Gå til innhold

Israel og Gazastripen

Sacramone

Anbefalte innlegg

Ulovlig verdi skrev (1 time siden):

Her kommer det igjen, argumentet om at antisionisme automatisk er antisemittisme. La oss først rydde opp i en viktig ting: å kritisere staten Israel, dens politikk eller ideen om en eksklusiv jødisk nasjonalstat, er ikke det samme som å hate jøder. Antisemittisme handler om hat mot jøder som folk eller etnisk gruppe, ikke om kritikk av en nasjonalstat. At noen mener jøder trenger en nasjonalstat betyr ikke at alle må være enige i det, og det å påpeke denne uenigheten er ikke "et skille mellom gode og onde jøder."

Og ang. dette med at antisionisme krever at man må være mot alle nasjonalstater. Seriøst? Mener du virkelig at å være motstandere av en bestemt nasjonalstats politikk eller eksistensgrunnlag betyr at man automatisk må være anti-nasjonalstatlig i alle tilfeller? Ingen krever at noen som kritiserer Saudi-Arabia skal være anti-nasjonalstatlig generelt. Å være motstandere av nasjonalistiske ideer eller statsprosjekter kan skje på individuelle, kontekstuelle grunnlag. Israel er en etno-religiøs stat som praktiserer apartheid. Alle med et minimum av moralsk ryggrad vil være imot at en stat skal være konstituert på den måten.

Hvis vi ser på historien, er det nettopp denne typen retorikk som gjør det vanskeligere å bekjempe faktisk antisemittisme. Når du blander kritikk av en stats politiske valg med hat mot et helt folk, risikerer du å trivialisere ekte, skadelig antisemittisme – det ekte hatet og diskrimineringen som fortsatt finnes, men som ikke er det samme som en politisk debatt om sionisme.

Jeg er uenig. 
Jeg mener at å ta til orde for å avvikle Israel som en jødisk stat er antisemittisme. 
Det er det folk i realiteten gjør når de er sjokkerte over at Israel forsvarer seg når de blir angrepet fra alle hold. 
De kritiserer ikke bare politikken. Politikken må man selvsagt kunne kritisere. Det er vel ingen som kritiserer den sittende regjeringens politikk så mye som israelerne selv.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ulovlig verdi
Bacteria skrev (10 timer siden):

Jeg mener at å ta til orde for å avvikle Israel som en jødisk stat er antisemittisme. 
Det er det folk i realiteten gjør når de er sjokkerte over at Israel forsvarer seg når de blir angrepet fra alle hold. 

Israel forsvarer seg ikke i Gaza, de utfører en hevnmassakre. De var legitimt med en militær respons etter 7. oktober, men det Israel gjør nå har ingenting med forsvar å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (10 minutter siden):

Israel forsvarer seg ikke i Gaza, de utfører en hevnmassakre. De var legitimt med en militær respons etter 7. oktober, men det Israel gjør nå har ingenting med forsvar å gjøre.

Dette dr feil. De prøver å ødelegge proxyene til Iran. En av de heter Hamas.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Bacteria skrev (7 timer siden):

Dette dr feil. De prøver å ødelegge proxyene til Iran. En av de heter Hamas.

Skjønner. Og det gjør de ved å drepe over 43,000, primært kvinner og barn, ved å bombe bolighus, kjøre over folk levende med bulldosere (etter eget utsagn) og skyte barn midt mellom øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (1 time siden):

Skjønner. Og det gjør de ved å drepe over 43,000, primært kvinner og barn, ved å bombe bolighus, kjøre over folk levende med bulldosere (etter eget utsagn) og skyte barn midt mellom øynene.

Vet vi at det er IDF som har skutt barn mellom øynene? Sånn helt sikkert?

Dukket nylig opp en podcast på TT med en israeler som hadde tjenestegjort i Gaza. 
Han fortalte om Hamas som hadde holdt palestinske barn i en skolebygning. En liten 5-åring hadde prøvd å stikke av, bare for å bli skutt i hodet av militsmannen. 
Hvem som lyver og ikke er jamen ikke godt å si. 

Døden og den desperate elendigheten stakkars kvinner og barn på Gaza opplever, er ekstremistenes ansvar. Hamas visste veldig godt hva de satte igang , det er de som har valgt å gjøre et tettbefolket område til en krigsskueplass. 

Endret av Bacteria
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Bacteria skrev (3 timer siden):

Vet vi at det er IDF som har skutt barn mellom øynene? Sånn helt sikkert?

Du har sett vitnemål fra en rekke leger, samt kuler som er funnet og til og med CT-scan referert til her flere ganger.

Og mot dette setter du påstandene til en IDF-soldat, altså en som potensielt har skutt disse barna? Det blir som om jeg skulle referere til et utsagn fra en Hamas-soldat for å så tvil om 7. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulovlig verdi skrev (20 minutter siden):

Du har sett vitnemål fra en rekke leger, samt kuler som er funnet og til og med CT-scan referert til her flere ganger.

Og mot dette setter du påstandene til en IDF-soldat, altså en som potensielt har skutt disse barna? Det blir som om jeg skulle referere til et utsagn fra en Hamas-soldat for å så tvil om 7. oktober.

Sa legene noe om hvem som hadde holdt våpenet? Har legene etterforsket disse forbrytelsene, eller har de kun fått inn pasientene på operasjonsbordet?

Hamas og IDF har ikke samme kredibilitet. Synes det er så rart at folk ikke ser forskjell på en terror-organisasjon full av notoriske løgnere og en seriøs hærstyrke. (Som selvfølgelig i teorien også kan lyge så klart).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Apis skrev (På 7.5.2024 den 11.50):

Jødene fikk Israel og Palestinerne fikk Unrwra

Det var ikke bare jødene som fikk Israel. Alle som var i de områdene som er Israel, fikk Israel uavhengig av etnisitet, for i Israel har alle de samme rettighetene uavhengig av etnisitet. 20 % av befolkningen i Israel er arabere 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg kan se forsvarer sivile Israelere den religiøse krigen mot Palestinerne. Samtidig påstår de at Israel er eneste demokrati i området.
I så tilfelle er Israel det eneste "demokratiet" i verden der befolkningen forsvarer drapene på 15.000 barn som "nødvendig".
Dette mener jeg gjør den Israelske befolkningen er medansvarlig for det om skjer.

Også president Nixon i det demokratiske USA måtte avslutte krigen i Vietnam pga motstand hos befolkningen.
Men ikke engang USA henrettet sivile på sykehus. Og hva med Putins Russland ? Heller ikke de år inn på sykehus og henretter sivile.ca 15.000 barn er henrettet på Gaza stripen. Putin har ikke gjort noe liknende. Det som derimot er likt er at begge land invanderer et annet land for å øke sine egne landområder. Russland og Israel er derfor de eneste land i verden som gjør dette idag.
Uten motstand mot krigen vil den fortsette så lenge det er ledere i Israel som ønsker en slik krig og som får støtte for krigen hos sivilbefolkningen. Slik sett er den Israelske befolkningen medansvarlig.
Den vestlige verden (som Israel sammenlikner seg med) kunne aldri ønsket å gjøre noe tilsvarende mot Israel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (2 timer siden):

Så langt jeg kan se forsvarer sivile Israelere den religiøse krigen mot Palestinerne. Samtidig påstår de at Israel er eneste demokrati i området.
I så tilfelle er Israel det eneste "demokratiet" i verden der befolkningen forsvarer drapene på 15.000 barn som "nødvendig".
Dette mener jeg gjør den Israelske befolkningen er medansvarlig for det om skjer.

Også president Nixon i det demokratiske USA måtte avslutte krigen i Vietnam pga motstand hos befolkningen.
Men ikke engang USA henrettet sivile på sykehus. Og hva med Putins Russland ? Heller ikke de år inn på sykehus og henretter sivile.ca 15.000 barn er henrettet på Gaza stripen. Putin har ikke gjort noe liknende.

Tillat meg å være djevelens advokat: Russland har henrettet sivile og krigsfanger over en lav sko, og Russland har bortført ~20.000 ukrainske barn til Russland.

Proaktiv skrev (2 timer siden):

Det som derimot er likt er at begge land invanderer et annet land for å øke sine egne landområder. Russland og Israel er derfor de eneste land i verden som gjør dette idag.

Her skulle jeg til å arrestere deg og tenkte at det måtte jo være noen land ellers i verden som er i krig i forbindelse med territorier, men det er faktisk kun Russland og Israel. Ellers er det borgerkriger etc. ( https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_armed_conflicts ) 

Uansett: Helt jævlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (11 minutter siden):

Tillat meg å være djevelens advokat: Russland har henrettet sivile og krigsfanger over en lav sko, og Russland har bortført ~20.000 ukrainske barn til Russland.

Her skulle jeg til å arrestere deg og tenkte at det måtte jo være noen land ellers i verden som er i krig i forbindelse med territorier, men det er faktisk kun Russland og Israel. Ellers er det borgerkriger etc. ( https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_armed_conflicts ) 

Uansett: Helt jævlig.

Men… hvorfor tror dere at Israels krig er en krig om territorier? Tror dere at de fører en krig mot terrorister i navnet, men at deg egentlig er en skjult agenda om å ta mer land? 
På hvilken måte er dette ikke en konspirasjonsteori?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Men… hvorfor tror dere at Israels krig er en krig om territorier? Tror dere at de fører en krig mot terrorister i navnet, men at deg egentlig er en skjult agenda om å ta mer land? 

La meg omformulere meg til at det er en krig som også inkluderer territorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (49 minutter siden):

Du kan jo ta utgangspunktet at Gaza har blitt et skalkeskjul for en opptrapping av ulovlige okkupasjoner på VB.

Ellers skisserte Netanyahu en hypotese om flytte Palestinere i Gaza over til Egypt som han hevder kun var en hypotetisk løsning. Man burde fremdeles stille seg kritisk til det Netanyahu sier her da Israel ikke ønsker å garantere palestinske flyktninger retur til Gaza etter at krigen er over om de skulle flyktet til Egypt.

Man kan også stille spørsmål til at ikke viser til noen etterkrigs-plan for Gaza . Den tidligere forsvarsministeren i Israel som utrykte misnøye rundt dette ble sparket samtidig som Benny Gantz trakk seg pga. dette.

Ellers sliter Israel med å forsvare de massive skadene de har gjort på Gaza, og den grusomme behandlingen av sivile.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (7 minutter siden):

Du kan jo ta utgangspunktet at Gaza har blitt et skalkeskjul for en opptrapping av ulovlige okkupasjoner på VB.

Ellers skisserte Netanyahu en hypotese om flytte Palestinere i Gaza over til Egypt som han hevder kun var en hypotetisk løsning. Man burde fremdeles stille seg kritisk til det Netanyahu sier her da Israel ikke ønsker å garantere palestinske flyktninger retur til Gaza etter at krigen er over om de skulle flyktet til Egypt.

Man kan også stille spørsmål til at ikke viser til noen etterkrigs-plan for Gaza . Den tidligere forsvarsministeren i Israel som utrykte misnøye rundt dette ble sparket samtidig som Benny Gantz trakk seg pga. dette.

Ellers sliter Israel med å forsvare de massive skadene de har gjort på Gaza, og den grusomme behandlingen av sivile.

Jeg lurer litt på hvordan dere tenker at det skal bli plass til alle Palestinerne i Gaza etterhvert som befolkningsveksten sprenger alle skalaer - og det faktisk ikke er plass der til dem lenger?

Siden Egypt ikke slipper dem inn, og de ikke vil til Israel - hva tenker dere er løsningen?

Israel har plass nok til sine egne og ønsker overhodet ikke nødvendigvis å overta Gaza - annet enn for å kontrollere terroristene.

Dere ser heller ikke at det så og si er umulig å ikke skade sivile i en kamp der terroristene gjemmer seg på skoler og sykehus - og de bor så tett at det nesten ikke er plass til dem p,t, ?

Jeg etterlyser en litt mer løsningsorientert debatt her - gidder ikke involvere meg i anklager om hvem som har drept flest - det løser ingenting. 😉 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (35 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvordan dere tenker at det skal bli plass til alle Palestinerne i Gaza etterhvert som befolkningsveksten sprenger alle skalaer - og det faktisk ikke er plass der til dem lenger?

Kanskje det er like greit å starte en egen tråd om dette da befolkningsvekst i Gaza ikke har noe med den nåværende krigen å gjøre.

Sportydame skrev (35 minutter siden):

Israel har plass nok til sine egne og ønsker overhodet ikke nødvendigvis å overta Gaza - annet enn for å kontrollere terroristene.

Jeg etterlyser en litt mer løsningsorientert debatt her - gidder ikke involvere meg i anklager om hvem som har drept flest - det løser ingenting. 😉

Hvem som har drept flest har da aldri vært noe tema i debatten utover at du drar det opp her👍

Ellers så startet Israel med okkupasjoner på Gaza allerede på 40-tallet og det reelle behovet for land har aldri vært det den drivene faktoren for all okkuperingen  som har skjedd siden da.. Det finnes heller ikke en rettferdigjøring i forhold til hva som skjer på VB i dag. Det eneste man vet er at regjeringen til Israel er i kualisjon med partier som har stor støtte blandt bosetterne.

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger bare denne her. Fra en tid «palestinere» var synonymt med jøder. Kommer aldri til å stille meg på den siden der. 

IMG_8711.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bacteria skrev (5 timer siden):

Legger bare denne her. Fra en tid «palestinere» var synonymt med jøder. Kommer aldri til å stille meg på den siden der. 

IMG_8711.jpeg

Roter du virkelig rundt i artikler fra 1937 ved å markere ut "Nazi" og "arabs" for å ta arabere?

Dette er jo bekreftelses bias av den ekstreme sorten. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 4.1.2025 den 4.09):

Roter du virkelig rundt i artikler fra 1937 ved å markere ut "Nazi" og "arabs" for å ta arabere?

Dette er jo bekreftelses bias av den ekstreme sorten. 

Det er jo velkjent forbindelse mellom Hitler og Husseini. 

Forresten var det du som ville ha navn på militære eksperter som uttaler seg om forholdsmessighet, IDF og hensyn til militære. 
John Spencer, Andrew Fox, Richard Kemp m.f.

Jeg etterlyser militære eksperter som motsier disse. Ikke politikere, eller organisasjoner, men militært personell med erfaring fra urban krig. 

Finnervikke igjen innlegget, så svarer her, om det var deg.

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (56 minutter siden):

Det er jo velkjent forbindelse mellom Hitler og Husseini. 

Forresten var det du som ville ha navn på militære eksperter som uttaler seg om forholdsmessighet, IDF og hensyn til militære. 
John Spencer, Andrew Fox, Richard Kemp m.f.

Jeg etterlyser militære eksperter som motsier disse. Ikke politikere, eller organisasjoner, men militært personell med erfaring fra urban krig. 

Finnervikke igjen innlegget, så svarer her, om det var deg.

Som du sier, samrøret mellom den antisionistiske al-Husseini og aksemaktene er ikke noen hemmelighet akkurat. 
Forbindelsen er blitt forsøkt tiet i hjel, på linje med at gislene og uhyrlighetene 7/10 er blitt forsøkt ihjeltiet. NRK måtte omtrent tvinges til å sende en dokumentar om NOVA-massakren, flere måneder etter at den var sendt i våre naboland. 

I europeiske storbyer er plakater av gisler, også barn, blitt revet ned. 
En representant fra fagbevegelsen som holdt tale i Bergen høsten 2023 ble buet ut og måtte hjelpes av scenen da han nevnte Hamas og terrorangrepet. I en propalestinsk markering. 
Og folk begynte å hyle om folkemord 8. oktober 2023, bla i undertegnedes FB-feed. 

Alt jeg sier er at alt dette virker veldig rart, og det virker som det ligger en slags ondskap i bunnen. 
https://warfarehistorynetwork.com/article/britains-deadliest-enemy/

om al-Husseini.

Endret av Bacteria
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Som du sier, samrøret mellom den antisionistiske al-Husseini og aksemaktene er ikke noen hemmelighet akkurat. 
Forbindelsen er blitt forsøkt tiet i hjel, på linje med at gislene og uhyrlighetene 7/10 er blitt forsøkt ihjeltiet. NRK måtte omtrent tvinges til å sende en dokumentar om NOVA-massakren, flere måneder etter at den var sendt i våre naboland. 

I europeiske storbyer er plakater av gisler, også barn, blitt revet ned. 
En representant fra fagbevegelsen som holdt tale i Bergen høsten 2023 ble buet ut og måtte hjelpes av scenen da han nevnte Hamas og terrorangrepet. I en propalestinsk markering. 
Og folk begynte å hyle om folkemord 8. oktober 2023, bla i undertegnedes FB-feed. 

Alt jeg sier er at alt dette virker veldig rart, og det virker som det ligger en slags ondskap i bunnen. 
https://warfarehistorynetwork.com/article/britains-deadliest-enemy/

om al-Husseini.

Hvordan i all verden har terrorangrepet 7. oktober blitt forsøkt ihjeltiet?

Er litt ironisk av deg å prate om at uhyrligheter blir tiet i hjel mtp din holdning til israelsk forårsaket uhyrligheter: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)02678-3/fulltext

"We estimated 64 260 deaths (95% CI 55 298–78 525) due to traumatic injury during the study period, suggesting the Palestinian MoH under-reported mortality by 41%."

Stein, glasshus og hele den greia der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...