Gå til innhold

Israel og Gazastripen

Sacramone

Anbefalte innlegg

Jeg overlater ordet til en som har mer peiling på dette enn noen av oss her:

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Pippi Lotta said:

Unnskyld meg, det er en grov anklage! Kan du vise til hvor jeg har skrevet at 7 oktober, eller Hamas er så bra? Det er ikke greit å komme med slikt helt ubegrunnet!!! 

Jeg svarer på ting som skrives her inne, det blir kjedelig å påpeke hva Hamas gjør feil for der er jo ALLE enige. Med andre ord, jeg måtte skrevet til meg selv og det blir for tullete....

Men Israrl er et anerkjent land med skikkelige institusjoner og håp om å bli et fungerende demokrati. Jeg synes det er grusomt pessimistisk og sammenligne de med en teror orginasasjon, håppe og drømmen min er at Israel ikke bare at de skal være bedre en Hamas (for jeg tror og håper de kan veldig veldig mye bedre en det)!!!

Men jeg forstår ikke hva det er jeg ikke svarer på? Og hvilke personangrep? Forstår du ikke at jeg nesten trenger å svare noen for å få en diskusjon? Vi er tros alt på et diskusjonsforum forum her, skal jeg bare skrive med meg selv så trenger jeg strengeste ikke være på KG.... Men for al del, om du skriver noe om Hamas jeg menner er feil så skal jeg korrigere deg på det likle mye som jeg gjør angående Israrl! 

Israel har håp om å bli et fungerende demokrati? De har land som Belgia, Portugal og Italia bak seg på demokrati-indeksen. Ville du tenkt det samme om de landene?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Apis said:

Du tenker siden Hamas utførte terror,  så legitimerer det Israels terror? 

Nei, men det ikke bare legitimerer krigshandlinger, det nødvendiggjør krigshandlinger, helt frem til Hamas kapitulerer, blir avvæpnet, og selvsagt frigjør gislene.

IDF bedriver ikke terror. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (33 minutter siden):

Nei, men det ikke bare legitimerer krigshandlinger, det nødvendiggjør krigshandlinger, helt frem til Hamas kapitulerer, blir avvæpnet, og selvsagt frigjør gislene.

IDF bedriver ikke terror. 

Alle er vel ikke enige med deg der? Familier som blir tvunget til å se IDF river deres hjem.

https://www.vl.no/nyheter/2021/08/30/redd-barna-palestinske-barn-som-mistet-huset-sitt-far-livene-odelagt-igjen-og-igjen/

https://amnesty.no/vestbredden-pa-etterforskningsreise-i-jordandalen

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (8 timer siden):

Har ikke sett deg kritisere palestinske rutiner for fangetransport; sånn som å slepe folk etter biler, maltraktere folk og slenge dem bakpå lasteplan og sitte oppå dem, voldta dem, banke dem fordervet og kutte hælsenene deres; slike ting.

392b7456d9e76c6398b3428688ed5eac0f8ced6b

Er det forresten noen som kan svare på hva en svart mann gjør i Gaza?

De fleste palestinere er brune i huden, men hvor kommer de svarte palestinere fra? Ser ut som de har innvandret fra Afrika? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke at alt man ikke rettet kritikk imot vil bli brukt imot deg.

Kritikk av Hamas i seg selv er ikke nok, du ønsker detaljerte utdypinger i tillegg? Skjønner for å være ærlig ikke helt hva du ønsker ut i fra diskusjonen? 

Ichiko skrev (3 timer siden):

Feil.

For det er sant at vedkommende ikke har rettet kritikk mot palestinske rutiner for fangetransport, kun israelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde et spørsmål til propal i en annen tråd, prøver her også for å få svar på det. 
Legger ved link til artikkel av historieprofessor Torkel Brekke. 
Spørsmålet går til de av dere som støtter Palestina, og i tillegg mener at sionisme er en fascistisk ideologi på linje med nazismen. 

Hva er deres synspunkter på innholdet i denne artikkelen?

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEWggO/da-sionisme-ble-nazisme

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (4 timer siden):

Støtter du ikke "den palestinske frigjørings-/motstandsbevegelsen", er det slik å forstå?

Du må nesten forklare litt nærmere hva du mener her?

Jeg har ikke hevdet at du skriver det.

Hvem er dise "frigjøsings/motstandsbevegelen" om det ikke er snak om Hamas?

Jeg støter et frit mitøsten, hvor folk (folk er både israelere og palestinere) ikke må leve i frykt for verken teror eller krig. Men jeg tviler på at det er dette du egentlig spør om?

Spørsmål om forslag til bedre rutiner hos IDF, slik du etterlyste.

Hva får deg til å tro jeg er kvalifisert til å lage rutiner for militære?

Og jeg etterlyste ikke rutiner, jeg svarte en bruker som hevdet IDF "bare var nødt" til å bryte sinne egne rutiner. Som fik meg til å tenke at de kansje burde oppdatere rutinene til noen som ikke "måtte brytes". Det er jo ikke så mye poeng i rutiner om de "må brytes" når det gjelder.... Alternativet er jo at IDF faktisk har gode rutiner som ikke "bare måtte brytes".

Anklager om å mene Hamas' handlinger er bra.Så...samme hvem jeg skriver om skal du korrigere?

Det var ikke anklager, det var et forsøk på og forklare at hva jeg skriver henger sammen med det jeg svarer på. Og nei, jeg korrigerer ikke alt DU skriver. Som jeg skrev jeg korrigerer det jeg mener er feil eller ting jeg har en mening om. Om du begynner å skryte av Hamas kommer jeg til å mene det er feil og ha mange meninger om det. Altså jeg sliter litt med å tro at du ikke forstår dette.

Ja - og der mener jeg også oppriktig at propal har et forbedringspotensial framfor å kjøre fram de samme gamle anklagene om og om igjen for å legge all skyld på Israel og jødene; slik trådene her på KG dessverre vitner om.

Uanset hva du later som så har jeg kritisert Hamas flere ganger! Det er bare ingen som motsier meg, så det blir aldri til noen samtale.

For eksempel, kritik av ledelsen på begge sider:

Pippi Lotta skrev (På 28.5.2024 den 12.28):

Jeg har medfølelse med bege sider, og ønsker selfølgelig fred som ville vært bra for alle involverte! Samtidig ser jeg ledelsen på begge sider driver med mye selvdestruktivt, så det er ikke slik at jeg har uforbeholden støte til alt en eller bege sider gjør.

Så jeg tenker man kan ha medfølelse med begge sider, men synes det er veldig rart når folk snaker som om bare en av sidene oppfører seg seldestruktivt. Jeg tror ikke blind støtte er til særlig hjelp for noen av partene heller.

Og her skriver jeg at aktor mener det finnes nok bevis mot bege sider.

Pippi Lotta skrev (På 20.5.2024 den 20.04):

Aktor ønsker å ta ut arestordre mot både Israels leder og ledere I Hamas for krigsforbrytelser. Det må jo bety at aktor mener det finnes nok bevis til å få bege sider dømt for dette.

Du er heller ikke den første til og dikte op en historie om at jeg støter Hamas, jeg har benektet den løgnen hver gang jeg loger på KG i det siste omtrent:

Pippi Lotta skrev (På 2.5.2024 den 13.32):

Så synes jeg det er dårlig gjort av deg å antyde at jeg støter Hamas på noen som helst måte! Det er bare å avspore samtalen. 

Så årker jeg ikke å bla lenger tilbake en mai, men tipper det er mer bakover i tråden om du har tid til å lese. Jeg VET det er mye mer i diverse tråder, så det er bare tull at jeg ikke er kritisk til begge sider. 

Kan du vise til noen inleg hvor du kritiserer begge sider eller understreker at du ikke støter alt Israel gjør? 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 timer siden):

Israel har håp om å bli et fungerende demokrati? De har land som Belgia, Portugal og Italia bak seg på demokrati-indeksen. Ville du tenkt det samme om de landene?

Er helt ærlig ikke så oppdatert på demokratiet i Belgia og Portugal, men Italias problemer er vel langt fra noen hemmelighet nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ichiko said:

Jeg overlater ordet til en som har mer peiling på dette enn noen av oss her:

Om dette stemmer er det gode nyheter, om det ikke blir misbrukt av Egypt da…. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pippi Lotta said:

Er helt ærlig ikke så oppdatert på demokratiet i Belgia og Portugal, men Italias problemer er vel langt fra noen hemmelighet nei.

Poenget er vel at de er temmelig demokratiske i Israel 👍
Det flyver rundt mye snakk om at de ikke er demokratiske.

Det er vel først og fremst i forhold til en stor befolkning som har sine egne valg i sine egne selvstyrte områder, som da ikke har stemmerett når det gjelder Knesset. Siden de har stemt inn korrupte diktatorer, så får de heller ikke avholde valg. 

Deretter er det noen som sier det er totalitært inne i Israel, var en her på siden som maste om det hele veien. At BN fikk de som talte han i mot fengslet. Jeg satt å så på nyheter fra landet, hvor BN fikk knallhard kritikk av journalister der. De sitter enda i studio og kritiserer BN, med flere. Hele verden får med seg demonstrasjoner og ulike grupperinger som raser mot regjeringen, dag ut og dag inn. Fra de som roper på å kutte nødhjelp til Gaza, og til de som vil ha krigen stanset for å ivareta de sivile. Fellesnevneren er misnøye med BN og regjeringen.

Vi ser ikke sånne protester i diktaturer rundtomkring i verden. 

Når man er vitne til diskusjoner, protester, og en fri presse, ledere som blir avsatt med valg, og ledere som blir valgt inn og sitter ut sine perioder, så skal der vanskelig gjøre å bli overbevist om at det ikke står bra til med demokratiet. 

Det er forresten mange israelere som mener BN er beste alternativ, til det kommer en mer aktuell kandidat, men slik det er nå ser de ingen alternativ. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (5 timer siden):

Poenget er vel at de er temmelig demokratiske i Israel 👍
Det flyver rundt mye snakk om at de ikke er demokratiske.

Det er vel først og fremst i forhold til en stor befolkning som har sine egne valg i sine egne selvstyrte områder, som da ikke har stemmerett når det gjelder Knesset. Siden de har stemt inn korrupte diktatorer, så får de heller ikke avholde valg. 

Deretter er det noen som sier det er totalitært inne i Israel, var en her på siden som maste om det hele veien. At BN fikk de som talte han i mot fengslet. Jeg satt å så på nyheter fra landet, hvor BN fikk knallhard kritikk av journalister der. De sitter enda i studio og kritiserer BN, med flere. Hele verden får med seg demonstrasjoner og ulike grupperinger som raser mot regjeringen, dag ut og dag inn. Fra de som roper på å kutte nødhjelp til Gaza, og til de som vil ha krigen stanset for å ivareta de sivile. Fellesnevneren er misnøye med BN og regjeringen.

Vi ser ikke sånne protester i diktaturer rundtomkring i verden. 

Når man er vitne til diskusjoner, protester, og en fri presse, ledere som blir avsatt med valg, og ledere som blir valgt inn og sitter ut sine perioder, så skal der vanskelig gjøre å bli overbevist om at det ikke står bra til med demokratiet. 

Det er forresten mange israelere som mener BN er beste alternativ, til det kommer en mer aktuell kandidat, men slik det er nå ser de ingen alternativ. 

Poenget er vel at selv om Israel ikke er det aller aller dårligste demokratiet i verden, så håper jeg at de kan bli veldig veldig mye bedre en de er i dag. Wataboutisme som "hva med Iran" eller "se hva Hamas gjør" endrer ikke på at jeg skulle ønske Israel hadde det bedre en dagens tilstand. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den egentlige og grunnleggende årsaken til striden mellom Israel og Hamas?  Jeg tenker ikke på angrepene Hamas utførte, men historisk.  Går den tilbake til bibelhistorien eller hva er det egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (På 5.7.2024 den 9.11):

Hva er den egentlige og grunnleggende årsaken til striden mellom Israel og Hamas?  Jeg tenker ikke på angrepene Hamas utførte, men historisk.  Går den tilbake til bibelhistorien eller hva er det egentlig?

Ikke helt, men den går tilbake til den muslimske invasjonen av Israel i 638.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_and_Judaism_in_the_Land_of_Israel
Siden den tid har jødene vært fordrevet fra hjemlandet fram til staten Israel ble opprettet i 1948. 
Hamas er en ideologisk religiøs organisasjon opprettet i 1987, utspring fra det muslimske brorskap i Egypt.
https://www.dni.gov/nctc/groups/hamas.html
Så konflikten er hovedsakelig religiøs (og kulturelt), lite etnisk. 
https://www.science.org/content/article/jews-and-arabs-share-recent-ancestry

Endret av Peters
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Pippi Lotta said:

Poenget er vel at selv om Israel ikke er det aller aller dårligste demokratiet i verden, så håper jeg at de kan bli veldig veldig mye bedre en de er i dag. Wataboutisme som "hva med Iran" eller "se hva Hamas gjør" endrer ikke på at jeg skulle ønske Israel hadde det bedre en dagens tilstand. 

Israel er topp 30 blant landene i verden som er kartlagt. Iran som du her nevner ligger nesten nederst. Forstår ikke hvorfor demokratiet i Israel er et tema for deg. 
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Israel er topp 30 blant landene i verden som er kartlagt. Iran som du her nevner ligger nesten nederst. Forstår ikke hvorfor demokratiet i Israel er et tema for deg. 
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country

Om Iran liger på topp eller bun har jo ingen påvirkning for tilstanden i Israel har det? 

Jeg tenker samfunet i Israel og Palestina er ganske relevante for en tråd som heter: Israel og Palestina. Jeg mener demokrati er en stor del av et fungerende samfun. Så jeg tenker det er et veldig relevant tema, hvorfor være i en trå med navn Israel og Palestina om du ikke ønsker å diskutere Israel og palestina?

Eller mener du styre av et land ikke er relevant for landet? Hva i Israel er det relevant å snake om da?

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Pippi Lotta said:

Om Iran liger på topp eller bun har jo ingen påvirkning for tilstanden i Israel har det? 

Jeg tenker samfunet i Israel og Palestina er ganske relevante for en tråd som heter: Israel og Palestina. Jeg mener demokrati er en stor del av et fungerende samfun. Så jeg tenker det er et veldig relevant tema, hvorfor være i en trå med navn Israel og Palestina om du ikke ønsker å diskutere Israel og palestina?

Eller mener du styre av et land ikke er relevant for landet? Hva i Israel er det relevant å snake om da?

Det jeg lurer på er hvor relevant kritikken din av demokratiet i Israel er når de tross alt er topp 30 i verden på demokrati-indeksen? Du tenker ikke du har en feil oppfatning av Israel når du kun har et håp om at de kan bli et fungerende demokrati? Det fremstår som du til enhver tid prøver å finne noe å rette kritikk mot Israel for uansett hva det skulle være. Nå er tydeligvis problemet at de ikke ligger på topp på demokrati-indeksen. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Det jeg lurer på er hvor relevant kritikken din av demokratiet i Israel er når de tross alt er topp 30 i verden på demokrati-indeksen? Du tenker ikke du har en feil oppfatning av Israel når du kun har et håp om at de kan bli et fungerende demokrati? Det fremstår som du til enhver tid prøver å finne noe å rette kritikk mot Israel for uansett hva det skulle være. Nå er tydeligvis problemet at de ikke ligger på topp på demokrati-indeksen. 

Ja du svarer ikke på noen av spørsmålene mine:

Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Jeg prøvde nettopp og forklare deg hvorfor jeg mener det er relevant i denne tråden... 

Men om det er feil å snake om demokratiet i Israels, hvilke aspekter av Israel er greit å snake om da? Eller synes du tråden burde hete "...... og Gazastripen" heller kansje?

Det er jo en tråd om en ganske blodig krig det her, så synes du virkelig det er så rart at jeg ikke deler så mange "glad saker" her? Jeg synes personlig det er vanskelig og finne mye positivt i en krig hvor begge sider etterforskes for krigsforbrytelser! Ser du etter positivitet så er kansje dette feil underforum, kansje til og med feil forum når jeg tenker på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (9 timer siden):

Supplere @Peters her. Hamas (og en stor del av palestinere generelt og også arabiske naboland) ønsker ikke Israel og jødene der. De mener det er muslimsk land.

Det har hele tiden bodd jøder i historiske Palestina, da det var provins under ottomanerne. Jøder ( og kristne osv) hadde da en dhimmi-status. Dvs de fikk være i fred med begrensede rettigheter, måtte betale ekstra skatt osv. 

Da sionismen ble en greie sent 1800-tall, begynte jøder å emigrere til Palestina i større antall. Det kom til konflikter mellom de to folkegruppene, og britene, som administrerte området i regi av UN, trakk seg ut i 47. Jødene erklærte da Israel som selvstendig nasjon, mens araberne nektet å godta området de hadde fått ihh UNs delingsplan.

Bakteppet her er selvfølgelig også jødiske flyktninger og sympatien jødene hadde etter Holocaust.

Krig brøt ut, araberlandene rundt angrep Israel og Israel vant. 700K palestinaarabere ble drevet ut og ble flyktninger.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bacteria said:

Hamas (og en stor del av palestinere generelt og også arabiske naboland) ønsker ikke Israel og jødene der. De mener det er muslimsk land.

Det er utrolig at en religion som er den yngste av alle 3 kan være så uforskammet av og til. Judaisme er mellom 3000 og 4000 år ELDRE enn Islam men Jerusalem skal være muslimsk liksom... Tenk hvordan kristne (og alle andre) hadde reagert hvis det samme hadde skjedd til dem. (faktisk, det skjedde med de kristne også ... Spania rundt 700)

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...