Gå til innhold

Hva tenker dere om ordene "cisperson", "cismann" og "ciskvinne"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På samme måte som transpersoner skal få respekt for hva de identifiserer seg som, så ønsker jeg den samme respekten. Jeg identifiserer meg ikke som ciskvinne, kun som kvinne. Da ønsker jeg ikke å bli omtalt som ciskvinne. Samme med «fødselsperson» jeg identifiserer meg som mor, da må jeg få bli kalt  det. 

Anonymkode: 0cec3...f4d

De fleste transkvinner identifiserer seg også bare som kvinner, ikke transkvinner.

Ordene "transkvinne" og "ciskvinne" brukes for det meste i medisinske sammenhenger hvor slikt er avgjørende. En transkvinne som har gått på østrogen i mange år og gjennomført underslivoperasjon ser helt lik ut som en ciskvinne, da er det greit at legen vet om kvinnen er cis eller trans, slik de får rett behandling.

Men, både transkvinnen og ciskvinnen kalles kun kvinne til vanlig.

Anonymkode: 840b8...a83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nettopp. Man kaller ikke unge mennesker "cis-unge" eller "riktig unge", man kaller dem unge. Man kaller det ikke cis-kjøtt, men kjøtt. Veganer"kjøtt" blir da kalt kjøtterstatninger. Det er utrolig merkelig å kalle noe normalt/mest forekommende en EKSTRA term for å ta hensyn til under 1 prosent av det som er minst forekommende. For vi gjør det jo ikke ellers.

Anonymkode: fdf8c...8bd

Jeg for min del slår et slag for TRANSPØLSER! Eller hva med transburger? Transbiff er det også unektelig en viss schwung over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste transkvinner identifiserer seg også bare som kvinner, ikke transkvinner.

Ordene "transkvinne" og "ciskvinne" brukes for det meste i medisinske sammenhenger hvor slikt er avgjørende. En transkvinne som har gått på østrogen i mange år og gjennomført underslivoperasjon ser helt lik ut som en ciskvinne, da er det greit at legen vet om kvinnen er cis eller trans, slik de får rett behandling.

Transkvinner er nettopp transkvinner fordi de er biologiske menn som identifiserer seg som kvinner. Derfor kalles de TRANSkvinner - altså, de ser ut som menn, men føler seg som kvinner. Vanlige kvinner er bare kvinner. Det trengs ikke noe ekstra begrep.

Anonymkode: fdf8c...8bd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror du seriøst at en biologisk mann og en biologisk kvinne kan bli så fysisk like at en lege må slå opp i journalen for å se om det står trans eller cis der?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er jo direkte feil. En transmann er en person som føler seg som mann, men ble registrert som jente ved fødsel.

Trans er fra latin og betyr "på andre siden", altså en mann på andre siden, eller i annen kropp mer konkret.

På _nøyaktig_ samme måte som jeg er en 20-åring som ble født på feil tid. Respekteter du mine følelser eller er du en hater?

Anonymkode: ba4a0...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger et sterkt politisk motiv bak det å bruke cis. Det problematiserer noe som ikke er et problem.

"Problemet" det tar sikte på å løse er at det har et verktøy for å f.eks skille mellom kvinne og transkvinne. Problemet er at dette problemet eksisterer kun for en liten minoritet.

En transkvinne og en kvinne er presise nok begrep. En transkvinne er en transkvinne i sosial betydning, men kjønnsmessig vil en transkvinne alltid være en mann. En kvinne vil alltid være en kvinne.

Behovet for ciskvinne eksisterer kun dersom man erkjenner at en transkvinne på sett og vis er en "ekte kvinne". Biologisk sett stemmer ikke dette, altså trenger man ikke begrepet ciskvinne.

Kvinner er født kvinner og er kvinner ut livet. De kan i tillegg bli omtalt som transmenn hvis så blir tilfelle, men da vil de fortsatt være kvinner(og transmenn). Både kvinne og transmann vil da være presise nok begreper for å betegne personen. Da er det kontekstavhengig hva som blir korrekt. Skal vedkommende til legen med et fysisk problem eller om vedkommende er gravid, så gir det mening å ikke "respektere" identiteten som transmann. Vedkommende har en kvinnekropp, og da må legen behandle vedkommende som en kvinne (fra et medisinsk perspektiv). Mens en psykolog vil nok ha mer nytte for å behandle samme person som en transmann. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (23 minutter siden):

Jeg tror det ligger et sterkt politisk motiv bak det å bruke cis. Det problematiserer noe som ikke er et problem.

"Problemet" det tar sikte på å løse er at det har et verktøy for å f.eks skille mellom kvinne og transkvinne. Problemet er at dette problemet eksisterer kun for en liten minoritet.

En transkvinne og en kvinne er presise nok begrep. En transkvinne er en transkvinne i sosial betydning, men kjønnsmessig vil en transkvinne alltid være en mann. En kvinne vil alltid være en kvinne.

Behovet for ciskvinne eksisterer kun dersom man erkjenner at en transkvinne på sett og vis er en "ekte kvinne". Biologisk sett stemmer ikke dette, altså trenger man ikke begrepet ciskvinne.

Kvinner er født kvinner og er kvinner ut livet. De kan i tillegg bli omtalt som transmenn hvis så blir tilfelle, men da vil de fortsatt være kvinner(og transmenn). Både kvinne og transmann vil da være presise nok begreper for å betegne personen. Da er det kontekstavhengig hva som blir korrekt. Skal vedkommende til legen med et fysisk problem eller om vedkommende er gravid, så gir det mening å ikke "respektere" identiteten som transmann. Vedkommende har en kvinnekropp, og da må legen behandle vedkommende som en kvinne (fra et medisinsk perspektiv). Mens en psykolog vil nok ha mer nytte for å behandle samme person som en transmann. 

Kjønn er et tvetydig begrep. Vi har fødselskjønn (sex) som er det du er født som, så har vi kjønnsidentitet (gender) som er hva du føler deg som. I tillegg har vi grammatisk kjønn, som igjen er noe helt annet. Jeg har alltid syntes grammatisk kjønn har vært komplisert, og er glad for at det nesten ikke er brukt i norsk. Da jeg skulle lære tysk var det faktisk noe jeg slet mest med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjønn er et tvetydig begrep. Vi har fødselskjønn (sex) som er det du er født som, så har vi kjønnsidentitet (gender) som er hva du føler deg som. I tillegg har vi grammatisk kjønn, som igjen er noe helt annet. Jeg har alltid syntes grammatisk kjønn har vært komplisert, og er glad for at det nesten ikke er brukt i norsk. Da jeg skulle lære tysk var det faktisk noe jeg slet mest med.

Er det etter din mening udiskutabelt med det skillet mellom sex og gender, eller er du enig i at den distinksjonen også er en politisk sak? For er vi uenige der, tror jeg ikke vi kommer noe lenger i debatten om cis og trans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor drar du inn grammatisk kjønn? EI flue-flua og EN bil-bilen har da ingenting å gjøre med at jeg er født kvinne og derfor er kvinne. Ingen skal komme å gi meg noe dustete prefiks bare fordi en liten promille menn føler seg som kvinne. Jeg er kvinne, ferdigsnakka. 

Majoriteten blir jo tredd alt mulig rart nedover ørene i disse tider. Nå må faktisk minoritetene begynne å akseptere nettopp det - at de er minoriteter. Verden kan ikke tilpasse seg hvert minste individ. Noen ganger må vi rett og slett tilpasse oss og akseptere.

Hilsen autist som har brukt hele livet på å tilpasse seg sitt handikap siden verden ikke er laget for min nevrotype.

Anonymkode: 0d4a5...913

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor drar du inn grammatisk kjønn? EI flue-flua og EN bil-bilen har da ingenting å gjøre med at jeg er født kvinne og derfor er kvinne. Ingen skal komme å gi meg noe dustete prefiks bare fordi en liten promille menn føler seg som kvinne. Jeg er kvinne, ferdigsnakka. 

Majoriteten blir jo tredd alt mulig rart nedover ørene i disse tider. Nå må faktisk minoritetene begynne å akseptere nettopp det - at de er minoriteter. Verden kan ikke tilpasse seg hvert minste individ. Noen ganger må vi rett og slett tilpasse oss og akseptere.

Hilsen autist som har brukt hele livet på å tilpasse seg sitt handikap siden verden ikke er laget for min nevrotype.

Poenget mitt var at ordet kjønn er tvetydig, altså det kan forstår og tolkes på ulike måter.

Det blir derfor feil å kun si at "kjønn er hva du er født som" eller "kjønn er hva du føler deg som", ettersom kjønn kan vise både til fødselskjønn og kjønnsidentitet. Kjønn kan til og med ikke har noe med personer å gjøre, der kommer grammatisk kjønn inn. Kort forklart, ingen av svarene kan anses som en fasit når begrepet i seg selv er tvetydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 time siden):

Er det etter din mening udiskutabelt med det skillet mellom sex og gender, eller er du enig i at den distinksjonen også er en politisk sak? For er vi uenige der, tror jeg ikke vi kommer noe lenger i debatten om cis og trans.

Skillet mellom fødselskjønn (sex) og kjønnsidentitet (gender) er relevant, hovedsakelig i medisinske sammenhenger. For eksempel er det ikke alltid en transkvinne kan få samme behandling av legen som en ciskvinne, og vice versa.

Forhåpentligvis er vi alle enige om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2023 at 3:13 AM, AnonymBruker said:

Dette gjelder jo ifølge Wikipedia 98 til 99,9 % av verdens befolkning.

https://no.wikipedia.org/wiki/Cisperson

Anonymkode: 47351...ad4

Tull og tøyseord. Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal finne opp så mye ord og stappe seg inn i båsene. 

Hvorfor vil ingen være mannlig/kvinnelig hetere, homo eller lesbisk lenger? Hvorfor skal du være aspitiansk transseksuelle ikke binær beast kvinne 

Anonymkode: 6df3c...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skillet mellom fødselskjønn (sex) og kjønnsidentitet (gender) er relevant, hovedsakelig i medisinske sammenhenger. For eksempel er det ikke alltid en transkvinne kan få samme behandling av legen som en ciskvinne, og vice versa.

Forhåpentligvis er vi alle enige om det.

Jeg tror ikke vi alle er enige om kjønnsidentitet. Jeg stiller et stort spørsmålstegn rundt hele fenomenet og mener det innebærer en stor grad av normalisering av psykisk uhelse. 

En transkvinne og en kvinne vil ikke alltid kunne behandles likt av en psykolog. Men det samme kan sies om to kvinner. To ulike kvinner kan ikke nødvendigvis behandles likt av en psykolog. 

Jeg har ennå til gode å lese/høre gode argumenter for hvorfor kjønnsidentitet er en relevant betegnelse. Jeg synes rett og slett argumentasjonen der er for tynn. De færreste av oss føler ikke at vi er et kjønn. Vi er bare oss selv. Det samme kan sies om f.eks sosiale markører for kjønn. Hva slags filmer man liker, hva slags klær man liker osv. har lite å si med kjønnsidentitet, men mer å si om sosiale koder for kjønn. Rosa var tidligere en maskulin farge, så ble det plutselig en feminin farge. Dette handler om sosiale koder og ikke kjønn. Og jeg er for å bryte ned sosiale koder tilknyttet kjønn. 

Kjønnsinkongruens er en medisinsk diagnose, og vi bør ikke endre språket for å tilpasse oss medisinske diagnoser. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget mitt var at ordet kjønn er tvetydig, altså det kan forstår og tolkes på ulike måter.

Det blir derfor feil å kun si at "kjønn er hva du er født som" eller "kjønn er hva du føler deg som", ettersom kjønn kan vise både til fødselskjønn og kjønnsidentitet. Kjønn kan til og med ikke har noe med personer å gjøre, der kommer grammatisk kjønn inn. Kort forklart, ingen av svarene kan anses som en fasit når begrepet i seg selv er tvetydig.

Det finnes ikke tvetydig. For meg står det klart som dagen. Grammatisk handler om bøyning av ordet. Det har ingenting med kjønn å gjøre, det er kun et begrep for å vise til at ordene bor i hver sin boks. Kunne like godt sagt at alle ordene i boks A skal bøyes med A-ending og alle ordene i boks B skal bøyes med EN-ending. HønA og hanEN.

Mennesker (og de fleste dyr) er født med utovertiss eller innovertiss. De aller fleste innfinner seg med dette. Tror du hulemenneskene løp rundt og var lei seg for at de hadde eller ikke hadde pupper? Dette er et i-landsproblem.

Igjen, minoritetene må faktisk begynne å akseptere at de er minoriteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ordene cisperson, cismann og ciskvinne er ord man bare bruker og behøver når man skal snakke om kjønn i sammenhengen trans. Siden de færreste noen gang diskuterer dette i det virkelige liv, så behøver man heller ikke tenke noe om disse ordene. Et lite tips der altså, til alle som lar seg provosere i tråden. Det er kun i KG-universet at du blir konfrontert med disse skumle ordene. Du kan ta det helt med ro, ikke vær redd. Ingen skal prøve å tvinge deg til å lære noe nytt eller få deg til å ikke være trangsynt.

Anonymkode: c8993...561

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vel ikke akkurat rundt å tenker at jeg er kvinne, eller ciskvinne. Det er vel privilegiumet man har når man ikke er i konflikt med egen kjønnsidentitet og sett på som det "normalet". Dermed er det også lett for meg å skrike ut og rakke ned på det som er anderledes. Det er også et privilegier majoriteten har. 

Så er vi heldigvis utstyrt med empati, og jeg har ingen problemer med at de av oss som føler det anderledes trenger den støtten og det å høre til kjønnsmessig. Jeg blir stadig forundret over enkeltes behov for å skulle ha rett, og det er utelukkende majoriteten som har behov for å krangle for noe så lite skummelt som å kunne ha et sunt sjelelig liv og få den samme kjønnsidentiteten som de fleste av oss tar som en selvfølge. 

Anonymkode: 3213d...841

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

Samme greie her, du klarer deg fint med "mann" i de fleste tilfeller, men noen ganger må du klargjør om du mener cismann eller transmann.

Nei. Man må klargjøre om man mener "mann" eller "transmann". 

Anonymkode: 6f949...397

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det finnes ikke tvetydig. For meg står det klart som dagen. Grammatisk handler om bøyning av ordet. Det har ingenting med kjønn å gjøre, det er kun et begrep for å vise til at ordene bor i hver sin boks. Kunne like godt sagt at alle ordene i boks A skal bøyes med A-ending og alle ordene i boks B skal bøyes med EN-ending. HønA og hanEN.

Mennesker (og de fleste dyr) er født med utovertiss eller innovertiss. De aller fleste innfinner seg med dette. Tror du hulemenneskene løp rundt og var lei seg for at de hadde eller ikke hadde pupper? Dette er et i-landsproblem.

Igjen, minoritetene må faktisk begynne å akseptere at de er minoriteter.

Dette innlegget og alle kommentarene er i seg selv et bevis på at begrepet kjønn er tvetydig. Hvis det hadde vært enstydig ville denne diskusjonen aldri eksistert. Tvetydig er ifølge NAOB noe "som kan forstås, tolkes på to (eller flere) måter ; dobbelttydig".

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 3.13):

Dette gjelder jo ifølge Wikipedia 98 til 99,9 % av verdens befolkning.

https://no.wikipedia.org/wiki/Cisperson

Anonymkode: 47351...ad4

Jeg ønsker ikke å bli kalt dette. Og siden alle andre får velge hva de skal kalles så vil jeg også påberope meg den retten. Jeg er kvinne og skal tiltales hun

Anonymkode: 504bf...a0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...