AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #21 Del Skrevet 26. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (7 timer siden): For 10 år siden var det kanskje så lett. Men hva betyr transkvinne idag? - En person som er juridisk kvinne, men for øvrig fremstår som mann, og som identifiserer seg som mann. Er 100 % seksuelt tiltrukket kvinner. Så med mange ulike varianter helt til. - En person som aldri følte seg vel i egen kropp, som aldri følte seg som en av gutta, som følte naturlig fellesskap med jentene. Som nå har gjennomført kjønnskorrigerende kirurgi og tar hormoner. Fikk pubertet blokkere som barn. Er gift med enn mann er 100 % seksuelt tiltrukket til menn adopterte barn, jobber som logistikkoffiser i sjøforsvaret, og går sjelden i kjole og bruker nesten ikke sminke. Foretrekker å drikke øl. Er begge disse ytterpunktene transkvinner? Det spiller vel ingen rolle om personen er tiltrukket av kvinner, menn eller begge? Transpersoner kan i likhet med cispersoner (ikke-transpersoner) være lesbiske, heterofile, homofile og bifile. Transkvinne er en person som identifiserer seg som kvinne, føler seg som kvinne, lever som kvinne, men ble registrert som gutt ved fødsel. Anonymkode: 840b8...a83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #22 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. En «Transmann» er en mann som føler seg som kvinne. På samme måte som jeg er en 40-åring som føler meg som 20. Jeg er ikke «født i feil tid». Jeg er født når jeg er født, og skulle gjerne ha vært ung igjen. Denne følelsen må folk respektere og det ville være ufint om folk pekte og lo: «se på den oldingen, kler seg som om han/hun var 20». Anonymkode: ba4a0...689 Dette er jo direkte feil. En transmann er en person som føler seg som mann, men ble registrert som jente ved fødsel. Trans er fra latin og betyr "på andre siden", altså en mann på andre siden, eller i annen kropp mer konkret. Anonymkode: 840b8...a83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #23 Del Skrevet 26. oktober 2023 Aldri brukt disse begrepene. Aldri måtte forholde meg til dem. Mann og transmaken. Kvinne og transkvinne holder massevis. Om en arkeolog graver opp meg om 500 år, så klassifiseres jeg enten som mann eller kvinne. Anonymkode: 207dd...410 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #24 Del Skrevet 26. oktober 2023 Kan strekke meg til at det kanskje er behov for en "annet"-kategori, i tillegg til mann og kvinne. Anonymkode: 0988a...c3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 26. oktober 2023 #25 Del Skrevet 26. oktober 2023 Tulleord. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #26 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men det er jo ikke snakk om alternative kjønn. En transmann og transkvinne er jo fremdeles mann og kvinne, samme gjelder jo cismann og ciskvinne. Ordene er bare mer beskrivende om situasjonen. Dette blir litt som adjektiv. Hvis jeg f.eks. sier "blond kvinne" eller "høy kvinne", så er det jo fremdeles snakk om kvinner. Anonymkode: c9ebf...77b På samme måte som transpersoner skal få respekt for hva de identifiserer seg som, så ønsker jeg den samme respekten. Jeg identifiserer meg ikke som ciskvinne, kun som kvinne. Da ønsker jeg ikke å bli omtalt som ciskvinne. Samme med «fødselsperson» jeg identifiserer meg som mor, da må jeg få bli kalt det. Anonymkode: 0cec3...f4d 5 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2023 #27 Del Skrevet 26. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (12 timer siden): For 10 år siden var det kanskje så lett. Men hva betyr transkvinne idag? - En person som er juridisk kvinne, men for øvrig fremstår som mann, og som identifiserer seg som mann. Er 100 % seksuelt tiltrukket kvinner. Så med mange ulike varianter helt til. - En person som aldri følte seg vel i egen kropp, som aldri følte seg som en av gutta, som følte naturlig fellesskap med jentene. Som nå har gjennomført kjønnskorrigerende kirurgi og tar hormoner. Fikk pubertet blokkere som barn. Er gift med enn mann er 100 % seksuelt tiltrukket til menn adopterte barn, jobber som logistikkoffiser i sjøforsvaret, og går sjelden i kjole og bruker nesten ikke sminke. Foretrekker å drikke øl. Er begge disse ytterpunktene transkvinner? Den første er en transmann,(fordi han identifiserer seg som mann) den andre er en transkvinne (fordi hun identifiserer seg som kvinne). Hvem de er tiltrukket av, hvilken jobb de har og hva de liker å drikke er irrelevant. Jeg skjønner ikke hva du mener med at de er ytterpunkter. Ordet cisperson har jeg aldri brukt, og har heller aldri hørt noen bruke det. Men jeg kan se at det kan være nyttig å ha et ord som spesifiserer "ikke-trans" i faglige diskusjoner. Det er jo ikke uvanlig at fagartikler i ulike emner inneholder ord som man ikke bruker i vanlig dagligtale, fordi man må bruke et presist og tydelig språk, og utvetydige begreper. I dagligtale er "cis" overflødig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 26. oktober 2023 #28 Del Skrevet 26. oktober 2023 (endret) En endrer ikke må hva som er standard. En kaller ikke biler for "ekte-bil", selv om det forekommer mopedbiler. Endret 26. oktober 2023 av Gregarious 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #29 Del Skrevet 26. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo direkte feil. En transmann er en person som føler seg som mann, men ble registrert som jente ved fødsel. Trans er fra latin og betyr "på andre siden", altså en mann på andre siden, eller i annen kropp mer konkret. Anonymkode: 840b8...a83 Man blir ikke "registrert som" noe. Legene ser en persons kjønn ved å se på om man er født med innovertiss eller utovertiss. Å bruke begrep som registrert som er propaganda og fryktelig provoserende. Jeg tror ikke en nyfødt er i stand til å tenke: oi, jeg føler meg veldig som en gutt selv om jeg er en jente. Den identiteten og kjønnet vi etter hvert opplever at vi har, er en del av arv og miljø. Men vårt biologiske kjønn defineres av genetikk. Anonymkode: 59e90...6f7 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #30 Del Skrevet 26. oktober 2023 Ord som er laget av privilegerte folk med ALTFOR mye fritid. Anonymkode: e9ea6...956 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #31 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg er ciskvinne, min datter er transkvinne. sjelden vi har behov for disse begrepene. Vi er mor og datter til daglig. Anonymkode: 7620c...afe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #32 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg føler meg som et helikopter, hvor er min beskrivelse? Tenker at cis er bs, kommer aldri til å bruke det. Anonymkode: 0d4a5...913 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #33 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg synes det er fint at vi har ord som kan beskrive alle. Cis og trans betyr jo det motsatte, så det er enkelt å huske: Transperson = født i feil kropp Cisperson = født i riktig kropp Transkvinne = kvinne som ble født gutt Ciskvinne = kvinne som ble født jente Transmann = mann som ble født jente Cismann = mann som ble født gutt Anonymkode: 8c827...be8 Kvinne er en ekte kvinne. Trans en uekte kvinne. Anonymkode: a0989...d65 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #34 Del Skrevet 26. oktober 2023 Fuck it! Anonymkode: 828ed...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 26. oktober 2023 #35 Del Skrevet 26. oktober 2023 Beklager men jeg har aldri hørt de ordene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 26. oktober 2023 #36 Del Skrevet 26. oktober 2023 Det er helt unyttig for meg personlig. Kjenner at jeg blir irritert bare jeg ser ordene, og det har vel noe med alt ståheiet å gjøre, og forsøk på å presse gjennom alt det tullet med fødeperson og person med livmor etc. Herregud. Det er da sinnsykt mange som ikke føler seg hjemme i egen kropp; syke, handicappede, gamle, overvektige etc. Man er uansett den man er. Dessuten så begynner det å bli litt vel mye ord å holde styr på. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #37 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har ikke noe behov for å si transkvinne eller transmann , derfor har jeg heller ikke noe behov for å si ciskvinne eller cismann. Anonymkode: 05807...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #38 Del Skrevet 27. oktober 2023 Gregarious skrev (14 timer siden): En endrer ikke må hva som er standard. En kaller ikke biler for "ekte-bil", selv om det forekommer mopedbiler. Nettopp. Man kaller ikke unge mennesker "cis-unge" eller "riktig unge", man kaller dem unge. Man kaller det ikke cis-kjøtt, men kjøtt. Veganer"kjøtt" blir da kalt kjøtterstatninger. Det er utrolig merkelig å kalle noe normalt/mest forekommende en EKSTRA term for å ta hensyn til under 1 prosent av det som er minst forekommende. For vi gjør det jo ikke ellers. Anonymkode: fdf8c...8bd 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #39 Del Skrevet 27. oktober 2023 visp skrev (9 timer siden): Det er helt unyttig for meg personlig. Kjenner at jeg blir irritert bare jeg ser ordene, og det har vel noe med alt ståheiet å gjøre, og forsøk på å presse gjennom alt det tullet med fødeperson og person med livmor etc. Herregud. Det er da sinnsykt mange som ikke føler seg hjemme i egen kropp; syke, handicappede, gamle, overvektige etc. Man er uansett den man er. Dessuten så begynner det å bli litt vel mye ord å holde styr på. Nettopp. "Fødeperson". Kvinner blir altså igjen degradert til objekter som har til hovedoppgave å produsere kommende generasjoner. Kvinneundertrykkende. Anonymkode: fdf8c...8bd 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #40 Del Skrevet 27. oktober 2023 Gregarious skrev (14 timer siden): En endrer ikke må hva som er standard. En kaller ikke biler for "ekte-bil", selv om det forekommer mopedbiler. Det er jo ingen ord som har blitt endret på. Vi har bare fått mer presise ord som kan brukes i relevante sammenhenger. Ta "fly" for eksempel, som oftest holder det med det ordet. Men la oss si du skal kjøpe deg et fly, da bør du nok si ifra om du ønsker deg et jetfly, eller et propellfly, kanskje til og med ambulansefly. Samme greie her, du klarer deg fint med "mann" i de fleste tilfeller, men noen ganger må du klargjør om du mener cismann eller transmann. Anonymkode: 840b8...a83 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå