Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Apis skrev (4 minutter siden):

Det som er galt,  er at den gaven var på bekostning av de andre gruppene som levde i området og som ikke var jøder. 

Tja, det bodde flest jøder i området, og pal skulle bo der de som ønsket.

Det var jøder som bodde i araberlandene også… omtrent alle drevet ut.. såeh..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (20 minutter siden):

15 - 20 000 døde barn etter Israels bombing, er et godt argument for å være kritisk til Israels fremferd i Gaza.

Og det er jeg enig i.

På samme måte som det er grunn til å være kritisk til Hamas sin «forsvarsstrategi», vilje til å ofre sivile for et høyere mål og deres mangeårige indoktrinering av befolkningen om at jøder er undermennesker og at å dø mens man dreper jøder er en god og hellig handling.

Det er dette siste her mange ikke forstår. Noe som ikke er så rart. Palestinaforkjempere kritiserer lite disse tingene. Nevner noen dette, er de MIFF og vet ikke hva. 
En LO-representant som holdt tale på en demonstrasjon i fjor høst ble buet ut og måtte hjelpes ned av scenen og i sikkerhet bare fordi han nevnte at Hamas hadde tatt gisler. 
 

https://www.nettavisen.no/politiet-matte-gripe-inn-i-demonstrasjon/s/5-95-1525754

Endret av Bacteria
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (31 minutter siden):

Tja, det bodde flest jøder i området, og pal skulle bo der de som ønsket.

Det var jøder som bodde i araberlandene også… omtrent alle drevet ut.. såeh..

Jeg sier ikke at Jøder ikke er forfulgt, det jeg sier er at en jødisk stat ble opprettet på bekostning av noe, 700 000 eller nær 80% av befolkningen i området ble drevet eller følte at de måtte flykte, og siden fikk de ikke mulighet til å returnere,  denne returen er et av nøkelpunktene i konflikten. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ghostwalker said:

Du har et for snevert syn, da blir dessverre diskusjonen dårlig eller uteblir, for eksempel så fraskriver du Israel alt ansvar, basic i krig er at det er flere parter enn 1. Bare der så orker man ikke å ta seg bryet å svare deg, og det fremstår som at du bare vil kverulere med slike synspunkter. 

Israel er da ikke ansvarlig for Hamas og PIJ sitt islamistiske angrep?

Det er riktig at det er flere parter enn bare en, i en krig. Det betyr dog ikke at ansvaret for krigen skal deles. Mener du virkelig det? 

Mener du Ukraina er ansvarlig for at Russland invaderte dem, siden de snuste på både EU og NATO medlemskap? 

Mener du skylddeling gjelder alle land som blir angrepet i krig, eller hovedsakelig bare den eneste jødiske staten her i verden? 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (29 minutter siden):

Og det er jeg enig i.

På samme måte som det er grunn til å være kritisk til Hamas sin «forsvarsstrategi», vilje til å ofre sivile for et høyere mål og deres mangeårige indoktrinering av befolkningen om at jøder er undermennesker og at å dø mens man dreper jøder er en god og hellig handling.

Det er dette siste her mange ikke forstår. Noe som ikke er så rart. Palestinaforkjempere kritiserer lite disse tingene. Nevner noen dette, er de MIFF og vet ikke hva. 
En LO-representant som holdt tale på en demonstrasjon i fjor høst ble buet ut og måtte hjelpes ned av scenen og i sikkerhet bare fordi han nevnte at Hamas hadde tatt gisler. 
 

https://www.nettavisen.no/politiet-matte-gripe-inn-i-demonstrasjon/s/5-95-1525754

Hamas kan legge ned våpnene og det blir opphold i konflikten. Ledelsen i Israel og Palestina burde vært låst inn i et rom og ikke sluppet ut før de hadde kommet frem til en løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Hamas kan legge ned våpnene og det blir opphold i konflikten. Ledelsen i Israel og Palestina burde vært låst inn i et rom og ikke sluppet ut før de hadde kommet frem til en løsning.

Absolutt enig der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/12/2024 at 2:32 PM, Apis said:

Jeg sier ikke at Jøder ikke er forfulgt, det jeg sier er at en jødisk stat ble opprettet på bekostning av noe, 700 000 eller nær 80% av befolkningen i området ble drevet eller følte at de måtte flykte, og siden fikk de ikke mulighet til å returnere,  denne returen er et av nøkelpunktene i konflikten. 

Dette er jeg enig med. 
Det har skjedd mye oppigjennom historien, som har gått på bekostning av noe, eller av noen. 
Det er håndteringen av dette i etterkant som er så problematisk. At det dyrkes, og skal brukes som et brekkjern til å avvikle Israel. 
Partion av India, Pakistan, Bangladesh, det var ikke pent. Det skjedde samtidig sånn ca. Så var det Korea, det var på samme tid. Det var også mye annen urett som skjedde i mandatene etablert i det som var det ottomanske riket, og de ulike inndelingene som der ble gjort. 

Alle disse andre forflytning av mennesker og folkeslag, har mer eller mindre slått seg til ro med realitetene, mer eller mindre gått videre i livet. Det er jo ingen av disse stedene som kriger for å oppheve statsdannelser og grenser, slik som det skjer i den delen av det palestinske mandatet øst for elven Jordan. 

Det er jo derfor Egypt ikke slipper palestinerne ut av Gaza, da mister de brekkstangen sin, mot avviklingen av hjemlandet til 10 millioner israelere, og etablering av islamsk styre på islamsk waqf, jord.

De vil ha rett til retur til tipp oldeforeldrenes hus? De var 700.000 nå er de 5 millioner? De er født og oppvokst i Gaza og Vestbredden i generasjoner. Og de insisterer på å returnere til Jaffa? På tide å skape et godt liv for seg selv, hvor de måtte befinne seg. 

Endret av Madame Butterfly
Skrev et 2 tall og ikke er 1 tall, rettet
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (33 minutter siden):

Jeg sier ikke at Jøder ikke er forfulgt, det jeg sier er at en jødisk stat ble opprettet på bekostning av noe, 700 000 eller nær 80% av befolkningen i området ble drevet eller følte at de måtte flykte, og siden fikk de ikke mulighet til å returnere,  denne returen er et av nøkelpunktene i konflikten. 

Jeg er enig i noe av dette. Samtidig var det også mange pal som tok til våpen og ønsket å kjempe mot Israel. Jeg kan også forstå hvorfor disse ikke var ønsket velkommen tilbake. Samtidig forstår jeg også at det for mange var forferdelig og urettferdig. 

Det er mange i denne verden som har måttet flykte. De fleste går videre på et tidspunkt. Igjen, over 700 000 jøder har flyktet fra muslimske land. De sitter ikke med nøkkel. Mange av dem fikk ikke med seg noenting. Det er ikke riktig, men det har vært sånn. 
 

Når palestinerne har akseptert situasjonen kan prosessen begynne for å opprette stat. Ikke før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 12.7.2024 den 13.47):

Israel kan akseptere at opprettelsen av den jødiske staten Israel hadde en kostnad for den ikke jødiske befolkningen i området som ble fordrevet, og den Palestinske befolkningen må ha hovedfokus fremover på å skape seg livskvalitet.

Rent pragmatisk tror jeg at en Palestinsk stat ikke er levedyktig,  og at de burde vært slått sammen med et Israel som sørget for like vilkår for alle religiøse og etniske grupper innen for landets grenser, 

Teoretisk sett er å slå dem sammen det eneste fornuftige, men da er problemet at palestinerene formerer seg i et voldsomt tempo og om en generasjon eller to vil de være i flertall og kunne utrydde alle jødene (og de sekulære) og innføre sharia. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (17 timer siden):

Teoretisk sett er å slå dem sammen det eneste fornuftige, men da er problemet at palestinerene formerer seg i et voldsomt tempo og om en generasjon eller to vil de være i flertall og kunne utrydde alle jødene (og de sekulære) og innføre sharia. 

Dette stemmer ikke. Palestinske kvinner får færre og færre barn. Dessuten ser det nå ut til at en hel generasjon går tapt på Gaza. Jødiske kvinner har den høyeste fødselsraten i den vestlige verden og har også hatt en voldsom befolkningsvekst med all innflyttingen fra hele verden. 

Endret av Who is she
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Who is she said:

Dette stemmer ikke. Palestinske kvinner får færre og færre barn. Dessuten ser det nå ut til at en hel generasjon går tapt på Gaza. Jødiske kvinner har den høyeste fødselsraten i den vestlige verden og har også hatt en voldsom befolkningsvekst med all innflyttingen fra hele verden. 

err... "The Occupied Palestinian territories, namely the West Bank and Gaza Strip, had the highest average births per woman in the Middle East and North Africa region (MENA), reaching almost 3.5 and 3.3 births per woman respectively in 2024."

https://www.statista.com/statistics/1466357/mena-fertility-rates-by-country/

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (39 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Palestinske kvinner får færre og færre barn. Dessuten ser det nå ut til at en hel generasjon går tapt på Gaza. Jødiske kvinner har den høyeste fødselsraten i den vestlige verden og har også hatt en voldsom befolkningsvekst med all innflyttingen fra hele verden. 

Det fødes fortsatt flere barn enn som drepes…

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Who is she said:

Dette stemmer ikke. Palestinske kvinner får færre og færre barn.

 

1 hour ago, NatNat said:

err... "The Occupied Palestinian territories, namely the West Bank and Gaza Strip, had the highest average births per woman in the Middle East and North Africa region (MENA), reaching almost 3.5 and 3.3 births per woman respectively in 2024."

Jeg hørte på et eller annet program om at om man ser tendensene over tid, så får jødiske kvinner stadig flere barn, og palestinske kvinner både i Israel, Vestbredden, og Gaza stadig ferre barn. Tendenser over tid.  
Gaza kan fremdeles være best i klassen, men forspranget er redusert? Så det ene trenger ikke utelukke det andre. Jeg husker ikke tallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (3 timer siden):

Det fødes fortsatt flere barn enn som drepes…

Du vet det tar 9 mnd å gå gravid eller? Å se hva krigen fører til er det ikke noen tall på enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

 

Jeg hørte på et eller annet program om at om man ser tendensene over tid, så får jødiske kvinner stadig flere barn, og palestinske kvinner både i Israel, Vestbredden, og Gaza stadig ferre barn. Tendenser over tid.  
Gaza kan fremdeles være best i klassen, men forspranget er redusert? Så det ene trenger ikke utelukke det andre. Jeg husker ikke tallene.

Nettopp. For å holde folketallet oppe er man nødt til å få 2,1 barn. Tallene viser at de er på vei nedover og vil gå under dette tallet om et par generasjoner. Kun afrikanske kvinner som fremdeles får svært mange barn og er helt på topp. Nigerianske kvinner får flest barn. Pakistanske kvinner får flere barn enn palestinske kvinner og Israel ligger høyt oppe og rett under Palestina til sammenligning og veldig mye høyere enn vestlige kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2024 at 1:56 PM, OconMissy said:

Tja, det bodde flest jøder i området, og pal skulle bo der de som ønsket.

Det var jøder som bodde i araberlandene også… omtrent alle drevet ut.. såeh..

…. det sies da gjerne at det ikke hadde noe med palestinerne å gjøre at jødene ble forvist fra andre araberland…. 
…. disse andre araberland var stortsett også underlagt ottomanske riket, og del av mandatsystemet til seierherrene, og ble til på samme måte som Israel…

….. det var samme folkegruppe… arabiske muslimske ottomanere….. det var ikke sånn at det var manko på territorium tildelt dem… disse grensene eksisterte ikke i mange hundre år, ulike folkegrupper, og ulike folkevandringer…. grensene kom først med mandatsystemet og seierherrene…

Så der er ikke helt adskilt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det sier sitt at Israel ikke slipper Barth Eide inn på Vestbredden. Det sier mye om hva slags kontroll Israel holder over palestinere og grensene når selv harmløse  Barth Eide ikke får komme inn. 
 

Israel er definitivt en apartheid stat som ønsker total kontroll og adskillelse også på Vestbredden. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (3 timer siden):

Det sier sitt at Israel ikke slipper Barth Eide inn på Vestbredden. Det sier mye om hva slags kontroll Israel holder over palestinere og grensene når selv harmløse  Barth Eide ikke får komme inn. 
 

Israel er definitivt en apartheid stat som ønsker total kontroll og adskillelse også på Vestbredden. 
 

 

Det er ikke derfor barth-Eide ikke kommer inn i Israel. Han sees på som en uvenn av Israel av israelske myndigheter, og en borderline antisemitt. 
Han har prøvd å besøke Israel flere ganger etter 7/10 og fått nei hver gang. Det begynte vel med at han famøst nok nektet å kondolere etter 7/10, og fortsatte med godkjennelsen av en palestinsk stat noe som heller ikke falt i israelske myndigheters smak. 
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krf-om-israels-barth-eide-nekt-ikke-overraskende/16851189/

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten fra HRW slår fast at det ikke finnes bevis for voldtekt 7/10. 

«FNs spesialrapportør for seksuell vold i konflikt har tidligere intervjuet mennesker som hevder å ha vært vitne til «voldtekt og massevoldtekt på minst tre steder».

HRW konkluderer på sin side med at det ikke er funnet beviser for at voldtekter fant sted.»

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/633WyL/hamas-var-ikke-alene-om-angrepet-mot-israel-7-oktober-ifoelge-rapport

Så ikke vi med våre egne øyne blod nedover bena på enkelte jenter/kvinner?

Finnes det virkelig ikke bevis? Troverdige vitneforklaringer? 
Jeg må si jeg er sjokkert over dette!

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Det er ikke derfor barth-Eide ikke kommer inn i Israel. Han sees på som en uvenn av Israel av israelske myndigheter, og en borderline antisemitt. 
Han har prøvd å besøke Israel flere ganger etter 7/10 og fått nei hver gang. Det begynte vel med at han famøst nok nektet å kondolere etter 7/10, og fortsatte med godkjennelsen av en palestinsk stat noe som heller ikke falt i israelske myndigheters smak. 
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krf-om-israels-barth-eide-nekt-ikke-overraskende/16851189/

Begge deler er faktisk helt sykt, og gjør meg flau over å være Norsk!

Nektet å kondolere et vanvittig terrorangrep?! Virkelig?

Belønner med å anerkjenner Palestina som stat! Hallo i luka sier jeg bare!

Hadde jeg vært israeler hadde ikke jeg heller ønsket denne personen velkommen.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...