Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

mirjia skrev (2 minutter siden):

Er du enig eller uenig i at "barbari rettferdiggjør ikke barbari". Litt pussig å følge opp med "nei, men"?

Han gjør jo bare det samme som dere pro-pal gjorde 7.10.

»Ja, terrorangrepet var grusomt. MEN….»

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mirjia skrev (1 minutt siden):

Er du enig eller uenig i at "barbari rettferdiggjør ikke barbari". Litt pussig å følge opp med "nei, men"?

Jeg har ikke sett mer enn kanskje én her inne som ikke har ettertrykkelig gitt uttrykk for at 7.oktober var horribelt.

Jeg bor ikke i Israel. Gjør du? Vi sitter i vår trygge lille krok oppe i Norge. Tror alt er så enkelt?

Hvilken garanti har du for hvordan du ville ha tenkt og reagert om søstra og mora di ble gruppevoldtatt og ydmyket før de ble slaktet ned med kniv?

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirjia
Skravlekaspar skrev (11 minutter siden):

Jeg bor ikke i Israel. Gjør du? Vi sitter i vår trygge lille krok oppe i Norge. Tror alt er så enkelt?

Hvilken garanti har du for hvordan du ville ha tenkt og reagert om søstra og mora di ble gruppevoldtatt og ydmyket før de ble slaktet ned med kniv?

Så du mener altså at barbari rettferdiggjør barbari, skjønner jeg.

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (8 minutter siden):

Nei. Men dere vier ikke det som skjedde 7. okt mye oppmerksomhet. Jeg tror ikke dere har tatt noe særlig innover det grusomme som ble gjort av Hamas den dagen, og hvor dypt det stakk i folkesjela til folk i Israel. Jeg tror enhver som skulle bli utsatt for noe slikt ville hatt vanskeligheter med å vende det andre kinnet til. 

Så når ingen beskytter barna på Gaza, så er det fortsatt ikke greit å bombe 8000 barn til døde, som hevn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (31 minutter siden):

Dette ble tidligere statsminister Bennett i Israel spurt om på Dagsnytt i går. Han svarte at hvis en ønsket at Israel skulle bruke slike våpen så fikk Norge donere dem til Israel.... https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202401/NNFA19010224/avspiller

Han sa at Israel hadde ikke tilstrekkelig med slike våpen, og han visste veldig godt at Norge ikke selger våpen til Israel, selv om det kunne medført mindre sivile tap hvis de hadde effektive presise norske våpen 

Atheena skrev (25 minutter siden):

Ja så dette ligner dessverre mer og mer på et folkemord. Menneskene på Gaza lider under helt ekstrem forhold og lever med konstant terrorbombing. 
 

Siste uttalelse fra USA: Stemmer også tydelig med hva vi har sagt om at Hamas ikke kan elimineres militært og definitivt ikke med å drepe så mange sivile. Det eneste det fører med seg er den grusomme humanitære krisen, mer vold og mer hat. I tillegg vet vi at Israel kunne brukt så mye mer presise våpen for å skåne sivile. 

IMG_1839.thumb.png.5010bb1cb95dafa030d94808605820cb.png

Overskriften passer ikke med det som står, han sier at Hamas kan slutte å være en trussel mot Israel med Israels krig, men at ideologien ikke kan fjernes med våpen, det er to svært forskjellige ting 

Atheena skrev (24 minutter siden):

Åh fy fa… Det går selvfølgelig på penger. Inter nytt. De driter langt i de sivile. De må hate de virkelig sterkt. 

Nei, det går på.qt Norge ikle vil selge presisjonsvåpen til Israel,  og de har ille nok av dem

Sirisiri10 skrev (22 minutter siden):

Såpass ja. Nekter de for å ha slike våpen også. 

De har ikke nok av dem

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (22 minutter siden):

Ingen sikkert. De er dehumanisert og sees på som terrorister som kan påføre de skade. Som det har vært skrevet av fler tidligere er de nok ikke fremmed for å utslette Gaza, men de tør ikke. 
 

Eller er det det de faktisk gjør sakte, men sikkert?

Det er ganske nærliggende å tro at det handler om å gjøre det så ulevelig på Gaza at mange Palestinere vil flykte "frivillig "  og at det sekundært handler om å ta kontroll på mer landområder. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Forferdelig! Men nå må dette da anses bevist, Hamas brukte grov seksuell vold i sin terror mot Israel.

Dette er noe av det mest grusomme jeg har lest. Jeg leste den når den kom for et par dager siden, og jeg synes det er vanskelig på så mange nivåer. Sliter med å akseptere at mennesker er i stand til slik ondskap, og å ha troen på at ikke alle menn har en iboende ondskap. Dette får meg til å ønske alt av Hamas borte og vekk for godt.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirjia
Kirchoffs skrev (2 minutter siden):

Dette er noe av det mest grusomme jeg har lest. Jeg leste den når den kom for et par dager siden, og jeg synes det er vanskelig på så mange nivåer. Sliter med å akseptere at mennesker er i stand til slik ondskap, og å ha troen på at ikke alle menn har en iboende ondskap. Dette får meg til å ønske alt av Hamas borte og vekk for godt.

Det er fullstendig motbydelig lesning, det er ingen tvil om at Hamas begikk horrible overgrep og forbrytelser mot sine ofre den 7. oktober, og sannsynligvis, og dessverre, kanskje også mot noen av gislene i tiden som har gått siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Skravlekaspar skrev (8 minutter siden):

Nei. Men dere vier ikke det som skjedde 7. okt mye oppmerksomhet. Jeg tror ikke dere har tatt noe særlig innover det grusomme som ble gjort av Hamas den dagen, og hvor dypt det stakk i folkesjela til folk i Israel. Jeg tror enhver som skulle bli utsatt for noe slikt ville hatt vanskeligheter med å vende det andre kinnet til. 

Hvor mange ganger skal man si at det var helt jævelig det Hamas gjorde og man fordømmer det på det sterkeste? Og hvorfor trekkes dette frem som at noen støtter dette? 

Ingen her støtter drap, massakre, tortur på sivile. Bortsett på palestinere av enkelte pro Israel. 

Akkurat nå driver Israel å torturere, dreper, skader og ødelegger Gaza, i håp om å få bort palestinerne. 

Gir det Israel rett til alt det grusomme de gjør mot palestinere? Både før og etter 7. Oktober? Det overses glatt, i tillegg dehumanisering av palestinere. 

La oss være enda mer jævelige, kollektivt avstraffe og torturere nyfødte til skjøre gamle mennesker i Gaza og Vestbredden? Som allerede blir styrt av en terrororganisasjon? 

Hvor dypt tror man ikke alt Israel har gjort mot palestinere i over 70 år stikker i folkesjelen? Og ja, Hamas og andre grupper har gjort jævelige ting mot Israelere som også stikker dypt. Men ingenting rettferdiggjør hverken Hamas sine handlinger mot sivile eller Israels sine. Som du indirekte sier, hat skaper hat. 

Så hvorfor fortsette? Se hvem som kan ødelegge og stikke dypest? For det er ikke annet enn kollektivt hevn det BN og co gjør nå. Hadde de mer målrettet tatt Hamas uten så store sivile tap, skader og ødeleggelser hadde Israel hatt stor støtte. Hvem støtter de i det de holder på med nå? 

Hvorfor ser dere kun den ene siden, men ikke den andre? Maktene er jævelige mot hverandre, der de eneste ofrene er de sivile israelerene og palestinerne. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (12 minutter siden):

Så når ingen beskytter barna på Gaza, så er det fortsatt ikke greit å bombe 8000 barn til døde, som hevn. 

Hvis Israel bare hadde vært fokusert på hevn så hadde de jevnet hele Gaza med jorden og drept alt som hadde vært der. Det har de ikke gjort. Deres hovedfokus har vært å utslette Hamas. 

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirjia
Skravlekaspar skrev (3 minutter siden):

Hvis Israel bare hadde vært fokusert på hevn så hadde de jevnet hele Gaza med jorden og drept alt som hadde vært der. Det har de ikke gjort. Deres hovedfokus har vært å utslette Hamas. 

De har jevnet 65-75% av nord-gaza med jorden, og en betydelig andel av de andre områdene og, så den påstanden holder ikke .

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (1 minutt siden):

De har jevnet 65-75% av nord-gaza med jorden, og en betydelig andel av de andre områdene og, så den påstanden holder ikke .

Men de har da ikke drept alle 2 mill + som bor der, har de vel?

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mirjia
Skravlekaspar skrev (2 minutter siden):

Men de har da ikke drept alle 2 mill + som bor der, har de vel?

Nei. Jeg skjønner noen mener at godt over 20 000 drepte, inkludert 8000 barn, og en begynnende sultkatastrofe ikke er noe å bli så opprørt over. Men store deler av det internasjonale samfunnet, en mengde regjeringer, paven, FN, Amnesty, og mange, mange humanistisk orienterte mennesker deler altså ikke den oppfatningen.

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Skravlekaspar skrev (6 minutter siden):

Hvis Israel bare hadde vært fokusert på hevn så hadde de jevnet hele Gaza med jorden og drept alt som hadde vært der. Det har de ikke gjort. Deres hovedfokus har vært å utslette Hamas. 

Det tør de ikke, de gjør helt klart veldig stor skade og nå vet vi jo også at de kan bruke presise våpen hvis de ønsker, men det er selvfølgelig veldig dyrt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Apis skrev (15 minutter siden):

Det er ganske nærliggende å tro at det handler om å gjøre det så ulevelig på Gaza at mange Palestinere vil flykte "frivillig "  og at det sekundært handler om å ta kontroll på mer landområder. 

Det står også i planen deres/ israel at de skal "evakueres" til grensen, så videre til Egypt forså videre til andre land, blant annet i Europa. 

De som støtter BN sin krigføring mot Gaza støtter også fordrivelse av befolkningen i Gaza og innvandring til Europa. Ironisk nok med tanke på deres holdninger mot muslimer/arabere/palestinere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mirjia skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg skjønner noen mener at godt over 20 000 drepte, inkludert 8000 barn ikke er noe å bli så opprørt over. Men store deler av det internasjonale samfunnet, en mengde regjeringer, paven, FN, Amnesty, og mange, mange humanistisk orienterte mennesker deler altså ikke den oppfatningen.

Vel. Når man begynner å snakke om folkemord så har man ikke skjønt det. Ikke glem, av de 20000 er det 8000 Hamas-krigere som er drept og som aldri mer får voldta mer. 

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (9 minutter siden):

Hvis Israel bare hadde vært fokusert på hevn så hadde de jevnet hele Gaza med jorden og drept alt som hadde vært der. Det har de ikke gjort. Deres hovedfokus har vært å utslette Hamas. 

Rart de ikke heller har som fokus å påvirke Palestinerne i en mer demokratisk retning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (2 minutter siden):

Vel. Når man begynner å snakke om folkemord så har man ikke skjønt det. Ikke glem, av de 20000 er det 8000 Hamas-krigere som er drept og som aldri mer får voldta mer. 

Og 8000 barn som ble fratatt livet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirjia
Skravlekaspar skrev (Akkurat nå):

Vel. Når man begynner å snakke om folkemord så har man ikke skjønt det. Ikke glem, av de 20000 er det 8000 Hamas-krigere som er drept og som aldri mer får voldta mer. 

Jeg har ikke snakket om folkemord. Jeg har prøvd å adressere din holdning om at barbari rettferdiggjør barbari. Jeg lurer på hva du mener er grensen for hvor mange sivile liv og hvor mye av et samfunn det er legitimt å ødelegge i kampen mot Hamas.

Jeg lurer også på om dere tror noe godt vil komme ut av dette på sikt. Blir det færre eller flere med et militant hat mot Israel av det som skjer nå? Dette vil bare skape mer hat og mer ekstremisme. Men det er vanskelig å se lengre enn blodtåka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...