AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Heil Tror jeg trenger litt hjelp til å forstå dette. på arbeidsplassen min så jobber det noen polske snekkere. Han ene er veldig arbeidsom og trivelig kar, godt likt av de fleste og er arbeidslederen for den gruppen han jobber sammen med. Han er snakkesalig pleier alltid å si hei og slå av en prat hvis man møter på han. Men det var en episode her en dag, da jeg snakket med en annen norsk mann, som er litt oppi årene. og da kom han polakken og sa til han mannen jeg snakket med, at: hun har en mann! og da svarte han norske jeg snakket med at ;:, ja, men jeg kan vel snakke med henne for det! Jeg synes at det er en litt merkelig ting å si? når han selv fint kan snakke med meg! er det kulturforskjeller? eller noe annet? jeg er venn med han polakken på facebook, og han har ved to anledninger likt bilde jeg har lagt ut med "hjerte". ikke bilde av meg, men bilde av natur. jeg skjønner ikke meg helt på han, han er gift og har barn i polen, men jobber i Norge. Hvordan skal man tolke dette? Anonymkode: 467e6...3b3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Det er jo bare å holde avstand? Han er også gift og har barn. At familien hans er i Polen gjør selvsagt at han kan føle interesse for damer som er i nærmiljøet, men noe sånt burde du aldri bli med på. Tar du dette i betraktning er det egentlig uvesentlig hva han tenker med hjertene sine, eller oppførselen overfor andre menn. Hold deg unna en gift person. Anonymkode: 9c530...e58 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Han prøvde seg vel på en litt dårlig spøk når han sa du hadde mann. At han setter hjerte ved bilder betyr nok bare ar han syns bildene er veldig fine. Anonymkode: c09d0...83f 7
makkapakka Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har en syrer som ligger paddeflat etter meg, og har gjort det siden han plutselig oppdaget meg på arbeidsplassen. Han er også gift og har barn som bor i samme by. Han har fått 10 m grense avstand av meg. Et lite blink eller vink og han hadde høvlet over meg uten tvil. Jeg er ikke interessert! 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Polske menn er generelt veldig tradisjonelle. De fleste er også katolske. Familien står sterkt. Det er heller ikke uvanlig at polske menn er mer beskyttende over for kvinner de kjenner. For alt du vet, kan han du snakket med, hatt "vibber" som tilsa at han la an på deg og at du derfor måtte beskyttes. At han legger igjen hjerter på bilder av fin, norsk natur er heller ikke unormalt. Hilsen voksen, norsk dame med polske venner. Anonymkode: ed2f8...d88 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Polske menn er generelt veldig tradisjonelle. De fleste er også katolske. Familien står sterkt. Det er heller ikke uvanlig at polske menn er mer beskyttende over for kvinner de kjenner. For alt du vet, kan han du snakket med, hatt "vibber" som tilsa at han la an på deg og at du derfor måtte beskyttes. At han legger igjen hjerter på bilder av fin, norsk natur er heller ikke unormalt. Hilsen voksen, norsk dame med polske venner. Anonymkode: ed2f8...d88 Hei. Ja, jeg har tenkt på det at han har en litt annen kultur, at de er litt tradisjonelle. Det blir litt kulturkollisjon. Men den mannen som jeg snakket med var vel rundt 60 år, og jeg er rundt 30 år... så tror jeg klarer å unngå fristelsen.... og vi bare snakket om helt vanlige ting, men han polske kan vel ikke så godt norsk! En norsk mann hadde aldri kommet med den kommentaren! men jeg synes at det er litt merkelig at han sender hjerter på bildene mine.. hvis han er tradisjonell og konservativ..så er jo det litt rart. jeg har lagt ut mange fine naturbilder på facebook. men ingen norske gutter har da reagert med hjerte. det er jo litt rart at vi nordmenn er mer konservative på den biten da.. tror ikke jeg hadde likt at typen min hadde sendt hjerter på bilder til andre damer på facebook. da er det bedre med en "like" sånn at det ikke blir missforståelser. hva tror du grunnen ? Anonymkode: 467e6...3b3
Andro Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 Et hjerte på en sosiale medier post betyr at man er glad i den eller det som er avbildet. I polakkens tilfelle: Glad i natur. Hadde han satt hjerte på bilde av deg ville det vært helt annerledes. Det enkleste er jo å rett og slett snakke med ham: "Jeg skjønner at du er glad i natur?" For de fleste betyr likes på fb nesten ingenting. Det er grunn til å være skeptisk til folk som gir uttrykk for at det gjelder andre regler for fremmede enn for dem selv. Han oppfatter den andre mannens samtale som sjekking. Så da spørs det om ikke hans egne samtaler med deg også er ment som det? Mange setter andre standarder for menn enn kvinner, og polakker er mer konservative på kjønnsroller enn nordmenn. Også her er det enkleste å snakke med polakken direkte: "Trodde du at han la an på meg?"
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 Andro skrev (22 timer siden): Et hjerte på en sosiale medier post betyr at man er glad i den eller det som er avbildet. I polakkens tilfelle: Glad i natur. Hadde han satt hjerte på bilde av deg ville det vært helt annerledes. Det enkleste er jo å rett og slett snakke med ham: "Jeg skjønner at du er glad i natur?" For de fleste betyr likes på fb nesten ingenting. Det er grunn til å være skeptisk til folk som gir uttrykk for at det gjelder andre regler for fremmede enn for dem selv. Han oppfatter den andre mannens samtale som sjekking. Så da spørs det om ikke hans egne samtaler med deg også er ment som det? Mange setter andre standarder for menn enn kvinner, og polakker er mer konservative på kjønnsroller enn nordmenn. Også her er det enkleste å snakke med polakken direkte: "Trodde du at han la an på meg?" ja, det er nettopp det at polakker er mer konservative enn nordmenn, en nordmann ville aldri ha reagert sånn. det er jeg jo ganske sikker på 😃 men det som er litt rart er at hvis han er så konservativ. så hvorfor kommentere med hjerte på bildene? Det gjør jo ikke nordmenn, selv om de er glad i naturen. så kommenterer de med et "like". jeg synes at det er litt rart å kommentere med et hjerte på bilde hvis man er så konservativ? tror ikke jeg ville ha likt at mannen min sendte ut hjerter på bilder til andre damer. selv om det bare var et bilde av natur. Anonymkode: 467e6...3b3
Andro Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 Det er ingen motsetning mellom konservatisme og kjærlighet til vakre motiver.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 3.16): Han prøvde seg vel på en litt dårlig spøk når han sa du hadde mann. At han setter hjerte ved bilder betyr nok bare ar han syns bildene er veldig fine. Anonymkode: c09d0...83f Ja, det trenger ikke å være noe som helst mer enn det... Anonymkode: 36dc3...926 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 Hvorfor lurer du egentlig på dette? Hadde aldri kommet på tanken selv, kun tenkt det var en spøk.... Ønsker du at han liker deg? Er det derfor du (mest sannsynlig) overtolker? For å "finne tegn"? Anonymkode: 36dc3...926 2
Laraa Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 Aner ikke, men jeg forstår hva du mener Jeg var gjest i et bryllup og jeg snakket på jobben om at presten i vielsen var ganske pen. Da sier min kollega fra Polen med alvorlig stemme: hallo sånn kan du faktisk ikke prate, du har samboer så det er ikke greit !! Stemmen indikerer at det ikke var en spøk,men jeg lurer også på om det er kollegaen sin personlige mening eller en kulturell greie at man ikke kan snakke personlig og tett med noen av motsatt kjønn eller omtale en annen mann som pen.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 3.16): Han prøvde seg vel på en litt dårlig spøk når han sa du hadde mann. At han setter hjerte ved bilder betyr nok bare ar han syns bildene er veldig fine. Anonymkode: c09d0...83f Jeg tviler på at det var en spøk, han var veldig alvorlig når han avbrøt samtalen! Og han jeg snakket med ble irritert og gikk. Jeg synes bare at det var litt rart at han sender hjerter. Når ingen av mine norske guttevenner, har for vane å gjøre det! Anonymkode: 467e6...3b3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor lurer du egentlig på dette? Hadde aldri kommet på tanken selv, kun tenkt det var en spøk.... Ønsker du at han liker deg? Er det derfor du (mest sannsynlig) overtolker? For å "finne tegn"? Anonymkode: 36dc3...926 Jeg tviler på at det var en spøk , fordi han virket irritert når han avbrøt samtalen, og han jeg snakket med svarte surt tilbake , og gikk kort etter. Anonymkode: 467e6...3b3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 Laraa skrev (11 timer siden): Aner ikke, men jeg forstår hva du mener Jeg var gjest i et bryllup og jeg snakket på jobben om at presten i vielsen var ganske pen. Da sier min kollega fra Polen med alvorlig stemme: hallo sånn kan du faktisk ikke prate, du har samboer så det er ikke greit !! Stemmen indikerer at det ikke var en spøk,men jeg lurer også på om det er kollegaen sin personlige mening eller en kulturell greie at man ikke kan snakke personlig og tett med noen av motsatt kjønn eller omtale en annen mann som pen. Ja, skjønner, spørs om de er litt forsiktige i forhold til det andre kjønn i Polen! Men han polakken har alltid vært pratsom selv. Så jeg ble litt overrasket, over den reaksjonen 🙂 også litt rart å sende hjerte på bilde, mens norske gutter trykker heller på "like". Bedre å "like" bilder, så slipper man misforståelse Anonymkode: 467e6...3b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå