Duraton Skrevet 28. mai #5521 Del Skrevet 28. mai 2 hours ago, Pippi Lotta said: Jepp som jeg skrev jeg tror det er lit mer komplisert en at en enkelt ting eller hendelse skaper hungersnød. Mat er stengt ut, forderva før det sliper in (etter lang tid på grensen), hjelpeorginasasjoner er forvist, hjelpearbeidere blir myrdet på jobb, graden av sult har variert lit etter at Israel begynte angrepet (og etter masivt internasjonalt pres), hungersnød har selfølgelig en negativ effekt på befolkningen som gjør det vanskeligere å operere på Gaza (folk er så desperate at de plyndrer og er villig til å springe inn i kulerein for lit mat til seg og familien), Hamas er fremdeles seg selv som fremdeles er en utfordring, den pågående krigen gjør det også praktisk vanskelig å fysisk forflytte varer inne på Gaza og sikkert mye mye mer fører til sammen til sult, død og stor lidelse. Du svarer ikke på spørsmålet mitt da..... Hva er poenget med å fokusere på hvor mye mat som på papiret kommer inn, når vi vet den uanset ikke kommer frem til befolkningen? Tror du det hadde vært mindre problematisk å bli sultet til døde, om det fantes et regne styke som sa at du hadde mat i "teorien"? Vi vet at det kommer inn nok mat, så noe skjer etter at hjelpeorganisasjonene tar over og skal dele ut maten. Problemet ligger ett sted mellom levert mat og utlevert mat. Vedrørende bedervet mat, så var det vel stopp i forsyningene en periode fordi dem ikke turte å levere ut mat etter at khamas angrep noen lastebiler med mat, så de forsyningene har nok stått og blitt dårlige mens organisasjonene ventet på at det skulle bli trygt nok til å gjenoppta forsyningene. Synd at slikt skjer, men sikkerhet først. Heldigvis så skal det meste av maten bestå av hermetikk og tørrvarer. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. mai #5522 Del Skrevet 28. mai Duraton skrev (På 28.5.2024 den 10.51): Vi vet at det kommer inn nok mat, så noe skjer etter at hjelpeorganisasjonene tar over og skal dele ut maten. Problemet ligger ett sted mellom levert mat og utlevert mat. Vedrørende bedervet mat, så var det vel stopp i forsyningene en periode fordi dem ikke turte å levere ut mat etter at khamas angrep noen lastebiler med mat, så de forsyningene har nok stått og blitt dårlige mens organisasjonene ventet på at det skulle bli trygt nok til å gjenoppta forsyningene. Synd at slikt skjer, men sikkerhet først. Heldigvis så skal det meste av maten bestå av hermetikk og tørrvarer. Så du er enig I det jeg skrev om at det er mange forskjelige hendelser som fører til at maten ikke komer frem, men hvorfor overser du helt det jeg spør om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. mai #5523 Del Skrevet 28. mai Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Betviler ikke det har skjedd, men det store bildet er ikke bedervet mat. Bedervet mat er en del av bildet, men det er veldig mange andre faktorer som forårsaker sult også. Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Så har vi hvem sitt ansvar det er. Hva er de stridene parters plikter i krig når det kommer til bistand til fiendens sivilbefolkning? Det er vel den okuperende makten? Når man tar over kontrollen over et område, tror jeg ikke folkeretten tar høyde for at den fordrevne heren ikke lenger er i stand til å styre... Hadde det ikke vært Israels ansvar å sørge for at palestinerne ikke sultet i hjel, så hadde heller ikke domstolen (og en nesten samlet verden) bedt de gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 28. mai #5524 Del Skrevet 28. mai Må man støtte Israel eller Palestina? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 28. mai #5525 Del Skrevet 28. mai For Israel er det ytterst relevant at tilstrekkelig mat slippes inn til Gaza siden de i lang tid har blitt beskyldt for å sulte befolkningen. Hvordan tenker man å løse problemet når man ikke er interessert i å finne ut hvorfor maten ikke har nådd hele befolkningen? Det vil være fullstendig inkompetanse dersom det i månedsvis har blitt sendt mat med så kort holdbarhet at det har blitt bedervet før det har blitt utlevert. Om det er det som er problemet, så burde det være en smal sak å bare levere mat med lengre holdbarhet. Jeg har riktignok ikke hørt om den bedervede maten, men det kan tenkes at det stammer fra de lastebilene som ble stående fast i Egypt etter at de stengte grensen mot Rafah 6. mai. Det hopet seg opp 2000 lastebiler og først for et par dager siden gav Egypt etter for press og lot lastebilene bli overført til en grenseovergang i Israel. Nei, UNRWA er ikke utestengt. De ble blokkert fra å levere nødhjelp i nordlige Gaza, men mesteparten av befolkningen oppholder seg i sørlige Gaza. Det er for øvrig FNs World Food Programme som har levert flest lastebiler i Gaza. Det er helt klart et sammensatt problem. Det er levering av mat inn i aktive krigssoner. Om Hamas hadde godkjent en av de mange forslagene til humanitære fredsavtaler, så ville det lettet sitasjonen. Blant problemene som har blitt nevnt er ødelagt infrastruktur og voldelige gjenger som har angrepet nødhjelpskonvoier. @Ichiko viste også til at Israel estimerer at opptil 60% av nødhjelpen siden oktober har blitt stjålet av Hamas. Hamas slipper tilsynelatende unna med å avvise fremforhandlede humanitære fredsavtaler og stjeling av nødhjelp. Har Hamas som styrende myndighet ingen ansvar for sivilbefolkningen? 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odhrán Ó Máille Skrevet 28. mai #5526 Del Skrevet 28. mai FruLine skrev (13 minutter siden): Må man støtte Israel eller Palestina? Nei man må ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 28. mai #5527 Del Skrevet 28. mai 14 hours ago, Svava said: Det er gjerne Ben-Gvir man ser i media med den ene ekstreme uttalelsen etter den andre, men han står ikke for Israels politikk. Basert på det jeg har sett av uttalelser fra Ben-Gvir mener jeg for øvrig han burde vært kastet ut av regjeringen for lenge siden. Enig. Ben-Gvir er vel det man kan kalle en løs kanon, og han har ikke akkurat majoritetsoppslutning blant velgerne. Han får mengder av kritikk fra eget folk, har det med å true med å forlate regjeringen om han ikke får viljen sin, men likevel har Netanyahu satt ned foten for diverse krav. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 28. mai #5528 Del Skrevet 28. mai FruLine skrev (46 minutter siden): Må man støtte Israel eller Palestina? Nei, og det er der folk gjør feil, de evner ikke se det større bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. mai #5529 Del Skrevet 28. mai 43 minutter siden, FruLine said: Må man støtte Israel eller Palestina? Jeg mener det er uetisk å ikke støtte Israel sin rett til selvforsvar. Å støtte Palestina er en mer ullen greie, akkurat hva støtter man? Palestinas rett til å bedrive terror? Mest lukrative lønn de betaler sine innbyggere er vold og helst drap av jøder. Palestinas rett til selvstyre… de det har kjempet for de siste hundre år er et rasistisk jødefritt samfunn, til nød får de annenrangs status, kvinneundertrykkende, undertrykkende for utsatte grupper, det er jo virkelig ikke noe å støtte. Palestina har ingen organisasjon i stand til å styre en stat bedre enn en mafia familie som er høy på religiøs fanatisme. Forstår ikke helt hva de støtter de dom støtter Palestina. 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 28. mai #5530 Del Skrevet 28. mai Madame Butterfly skrev (2 minutter siden): Jeg mener det er uetisk å ikke støtte Israel sin rett til selvforsvar. Å støtte Palestina er en mer ullen greie, akkurat hva støtter man? Palestinas rett til å bedrive terror? Mest lukrative lønn de betaler sine innbyggere er vold og helst drap av jøder. Palestinas rett til selvstyre… de det har kjempet for de siste hundre år er et rasistisk jødefritt samfunn, til nød får de annenrangs status, kvinneundertrykkende, undertrykkende for utsatte grupper, det er jo virkelig ikke noe å støtte. Palestina har ingen organisasjon i stand til å styre en stat bedre enn en mafia familie som er høy på religiøs fanatisme. Forstår ikke helt hva de støtter de dom støtter Palestina. De vil jo aldri kunne leve sammen fredelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. mai #5531 Del Skrevet 28. mai FruLine skrev (51 minutter siden): Må man støtte Israel eller Palestina? Jeg har medfølelse med bege sider, og ønsker selfølgelig fred som ville vært bra for alle involverte! Samtidig ser jeg ledelsen på begge sider driver med mye selvdestruktivt, så det er ikke slik at jeg har uforbeholden støte til alt en eller bege sider gjør. Så jeg tenker man kan ha medfølelse med begge sider, men synes det er veldig rart når folk snaker som om bare en av sidene oppfører seg seldestruktivt. Jeg tror ikke blind støtte er til særlig hjelp for noen av partene heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. mai #5532 Del Skrevet 28. mai 56 minutter siden, Pippi Lotta said: Bedervet mat er en del av bildet, men det er veldig mange andre faktorer som forårsaker sult også. Det er visst flere prosentvis som dør av fattigdom, underernæring og sult i USA enn i Gaza. Uten at det er relevant. Har ikke link til påstanden. Det var også sult, fattigdom og elendighet i Gaza før denne krigen startet. Det var enorm forskjell på fattig og rik. Hamas toppene badet i luksus og deler av befolkningen led i stor nød. Noen var midt på treet. 58 minutter siden, Pippi Lotta said: Det er vel den okuperende makten? Når man tar over kontrollen over et område, tror jeg ikke folkeretten tar høyde for at den fordrevne heren ikke lenger er i stand til å styre... Hamas har fremdeles sivil kontroll og delvis militær kontroll. Det er ikke et fordrevet styre i Gaza, de er redusert, men likefullt makthaver i området. Så er vi tilbake med bruk sv ordet okkupant. Gidder ikke gå inn på det igjen. IDF har ikke god nok kontroll eller kapasitet på bakken til å distribuere mat. Hamas tok nylig, denne måneden livet av fire IDF soldater som holdt på med denne oppgaven. Det er for lettvint å si det er IDF ditt ansvar. Hamas står bak all elendigheten i Gaza, både før og etter de startet krigen. De startet krigen, de bruker menneskeskjelett, de hindrer distribusjon av nødhjelp, de skyter og dreper, de kontrollerer befolkningen med jegnhpnd. 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 28. mai #5533 Del Skrevet 28. mai 14 hours ago, Enda said: Ikke bare israelsk, men en tidligere israelsk talsmann som ble suspendert fordi han løy om hvem som hadde skylden for at ikke Israel slapp inn mer hjelp. Tviler på at han er den som er best egnet til å forklare dette på en objektiv måte. Løy han virkelig? Hvor mye kan man stole på påstander fra aktører som i flere sammenhenger har hevdet ting som viser seg å ikke stemme, sånn som hvor mye hjelp som kommer inn; hvor mye av levert hjelp som blir distribuert inne i Gaza; hvem som er skyld i at mye av hjelpen forsvinner; hvem som angriper hjelpekonvoier og folkemengder som venter på hjelp; hvem som har skutt mot sykehus; hva som skjuler seg under sykehus og UNRWA-hovedkvarter; hvor mye av bygningsmassen som er ødelagt; hvor mange mindreårige og kvinner som er drept i løpet av krigen - bare for å nevne noe. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. mai #5534 Del Skrevet 28. mai 7 minutter siden, FruLine said: De vil jo aldri kunne leve sammen fredelig. Jeg tror de vil kunne det. Det er mange eksempler på individer som mener det, på begge sider av gjerdet. Og det er bare de som tør å snakke ut på Gaza siden. I Israel er det mange som har jobbet for sameksistens i flere tiår. Det har aldri skikkelig blitt forsøkt, og her bør Israel kritiseres, da med forbehold om alt som har gjort det svært vanskelig for dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 28. mai #5535 Del Skrevet 28. mai 16 minutter siden, Madame Butterfly said: Jeg tror de vil kunne det. Det er mange eksempler på individer som mener det, på begge sider av gjerdet. Og det er bare de som tør å snakke ut på Gaza siden. I Israel er det mange som har jobbet for sameksistens i flere tiår. Det har aldri skikkelig blitt forsøkt, og her bør Israel kritiseres, da med forbehold om alt som har gjort det svært vanskelig for dem. Og blant alt det som har gjort det svært vanskelig for israelerne, er arabere som insisterer på at de skal ha alt israelsk territorium, og som inngår "fredsavtaler" kun for å komme nærmere det endelige målet om et judenrein Midtøsten. Gang på gang har det av det internasjonale samfunn blitt forespeilet fred "hvis bare"...israelerne ga etter litt til. Og litt til. Og enda litt til. Men hver gang har dette endt med at arabere angriper på nytt. Gaza kunne vært en stat forlengst om dets såkalte myndigheter hadde gått inn for det. Det skulle bli så bra fikk man høre, "hvis bare" israelerne fjernet seg derfra, noe de gjorde. Det manglet aldri på penger eller bistand til Gaza. Men som noen har bemerket: "Palestinians never miss an opportunity to miss an opportunity." 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. mai #5536 Del Skrevet 28. mai Madame Butterfly skrev (1 time siden): Det er visst flere prosentvis som dør av fattigdom, underernæring og sult i USA enn i Gaza. Uten at det er relevant. Har ikke link til påstanden. Det var også sult, fattigdom og elendighet i Gaza før denne krigen startet. Det var enorm forskjell på fattig og rik. Hamas toppene badet i luksus og deler av befolkningen led i stor nød. Noen var midt på treet. Jeg er enig I at det ikke er relevant, men vil påpeke at "fattigdom, underernæring og sult" er noe ganske annet en hungersnød. Det vil jo sansynligvis handle om livstilsplager som kommer av usun mat og manglende tilgang til helsetjenester over lang tid, det kan ikke sammenlignes med sult i en akutt krig situasjon. Det blir som å sammenligne pærer og appelsiner, misvisende. Madame Butterfly skrev (1 time siden): Hamas har fremdeles sivil kontroll og delvis militær kontroll. Det er ikke et fordrevet styre i Gaza, de er redusert, men likefullt makthaver i området. Så er vi tilbake med bruk sv ordet okkupant. Gidder ikke gå inn på det igjen. IDF har ikke god nok kontroll eller kapasitet på bakken til å distribuere mat. Hamas tok nylig, denne måneden livet av fire IDF soldater som holdt på med denne oppgaven. Det er for lettvint å si det er IDF ditt ansvar. Hamas står bak all elendigheten i Gaza, både før og etter de startet krigen. De startet krigen, de bruker menneskeskjelett, de hindrer distribusjon av nødhjelp, de skyter og dreper, de kontrollerer befolkningen med jegnhpnd. Du kan synes det er "for letvint" så mye du vil, men jeg har selfølgelig mer tillit til verdens høyeste rets instans en jeg har til hva du synser. Det er heller ingen land jeg har sett som forsvarer Israel på dette eller prøver å komme med syn som ligner på det du skriver her. Et samlet verdenssamfunnet som inkluderer meneskerets domstolen, USA sin ledelse, EU sin ledelse og Norges ledelse mener alle ansvaret ligger på Israel. Jeg tror ikke USA hadde gått ut mot Israel om det fantes noen som helst seriøs måte å forsvare Israel på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odhrán Ó Máille Skrevet 28. mai #5537 Del Skrevet 28. mai Det er en ting og støtte Israel sin rett og forsvare seg, det er noe helt annet og støtte Israel uansett hva de gjør og framstille det som de aldri gjør noe galt. Og framstille det som alle Palestinere er terrorister eller framtidige terrorister (når det kommer til små barn) slik noen gjør. Både Israel og Palestina har skyld i denne konflikten, og framstille det som bare en side har skyld er idioti på høyeste nivå. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 28. mai #5538 Del Skrevet 28. mai 6 hours ago, Madame Butterfly said: Jeg mener det er uetisk å ikke støtte Israel sin rett til selvforsvar. Å støtte Palestina er en mer ullen greie, akkurat hva støtter man? Palestinas rett til å bedrive terror? Mest lukrative lønn de betaler sine innbyggere er vold og helst drap av jøder. Palestinas rett til selvstyre… de det har kjempet for de siste hundre år er et rasistisk jødefritt samfunn, til nød får de annenrangs status, kvinneundertrykkende, undertrykkende for utsatte grupper, det er jo virkelig ikke noe å støtte. Palestina har ingen organisasjon i stand til å styre en stat bedre enn en mafia familie som er høy på religiøs fanatisme. Forstår ikke helt hva de støtter de dom støtter Palestina. Det som er vanskelig å forstå for de fleste er Hamas` opprinnelse og rolle i denne langvarige konflikten. Antisemittismekortet kan ikke brukes lenger, mange jøder (også israelere) er imot maktubalansen i denne konflikten. Det er ikke uetisk å støtte en stats rett til selvforsvar, men jeg tør påstå at vi har passert det stadiet nå. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. mai #5539 Del Skrevet 28. mai 7 minutter siden, UltimateNothing said: Det er ikke uetisk å støtte en stats rett til selvforsvar, men jeg tør påstå at vi har passert det stadiet nå. Når mener du at retten til selvforsvar opphører? Når angrepet stanser? Når fienden overgir seg? Når fienden har lidd for store sivile tap? Hvorfor mener du dette? Det skytes fremdeles raketter fra Gaza, denne helgen nå var verre enn på lenge. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 28. mai #5540 Del Skrevet 28. mai Madame Butterfly skrev (1 time siden): Når mener du at retten til selvforsvar opphører? Når angrepet stanser? Når fienden overgir seg? Når fienden har lidd for store sivile tap? Hvorfor mener du dette? Det skytes fremdeles raketter fra Gaza, denne helgen nå var verre enn på lenge. Det går ubekreftede rykter om at så mange døde mandag fordi Hamas oppbevarte raketter, sprengstoff og hadde utskytingsramper bare meter fra der folk lå å sov. IDF skal ha sluppet relativt små bomber, men ting på bakken tok fyr (Preston Stewart på TT) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå