Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Interessant perspektiv fra en som har jobbet hos AP om hvordan media rapporterer fra Gaza:
 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Aliquis Takk for den, veldig interessant om hvordan Hamas har regjert over ikke bare befolkningen i Gaza, men også over hvordan vestlige aktører har forholdt seg til det hele.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 timer siden):

Jeg er på samme alder og har opplevd det samme. 

Aldri fra mine foreldre da, som aldri helt kom over traumet med venner og naboer som forsvant. Derfor ble jeg oppdratt med nulltoleranse for rasisme. 

Det må kjempes mot rasisme og for demokrati, hver dag. 

Endret av Apis
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

Interessant perspektiv fra en som har jobbet hos AP om hvordan media rapporterer fra Gaza:
 

 

Takk for interessant stoff. 
Et kjempeviktig poeng fra reporteren på slutten; er Hamas en politisk frigjøringsbevegelse eller er det jihad; hellig krig?

Rett svar: Hamas er religiøse fanatikere, terrorister. De er IKKE frihetskjempere. 
Dette er mennesker som er religiøst motivert. De er jihadister. Foto fra 7/10 viser en mengde sorte IS-flagg de hadde etterlatt.
De fleste av oss som har vokst opp i sekulære familier i vesten greier ikke å graspe konseptet engang. At noen er villig til å ofre egne barn, gjøre dem til martyrer på Guds alter. 
De eneste av oss som kanskje greier å fatte en liten flik av hva dette innebærer, er de av oss som selv har vokst opp med religiøs fanatisme, som fex også finnes i noen kristne sekter.

Derfor er trusselen som Israel står overfor så vanskelig å fatte, fex for den jevne 20-åring her i vest.

Endret av Bacteria
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (11 timer siden):

Så sant! Det må definitvt en avradikalisering til, og nytt tankegodt må på plass, så det er ikke bare å få Israel ut av Gaza og så ordner det seg. 

Ja. På samme måte som det ikke bare var å få de allierte ut av Nazi-Tyskland. Det måtte mange år med kontroll til før Tyskland kunne få fungere som eget land igjen. Samme med Gaza.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (9 timer siden):

Men det er faktum at denne koselige lille boken er spredt vidt og bredt i arabiske land i Midtøsten. Bla er boka en bestselger i Tyrkia. 
Dette er dokumentert av bla den meritterte journalisten Håvard Rem. 
Dette er virkelig europeisk gift som har infisert folkene i Levanten. Når man snakker om kolonisering…!

Ja. En europeisk gift, i uskjønn forening med islamsk gift. En vemmenlig oppskrift på hjernevask og folkemord.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (5 timer siden):

Takk for interessant stoff. 
Et kjempeviktig poeng fra reporteren på slutten; er Hamas en politisk frigjøringsbevegelse eller er det jihad; hellig krig?

Rett svar: Hamas er religiøse fanatikere, terrorister. De er IKKE frihetskjempere. 
Dette er mennesker som er religiøst motivert. De er jihadister. Foto fra 7/10 viser en mengde sorte IS-flagg de hadde etterlatt.
De fleste av oss som har vokst opp i sekulære familier i vesten greier ikke å graspe konseptet engang. At noen er villig til å ofre egne barn, gjøre dem til martyrer på Guds alter. 
De eneste av oss som kanskje greier å fatte en liten flik av hva dette innebærer, er de av oss som selv har vokst opp med religiøs fanatisme, som fex også finnes i noen kristne sekter.

Derfor er trusselen som Israel står overfor så vanskelig å fatte, fex for den jevne 20-åring her i vest.

Helt riktig. Og da blir igjen dette svært informativt for oss naive og siviliserte mennesker her i nord: Det blir ikke fred der nede før palestinerne elsker barna sine høyere enn de hater jødene.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Atheena said:

Benny Morris er Israeler og absolutt ikke nøytral. 
 

Når man ser hvor lite land palestinerne har igjen så taler det for seg selv. Men det er klart det tar seg dårlig ut og at man er interessert å selge inn et alternativt narrativ. Dette er en viktig del av Israelsk  propaganda. 

Palestina var aldri et land, palestinerne hadde aldri en stat. De bodde der, men de styrte aldri seg selv.

Det bodde ca 1,4 millioner arabere spredt i hele det grønne området i 1948, på det første bildet. Nå bor det over 2 millioner arabere i samme område, men det er farget hvitt på bilde nummer 4? 

Benny Morris er israeler, og han fikk mange der mot seg fordi han var med å velte det etablerte israelske budskapet som var gjeldende med sin avhandling da kildene ble åpnet. 
Ilan Pappe var en annen israeler som skrev om det samme emnet med en annen vinkling, han lidde samme skjebne. Er ikke han nøytral heller? 

Det er et stort emne, og det er mye materiale. Om man ønsker innsikt, må man høre fra mange kilder, ikke bare en.  
Alle er derimot enige om at det aldri var en palestinsk stat 🤔

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Supermerry skrev (7 timer siden):

Helt riktig. Og da blir igjen dette svært informativt for oss naive og siviliserte mennesker her i nord: Det blir ikke fred der nede før palestinerne elsker barna sine høyere enn de hater jødene.

Så stygt skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (1 time siden):

Fikk noen med seg hva khamas skrev for noe, dagen etter at de to gislene hadde blitt frigjort?

Hvorfor blir ikke slikt skrevet om i aviser.

https://www.instagram.com/reel/C3SrThxICP3

De ble selvsagt ikke holdt av sivile 😅 enhver sivil som gjør slike ting mister sin sivile status umiddelbart 

Er det noe man ikke trenger er det met samrøre mellom hvem som et Hamas og hvem.som er sivile

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinas regjering har gått av ifølge VG og nrk. De skylder på Gaza-konflikten,. Men trolig er dette et skritt mot å møte kravene om endringer i palestinske selvstyremyndigheter i forkant av forhandlinger om fremtiden. 

De skal erstattes av fagfolk,det kan bli lovende

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (2 timer siden):

Fikk noen med seg hva khamas skrev for noe, dagen etter at de to gislene hadde blitt frigjort?

Hvorfor blir ikke slikt skrevet om i aviser.

https://www.instagram.com/reel/C3SrThxICP3

Passe desperate da😅 Som om å sverte ditt eget folk ser bedre ut. Silence is golden.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Duraton said:

Fikk noen med seg hva khamas skrev for noe, dagen etter at de to gislene hadde blitt frigjort?

Hvorfor blir ikke slikt skrevet om i aviser.

https://www.instagram.com/reel/C3SrThxICP3

Leste om dette i aviser, men de var jo ikke norske. Avisene her i landet er vel det mest pro-Hamas man kan finne i hele den vestlige verden.

46 minutter siden, Julebrunost said:

Passe desperate da😅 Som om å sverte ditt eget folk ser bedre ut. Silence is golden.

De har jo forlengst gitt sivile i Gaza skylden for gisler som er forsvunnet, og for overgrepene og voldtektene som ble begått mot israelske sivile den 7. oktober. De både framstiller sivile i Gaza som forbrytere, og som uskyldige; dette framstår som irrasjonelle propagandahistorier for å opprettholde påstanden om "Hamas = helt; Israel = skurk".

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (3 minutter siden):

Leste om dette i aviser, men de var jo ikke norske. Avisene her i landet er vel det mest pro-Hamas man kan finne i hele den vestlige verden.

De har jo forlengst gitt sivile i Gaza skylden for gisler som er forsvunnet, og for overgrepene og voldtektene som ble begått mot israelske sivile den 7. oktober. De både framstiller sivile i Gaza som forbrytere, og som uskyldige; dette framstår som irrasjonelle propagandahistorier for å opprettholde påstanden om "Hamas = helt; Israel = skurk".

Ja, det har du rett i! Enig i alt.
 

Og regjeringen vår som har hatt (og sannsynligvis fortsatt har..?) samtaler med Hamas i lengre tider. Jeg fatter ikke denne naive troen på at man kan forhandle og snakke seg frem til fredelige løsninger med grupper som er bygget på vold (Taliban, Hamas). At Norge velger å støtte disse ideologiene heller enn demokrati og menneskerettigheter er for meg en gåte.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/26/2024 at 2:34 PM, Julebrunost said:

Ja, det har du rett i! Enig i alt.

Og regjeringen vår som har hatt (og sannsynligvis fortsatt har..?) samtaler med Hamas i lengre tider. Jeg fatter ikke denne naive troen på at man kan forhandle og snakke seg frem til fredelige løsninger med grupper som er bygget på vold (Taliban, Hamas). At Norge velger å støtte disse ideologiene heller enn demokrati og menneskerettigheter er for meg en gåte.

Jeg fatter det ikke jeg heller, og vi er nok mange som lurer på hva norske myndigheter egentlig driver med. Vår nåværende utenriksminister har fra før av heller ikke det beste ryktet blant diplomater i vestlige land som Storbritannia og USA: der sier de bl.a. at han setter sine personlige interesser foran Norges. Jeg har lagt merke til at han stadig omtaler andre land ved deres navn mens Norge omtales som "jeg": "arabiske land, USA, jeg, EU". Han sier også at Norge er araberlandenes beste venn, han har flydd rundt i Midtøsten for å posere gledesstrålende med representanter for regimer som det iranske, og har flere ganger tatt til orde for "en endelig løsning på problemet".

 

Edit: Rett skal være rett - det var ikke Barth Eide som kalte Norge araberlandenes beste venn, men hans partifelle Åsmund Aukrust, som også har gjort seg "berømt" ved å foreslå UNRWA som kandidat til Nobels Fredspris - og dét på samme tidspunkt som organisasjonens Hamas-infiltrering ble kjent, og Barth Eide annonserte fortsatt norsk sponsing av UNRWA.

Endret av Ichiko
korrigering
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (3 minutter siden):

Jeg fatter det ikke jeg heller, og vi er nok mange som lurer på hva norske myndigheter egentlig driver med. Vår nåværende utenriksminister har fra før av heller ikke det beste ryktet blant diplomater i vestlige land som Storbritannia og USA: der sier de bl.a. at han setter sine personlige interesser foran Norges. Jeg har lagt merke til at han stadig omtaler andre land ved deres navn mens Norge omtales som "jeg": "arabiske land, USA, jeg, EU". Han sier også at Norge er araberlandenes beste venn, han har flydd rundt i Midtøsten for å posere gledesstrålende med representanter for regimer som det iranske, og har flere ganger tatt til orde for "en endelig løsning på problemet".

Hallo, det har jeg ikke fått med meg. Det er jo helt tragisk..! Hadde det vært for å sette krav (naivt deg også, men..) så er det én ting, men han er jo bare SÅ glad for å få være populær og likt🙄 Og klart han er likt, han blir jo bare en nyttig idiot. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Julebrunost said:

Hallo, det har jeg ikke fått med meg. Det er jo helt tragisk..! Hadde det vært for å sette krav (naivt deg også, men..) så er det én ting, men han er jo bare SÅ glad for å få være populær og likt🙄 Og klart han er likt, han blir jo bare en nyttig idiot. 

Noe så veldig også, og dette skulle liksom være landets fremste diplomat, slik jobben til en utenriksminister faktisk går ut på. Det ryktes at Norge for lengst har fått tilnavnet "The Capital of Easy Money" pga. denne maniske iveren etter å gi penger til hvem det skal være, attpåtil med en hang til å gi ekstra mye penger til de verste despotene. Kanskje det blir noen stemmer fra dem til norske utsendinger når internasjonale organisasjoner skal ha nye folk til de høye stillinger?

Mens nordmenn har fått stempel som overlegne, stupide antisemitter ruset på penger og ego. Det er en skam, men likevel ikke det minste merkelig at vi oppfattes slik.

Endret av Ichiko
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Julebrunost said:

Ja, det har du rett i! Enig i alt.
 

Og regjeringen vår som har hatt (og sannsynligvis fortsatt har..?) samtaler med Hamas i lengre tider. Jeg fatter ikke denne naive troen på at man kan forhandle og snakke seg frem til fredelige løsninger med grupper som er bygget på vold (Taliban, Hamas). At Norge velger å støtte disse ideologiene heller enn demokrati og menneskerettigheter er for meg en gåte.

Tro det eller ei, men det er det staten vil at Norge skal være kjent for. 
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2003-019/id118893/?ch=13

Norge skal være en stormakt innenfor humanitært arbeid.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...