Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Apis said:

Så bra at Israel innfører 11 timers pause i kampene, hvem skulle gjette at det var offiserene i IDF som var de voksne her, når Netanyahu svikter. Årsaken til at de ikke får distribuert er selvsagt alt for lite mat alt for lenge, du vet de har brukt mat som våpen, noe som har ført til en desperat befolkning og Kolapps i alt som heter lov og orden. 

Nei, jeg vet ikke at de har brukt mat som våpen. Maten som har blitt sluppet inn skulle vært tilstrekkelig til å fø befolkningen. Kollaps i lov og orden er det dog. Man ser bilder av hvordan mat som skulle vært gitt gratis til befolkningen selges fra markeder i Gaza. Det er noen i Gaza som tjener godt på krisen.
https://www.timesofisrael.com/new-study-finds-food-supply-to-gaza-more-than-sufficient-for-populations-needs/

Edit: Det inkluderer Hamas - myndighetene i Gaza.
https://www.jns.org/nearly-70-of-gaza-aid-from-us-built-pier-stolen/

Quote

According to Israeli estimates, Hamas has been stealing up to 60% of the aid entering the Gaza Strip, and a Channel 12 report last week revealed that the terrorist organization has made at least $500 million in profit off humanitarian aid since the start of the war on Oct. 7.

Endret av Svava
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svava skrev (16 timer siden):

Nei, jeg vet ikke at de har brukt mat som våpen. Maten som har blitt sluppet inn skulle vært tilstrekkelig til å fø befolkningen. Kollaps i lov og orden er det dog. Man ser bilder av hvordan mat som skulle vært gitt gratis til befolkningen selges fra markeder i Gaza. Det er noen i Gaza som tjener godt på krisen.
https://www.timesofisrael.com/new-study-finds-food-supply-to-gaza-more-than-sufficient-for-populations-needs/

Edit: Det inkluderer Hamas - myndighetene i Gaza.
https://www.jns.org/nearly-70-of-gaza-aid-from-us-built-pier-stolen/

Hvorfor innfører IDF pauser i krigen? Om det ikke er krigen som skaper dette problemet, er det vel ingen grun til å ha pauser i krigen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (17 timer siden):

Nei, jeg vet ikke at de har brukt mat som våpen. Maten som har blitt sluppet inn skulle vært tilstrekkelig til å fø befolkningen. Kollaps i lov og orden er det dog. Man ser bilder av hvordan mat som skulle vært gitt gratis til befolkningen selges fra markeder i Gaza. Det er noen i Gaza som tjener godt på krisen.
https://www.timesofisrael.com/new-study-finds-food-supply-to-gaza-more-than-sufficient-for-populations-needs/

Edit: Det inkluderer Hamas - myndighetene i Gaza.
https://www.jns.org/nearly-70-of-gaza-aid-from-us-built-pier-stolen/

Så da har Israels militære strategi for å eliminere Hamas sviktet? 15000 barn har død forgjeves? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pippi Lotta said:

Hvorfor innfører IDF pauser i krigen? Om det ikke er krigen som skaper dette problemet, er det vel ingen grun til å ha pauser i krigen? 

Det er da ikke krigen som gjør at terrorister med våpen plyndrer hjelpesendinger til sivile. Det er da ikke krigen som gjør at de selger mat fra hjelpeorganisasjoner til blodpris på marked? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (59 minutter siden):

Det er da ikke krigen som gjør at terrorister med våpen plyndrer hjelpesendinger til sivile. Det er da ikke krigen som gjør at de selger mat fra hjelpeorganisasjoner til blodpris på marked? 

Men kan du ikke svare på det du siterer? Hvorfor mener den israelske hæren at det er nødvendig med dise pauser i krigen? 

Jeg vet ikke om du leste hva jeg hadde skrevet før du svarte:

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Hvorfor innfører IDF pauser i krigen? Om det ikke er krigen som skaper dette problemet, er det vel ingen grun til å ha pauser i krigen? 

 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (14 minutter siden):

Men kan du ikke svare på det du siterer? Hvorfor mener den israelske hæren at det er nødvendig med dise pauser i krigen? 

Jeg vet ikke om du leste hva jeg hadde skrevet før du svarte:

 

Kanskje fordi Hamas stjeler maten deres, og Israel ikke ønsker at uskyldige palestinere skal dø?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OconMissy skrev (14 minutter siden):

Kanskje fordi Hamas stjeler maten deres, og Israel ikke ønsker at uskyldige palestinere skal dø?

Men hvordan tenker du en pause i krigen skal stoppe Hamas fra å stjele mat? Jeg ser ikke den logiske koblingen mellom at Israel slutter å krige i noen områder og at hamas ikke kan stjele mat? Hvorfor blir det vanskeligere å stjele mat av at det finnes noen korridorer uten krig? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Men hvordan tenker du en pause i krigen skal stoppe Hamas fra å stjele mat? Jeg ser ikke den logiske koblingen mellom at Israel slutter å krige i noen områder og at hamas ikke kan stjele mat? Hvorfor blir det vanskeligere å stjele mat av at det finnes noen korridorer uten krig? 

 

Jeg vet ikke.. men regner med de har en tanke bak det og en plan på det.

Hva vil du frem til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2024 at 10:38 AM, Pippi Lotta said:

Men kan du ikke svare på det du siterer? Hvorfor mener den israelske hæren at det er nødvendig med dise pauser i krigen? 

Det ble presisert i en nyhetssending at det dreide seg om pauser i korridorene, at det ikke var generell pause for hele Gaza. 
IDF har hatt korridorer uten krigshandlinger helt fra starten av krigen. Først for å la befolkningen få bevege seg sørover på mest mulig trygg måte. 
Nå har de store korridorer med lengre pauser for å få mengder med bistand konvoier tryggest mulig fra Kerem Shalom til Khan Yunis i første omgang.

Det er ikke noe spesielt å kommentere. Det er ikke noe nytt, med pauser i områder for å trygge verken bistand eller menneskegrupper i bevegelse.
Det har vært ulykker, de har bestemt at tiltak for å hindre at bistand blir offer for krigshandlinger. Det er en god ting.


Det er ikke Israel som er skyld i at det går mennesker uten mat i Gaza. 
Det er for det første at islamistene i Gaza angrep Israel.

De nekter å avslutte sitt angrep. 

De insisterer på å fortsette å angripe forsvarsstyrker som forsøker å hindre dem. 

De bruker gissler og egen sivilbefolkning som skjold. 

De stjeler bistand. 

De har angrepet Kerem Shalom flere ganger, både drept mennesker og ødelagt bistand.

De stjeler bistand, for økonomisk vinning. Dekke egne behov. For å skape og nød, kaos, slik at jobben til IDF skal være vanskeligst mulig. Samme hva det koster av lidelse.

 

De skulle aldri ha startet krigen, de bør overgi seg, og de burde aldri ha utført krigen som de gjør. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg av Hanne Skartveit i VG.

Hvordan skal det bli fred i Gaza, vis Hamas fortsatt styrer. Hamas er en islamistisk organisasjon som ser seg tjent med alle døde sivile Palestinere og vil innføre en palestinsk stat med Sharia lover, de leder kampen om vestens sympati, godt hjulpet av Netanyahu, hans ekstreme statsråder og massive krigføring

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/yE4Xer/kan-ikke-bli-fred-med-hamas

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (10 minutter siden):

Bra innlegg av Hanne Skartveit i VG.

Hvordan skal det bli fred i Gaza, vis Hamas fortsatt styrer. Hamas er en islamistisk organisasjon som ser seg tjent med alle døde sivile Palestinere og vil innføre en palestinsk stat med Sharia lover, de leder kampen om vestens sympati, godt hjulpet av Netanyahu, hans ekstreme statsråder og massive krigføring

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/yE4Xer/kan-ikke-bli-fred-med-hamas

Sitat

Men at ikke flere også stiller Hamas til ansvar for deres behandling av palestinerne i Gaza, er for meg uforståelig.

Det er mildt sagt besynderlig.

Nesten så man får en mistanke om at oppmerksomheten krigen ikke er fundamentert på sympati med palestinerne i det hele tatt. Just sayin'

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (26 minutter siden):

Det blir etterforsket, men så langt er informasjonen at han ble fraktet til nærmeste ambulanse.

Så blir spørsmålet om han bare skulle blitt etterlatt, eller om det beste var at han fikk hjelp. I følge informasjonen handler det ikke om en tilfeldig palestiner, men en terrorist de var på jakt etter. Kjøretøyene deres er fullpakket, og dette ble vel løsningen selv om det ikke var ideelt.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritter skrev (14 minutter siden):

Det blir etterforsket, men så langt er informasjonen at han ble fraktet til nærmeste ambulanse.

Så blir spørsmålet om han bare skulle blitt etterlatt, eller om det beste var at han fikk hjelp. I følge informasjonen handler det ikke om en tilfeldig palestiner, men en terrorist de var på jakt etter. Kjøretøyene deres er fullpakket, og dette ble vel løsningen selv om det ikke var ideelt.

Ja, jeg hadde noen tanker da jeg så det. En militæroperasjon i hans hus? Det må da være en grunn til det..? Kanskje han var farlig? 
En annen ting er hvorfor ungen på 13 er den som forteller om hva som skjedde.. altså, kunne ikke en voksen tatt den oppgaven? 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg hadde noen tanker da jeg så det. En militæroperasjon i hans hus? Det må da være en grunn til det..? Kanskje han var farlig? 
En annen ting er hvorfor ungen på 13 er den som forteller om hva som skjedde.. altså, kunne ikke en voksen tatt den oppgaven? 

Enig. Tror det er mye mer ved dette enn det som propagandamaskineriet forsøker å fremstille.

Han ble fraktet til nærmeste sted for behandling, det er ikke sånn at de kjørte rundt med ham for moro skyld. Nå vil dette uansett bli etterforsket for å se om noe kunne vært gjort annerledes.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (1 time siden):

Bra innlegg av Hanne Skartveit i VG.

Hvordan skal det bli fred i Gaza, vis Hamas fortsatt styrer. Hamas er en islamistisk organisasjon som ser seg tjent med alle døde sivile Palestinere og vil innføre en palestinsk stat med Sharia lover, de leder kampen om vestens sympati, godt hjulpet av Netanyahu, hans ekstreme statsråder og massive krigføring

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/yE4Xer/kan-ikke-bli-fred-med-hamas

Dette var kjempebra, og kunnskapsrikt. Viktig det hun sier om at de arabiske lederne i landene rundt sitter med et lønnlig håp om at Israel skal ta ut Hamas. Dette er noe de fleste autoriteter på geopolitikk hevder. 
 

Her er også et godt og betimelig innlegg, fra den andre siden, nær sagt;

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/MnLqlK/palestinavenn-hvem-henger-du-med

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 timer siden):

Dette var kjempebra, og kunnskapsrikt. Viktig det hun sier om at de arabiske lederne i landene rundt sitter med et lønnlig håp om at Israel skal ta ut Hamas. Dette er noe de fleste autoriteter på geopolitikk hevder. 
 

Her er også et godt og betimelig innlegg, fra den andre siden, nær sagt;

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/MnLqlK/palestinavenn-hvem-henger-du-med

Bra, vi må ikke glemme antisemittismen, og min fiendes, fiende er ikke nødvendigvis palestinernes venn. Det er like viktig å bekjempe islamisme, som undertrykkelse av befolkningsgrupper, det henger sammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritter skrev (8 timer siden):

Enig. Tror det er mye mer ved dette enn det som propagandamaskineriet forsøker å fremstille.

Han ble fraktet til nærmeste sted for behandling, det er ikke sånn at de kjørte rundt med ham for moro skyld. Nå vil dette uansett bli etterforsket for å se om noe kunne vært gjort annerledes.

Nå har vel IDF selv sagt at dette var brudd på rutiner for hvordan dette skulle vært håndtert? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...