Gå til innhold

Hva tenker dere om ordene "cisperson", "cismann" og "ciskvinne"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er fint at vi har ord som kan beskrive alle. Cis og trans betyr jo det motsatte, så det er enkelt å huske:

Transperson = født i feil kropp

Cisperson = født i riktig kropp

Transkvinne = kvinne som ble født gutt

Ciskvinne = kvinne som ble født jente

Transmann = mann som ble født jente

Cismann = mann som ble født gutt

Anonymkode: 8c827...be8

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de aldri, så de bryr meg fint lite. Foreløpig.

Anonymkode: f95c0...b40

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kvinne og mann er nok i seg selv. Så kan man bruke andre betegnelser om de som velger alternative kjønn.

Anonymkode: aafc3...00e

Men det er jo ikke snakk om alternative kjønn. En transmann og transkvinne er jo fremdeles mann og kvinne, samme gjelder jo cismann og ciskvinne. Ordene er bare mer beskrivende om situasjonen.

Dette blir litt som adjektiv. Hvis jeg f.eks. sier "blond kvinne" eller "høy kvinne", så er det jo fremdeles snakk om kvinner.

Anonymkode: c9ebf...77b

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men det er jo ikke snakk om alternative kjønn. En transmann og transkvinne er jo fremdeles mann og kvinne, samme gjelder jo cismann og ciskvinne. Ordene er bare mer beskrivende om situasjonen.

Dette blir litt som adjektiv. Hvis jeg f.eks. sier "blond kvinne" eller "høy kvinne", så er det jo fremdeles snakk om kvinner.

Here we go again...

Begrepene "mann" og "kvinne" handler om faktisk kjønn, faste begreper. Ingen grunn til å endre dette.

Opplevd kjønn er noe annet, selv når full kjønnsskifte har tatt plass.

Alternative kjønn kan kalle seg hva de vil for min del, men menn og kvinner som er født som hhv. menn og kvinner er nettopp... menn og kvinner. Det er ingen grunn til å kalle det noe annet.

I fagartikler kan det kanskje være hensiktsmessig å bruke begrepet cis, men heller ikke der er det nødvendig.

Anonymkode: aafc3...00e

• Liker 29
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ciskvinne og har overhode ingen problemer med å bruke begrepene cis der det kan være relevant. I nesten alle tilfeller bruker jeg kun ordet kvinne eller mann, både om meg selv og andre cispersoner, akkurat som jeg gjør med folk som er trans.

Anonymkode: 9a7e1...bd4

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke så mye på det annet enn at det er en grei måte å beskrive forskjellene.

Anonymkode: 48fdd...68a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er fint at vi har ord som kan beskrive alle. Cis og trans betyr jo det motsatte, så det er enkelt å huske:

For 10 år siden var det kanskje så lett. Men hva betyr transkvinne idag? 

- En person som er juridisk kvinne, men for øvrig fremstår som mann, og som identifiserer seg som mann. Er 100 % seksuelt tiltrukket kvinner. 

Så med mange ulike varianter helt til. 

- En person som aldri følte seg vel i egen kropp, som aldri følte seg som en av gutta, som følte naturlig fellesskap med jentene. Som nå har gjennomført kjønnskorrigerende kirurgi og tar hormoner. Fikk pubertet blokkere som barn. Er gift med enn mann er 100 % seksuelt tiltrukket til menn adopterte barn, jobber som logistikkoffiser i sjøforsvaret, og går sjelden i kjole og bruker nesten ikke sminke. Foretrekker å drikke øl. 

Er begge disse ytterpunktene transkvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det, vel. Ser det bare bli brukt for avklaring i debatter om trans. På nett. Synes det klargjør hvem man snakker om i en debatt som faktisk handler om kjønn og identitet. Bruker det jo aldri og hører det aldri utenfor nett, med mindre det er en diskusjon om trans.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et begrep jeg heldigvis slipper å forholde meg til i det daglige.

Anonymkode: b8a0b...08e

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo ikke snakk om alternative kjønn. En transmann og transkvinne er jo fremdeles mann og kvinne,

Nei. En «Transmann» er en mann som føler seg som kvinne.

På samme måte som jeg er en 40-åring som føler meg som 20. Jeg er ikke «født i feil tid». Jeg er født når jeg er født, og skulle gjerne ha vært ung igjen. Denne følelsen må folk respektere og det ville være ufint om folk pekte og lo: «se på den oldingen, kler seg som om han/hun var 20».

Anonymkode: ba4a0...689

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er unødvendig. Det er ikke 99% av befolkningen som trenger et eget ord for hvem de er, men de som skiller seg ut og er en bitteliten minoritet.

Anonymkode: 6f949...397

• Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvete ‘begreper’. Bruker det selvsagt aldri. Mann og kvinne er riktig. Vil de som tror/mener/identifiserer seg som et annet kjønn finne opp ‘begreper’ om seg selv og bli kalt for det så er det helt ok. 

Anonymkode: 292bc...f83

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må bruke hvilke ord de vil også skal jeg respektere det. 

Personlig synes jeg det er unødvendig og virker litt mot sin hensikt med alle disse boksene/kategoriene folk skal sorteres inn i. Det er vanskeligere å vite hvilken boks du skal sorteres i når det er 10 å velge mellom og du føler du kanskje passer i flere. 

Jeg skulle heller sett at vi sluttet med alle kategoriene og bare aksepterte og respekterte at vi er forskjellige. Vi er jo alle bare folk.

Endret av ElderMillenial
Skriveleif
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ubrukelige ord som jeg aldri komme til å bruke selv, eller kommer til å ta alvorlig. Omgås heldigvis ikke folk som bruker sånne begrep. 

Anonymkode: 9df8b...f20

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig. Syns der er de som ikke er cismann, ciskvinne eller cisperson som kan bruke ulike begrep til å forklare seg og sin kjønnsidentitet. 

Anonymkode: e7b40...16c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er vranglære. 

Anonymkode: 9df8b...f20

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å skulle endre språket for å tilpasse seg en såpass liten minoritet. Da er det mer hensiktsmessig å finne egnede begreper for å betegne minoriteten, og beholde de etablerte ordene som omfavner så og si alle.

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...