4 Ser ikke behovet for et slikt uttrykk. At det finnes gjør ikke noe for meg , men skjønner ikke når jeg skal få behov for å bruke det. Anonymkode: 60df4...41a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 28. oktober 2023 #94 Del Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Tenker at det blir vanskeligere og vanskeligere å være ung og usikker på seg selv. Nå lærer man at det ikke er sikkert at man er det kjønnet man er født som, engang. Andre ord enn mann og kvinne burde være unødvendig når det handler om kjønn. Endret 28. oktober 2023 av anonym111111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #95 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 9.08): De fleste transkvinner identifiserer seg også bare som kvinner, ikke transkvinner. Anonymkode: 840b8...a83 Dette er kjernen i saken. Transkvinner identifiserer seg ikke med hva de faktisk er, så kvinner må redefinere hva de er for å gi mer plass til transkvinner slik at de skal føle seg mindre trans og dermed ha det bedre med seg selv. Hva kvinner føler om det og hva kvinner synes om dette er uviktig, nei, vi skal (nok en gang) bare holde kjeft og la andre definere oss, vår identitet og vår kropp. Det er det største overtrampet transsamfunnet kan gjøre. Det er rett og slett kvinnediskriminerende. Du sier det selv: begrepet «cis»kvinne er for å tekkes noen helt andre enn kvinnene selv. Anonymkode: 30c32...3b1 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 29. oktober 2023 #96 Del Skrevet 29. oktober 2023 Kniv & gaffel skrev (8 timer siden): Jeg synes det er helt greit i de tilfeller man har behov for å spesifisere at man identifiserer seg som det kjønnet man er født med. I de fleste tilfeller holder det å si mann eller kvinne, men i noen ganger er det praktisk med et eget begrep De som fulgte med i naturfagtimene på videregående vet at cis og trans er to motsatte begreper, for eksempel cis- og transfettsyrer. Fint eksempel fra organisk kjemi. Kan du komme med noen eksempel på cis fettsyrer? Ok, ta Oljesyre. Som er cis da de to oksygen atomene er på en side av hydrokarbonkjeden. Finnes ikke trans Oljesyre. Men finnes Elaidinsyre. Med en hydrokarbonkjede av samme lengde som som Oljesyre, men med oksygen atomene på hver sin side av denne kjeden. Er ikke fra kjemi som vi kan skjønne ordet trans brukt sammen med kjønn. Men er helt andre områder der trans brukes. Som translatør, her finnes det ikke ord som cislatør. En translatør oversetter fra orginalet til et annet språk. Som en trans person gjør. Den som bruker originalspråket uten å oversette er ikke en cislatør, da det er meningsløst ord. Der transpersoner gjennomgår en transisjon, som fører oss frem til hvor vi finner basis til bruken av trans sammen med ord for kjønn. En trans person er en som har gjennomgått en transisjon. Der trans viser til denne transisjonen. Transformers er vel de fleste kjent med, er igjen samme bruk av trans. Trans har ikke noe med den bruk av trans som vi har i organisk kjemi. Trans fettsyrer er ikke fettsyrer som har gjennomgått en transisjon fra noe annet, til transfettsyrer. Transfettsyrer er fettsyrer der oksygen atomene er på hver sin side av hydrokarbonkjeden. Finnes ikke noen cisformers å kjøpe i lekebutikken. Akkurat som det ikke finnes cismenn eller ciskvinner. Er totalt meningsløse ord, hvis man ikke skal bruke ordene til å påvirkning. Som er hele hensikten, en kvinne skal ikke lengre være enn kvinne, men en ciskvinne eller entranskvinne. Som fører oss til det formelle tankefeilen som den postmoderne transideologien bygger på. Sirkulærbevis. Vet at formallogikk er upopulært i store deler av skolevesenet og akademia idag. Følelser og skjønn er mer populært. Men man kan ikke føle seg bort fra logikken. Den er der uansett hvor høyt man roper i et ekkokammer. Kvinne og mann blir meningsløse begreper hvis man kan bli kvinne eller mann ved å si at mann er det. Det fjerner inneholdet fra begrepene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #97 Del Skrevet 29. oktober 2023 Ligger det an til en situasjon hvor menn som føler seg som kvinner pr def er kvinner, mens kvinner som er født som kvinner og føler seg som kvinner er noe annet (cis-kvinner)? Dette minner om diskusjonen rundt RLE/KRLE-faget. KRF skulle vise muskler ved å kreve å døpe om faget til «Kristendom, religion, livssyn og etikk». Som om kristendom ikke er en religion? Anonymkode: ba4a0...689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #98 Del Skrevet 29. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (12 minutter siden): Som fører oss til det formelle tankefeilen som den postmoderne transideologien bygger på. «Postmoderne» brukt innen vitenskap og samfunnsbygging er omtrent like velkommen som kommunisme og fascisme. Ettertiden vil bedømme oss like mildt som alle de som passivt lot 1900-tallets undertrykkende regimer få komme til makten. Anonymkode: ba4a0...689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #99 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ligger det an til en situasjon hvor menn som føler seg som kvinner pr def er kvinner, mens kvinner som er født som kvinner og føler seg som kvinner er noe annet (cis-kvinner)? Dette minner om diskusjonen rundt RLE/KRLE-faget. KRF skulle vise muskler ved å kreve å døpe om faget til «Kristendom, religion, livssyn og etikk». Som om kristendom ikke er en religion? Anonymkode: ba4a0...689 Nei, både ciskvinner og transkvinner er per definisjon kvinner. Ciskvinne og transkvinne er bare mer beskrivende betegnelser brukt når fødselskjønn er relevant. Anonymkode: 90966...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 29. oktober 2023 #100 Del Skrevet 29. oktober 2023 (endret) 21 hours ago, AnonymBruker said: Ja, alt lukter jo transfobi med en gang man har andre meninger. Så lei det argumentet som egentlig er bare for å parkere debattanten, for å få noen til å holde kjeft. Vet du hva jeg lukter? Jeg lukter tyranni og mobbing! Er du en mobber? Anonymkode: 2fcda...5e8 Er det utenkelig at de har litt fobi når man føler seg krenket av å bli kalt for cisperson? Betydningen av dette ordet er akkurat det de er og identifiserer seg som. Da er man mest opptatt av å lage drama, litt sånn som du med dette svaret ditt🤷🏼♀️ Endret 29. oktober 2023 av Tone83 . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå