Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Apis skrev (21 minutter siden):

Hvorfor så Israel seg nødt til å drepe FN's utsending Folke Bernadotte i 1948? 

Nå var det vel ikke Israel som gjorde dette. 

Det var en egen gruppe som mente de hadde retten til å utføre det. 
Bernadotte mente palestinerne hadde rett til å vende tilbake etter krigen, det var tydeligvis denne gruppen sterkt uenig i. 
Det er også slike utsagn som dette som blir fryktelig feil. Det var mye terror lenge før staten Israel ble opprettet. Ikke minst fra arabere også. Og det både mot hverandre og mot det britiske styret.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, Apis said:

Hvorfor så Israel seg nødt til å drepe FN's utsending Folke Bernadotte i 1948? 

Hvorfor så Norge seg nødt til å drepe 67 personer på utøya i 2011?

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Apis said:

 

Det er ikke jeg som må argumentere for at Israel forholder seg til humanitærretten. 

Irrelevant i forhold til det jeg spør om. 
Hva definérer du som barn? 
Hvis du ikke klarer å svare på ett slikt spørsmål, så burde du kanskje ikke klage over at barn dør, når du ikke klarer å definere hva ett barn er til å begynne med.

Endret av Duraton
Skriveleif
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (10 minutter siden):

Irrelevant i forhold til det jeg spør om. 
Hva definérer du som barn? 
Hvis du ikke klarer å svare på ett slikt spørsmål, så burde du kanskje ikke klage over at barn dør, når du ikke klarer å definere hva ett barn er til å begynne med.

Og igjen, det er ikke jeg, som trenger å argumentere for at det ikke er barn, Israel fengsler eller dreper med bomber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Apis said:

Og igjen, det er ikke jeg, som trenger å argumentere for at det ikke er barn, Israel fengsler eller dreper med bomber. 

Irrelevant. Jeg spør deg personlig hva du definerer som ett barn.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (11 minutter siden):

Og igjen, det er ikke jeg, som trenger å argumentere for at det ikke er barn, Israel fengsler eller dreper med bomber. 

Israel er veldig langt ifra den første, eller den siste som fengsler «barn» som dreper. Til og med i lille Norge har vi gjort det, så du kan jo tenke deg.

I krig bombes det, og mennesker dør. Har du hørt om en krig dette ikke skjer?

Nå lå jo dette aller først i Hamas hender. De valgte altså å gå inn i et annet land for å drepe, terrorisere, voldta og kidnappe så mange som mulig. Så la de denne skjebnen i fanget på sine egne, og fortsetter med det den dag i dag ved å ikke overgi seg eller overlevere gislene. Hvorfor i alle dager retter vi ikke kritikken og kravene våre dit? Det gir jo ingen mening å la være!
 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sacramone skrev (20 minutter siden):

Israel er veldig langt ifra den første, eller den siste som fengsler «barn» som dreper. Til og med i lille Norge har vi gjort det, så du kan jo tenke deg.

I krig bombes det, og mennesker dør. Har du hørt om en krig dette ikke skjer?

Nå lå jo dette aller først i Hamas hender. De valgte altså å gå inn i et annet land for å drepe, terrorisere, voldta og kidnappe så mange som mulig. Så la de denne skjebnen i fanget på sine egne, og fortsetter med det den dag i dag ved å ikke overgi seg eller overlevere gislene. Hvorfor i alle dager retter vi ikke kritikken og kravene våre dit? Det gir jo ingen mening å la være!
 

Så sant! Hvor er kravene den veien?!

Jeg så et vitne i dag fortelle hvordan den lille sønnen hennes fikk skjært ut det ene øyet, og faren lå blodig og død på gulvet, hvorpå den lille gutten sa «mamma, hvorfor drepte de ikke meg også?» Vi kan ikke begynne å sette oss inn i smertene og sjokket disse opplevde 7. oktober. Og mange skal leve videre, i en verden som fordømmer DEM, og ikke stiller ett eneste krav til Hamas. Det er intet annet enn galskap.
 

PS! Fantastisk å komme innom her og lese innleggene som var skrevet siden sist, tusen takk for oppløftende lesning🙌🏻😊

  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

@Sacramone Bra innlegg.
Hvorfor griper ikke araberlandene rundt inn og kommer Gaza til hjelp? Som du skriver er det mange årsaker til det.

Folkrettsjurist Hellestveit antydet en hypotese; at fex Iran og andre land ønsker en ny ordning i området. De er nødt til å normalisere forholdet til Israel for å utvikle sårt tiltrengt teknologi. 
Da er det kanskje ikke så stor tragedie for dem at proxyene deres forsvinner. Hamas er en slik proxy. 
Så da lar de Israel ta den jobben.

Hellestveit har vel lest Politico-intervjuet med Ryan Crocker, tidligere USA-ambassadør i Midtøsten, for der sies det akkurat det samme.

Husker jeg nevnte i fjor en gang at araberlandene var ganske lei av hele Palestinasaken, og at de kunne forstå Israels krig mot Hamas. Saudi-Arabia og Israel var jo rett ved å signere historisk viktige og sensasjonelle avtaler mellom landene - slik Israel i senere år har gjort med enkelte andre arabiske land - men så angrep Hamas den 7. oktober.

Fortsatt er døren på gløtt for å kunne gå tilbake til forhandlinger angående disse avtalene, noe som vil være viktige skritt for kunne oppnå varig stabilitet og fred i Midtøsten.

Regimet i Iran stoler jeg ikke på et sekund: de ble rasende da arabiske ledere begynte å normalisere forholdet til Israel, og anklaget dem bl.a. for å ikke være "sanne muslimer". At det iranske presteskapets regime er i skarpt søkelys pga. at deres løpegutters blodige kriging over hele Midtøsten rammer flere og flere, at Hamas' krig mot Israel ikke gikk som regimet sikkert hadde ønsket, kan nok være en grunn til at de nå prøver å vri seg unna før det blir virkelig vanskelig for dem selv.

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (7 minutter siden):

Så sant! Hvor er kravene den veien?!

Jeg så et vitne i dag fortelle hvordan den lille sønnen hennes fikk skjært ut det ene øyet, og faren lå blodig og død på gulvet, hvorpå den lille gutten sa «mamma, hvorfor drepte de ikke meg også?» Vi kan ikke begynne å sette oss inn i smertene og sjokket disse opplevde 7. oktober. Og mange skal leve videre, i en verden som fordømmer DEM, og ikke stiller ett eneste krav til Hamas. Det er intet annet enn galskap.
 

PS! Fantastisk å komme innom her og lese innleggene som var skrevet siden sist, tusen takk for oppløftende lesning🙌🏻😊

Det er ubeskrivelig det som skjedde den dagen! Barbarisk og djevelsk rett og slett! 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (4 minutter siden):

Hellestveit har vel lest Politico-intervjuet med Ryan Crocker, tidligere USA-ambassadør i Midtøsten, for der sies det akkurat det samme.

Husker jeg nevnte i fjor en gang at araberlandene var ganske lei av hele Palestinasaken, og at de kunne forstå Israels krig mot Hamas. Saudi-Arabia og Israel var jo rett ved å signere historisk viktige og sensasjonelle avtaler mellom landene - slik Israel i senere år har gjort med enkelte andre arabiske land - men så angrep Hamas den 7. oktober.

Fortsatt er døren på gløtt for å kunne gå tilbake til forhandlinger angående disse avtalene, noe som vil være viktige skritt for kunne oppnå varig stabilitet og fred i Midtøsten.

Regimet i Iran stoler jeg ikke på et sekund: de ble rasende da arabiske ledere begynte å normalisere forholdet til Israel, og anklaget dem bl.a. for å ikke være "sanne muslimer". At det iranske presteskapets regime er i skarpt søkelys pga. at deres løpegutters blodige kriging over hele Midtøsten rammer flere og flere, at Hamas' krig mot Israel ikke gikk som regimet sikkert hadde ønsket, kan nok være en grunn til at de nå prøver å vri seg unna før det blir virkelig vanskelig for dem selv.

100% enig!!

Dette var mye av grunnen til tidspunktet på angrepet. Iran!

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (25 minutter siden):

Hellestveit har vel lest Politico-intervjuet med Ryan Crocker, tidligere USA-ambassadør i Midtøsten, for der sies det akkurat det samme.

Husker jeg nevnte i fjor en gang at araberlandene var ganske lei av hele Palestinasaken, og at de kunne forstå Israels krig mot Hamas. Saudi-Arabia og Israel var jo rett ved å signere historisk viktige og sensasjonelle avtaler mellom landene - slik Israel i senere år har gjort med enkelte andre arabiske land - men så angrep Hamas den 7. oktober.

Fortsatt er døren på gløtt for å kunne gå tilbake til forhandlinger angående disse avtalene, noe som vil være viktige skritt for kunne oppnå varig stabilitet og fred i Midtøsten.

Regimet i Iran stoler jeg ikke på et sekund: de ble rasende da arabiske ledere begynte å normalisere forholdet til Israel, og anklaget dem bl.a. for å ikke være "sanne muslimer". At det iranske presteskapets regime er i skarpt søkelys pga. at deres løpegutters blodige kriging over hele Midtøsten rammer flere og flere, at Hamas' krig mot Israel ikke gikk som regimet sikkert hadde ønsket, kan nok være en grunn til at de nå prøver å vri seg unna før det blir virkelig vanskelig for dem selv.

Ja, tenk at Israel og av alle; Saudi-Arabia, var nær signering av avtaler, det er jo historisk. Håper de kan bli noe av likevel, etter Hamas er tatt. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Sacramone said:

100% enig!!

Dette var mye av grunnen til tidspunktet på angrepet. Iran!

Det er absolutt slik det ser ut, ja. Selv om det så vidt jeg vet ikke foreligger noen bevis på at Iran direkte beordret angrepet, er det sikkert at de lenge har finansiert og trent både Hamas og andre terrorgrupper i Midtøsten, og at de hele veien har vært tydelige på at de vil utslette Israel.

21 minutter siden, Julebrunost said:

Ja, tenk at Israel og av alle; Saudi-Arabia, var nær signering av avtaler, det er jo historisk. Håper de kan bli noe av likevel, etter Hamas er tatt. 

Ja, la oss håpe det.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dere at i denne tråden er det én side som ignorerer fakta, og én side som forholder seg til den?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, innlegg kun bestående av lenker, personangrep og svar til slettede innlegg. Etterfølgende innlegg ble slettet for avsporing den 03.03.2024 kl. 16:51.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wall Street Journal rapporterte 29. februar at Hamas' egen Gazaboss Sinwar nylig hadde sendt en melding til sine overordnede i Qatar.

Der sier han bl.a. at de ikke trenger å bekymre seg, for Al-Qassambrigadene klarer seg bra til tross for noen "taktiske tap"; videre at "han har overtaket og har Israel der han vil ha dem". Taktikkene som brukes av Hamas er bl.a. angrep der opptak av gislers stemmer brukes for å lure israelske soldater i bakhold.

De israelske gislenes tilstand, og lister over levende gisler, er noe Hamas nekter å opplyse.

Sinwar sier videre at han ser fram til offensiv i Rafah, siden han stoler på at de høye tapstallene Gazas helsedepartement rapporterer vil skape så mye internasjonal fordømmelse at Israel tvinges til å trekke seg tilbake og avslutte krigen - slik Hamas krever at de skal gjøre.

(Kilde - betalingsmur, men innledningen til artikkelen kan lyttes til: https://www.wsj.com/world/middle-east/hamas-thinks-it-could-win-gaza-war-with-israel-6254a8c6  Finnes også omtalt i flere nyhetsmedier, så vidt jeg har funnet er alle israelske)

Om den katastrofale hendelsen sist uke ved konvoiene i nord-Gaza har det kommet påstander fra palestinsk side om fullt angrep fra israelerne med skyting fra både håndvåpen, tanks og fly inn i folkemengden; fra israelsk side fortelles det om skyting fra selve folkemengden og påfølgende trengsel rundt lastebilene som deretter prøvde å komme seg unna, som årsaker til at folk ble drept; og at israelerne ved en grensepost skjøt først varselskudd, deretter mot bena, til de som prøvde å storme grenseposten; og at de traff "ikke flere enn 10 personer". Saken er under gransking av israelske myndigheter.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (1 time siden):

Wall Street Journal rapporterte 29. februar at Hamas' egen Gazaboss Sinwar nylig hadde sendt en melding til sine overordnede i Qatar.

Der sier han bl.a. at de ikke trenger å bekymre seg, for Al-Qassambrigadene klarer seg bra til tross for noen "taktiske tap"; videre at "han har overtaket og har Israel der han vil ha dem". Taktikkene som brukes av Hamas er bl.a. angrep der opptak av gislers stemmer brukes for å lure israelske soldater i bakhold.

De israelske gislenes tilstand, og lister over levende gisler, er noe Hamas nekter å opplyse.

Sinwar sier videre at han ser fram til offensiv i Rafah, siden han stoler på at de høye tapstallene Gazas helsedepartement rapporterer vil skape så mye internasjonal fordømmelse at Israel tvinges til å trekke seg tilbake og avslutte krigen - slik Hamas krever at de skal gjøre.

(Kilde - betalingsmur, men innledningen til artikkelen kan lyttes til: https://www.wsj.com/world/middle-east/hamas-thinks-it-could-win-gaza-war-with-israel-6254a8c6  Finnes også omtalt i flere nyhetsmedier, så vidt jeg har funnet er alle israelske)

Om den katastrofale hendelsen sist uke ved konvoiene i nord-Gaza har det kommet påstander fra palestinsk side om fullt angrep fra israelerne med skyting fra både håndvåpen, tanks og fly inn i folkemengden; fra israelsk side fortelles det om skyting fra selve folkemengden og påfølgende trengsel rundt lastebilene som deretter prøvde å komme seg unna, som årsaker til at folk ble drept; og at israelerne ved en grensepost skjøt først varselskudd, deretter mot bena, til de som prøvde å storme grenseposten; og at de traff "ikke flere enn 10 personer". Saken er under gransking av israelske myndigheter.

Takk for veldig informativt innlegg, atter en gang!🙌🏻

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser på VG bl.a at FN sier Hamas brukte seksuell vold 7.okt. Det visste vi jo, men Hamas nekter konsekvent. Mon tro om Vesten snart får opp øynene for at Hamas lyver så det renner, om det meste? Så kanskje man kan være litt mer kritisk til kilden før man banker ut påstander om at Israel dreper 100 sivile i matkø osv? 

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er ikke noen bedre kilde enn Hamas.

Det er omtrent umulig å verifisere hva som skjer der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (52 minutter siden):

Israel er ikke noen bedre kilde enn Hamas.

Det er omtrent umulig å verifisere hva som skjer der.

Hvordan kan du si det? Nå viser det seg at Israel kan verifisere mange ting ved beviser da, mens Hamas kommer med tall og påstander tatt ut av intet, og uten å kunne bevise det meste de påstår. Man kan ikke sidestille en nasjon og en terrororganisasjon når det kommer til kredibilitet. Det er nok noe man vil ta med inn i historien etter denne krigen. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Julebrunost said:

Hvordan kan du si det? Nå viser det seg at Israel kan verifisere mange ting ved beviser da, mens Hamas kommer med tall og påstander tatt ut av intet, og uten å kunne bevise det meste de påstår. Man kan ikke sidestille en nasjon og en terrororganisasjon når det kommer til kredibilitet. Det er nok noe man vil ta med inn i historien etter denne krigen. 

Jeg ser på begge to som terrororganisasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...