Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

caremore skrev (2 minutter siden):

Det er ikke likeverdig og Palestinske arabere har ikke likeverdige rettigheter. Dette har blitt verre etter at B.N har kommet til makten.  En høyre ekstrem israeler faktisk. 

Men israelske arabere er vel det vi snakker on

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

caremore skrev (4 minutter siden):

Det er ikke likeverdig og Palestinske arabere har ikke likeverdige rettigheter. Dette har blitt verre etter at B.N har kommet til makten.  En høyre ekstrem israeler faktisk. 

Å være statsborger har visse rettigheter i Israel også. Akkurat som i Norge og de fleste andre land. 

De reelle diskusjonen er hvilke rettigheter israelske statsborgere av ulikt opphav har, ikke hvilke rettigheter de facto utlendinger har i Israel. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (7 minutter siden):

Nå må du gi deg. Det er jo akkurat det han har gjort!
 

Hva tror du Palestinian Human Rights Monotoring Group og B’Tselem jobber med? 
 

https://pij.org/articles/467/the-palestinian-human-rights-monitor

https://www.btselem.org

 

 

PHRMG jobber med ingenting da de sluttet å eksistere i 2011.
Hvilken interesse er han meninger tidligere i livet?

Han er svært aktiv på twitter så vis meg 1 tweet der han kritiserer Israel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (5 minutter siden):

PHRMG jobber med ingenting da de sluttet å eksistere i 2011.
Hvilken interesse er han meninger tidligere i livet?

Han er svært aktiv på twitter så vis meg 1 tweet der han kritiserer Israel?

IMG_6553.png

Endret av Trubadur
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (41 minutter siden):

Fordi verden trenger en jødisk stat, en stat der jøder kan forsvare seg selv, både for de som bor der, jøder og andre, men også for at jøder andre steder skal kunne ha et sted å flykte til hvis verden blir mer fiendtlig mot dem. 

Verden har 22 arabiske stater, hvorfor er det så ufattelig fryktelig med 1 stat der jøder er i flertall, med forsvarsevne?

Svaret på det spørsmålet er såre enkelt. 
Det begynner på ant- og slutter med -isme. 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (Akkurat nå):

Er det  kritikk av Israel????

 I rest my case.

Ingen grunn til å skrike.
 

Det kan vel ikke kalle en hyllest heller. 
Er det kun legitim kritikk om han kaller Israel en apartheid-stat? For det gjør han ikke, han sier det motsatte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (25 minutter siden):

Kan det være redselen for et nytt Holocaust?
 

Kan det være at de er omringet av araberstater? 

Kan det være at antisemittismen blomstrer i mange land? 
 

 

Jeg har ingen problemer med å se argumentasjonen bak opprettelsen av Israel, jeg forstår også godt hvorfor palestinere i Israel er mer fornøyd med å bo der en å bo på Gaza, det jeg derimot sliter med er å skjønne argumentasjonen bak at alle religioner er like stilt i Israel. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (42 minutter siden):

Hva skal jeg svare på? Skal jeg spå hva som vil skje?

Jeg håper Hamas blir utslettet, så håper jeg det blir et land med to stater. 

Det er ikke realistisk og vi vet at bombetokter som rammer sivile uten unntak fører til mer ekstremisme. Derfor er jeg spent på hvordan man skal unngå ekstremisme i akkurat dette tilfellet.

Jo mindre du har en løsning på det betyr det at flere jøder vil bli drept og diskriminert, samt at terrorister får økende støtte i Midtøsten. Igjen spør jeg deg hva som gjør at denne krigen ikke vil ende som krigene i andre land.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 minutter siden):

Det er ikke realistisk og vi vet at bombetokter som rammer sivile uten unntak fører til mer ekstremisme..

Tror du har glemt å gi japanerne beskjed om dette - virker som de ikke har fått det med seg i hvertfall.

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Tror du har glemt å gi japanerne beskjed om dette - virker som de ikke har fått det med seg i hvertfall.

Mye tyder på at de var i ferd med å overgi seg og de var et land som meldte seg inn i krigen- de ble ikke dratt inn i den automatisk. Hadde 2 verdenskrig startet med at USA begynte å angripe Japan og drepte en haug av sivile for så å avslutte med en atombombe hadde de ikke tilgitt det...

Kan ikke du svare på hvordan det skal hjelpe Israel å fortsette som nå?

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 26.10.2023 den 9.06):

Eller hvorfor tror Israel at de nå skal bli kvitt Hamas, med metoden som de har brukt i 80 år, uten suksess?

Man blir ikke kvitt terrorister med å bruke silkehansker. Det er det Israel har gjort i 80 år og det er derfor de fortsatt sliter med Hamas.

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (Akkurat nå):

Mye tyder på at de var i ferd med å overgi seg og de var et land som meldte seg inn i krigen- de ble ikke dratt inn i den automatisk. Hadde 2 verdenskrig startet med at USA begynte å angripe Japan og drepte en haug av sivile for så å avslutte med en atombombe hadde de ikke tilgitt det...

De skjønte at Pearl Harbour ikke var en god ide - nok til at de har vært verdens fredeligste land etter å ha blitt bombet i sunder og sammen for 80 år siden . Forhåpentligvis skjønner man at 7. Oktober ikke var en god ide.

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (11 minutter siden):

De skjønte at Pearl Harbour ikke var en god ide - nok til at de har vært verdens fredeligste land etter å ha blitt bombet i sunder og sammen for 80 år siden . Forhåpentligvis skjønner man at 7. Oktober ikke var en god ide.

Jeg liker at du drar sammenligninger. Det er altfor få på kg som gjør det, men jeg mener sammenligningen ikke er dekkende på alle områder. Ja, det stemmer at Japan lærte på den harde måten, men situasjonen lignet ikke nok på den i Palestina. Den kan heller sammenlignes med eks Afghanistan. Er 2+2=5? Jeg tror ikke du er idiot. Jeg tror bare det er som et vanskelig mattestykke. Noen ganger ser man ikke svaret.

 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (41 minutter siden):

Men israelske arabere er vel det vi snakker on

Begrepet «Israelske» arabere er en del av dette propaganda maskineriet holder på med, for å illustrere at Palestinske arabere i Israel (anerkjente staten Israel) tar avstand fra sitt opphav og ønsker å være Israelske arabere fordi det er så fantastisk. Det er samme gruppe mennesker men ulike navn etter hva som passer narrative. 

Endret av caremore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (Akkurat nå):

Jeg liker at du drar sammenligninger. Det er altfor få på kg som gjør det, men jeg mener sammenligningen ikke er dekkende på alle områder. Ja, det stemmer at Japan lærte på den harde måten, men situasjonen lignet ikke nok på den i Palestina. Den kan heller sammenlignes med eks Afghanistan. Er 2+2=5?

 

Yoy tell me..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

caremore skrev (Akkurat nå):

Begrepet «Israelske» arabere er en del av dette propaganda maskineriet holder på med, for å illustrere at Palestinske arabere i Israel (anerkjente staten Israel) tar avstand fra sitt opphav og ønsker å være Israelske arabere fordi det er så fantastisk. Det er samme gruppe mennesker men ulike begreper. 

Er det og propaganda nå? 
https://www.aftenposten.no/verden/i/6OVG0/israels-arabere-mer-fornoeyde-enn-sine-joediske-naboer

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (1 minutt siden):

De gamle kildene dine kan du droppe, skjedd mye siden 2017. 

«Og her snakker vi ikke om palestinere på Vestbredden eller Gazastripen, men om palestinere med israelsk statsborgerskap. Det er en befolkning som lever i selve Israel og som på papiret har de samme rettighetene som alle andre. Slik er det bare ikke alltid.»  https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/arabiske-israelere-far-ikke-vare-med-pa-teknologifesten-6.158.847583.c2e6cc1339

Endret av caremore
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (30 minutter siden):

Begrepet «Israelske» arabere er en del av dette propaganda maskineriet holder på med, for å illustrere at Palestinske arabere i Israel (anerkjente staten Israel) tar avstand fra sitt opphav og ønsker å være Israelske arabere fordi det er så fantastisk. Det er samme gruppe mennesker men ulike navn etter hva som passer narrative. 

Eh. Poenget her er vel at palestinske arabere er arabere I de palestinske områdene og Israelske arabere eller israelske palestinere er israelske statsborgere. 

Hvem er det du sikter til, er vel det jeg spør om 

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Eh. Poenget her er velbalansert palestinske arabere er arabere I de palestinske områdene og Israelske arabere eller israelske palestinere er israelske statsborgere. 

Hvem er det du sikter til, er vel det jeg spør om 

Velbalansert Palestinsk araber? Hva mener du? Ja, de er israelske borgere og burde hatt samme rettigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...