Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Aliquis said:

Det Israel driver med er statsborgerskap-diskriminering,

De fleste land driver med statsborgerskap diskriminering. 

Det er visst mye snakk om dette i USA, å gi illegale statsborgere stemmerett. Det kommer så mange migranter over grensa i sør, mange har vært der i lang tid, men kvalifisere ikke for lovlig opphold. Ikke får de helsehjelp heller. 
Det er leger som yter veldedig innsats for mennesker i Norge, kreftbehandling og annet, leste om det i avisen. 

Er jo det samme her etterhvert. Mange mennesker som ikke har statsborgerskap, oppholdstillatelse, de får ikke lov å jobbe før søknader er ferdigbehandlet, og etterhvert som tiden går forsvinner de inn i en svart økonomi. 

Det er helt klart det er et problem med x millioner statsløse individer inne på et lands territorium. Apartheid er det derimot ikke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Madame Butterfly said:

De fleste land driver med statsborgerskap diskriminering. 

Det er visst mye snakk om dette i USA, å gi illegale statsborgere stemmerett. Det kommer så mange migranter over grensa i sør, mange har vært der i lang tid, men kvalifisere ikke for lovlig opphold. Ikke får de helsehjelp heller. 
Det er leger som yter veldedig innsats for mennesker i Norge, kreftbehandling og annet, leste om det i avisen. 

Er jo det samme her etterhvert. Mange mennesker som ikke har statsborgerskap, oppholdstillatelse, de får ikke lov å jobbe før søknader er ferdigbehandlet, og etterhvert som tiden går forsvinner de inn i en svart økonomi. 

Det er helt klart det er et problem med x millioner statsløse individer inne på et lands territorium. Apartheid er det derimot ikke. 

Jeg er ganske sikker på at alle land driver med statsborgerskap-diskriminering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Aliquis said:

Jeg er ganske sikker på at alle land driver med statsborgerskap-diskriminering.

Du har nok rett i det. Her i landet har vi i alle fall et sånt system.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn angående påstander om at Israel begår systematisk massakre og folkemord, og at vi som sier annet "fornekter virkeligheten" - her en artikkel av John Spencer, sjef for urban krigføring-studier ved Modern War Institute (MWI), West Point:

Quote

But Israel has taken more measures to avoid needless civilian harm than virtually any other nation that's fought an urban war.

In fact, as someone who has served two tours in Iraq and studied urban warfare for over a decade, Israel has taken precautionary measures even the United States did not do during its recent wars in Iraq and Afghanistan.

I say this not to put Israel on a pedestal or to diminish the human suffering of Gazans but rather to correct a number of misperceptions when it comes to urban warfare.

https://www.newsweek.com/israel-implemented-more-measures-prevent-civilian-casualties-any-other-nation-history-opinion-1865613

Her er om noe av det som Hamas gjorde 7. oktober:

Quote

The BBC has seen and heard evidence of rape, sexual violence and mutilation of women during the 7 October Hamas attacks. (...)

Videos of naked and bloodied women filmed by Hamas on the day of the attack, and photographs of bodies taken at the sites afterwards, suggest that women were sexually targeted by their attackers.

 

Few victims are thought to have survived to tell their own stories.

Their last moments are being pieced together from survivors, body-collectors, morgue staff and footage from the attack sites.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67629181

Ikke minst har vi alle de ekstremt grusomme videoene og bildene som Hamas selv ivrig delte. Dette materialet, sammen med overvåkningsvideoer og åstedsbilder er samlet på en offisiell nettside opprettet av israelske myndigheter; linken er ikke tillatt å dele på KG.

Noen av reaksjonene umiddelbart etter terrorangrepet:

Quote

”När vi hör att Israel fått stryk av Palestina” står det i videoklippet, som visar tre män som dansar och viftar med stora palestinska flaggor. Detta är bara ett av flera klipp som nu sprids i sociala medier, har setts tiotusentals gånger, och visar människor i Sverige som på gator och torg firar terrorstämplade gruppen Hamas attack på Israel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/videoklipp-pastas-visa-firande-hamas-israel-sverige-sprids-sociala-medier

Også akademiske autoriteter er med i feiringen:

Quote

On October 8th, a day after thousands of Hamas terrorists invaded Israel, murdering families in their homes, slaughtering partygoers at the Nova party, and killing 1,200 Israelis, there is a joyous demonstration taking place in San Francisco. The organizer of this event is Professor Hatem Bazian, a researcher in the Middle East department at the prestigious University of Berkeley, which was ranked fifth in the world in the latest academic rankings. Professor Bazian ignites the excited crowd and describes the massacre as Palestinian Independence Day: “The Palestinians are now experiencing the birth of their resistance since the British arrived and handed Palestine to Zionist colonial settlement.”(...)

Dette Palestina som britene angivelig bare ga til sionistene, og således gjorde palestinerne landsforviste, når begynte det?

Denne grafen viser forekomst av ordene "palestinian people" i bøker utgitt mellom 1500 - 2008; se selv:

https://books.google.com/ngrams/graph?content=palestinian+people&year_start=1800&year_end=2000&corpus=15&smoothing=3&share=&direct_url=t1%3B%2Cpalestinian%20people%3B%2Cc0

Araberne i det britiskstyrte området hadde blitt fornærmet over å få stemplet "Palestine" i passene, fordi:

Quote

Vi er ikke palestinere, vi er arabere. Palestinerne er jødene.

https://www.ina.fr/ina-eclaire-actu/video/caf86014693/moyen-orient-partie-2-aux-bords-du-jourdain

Men noen tiår senere var det ikke slik likevel. Zuheir Mohsen, en av de daværende PLO-ledere, forklarte i 1977 i et intervju med den nederlandske avisen Douw:

Quote

The Palestinian people does not exist. The creation of a Palestinian state is only a means for continuing our struggle against the state of Israel for our Arab unity. In reality, today there is no difference between Jordanians, Palestinians, Syrians and Lebanese. Only for political and tactical reasons do we speak today about the existence of a Palestinian people, since Arab national interests demand that we posit the existence of a distinct Palestinian people to oppose Zionism.

https://www.gatestoneinstitute.org/11401/palestinian-people

Og noen tiår etter dette igjen er det sånne som Fathi Hamad, medlem av Hamas' politbyrå:

Quote

For the Palestinian people, death has become an industry, at which women excel, and so do all the people living on this land. The elderly excel at this, and so do the mujahideen and the children. This is why they have formed human shields of the women, the children, the elderly, and the mujahideen, in order to challenge the Zionist bombing machine. It is as if they were saying to the Zionist enemy: ‘We desire death like you desire life.’

https://www.memri.org/tv/hamas-mp-fathi-hammad-we-used-women-and-children-human-shields

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, avsporing, brukerdebatt, diskriminerende ytringer, innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med, brudd på regelen om opphavsrett, spam (innlegg kun bestående av lenker) og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (På 1.6.2024 den 14.52):

Jeg er ganske sikker på at alle land driver med statsborgerskap-diskriminering.

Ja men i de fleste vestlige land kan man bli statsborger om man bor der lenge nok. Mange av inbygerne (palestinerne) i de okkuperte områdene vill aldri kunne stemme I valg på styresmaktene som i praksis deres land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Ja men i de fleste vestlige land kan man bli statsborger om man bor der lenge nok. Mange av inbygerne (palestinerne) i de okkuperte områdene vill aldri kunne stemme I valg på styresmaktene som i praksis deres land.

Egentlig er de vel jordanere, men Jordan har vel gitt fra seg dette område og vil ikke ha det tilbake. Dette er også et område som alltid har vært jødisk, Judea er det virkelige navnet. Det hører ikke naturlig til Jordan.

Så blir det vel litt sånn at de er ekstremt anti-Israel, de «palestinerne» som bor der. Da er det kanskje ikke så aktuelt å gi dem statsborgerskap. 
Saken er ekstremt kompleks i dette område, og for å sette seg skikkelig inn i tematikken må man lese mye og prøve å se saken fra begge sider (forstå begge sider). Jeg er skyldig i å ikke ha gjort det. Så ikke helt sikker på alt her.

Når det er sagt, så blir man ikke norsk borger kun fordi man har vært her lenge. Heldigvis!

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (54 minutter siden):

Egentlig er de vel jordanere, men Jordan har vel gitt fra seg dette område og vil ikke ha det tilbake. Dette er også et område som alltid har vært jødisk, Judea er det virkelige navnet. Det hører ikke naturlig til Jordan.

Så blir det vel litt sånn at de er ekstremt anti-Israel, de «palestinerne» som bor der. Da er det kanskje ikke så aktuelt å gi dem statsborgerskap. 
Saken er ekstremt kompleks i dette område, og for å sette seg skikkelig inn i tematikken må man lese mye og prøve å se saken fra begge sider (forstå begge sider). Jeg er skyldig i å ikke ha gjort det. Så ikke helt sikker på alt her.

Når det er sagt, så blir man ikke norsk borger kun fordi man har vært her lenge. Heldigvis!

Jo, har man liovlig opphold her så kan man søke om å bli norsk statsborgerskap ette 10 år tror jeg. Det finnes ikke noen slik mulighet for palestinerne som lever i de okkuperte områdene. Jeg har ikke skrevet at et fungerende demokrati ville vært lett å opprette i Israel, jeg har bare påpekt at det er veldig mange inbygere som (med dagens regler) aldri kommer til å få stemeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Jo, har man liovlig opphold her så kan man søke om å bli norsk statsborgerskap ette 10 år tror jeg. Det finnes ikke noen slik mulighet for palestinerne som lever i de okkuperte områdene. Jeg har ikke skrevet at et fungerende demokrati ville vært lett å opprette i Israel, jeg har bare påpekt at det er veldig mange inbygere som (med dagens regler) aldri kommer til å få stemeret.

Man kan søke ja, om man har lovlig opphold som du sier. Men det er jo ikke gitt noe som helst. Var det for eks en terrorist som søkte regner jeg med han hadde fått nei.

Som sagt, Judea og samaria er er komplisert tema. Litt frem og tilbake mellom Israel og Jordan, og et blanda folk med egne infrastrukturer. Jordan hadde ansvar og statsborgerskap til araber-palestinerne, og Israel for jødene. Dette skulle bli delt opp da Palestina skulle bli sin egen stat på 90 tallet. Vi vet jo hvordan det gikk, det ble ingen stat. Men araber-pal ønsket å frigjøre seg Jordan, og Jordan gav så slipp på dem. Dermed står de uten statsborgerskap i et område som er udefinert og både israelsk og palestinsk kan du si.. 

I tillegg er område en sikkerhet for Israel fra de arabiske landene rundt, så det har også sikkerhets-verdi for dem. Samt at jødene har historisk sett stor tilknytning der.

Som sagt, et komplisert tema jeg selv ikke har satt meg ordentlig inn i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (1 time siden):

Man kan søke ja, om man har lovlig opphold som du sier. Men det er jo ikke gitt noe som helst. Var det for eks en terrorist som søkte regner jeg med han hadde fått nei.

Nå leste jeg nettopp på UDI sine sider og jeg så ingen ting om unntak for terrorisme eller annen kriminalitet. Oppfyller man kravene til opphold i landet så kvalifiserer du til statsborgerskap etter en gitt tid  (tiden varierer vist litt men er under 10 år).

Det er veldig bra! For det å ha en gruppe mennesker som har ret til å bo i landet vårt, men ikke har noe håp om å noen gang bli akseptert eller hørt av landets ledelse ville vært en grusomt dårlig ide for alle i Norge! Demokrati er ikke noen ubetydelig eller valgfri detalj, det er funksjonelt og nødvendig for et fungerende sammfun! Alle de som hadde rett til å oppholde seg i Norge uten håp om å noen gang bli anerkjent i sammfunet, ville jo mistet alle intensiver til å integrere seg og jobbe for sammfunet vårt. Det ville være kjempe destruktivt for Norge, så takk gud for at vi har et ekte demokrati!!!

https://www.udi.no/skal-soke/statsborgerskap/utenfor-eu/?c=irq

Så gir jo ikke samenligningen med en dømt terorist og en hel folkegruppe mening heller. Du kan ikke sammenligne det å gi en person en konsekvenser for sine egne handlinger med det å ta rettigheter fra en hel folkegruppe. Det ene er fult lovlig, det andre er grovt diskriminerende og rasistisk! 

OconMissy skrev (1 time siden):

Som sagt, Judea og samaria er er komplisert tema. Litt frem og tilbake mellom Israel og Jordan, og et blanda folk med egne infrastrukturer. Jordan hadde ansvar og statsborgerskap til araber-palestinerne, og Israel for jødene. Dette skulle bli delt opp da Palestina skulle bli sin egen stat på 90 tallet. Vi vet jo hvordan det gikk, det ble ingen stat. Men araber-pal ønsket å frigjøre seg Jordan, og Jordan gav så slipp på dem. Dermed står de uten statsborgerskap i et område som er udefinert og både israelsk og palestinsk kan du si.. 

I tillegg er område en sikkerhet for Israel fra de arabiske landene rundt, så det har også sikkerhets-verdi for dem. Samt at jødene har historisk sett stor tilknytning der.

Som sagt, et komplisert tema jeg selv ikke har satt meg ordentlig inn i.

 

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg har ikke skrevet at et fungerende demokrati ville vært lett å opprette i Israel, jeg har bare påpekt at det er veldig mange inbygere som (med dagens regler) aldri kommer til å få stemeret.

 

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (11 minutter siden):

Nå leste jeg nettopp på UDI sine sider og jeg så ingen ting om unntak for terrorisme eller annen kriminalitet. Oppfyller man kravene til opphold i landet så kvalifiserer du til statsborgerskap etter en gitt tid  (tiden varierer vist litt men er under 10 år).

Det er veldig bra! For det å ha en gruppe mennesker som har ret til å bo i landet vårt, men ikke har noe håp om å noen gang bli akseptert eller hørt av landets ledelse ville vært en grusomt dårlig ide for alle i Norge! Demokrati er ikke noen ubetydelig eller valgfri detalj, det er funksjonelt og nødvendig for et fungerende sammfun! Alle de som hadde rett til å oppholde seg i Norge uten håp om å noen gang bli anerkjent i sammfunet, ville jo mistet alle intensiver til å integrere seg og jobbe for sammfunet vårt. Det ville være kjempe destruktivt for Norge, så takk gud for at vi har et ekte demokrati!!!

https://www.udi.no/skal-soke/statsborgerskap/utenfor-eu/?c=irq

Så gir jo ikke samenligningen med en dømt terorist og en hel folkegruppe mening heller. Du kan ikke sammenligne det å gi en person en konsekvenser for sine egne handlinger med det å ta rettigheter fra en hel folkegruppe. Det ene er fult lovlig, det andre er grovt diskriminerende og rasistisk! 

 

 

Ja, du må jo for all del få lov å syntes det er greit at en terrorist skal få statsborgerskap i Norge, men det syntes ikke jeg. Kommer ikke til å lese meg opp på det, og får ta deg på ditt ord. 
Du snakker om demokrati og stemmerett, men disse pal-joranderne har altså SELV bestemt seg for at de ikke ønsket stemmerett i Jordan. Kanskje de ikke skulle fått lov til det, men det må jo kanskje Jordan stå for i så fall. De vil ikke ha dem tilbake.

Det er både jødiske og pal områder i Judea og samaria hvor det da er ulike lover og regler vil jeg tro. Så er det disse områdene hvor de begge ferdes, som Israel styrer. 
Dette kan ikke akkurat enkelt sammenliknes med Norge eller en annen stat. Men det sier seg vel selv egentlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (51 minutter siden):

Ja, du må jo for all del få lov å syntes det er greit at en terrorist skal få statsborgerskap i Norge, men det syntes ikke jeg. Kommer ikke til å lese meg opp på det, og får ta deg på ditt ord. 

leger du ord i munnen på meg, det er kansje lettere en å ta stiling til det jeg skriver. Det jeg skrev er at jeg er glad for at alle som har rett til å oppholde seg I Norge etter en stund vill få mulighet til å bli en fullverdig del av samfunnet vårt, det er destruktivt med inbygere som utestenges på ubestemt tid fra så grunnlegende retigheter som demokratiet. Så påpekte jeg også at en terorist ikke kan sammenlignes med en folkegruppe på den måten du gjore. 

OconMissy skrev (57 minutter siden):


Du snakker om demokrati og stemmerett, men disse pal-joranderne har altså SELV bestemt seg for at de ikke ønsket stemmerett i Jordan. Kanskje de ikke skulle fått lov til det, men det må jo kanskje Jordan stå for i så fall. De vil ikke ha dem tilbake.

Det er både jødiske og pal områder i Judea og samaria hvor det da er ulike lover og regler vil jeg tro. Så er det disse områdene hvor de begge ferdes, som Israel styrer. 
Dette kan ikke akkurat enkelt sammenliknes med Norge eller en annen stat. Men det sier seg vel selv egentlig. 

Nettopp begge folkeslag bor i landområdet, men kun utvalgte har demokratiske rettigheter (det er som du skriver "Israel som styrer"). Her skriver du det samme som meg! I et demokrati kan alle myndige mennesker stemme ved valg av styresmakter. I Israel er lovverket slik at selv om man er født og oppvokst i generasjoner, kan man bli stengt ute fra valg blant annet. 

Så er vi begge enige om at mye har skjed i fortiden, og at den politiske situasjonen er komplisert. Det at noe er komplisert endrer ikke definisjonen på demokrati, eller hvor ufattelig destruktivt manglende demokrati er for et sammfun. 

Og nei Israel og Norge kan ikke enkelt sammenlignes på demokrati, for Norge har et fungerende demokrati. Så her er vi også helt enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

leger du ord i munnen på meg, det er kansje lettere en å ta stiling til det jeg skriver. Det jeg skrev er at jeg er glad for at alle som har rett til å oppholde seg I Norge etter en stund vill få mulighet til å bli en fullverdig del av samfunnet vårt, det er destruktivt med inbygere som utestenges på ubestemt tid fra så grunnlegende retigheter som demokratiet. Så påpekte jeg også at en terorist ikke kan sammenlignes med en folkegruppe på den måten du gjore. 

Nettopp begge folkeslag bor i landområdet, men kun utvalgte har demokratiske rettigheter (det er som du skriver "Israel som styrer"). Her skriver du det samme som meg! I et demokrati kan alle myndige mennesker stemme ved valg av styresmakter. I Israel er lovverket slik at selv om man er født og oppvokst i generasjoner, kan man bli stengt ute fra valg blant annet. 

Så er vi begge enige om at mye har skjed i fortiden, og at den politiske situasjonen er komplisert. Det at noe er komplisert endrer ikke definisjonen på demokrati, eller hvor ufattelig destruktivt manglende demokrati er for et sammfun. 

Og nei Israel og Norge kan ikke enkelt sammenlignes på demokrati, for Norge har et fungerende demokrati. Så her er vi også helt enige.

Dette må være det morsommeste jeg har lest i hele tråden. Norske politikere er gjennomgående korrupte, svindler til seg penger fra skattebetalerene over en lav sko, bedriver inside-handel enten selv eller via sine ektefeller, ansetter venner og familie til viktige verv, selger ut Norges selvråderett til EU og norske naturressurser til utenlandske spekulanter, og politikere som blir bustet for disse tingene blir bare omplassert til en annen toppstilling innen politikk og næringsliv. Fungerende demokrati 😂

 

Til resten av det du skriver: det gir ingen mening at folk på vestbredden skal få stemmerett i Israel, tvert i mot burde israelerene pakke seg vekk derfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Dette må være det morsommeste jeg har lest i hele tråden. Norske politikere er gjennomgående korrupte, svindler til seg penger fra skattebetalerene over en lav sko, bedriver inside-handel enten selv eller via sine ektefeller, ansetter venner og familie til viktige verv, selger ut Norges selvråderett til EU og norske naturressurser til utenlandske spekulanter, og politikere som blir bustet for disse tingene blir bare omplassert til en annen toppstilling innen politikk og næringsliv. Fungerende demokrati 😂

Det er lit søtt med folk som bor i Norge og greier å synnes så synd på seg selv. For all del Norge er ikke perfekt, men når det kommer til demokrati samenlignet med resten av verded, da har vi ikke så mye å klage på.

velociraptor skrev (4 minutter siden):

 

Til resten av det du skriver: det gir ingen mening at folk på vestbredden skal få stemmerett i Israel, tvert i mot burde israelerene pakke seg vekk derfra.

Du kan gått mene Israel burde pakke seg vekk, men det er ikke det som er situasjonen i dag. Dagens situasjon endres ikke av at du mener den burde være anderledes. Din menning om hva Israel bør gjøre påvirker heller ikke hva et demokrati er (og ikke er) på noen måte. Jeg har heller ikke skrevet noe om hvem som burde få steme eller hvordan, jeg påpeker bare hva som er situasjonen i dag. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (32 minutter siden):

Det er lit søtt med folk som bor i Norge og greier å synnes så synd på seg selv. For all del Norge er ikke perfekt, men når det kommer til demokrati samenlignet med resten av verded, da har vi ikke så mye å klage på.

Du kan gått mene Israel burde pakke seg vekk, men det er ikke det som er situasjonen i dag. Dagens situasjon endres ikke av at du mener den burde være anderledes. Din menning om hva Israel bør gjøre påvirker heller ikke hva et demokrati er (og ikke er) på noen måte. Jeg har heller ikke skrevet noe om hvem som burde få steme eller hvordan, jeg påpeker bare hva som er situasjonen i dag. 

Dagens situasjon endres ikke noe mer av om DU mener palestinere burde ha stemmerett i Israel.

Hvis du ikke mener de burde ha stemmerett i Israel er det svært merkelig av deg å messe i vei i innlegg etter innlegg om hvordan det er apartheid og bevis på Israels ondskap at palestinere som ikke har israelsk statsborgerskap ikke har stemmerett i Israel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

leger du ord i munnen på meg, det er kansje lettere en å ta stiling til det jeg skriver. Det jeg skrev er at jeg er glad for at alle som har rett til å oppholde seg I Norge etter en stund vill få mulighet til å bli en fullverdig del av samfunnet vårt, det er destruktivt med inbygere som utestenges på ubestemt tid fra så grunnlegende retigheter som demokratiet. Så påpekte jeg også at en terorist ikke kan sammenlignes med en folkegruppe på den måten du gjore. 

Nettopp begge folkeslag bor i landområdet, men kun utvalgte har demokratiske rettigheter (det er som du skriver "Israel som styrer"). Her skriver du det samme som meg! I et demokrati kan alle myndige mennesker stemme ved valg av styresmakter. I Israel er lovverket slik at selv om man er født og oppvokst i generasjoner, kan man bli stengt ute fra valg blant annet. 

Så er vi begge enige om at mye har skjed i fortiden, og at den politiske situasjonen er komplisert. Det at noe er komplisert endrer ikke definisjonen på demokrati, eller hvor ufattelig destruktivt manglende demokrati er for et sammfun. 

Og nei Israel og Norge kan ikke enkelt sammenlignes på demokrati, for Norge har et fungerende demokrati. Så her er vi også helt enige.

Jeg legger ikke ord i munnen på deg!? Jeg skrev at en terrorist sannsynlig ikke ville få statsborgerskap i Norge. Dette sier du er feil og du fortsetter med «Det er veldig bra. Fordi…»

Nå skriver du også dette : «Det jeg skrev er at jeg er glad for at alle som har rett til å oppholde seg I Norge etter en stund vill få mulighet til å bli en fullverdig del av samfunnet vårt»

Jeg er ikke glad for at ALLE som har rett (hvorfor skulle de ha rett til å være her hvis de oppfører seg som terrorister?) får muligheten etter en stund. Hvertfall ikke hvis de er terrorister som sagt.

Jeg vet ikke hvor mye en terrorist har å by på i Norge egt. Du får prøve å holde det til diskusjonen.

Fortiden bestemmer jo litt hvorfor ting er som de er nå. Hvis de hadde statsborgerskap og rettigheter, hvorfor bad de om å være uavhengig da?

Det jeg skriver er at de styrer visser områder og Israel styrer visse områder. Nå må du lese det jeg skriver!

Du kan syntes hva du vil om Israel. Men det er hvertfall det mest demokratiske landet du kan finne i Midtøsten. Jeg forslår at du heller finner et annet land å klage på at ikke er demokratisk nok.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (21 minutter siden):

Dagens situasjon endres ikke noe mer av om DU mener palestinere burde ha stemmerett i Israel.

Det du svarer stemer liksom ikke helt med det du svarer på synes jeg.

Pippi Lotta skrev (55 minutter siden):

Jeg har heller ikke skrevet noe om hvem som burde få steme eller hvordan, jeg påpeker bare hva som er situasjonen i dag. 

 

velociraptor skrev (22 minutter siden):

Hvis du ikke mener de burde ha stemmerett i Israel er det svært merkelig av deg å messe i vei i innlegg etter innlegg om hvordan det er apartheid og bevis på Israels ondskap at palestinere som ikke har israelsk statsborgerskap ikke har stemmerett i Israel. 

Jeg skrev heller ikke noe om ondskap eller aphartaid i det du svarer på, kan det du svarer handle mer om hvordan du selv oppfatter situasjonen i Israel? 

Du kan kalle det å "messe" om du vill, men vi er på et diskusjonsforum forum... Da er det ikke så unormalt å svare på ting, som er det jeg gjør akurat nå :-) Jeg forstår ikke hvorfor så mange svarer meg på det som bare var en beskrivelsen av situasjonen i Israel i dag, men jeg tenker det er helt inafor å svare dere tilbake.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Pippi Lotta said:

Ja men i de fleste vestlige land kan man bli statsborger om man bor der lenge nok. Mange av inbygerne (palestinerne) i de okkuperte områdene vill aldri kunne stemme I valg på styresmaktene som i praksis deres land.

Vel det er innført en form for selvbestemmelse, det er ulike palestinske geografiske områder hvor palestinere har stemmerett. I disse områdene har ikke israelere stemmerett. Beskatningen går til egne myndigheter. 
Det er visst ikke måte på hvor riktig for seg valgene gikk.
Palestinere i Vestbredden valgte inn et parti, med en leder som viste seg å være en diktator, resten stemte vel mer eller mindre på Hamas. Vedkommende leder er fremdeles president, etter snart 20 år, for det var ikke nødvendig med flere valg.
Palestinerne i Gaza stemte mest på Hamas, og deres diktatur styrer palestinerne i Gaza med jernhånd, også etter snart 20 år.

Sosial kontroll, fysisk kontroll, ingen velferd, intet rettssystem, militærpoliti og moralpoliti, æresdrap, mafia grupper som krever inn ekstra skatt til seg selv og til myndighetene. 
 

De er ikke så god på dette med selvbestemmelse. 

Israel tar ingen skatt fra palestinere. Palestina tar ingen skatt fra israelere. Israel sitt samfunn tar seg av israelere, Palestina sitt samfunn tar seg av palestinere. 
I følge arabiske israelere er Israel mye bedre til å organisere sitt samfunn, enn hva deres slektninger som ikke er israelere lever under.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timers pause i kampene daglig. 1100 lastebiler har blitt kontrollert i Gaza og venter på å bli plukket opp av nødhjelpsorganisasjoner til distribusjon. Her er altså årsaken til at de ikke får distribuert, voldelige gjenger og plyndring. 
https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/Gy3KaJ/who-israels-lovede-pause-har-ikke-resultert-i-mer-noedhjelp-til-gaza 

Quote

Ifølge FN og hjelpeorganisasjoner er veistrekningen til Khan Younis imidlertid for farlig til å benytte som følge av lovløse tilstander i Gaza. (...) FN forsøkte tirsdag denne uka å sende en kolonne med 60 lastebiler fra Kerem Shalom til Khan Younis, men 35 av lastebilene ble stanset av væpnede menn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

11 timers pause i kampene daglig. 1100 lastebiler har blitt kontrollert i Gaza og venter på å bli plukket opp av nødhjelpsorganisasjoner til distribusjon. Her er altså årsaken til at de ikke får distribuert, voldelige gjenger og plyndring. 
https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/Gy3KaJ/who-israels-lovede-pause-har-ikke-resultert-i-mer-noedhjelp-til-gaza 

Så bra at Israel innfører 11 timers pause i kampene, hvem skulle gjette at det var offiserene i IDF som var de voksne her, når Netanyahu svikter. Årsaken til at de ikke får distribuert er selvsagt alt for lite mat alt for lenge, du vet de har brukt mat som våpen, noe som har ført til en desperat befolkning og Kolapps i alt som heter lov og orden. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...