Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Ichiko skrev (4 timer siden):

Humanitær hjelp til Gaza: Siden begynnelsen av krigen har 13 834 lastebillass med hjelpesendinger blitt levert til Gaza, ifølge israelske myndigheter. Dette utgjør 254 210 tonn med forsyninger, hvorav 167 080 tonn er matvarer. Verdens Matvareprogram tar over hovedansvaret for å få formidlet hjelp til sivile, dette gjelder spesielt en større forsendelse med mel som kan gi mat til 1,5 millioner mennesker i fem måneder.

Israel opplyser også at de ønsker å ha palestinere som ikke er tilknyttet Hamas o.a. til å ha ansvar for distribusjon av hjelp. Disse palestinerne skal da jobbe fra "humanitære lommer" - områder i Gaza der Hamas har blitt nedkjempet - og er tenkt som et prøvetiltak for muligheten for å la sivile palestinere styre i Gaza etter krigen.

 

Topsi skrev (3 timer siden):

Høres ut som en svært god ide!

Høres ut som en meget dårlig ide, å tenke at 11000 drepte barn og folkemord skal føre til fred i området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurven skrev (1 minutt siden):

Men jeg lurer på,hva er egentlig grunnen til jødehatet?

11000 drepte palestinske barn kan være en grunn. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Apis skrev (Akkurat nå):

11000 drepte palestinske barn kan være en grunn. 

Men det har jo eksistert i flere hundre år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (5 minutter siden):

Men det har jo eksistert i flere hundre år

I følge Store norske leksikon, helt siden førkristen tid

Jødeforfølgelser er kjent allerede fra førkristen tid og forekom i betydelig omfang i Romerriket, men fikk særlig utbredelse i det kristne Europa. Motivene for disse har vært politiske, økonomiske, sosiale og religiøse; overtro, fordommer og frykt er også blitt utnyttet.

https://snl.no/jødeforfølgelser_i_oldtid_og_middelalder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Apis said:

Høres ut som en meget dårlig ide, å tenke at 11000 drepte barn og folkemord skal føre til fred i området. 

6 minutter siden, Apis said:

11000 drepte palestinske barn kan være en grunn. 

Kilde til disse tallene? "Helsedepartementet i Gaza", dvs. Hamas. Hvor er gravene til de 11 000 barna pluss alle de andre?

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (12 minutter siden):

Men jeg lurer på,hva er egentlig grunnen til jødehatet?

Vet ikke. Skjønner det heller ikke. Virker som om det er noe i DNA til mange. 
Jødene var jo «de andre» i mangfoldige hundreår. De levde segregert fra majoritetsbefolkningen, hadde rare skikker og slikt. 
Takknemlig gruppe å skylde på for ting som gikk skeis sikkert. Da spredte man rykter om at jødene drakk blod av spebarn, noe som har fått en moderne ekvivalent i de ville teoriene om at jødene i Israel har «skinbanks» med huden til palestinske barn. 
Også var det issuet med Jesus da. 

Ikke misforstå, det som skjer på Gaza rett foran nesa på verdenssamfunnet er grusomt, men synes det er urettferdig at israelerne/jødene blir beskyldt for at de dreper sivile og barn med intensjon. For det tror jeg ikke er tilfelle. Den som lever får se utfallet av konflikten muligens, og hva ICJ lander på. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurven
Bacteria skrev (1 minutt siden):

Vet ikke. Skjønner det heller ikke. Virker som om det er noe i DNA til mange. 
Jødene var jo «de andre» i mangfoldige hundreår. De levde segregert fra majoritetsbefolkningen, hadde rare skikker og slikt. 
Takknemlig gruppe å skylde på for ting som gikk skeis sikkert. Da spredte man rykter om at jødene drakk blod av spebarn, noe som har fått en moderne ekvivalent i de ville teoriene om at jødene i Israel har «skinbanks» med huden til palestinske barn. 
Også var det issuet med Jesus da. 

Ikke misforstå, det som skjer på Gaza rett foran nesa på verdenssamfunnet er grusomt, men synes det er urettferdig at israelerne/jødene blir beskyldt for at de dreper sivile og barn med intensjon. For det tror jeg ikke er tilfelle. Den som lever får se utfallet av konflikten muligens, og hva ICJ lander på. 

Jeg tror heller ikke intensjonen er å drepe flest mulig, men selvfølgelig bomber de før de går inn, for å spare sine egne, og det fører til høye tapstall hos palestina araberne i Gaza 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (1 minutt siden):

Jeg tror heller ikke intensjonen er å drepe flest mulig, men selvfølgelig bomber de før de går inn, for å spare sine egne, og det fører til høye tapstall hos palestina araberne i Gaza 

Er det noen som har et godt svar på hvorfor de ikke sender barn ned i tunnelene? De får varsler om bombing, så hvorfor er barna der det skal bombes? 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (2 minutter siden):

Er det noen som har et godt svar på hvorfor de ikke sender barn ned i tunnelene? De får varsler om bombing, så hvorfor er barna der det skal bombes? 

Fordi Hamas er en terrororganisasjon. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (3 minutter siden):

Jeg tror heller ikke intensjonen er å drepe flest mulig, men selvfølgelig bomber de før de går inn, for å spare sine egne, og det fører til høye tapstall hos palestina araberne i Gaza 

Jeg hører på Cecilie Hellestveit som jeg syns greier å holde seg forbilledlig nøytral og faktabasert i sine analyser. 
Det viser seg at de aller største tapstallene på kvinner og barn skjedde i de første ukene av krigen før IDF var til stede på bakken. Da måtte de forholde seg til elektronisk etterretning, som ikke alltid er oppdatert. 
Straks bakkeinvasjonen startet reduserte antallet døde barn og kvinner.

Husker ikke helt hvilken podcast, mulig det var den med græsvik?

(liker å høre på podder når jeg holder på med ting)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lurven said:

Men jeg lurer på,hva er egentlig grunnen til jødehatet?

Det er en gammel og mye brukt avledningsmanøver hos makthavere å peke ut syndebukker for hva som måtte være galt, når det er problemer folk ikke forstår årsaken til (f.eks. epidemier i gamle dager) eller for å avlede fokus fra makthavernes ugjerninger og undertrykkelse (totalitære regimer).

Og pga. jødenes lange historie som "de andre" har de blitt plukket ut til dette, igjen og igjen.

Da er det viktig å huske på at det gjennom historien aldri har handlet om kun jødene - det er alltid også andre grupper i befolkningen som pekes ut.

Just now, Apis said:

Fordi Hamas er en terrororganisasjon. 

Hvorfor stoler du da på at de snakker sant om antall drepte?

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Jeg hører på Cecilie Hellestveit som jeg syns greier å holde seg forbilledlig nøytral og faktabasert i sine analyser. 
Det viser seg at de aller største tapstallene på kvinner og barn skjedde i de første ukene av krigen før IDF var til stede på bakken. Da måtte de forholde seg til elektronisk etterretning, som ikke alltid er oppdatert. 
Straks bakkeinvasjonen startet reduserte antallet døde barn og kvinner.

Husker ikke helt hvilken podcast, mulig det var den med græsvik?

(liker å høre på podder når jeg holder på med ting)

Etter at bla. Amerika la press på Israel om å bedrive målrettede og spissede militære aksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (2 minutter siden):

Det er en gammel og mye brukt avledningsmanøver hos makthavere å peke ut syndebukker for hva som måtte være galt, når det er problemer folk ikke forstår årsaken til (f.eks. epidemier i gamle dager) eller for å avlede fokus fra makthavernes ugjerninger og undertrykkelse (totalitære regimer).

Og pga. jødenes lange historie som "de andre" har de blitt plukket ut til dette, igjen og igjen.

Da er det viktig å huske på at det gjennom historien aldri har handlet om kun jødene - det er alltid også andre grupper i befolkningen som pekes ut.

Hvorfor stoler du da på at de snakker sant om antall drepte?

Jeg stoler ikke på Hamas, jeg stoler på andre organisasjoner som sier at disse tallene, i fra helsemyndighetene (Hamas), i en historisk kontekst har vist seg å være stort sett riktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ichiko skrev (2 minutter siden):

Det er en gammel og mye brukt avledningsmanøver hos makthavere å peke ut syndebukker for hva som måtte være galt, når det er problemer folk ikke forstår årsaken til (f.eks. epidemier i gamle dager) eller for å avlede fokus fra makthavernes ugjerninger og undertrykkelse (totalitære regimer).

Og pga. jødenes lange historie som "de andre" har de blitt plukket ut til dette, igjen og igjen.

Da er det viktig å huske på at det gjennom historien aldri har handlet om kun jødene - det er alltid også andre grupper i befolkningen som pekes ut.

Hvorfor stoler du da på at de snakker sant om antall drepte?

Og så er jødehatet så veldig tilpasningsdyktig;

Er samfunnet kapitalistisk? Da er jødene onde kommunister. 
Kommunistisk? Jødene er ågerkarler, tenker bare på å berike seg selv.

Er samfunnet woke, eller i det minste svært opptatt av rettigheter for individet?

Ja da er jødene onde, hvite settler-kolonialister som slakter barn og sivile med vilje og driver med etnisk rensing og folkemord.
 

Oppskrift på jødehat; Finn kjerneverdien i samfunnet ditt og beskyld jødene for det motsatte. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis said:

Jeg stoler ikke på Hamas, jeg stoler på andre organisasjoner som sier at disse tallene, i fra helsemyndighetene (Hamas), i en historisk kontekst har vist seg å være stort sett riktige. 

Hvilke andre organisasjoner, og hvilken historisk kontekst?

Just now, Bacteria said:

Og så er jødehatet så veldig tilpasningsdyktig;

Er samfunnet kapitalistisk? Da er jødene onde kommunister. 
Kommunistisk? Jødene er ågerkarler, tenker bare på å berike seg selv.

Er samfunnet woke, eller i det minste svært opptatt av rettigheter for individet?

Ja da er jødene onde, hvite settler-kolonialister som slakter barn og sivile med vilje og driver med etnisk rensing og folkemord.
 

Oppskrift på jødehat; Finn kjerneverdien i samfunnet ditt og beskyld jødene for det motsatte. 

Igjen: godt poeng!

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Jeg stoler ikke på Hamas, jeg stoler på andre organisasjoner som sier at disse tallene, i fra helsemyndighetene (Hamas), i en historisk kontekst har vist seg å være stort sett riktige. 

Det er jo blitt vist kilder i disse trådene (jeg postet for noen mnd siden, og flere før/etter) at det ikke er tilfelle. Det har vært mye rot med de tallene, også tidligere. Og Hamas har jo folk i bl.a UNRWA, så da blir det noe naivt å ta de tallene for god fisk.


Regnestykket går jo heller ikke opp, når de sier 30.000 drepte, 6000 krigere og 70% av de 30.000 kvinner og barn. Så om man hadde stolt 100% på alle i Gaza er uansett tallene ikke reelle. 
 

Når du @Apissier at det at Hamas er en terrorgruppe er grunnen til at barna ikke blir sendt ned i tunneler for beskyttelse, hva sier det om Hamas? Man kan jo da tenke at Hamas har fordeler av døde barn? Hvor lett blir det for IDF å unngå drepte barn om Hamas nettopp vil ha drepte barn? 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (15 minutter siden):

Og så er jødehatet så veldig tilpasningsdyktig;

Er samfunnet kapitalistisk? Da er jødene onde kommunister. 
Kommunistisk? Jødene er ågerkarler, tenker bare på å berike seg selv.

Er samfunnet woke, eller i det minste svært opptatt av rettigheter for individet?

Ja da er jødene onde, hvite settler-kolonialister som slakter barn og sivile med vilje og driver med etnisk rensing og folkemord.
 

Oppskrift på jødehat; Finn kjerneverdien i samfunnet ditt og beskyld jødene for det motsatte. 

Jeg er 50+ og husker jøde brukt som et skjellsord om en som bedrev uredelig handel, særlig av generasjonene født før min. 

 

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (2 minutter siden):

Det er jo blitt vist kilder i disse trådene (jeg postet for noen mnd siden, og flere før/etter) at det ikke er tilfelle. Det har vært mye rot med de tallene, også tidligere. Og Hamas har jo folk i bl.a UNRWA, så da blir det noe naivt å ta de tallene for god fisk.


Regnestykket går jo heller ikke opp, når de sier 30.000 drepte, 6000 krigere og 70% av de 30.000 kvinner og barn. Så om man hadde stolt 100% på alle i Gaza er uansett tallene ikke reelle. 
 

Når du @Apissier at det at Hamas er en terrorgruppe er grunnen til at barna ikke blir sendt ned i tunneler for beskyttelse, hva sier det om Hamas? Man kan jo da tenke at Hamas har fordeler av døde barn? Hvor lett blir det for IDF å unngå drepte barn om Hamas nettopp vil ha drepte barn? 

Tallet er mest sannsynlig enda høyere, da disse tallene er kropper som er registrert på sykehus og av helsepersonell.

Kanskje Israel ikke burde svart på den måten Hamas ønsket? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Jeg er 50+ og husker jøde brukt som et skjellsord om en som bedrev uredelig handel, særlig av generasjonene født før min. 

Jeg er på samme alder og har opplevd det samme. 

Aldri fra mine foreldre da, som aldri helt kom over traumet med venner og naboer som forsvant. Derfor ble jeg oppdratt med nulltoleranse for rasisme. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Tallet er mest sannsynlig enda høyere, da disse tallene er kropper som er registrert på sykehus og av helsepersonell.

Kanskje Israel ikke burde svart på den måten Hamas ønsket? 

Det er et godt poeng faktisk. Men har litt utfordring med å se hva de burde ha gjort i stedet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...