AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Er det noe man kan gjøre egentlig? Er jeg en helt elendig mamma? Er første barn. Føler meg så sjukt mislykka. Får høre at jeg skal legge henne «våken men trøtt». DET SKJER IKKE. Hver eneste gang jeg prøver er hun LYS våken i sengen og ruller rundt, står på alle fire, krabber rundt, hyler og gråter. Ender med at vi sitter oppe til 2-3 hver. Eneste. Natt…… skjønner ikke hva jeg gjør feil eller hva jeg kan gjøre annerledes. Anonymkode: bab5f...053
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det noe man kan gjøre egentlig? Er jeg en helt elendig mamma? Er første barn. Føler meg så sjukt mislykka. Får høre at jeg skal legge henne «våken men trøtt». DET SKJER IKKE. Hver eneste gang jeg prøver er hun LYS våken i sengen og ruller rundt, står på alle fire, krabber rundt, hyler og gråter. Ender med at vi sitter oppe til 2-3 hver. Eneste. Natt…… skjønner ikke hva jeg gjør feil eller hva jeg kan gjøre annerledes. Anonymkode: bab5f...053 Hvor mye sover hun på dagen da? Når står dere opp og når legger du henne? Anonymkode: 54bde...9bf
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor mye sover hun på dagen da? Når står dere opp og når legger du henne? Anonymkode: 54bde...9bf Sover ikke mye på dagen heller, hun må tvinges til å sove og slappe av. Lakenskrekk døgnet rundt. Har forsøkt å redusere sovn på dagen enda mer men da er hun tydelig sint og misfornøyd og har det ikke bra. Forsøker å legge henne rundt 20 hver dag, men sover kun 20-30 min og er deretter LYS våken i TIMESVIS. Eller så sovner hun igjen i 22-23 tiden i 20 minutter og er våke til 3-4 på natten igjen. Står som regel opp mellom 08-10. Anonymkode: bab5f...053
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sover ikke mye på dagen heller, hun må tvinges til å sove og slappe av. Lakenskrekk døgnet rundt. Har forsøkt å redusere sovn på dagen enda mer men da er hun tydelig sint og misfornøyd og har det ikke bra. Forsøker å legge henne rundt 20 hver dag, men sover kun 20-30 min og er deretter LYS våken i TIMESVIS. Eller så sovner hun igjen i 22-23 tiden i 20 minutter og er våke til 3-4 på natten igjen. Står som regel opp mellom 08-10. Anonymkode: bab5f...053 Ville prøvd å lagt henne tidligere 😊 Kan også være at hu trenger mer søvn på dagtid, men viktig å stå opp og legge seg til faste tider hvis søvnen er vanskelig. Prøv en uke med å stå opp kl 8 hver morgen, og legg til faste tider på dagen. Her funka det best med maks 4 timer våkentid, sov da i 2 timer ca (12-14) og var klar for natta kl 17.45 Da ga vi grøt til kvelds i 17 tiden, fikk et rolig bad (dempet belysning, ingen leker eller noe) og en flaske melk i sengen 17.45 ca. Våknet som regel 1 gang ila natten og fikk flaske i sengen da også, ikke noe lyd eller lys rundt. Bleieskift ble også gjort rolig i sengen. Pass på å ikke ta opp barnet om hun våkner på natten, ligg i sengen. Noen barn trenger mer hjelp og støtte for å lære seg å sovne igjen, sover dere i samme seng? Her funka det best med samsoving 😊 Hvis ikke finner det sånne natt prosjektorer med lyd og lys som gjør babyen søvnig. ZaZu f.eks Anonymkode: 54bde...9bf
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det noe man kan gjøre egentlig? Er jeg en helt elendig mamma? Er første barn. Føler meg så sjukt mislykka. Får høre at jeg skal legge henne «våken men trøtt». DET SKJER IKKE. Hver eneste gang jeg prøver er hun LYS våken i sengen og ruller rundt, står på alle fire, krabber rundt, hyler og gråter. Ender med at vi sitter oppe til 2-3 hver. Eneste. Natt…… skjønner ikke hva jeg gjør feil eller hva jeg kan gjøre annerledes. Anonymkode: bab5f...053 Hun er nok sulten, hvis hun er stor nok så gi henne en god porsjon grøt. Anonymkode: 73570...711
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sover ikke mye på dagen heller, hun må tvinges til å sove og slappe av. Lakenskrekk døgnet rundt. Har forsøkt å redusere sovn på dagen enda mer men da er hun tydelig sint og misfornøyd og har det ikke bra. Forsøker å legge henne rundt 20 hver dag, men sover kun 20-30 min og er deretter LYS våken i TIMESVIS. Eller så sovner hun igjen i 22-23 tiden i 20 minutter og er våke til 3-4 på natten igjen. Står som regel opp mellom 08-10. Anonymkode: bab5f...053 Hvor gammel er babyen? Rutinene på søvnen kommer mer når baby er større. Ikke tving babyen, noen barn har refluks og derfor har de "lakenskrekk" pga magesyren strømmer oppi halsen og skaper sykt kvalme. Absolutt ikke babyens feil men en diagnose. Anonymkode: 73570...711
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun er nok sulten, hvis hun er stor nok så gi henne en god porsjon grøt. Anonymkode: 73570...711 har en mor som hele tiden påstår hun er sulten så jeg nærmest tvangsfôrer ungen hele tiden. Grøt starta vi med når hun var 4 mnd fordi søvnen allerede gjorde meg gal. Har kun blitt verre jo mer mobil hun blir. Lært seg å krabbe og snu seg osv, det er alt hun vil gjøre hele tiden. Har ikke tid til å spise eller sove. Hun må være så trøtt at hun nærmest svimer av for å få henne til å sove og da må hun både mates og bysses i søvn. Ofte funker ikke det heller og hun må kjøres rundt i bil for å sove (ENESTE sikkerstikk når det gjelder søvn med henne). Når hun våkner på kvelden natten er alltid det første jeg gjør å forsøke å mate henne. Hun er IKKE interessert. Hun har et helt VILT energinivå og vil bare krabbe rundt, rulle rundt, plukke på ALT. ANER ikke hva jeg skal gjøre !! Anonymkode: bab5f...053
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville prøvd å lagt henne tidligere 😊 Kan også være at hu trenger mer søvn på dagtid, men viktig å stå opp og legge seg til faste tider hvis søvnen er vanskelig. Prøv en uke med å stå opp kl 8 hver morgen, og legg til faste tider på dagen. Her funka det best med maks 4 timer våkentid, sov da i 2 timer ca (12-14) og var klar for natta kl 17.45 Da ga vi grøt til kvelds i 17 tiden, fikk et rolig bad (dempet belysning, ingen leker eller noe) og en flaske melk i sengen 17.45 ca. Våknet som regel 1 gang ila natten og fikk flaske i sengen da også, ikke noe lyd eller lys rundt. Bleieskift ble også gjort rolig i sengen. Pass på å ikke ta opp barnet om hun våkner på natten, ligg i sengen. Noen barn trenger mer hjelp og støtte for å lære seg å sovne igjen, sover dere i samme seng? Her funka det best med samsoving 😊 Hvis ikke finner det sånne natt prosjektorer med lyd og lys som gjør babyen søvnig. ZaZu f.eks Anonymkode: 54bde...9bf Har forsøkt samsoving. Ender med at jeg får en rullende baby i ansiktet. Forsøkte prosjekterer og bamser med lyd og lys osv, ble bare ALT FOR interessant og enda en ting å følge med på og være våken for/plukke på. Og IKKE TA HENNE OPP NEI ….. har da forsøkt… mater henne i sengen, forsøker å roe henne. Men hun blir GAL. Skal jeg da la barnet ligge å jamre og kave i endeløse timer ???? Det får jeg ikke til. Anonymkode: bab5f...053
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): har en mor som hele tiden påstår hun er sulten så jeg nærmest tvangsfôrer ungen hele tiden. Grøt starta vi med når hun var 4 mnd fordi søvnen allerede gjorde meg gal. Har kun blitt verre jo mer mobil hun blir. Lært seg å krabbe og snu seg osv, det er alt hun vil gjøre hele tiden. Har ikke tid til å spise eller sove. Hun må være så trøtt at hun nærmest svimer av for å få henne til å sove og da må hun både mates og bysses i søvn. Ofte funker ikke det heller og hun må kjøres rundt i bil for å sove (ENESTE sikkerstikk når det gjelder søvn med henne). Når hun våkner på kvelden natten er alltid det første jeg gjør å forsøke å mate henne. Hun er IKKE interessert. Hun har et helt VILT energinivå og vil bare krabbe rundt, rulle rundt, plukke på ALT. ANER ikke hva jeg skal gjøre !! Anonymkode: bab5f...053 Høres ikke så gale ut det. Det ordner seg etterhvert. Bare slapp av. Anonymkode: 73570...711
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har forsøkt samsoving. Ender med at jeg får en rullende baby i ansiktet. Forsøkte prosjekterer og bamser med lyd og lys osv, ble bare ALT FOR interessant og enda en ting å følge med på og være våken for/plukke på. Og IKKE TA HENNE OPP NEI ….. har da forsøkt… mater henne i sengen, forsøker å roe henne. Men hun blir GAL. Skal jeg da la barnet ligge å jamre og kave i endeløse timer ???? Det får jeg ikke til. Anonymkode: bab5f...053 Hvis du blir så stresset at du kan bli en fare for barnet er det på tide å ta en prat med helsesykepleier. For det skal IKKE skje!!! Anonymkode: 73570...711
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor gammel er babyen? Rutinene på søvnen kommer mer når baby er større. Ikke tving babyen, noen barn har refluks og derfor har de "lakenskrekk" pga magesyren strømmer oppi halsen og skaper sykt kvalme. Absolutt ikke babyens feil men en diagnose. Anonymkode: 73570...711 6 mnd. Har også tenkt at rutiner kommer da etterhvert, kan ikke tvinge en så liten baby. Men så kommer jordmor med «LEGGE HENNE VÅKEN MEN TRøtt» og MAS om rutiner fra hun var 8 uker. Og besteforeldre jamrer over at hun er så sent oppe. Som om jeg gjør det med vilje. Anonymkode: bab5f...053 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ikke så gale ut det. Det ordner seg etterhvert. Bare slapp av. Anonymkode: 73570...711 Haha takk!! .. er det jeg har forsøkt på men jo lengre dette foregår bare føler jeg meg mer og mer mislykka.. JEG klarer meg helt ok uten søvn men blir så sjukt stressa over at alle maser om hvor lite hun sover og hun eg så sent oppe osv .. Anonymkode: bab5f...053
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har forsøkt samsoving. Ender med at jeg får en rullende baby i ansiktet. Forsøkte prosjekterer og bamser med lyd og lys osv, ble bare ALT FOR interessant og enda en ting å følge med på og være våken for/plukke på. Og IKKE TA HENNE OPP NEI ….. har da forsøkt… mater henne i sengen, forsøker å roe henne. Men hun blir GAL. Skal jeg da la barnet ligge å jamre og kave i endeløse timer ???? Det får jeg ikke til. Anonymkode: bab5f...053 Vanskeligheter med søvn er et helt normalt problem og ikke noe uvanlig. Det er derfor småbarnsforeldre er så slitne. Har du et søsken eller en nær venninne som kan komme og sove over hos deg og ta seg av babyen mens du sover en natt innimellom mens du er i nærheten? Anonymkode: 73570...711 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 6 mnd. Har også tenkt at rutiner kommer da etterhvert, kan ikke tvinge en så liten baby. Men så kommer jordmor med «LEGGE HENNE VÅKEN MEN TRøtt» og MAS om rutiner fra hun var 8 uker. Og besteforeldre jamrer over at hun er så sent oppe. Som om jeg gjør det med vilje. Anonymkode: bab5f...053 Ja det er helt vanlig at de maser som om de står på fasiten. Ta det med ei klype salt og følg magefølelsen din. Så lenge valgene er med tanke på babyens beste og ikke ditt beste så kan det aldri bli feil. Anonymkode: 73570...711 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha takk!! .. er det jeg har forsøkt på men jo lengre dette foregår bare føler jeg meg mer og mer mislykka.. JEG klarer meg helt ok uten søvn men blir så sjukt stressa over at alle maser om hvor lite hun sover og hun eg så sent oppe osv .. Anonymkode: bab5f...053 Det går fint, du er flink ❤️ Ikkje stress med det og ikkje hør på alle bedreviterne. Ta i mot råd og tips og så prøver du å finne en løsning som fungerer for dere. De maser sinnsykt mye og man føler man må gjøre sånn som alle sier at er rett men det du egentlig må er bare å stole på din egen magefølelse så lenge alle følelser og handlinger dreier seg om det aller beste for babyen. Aldri la baby ligge å gråte iallfall det er en utdatert ting som har vist seg å gi psykiske vansker. Anonymkode: 73570...711 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du blir så stresset at du kan bli en fare for barnet er det på tide å ta en prat med helsesykepleier. For det skal IKKE skje!!! Anonymkode: 73570...711 Hvordan i alle dager tolker du dette at jeg er en fare for barnet 🤣 jeg gjør alt for at hun skal ha det bra. Jeg blir stressa av andre sitt mas om at hvordan ting er med søvnen hennes ikke er bra nok, og gjør at jeg føler jeg gjør noe feil. Herregud da. Anonymkode: bab5f...053 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går fint, du er flink ❤️ Ikkje stress med det og ikkje hør på alle bedreviterne. Ta i mot råd og tips og så prøver du å finne en løsning som fungerer for dere. De maser sinnsykt mye og man føler man må gjøre sånn som alle sier at er rett men det du egentlig må er bare å stole på din egen magefølelse så lenge alle følelser og handlinger dreier seg om det aller beste for babyen. Aldri la baby ligge å gråte iallfall det er en utdatert ting som har vist seg å gi psykiske vansker. Anonymkode: 73570...711 Tusen takk! Nei jeg synes det er totalt uakseptabelt å la barnet ligge å gråte.. som om en liten baby kan «manipulere». Er en sinnsyk tanke. Det er jo dems eneste måte å kommunisere på. Jeg kommer til å plukke opp den babyen når hun gråter hver eeeeeneste gang uansett hvor mye det blir uglesett av den eldre generasjon. Helt forferdelig å tenke på å la henne ligge å gråte alene Anonymkode: bab5f...053 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan i alle dager tolker du dette at jeg er en fare for barnet 🤣 jeg gjør alt for at hun skal ha det bra. Jeg blir stressa av andre sitt mas om at hvordan ting er med søvnen hennes ikke er bra nok, og gjør at jeg føler jeg gjør noe feil. Herregud da. Anonymkode: bab5f...053 Så bra Det er godt å høre, ville bare påpeke det siden det ble så mange store bokstaver at man kunne bekymre seg om stressnivået ble for høyt. Viktig å være obs på vet du bare. Siden det skal bare et sekund til for en baby å få hjerneskade. Det kan være stressende med søvnmangel og gråt over tid. Har du en egnet venninne eller noe som kan overnatte hos deg ei natt innimellom og ta seg av babyen gjennom ei hel natt sånn at du kan få sove litt mens babyen er innen rekkevidde likevel? Anonymkode: 73570...711
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har forsøkt samsoving. Ender med at jeg får en rullende baby i ansiktet. Forsøkte prosjekterer og bamser med lyd og lys osv, ble bare ALT FOR interessant og enda en ting å følge med på og være våken for/plukke på. Og IKKE TA HENNE OPP NEI ….. har da forsøkt… mater henne i sengen, forsøker å roe henne. Men hun blir GAL. Skal jeg da la barnet ligge å jamre og kave i endeløse timer ???? Det får jeg ikke til. Anonymkode: bab5f...053 Jeg vet ikke hva du mener med at babyen blir gal. Er det gråt? Vondt ? Prøvd å legge henne på eget rom? Faste tider for å stå opp om morningen ? Å stå opp 8-10 er ikke fast tid. 08.00 eller 09.00 er fast tid Jeg syns det høres ut som en overtrøtt unge🤔 Anonymkode: 54bde...9bf
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #20 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så bra Det er godt å høre, ville bare påpeke det siden det ble så mange store bokstaver at man kunne bekymre seg om stressnivået ble for høyt. Viktig å være obs på vet du bare. Siden det skal bare et sekund til for en baby å få hjerneskade. Det kan være stressende med søvnmangel og gråt over tid. Har du en egnet venninne eller noe som kan overnatte hos deg ei natt innimellom og ta seg av babyen gjennom ei hel natt sånn at du kan få sove litt mens babyen er innen rekkevidde likevel? Anonymkode: 73570...711 Skjønner den, jeg er bare veldig ekspressiv🤣 kunne aldri falt meg inn å gjøre henne noe. UANSETT hvor mye hun styrer på osv så har jeg aldri vært i nææærheten av irritert på HENNE. Vil bare hjelpe henne. Anonymkode: bab5f...053 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå