Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (8 minutter siden):

De betaler ikke hjemreisen selv, kun en symbolsk sum på 6500 per voksen, 1500 per barn og gratis for de under 2 år. Jeg lover at dette har kostet norske skattebetalere mye mer enn det.

https://www.dagbladet.no/nyheter/flyet-har-landet/80539082

«Som alltid ved assistert utreise, vil den enkelte bli bedt om å betale for kostnader knyttet til flybillett og opphold. Det gjelder også nå. Prisen for voksne er 6500 kroner, mens for barn mellom to og 18 år vil koste 1500 kroner. Opphold og reise er gratis for barn under to år, sa kommunikasjonsrådgiver i UD, Siri R. Svendsen, til Dagbladet fredag kveld.

Prisene inkluderer fly, visum, grensepassering, buss, hotell, mat og nødpass.»

Hvor finner du at det ikke var noen anbefalinger om å unngå reiser som ikke var strengt nødvendige til Gaza før 7. oktober? Oppdateringen er vel at nå er det alle reiser som ikke anbefales til Gaza, og kun strengt nødvendige til Israel. 

Jeg kan ta feil her, men var helt sikker på at før 7. oktober var reiserådet å unngå alle ikke strengt nødvendige reiser til Gaza. Ingen råd om å unngå Israel før dette. 

Alle reiser og opphold i Gaza har vært frarådt i evigheter. Når norske statsborgere reiser dit allikevel kan man betale redningen selv.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (1 time siden):

De betaler ikke hjemreisen selv, kun en symbolsk sum på 6500 per voksen, 1500 per barn og gratis for de under 2 år. Jeg lover at dette har kostet norske skattebetalere mye mer enn det.

https://www.dagbladet.no/nyheter/flyet-har-landet/80539082

«Som alltid ved assistert utreise, vil den enkelte bli bedt om å betale for kostnader knyttet til flybillett og opphold. Det gjelder også nå. Prisen for voksne er 6500 kroner, mens for barn mellom to og 18 år vil koste 1500 kroner. Opphold og reise er gratis for barn under to år, sa kommunikasjonsrådgiver i UD, Siri R. Svendsen, til Dagbladet fredag kveld.

Prisene inkluderer fly, visum, grensepassering, buss, hotell, mat og nødpass.»

Hvor finner du at det ikke var noen anbefalinger om å unngå reiser som ikke var strengt nødvendige til Gaza før 7. oktober? Oppdateringen er vel at nå er det alle reiser som ikke anbefales til Gaza, og kun strengt nødvendige til Israel. 

Jeg kan ta feil her, men var helt sikker på at før 7. oktober var reiserådet å unngå alle ikke strengt nødvendige reiser til Gaza. Ingen råd om å unngå Israel før dette. 

Det stemmer det du skriver angående reiseråd.

Her er siste gyldige reiseråd, før det ble oppdatert etter terrorangrepet.

 

Sitat

REISERÅDET ER SIST OPPDATERT: 19.10.2022 - FORTSATT GYLDIG

Palestina - reiseråd

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til eller opphold i Gaza.

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til regionene (governorates) Nablus og Jenin på Vestbredden.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel godkjente 4-dagers våpenhvile i bytte mot gisler, våpenhvilen kan utvises på denne måten: For hvert 10. gissel utvides hvilen med 1 ekstra dag. De 50 gislene er 30 barn, 8 mødre og 12 kvinner. De vil slippes i puljer i løpet av de 4 dagene. Røde kors skal gis tilgang til de gjenværende gislene, flere av de er meldt døde så jeg har mistet oversikten over hvor mange de er nå. Det vil også bli løslatt 150 palestinere.

Det var snakk om at våpenhvilen ikke skal gjelde helt i nord, der ble det foreslått å ha 6 timer våpenhvile pr. dag. Usikker på hva som ble vedtatt ang. dette. Alle detaljer er ikke offentliggjort enda, men det var mange punkter så får vi se om dette holder helt inn.. De jeg har ramset opp er tatt fra min hukommelse, har dessverre ingen kilde å legge ved siden ingen har laget en oversikt over vedtaket.

Edit: Fant noen kilder

Israeli cabinet approves ceasefire with Hamas that includes release of hostages - National | Globalnews.ca

Israel approves ceasefire deal with Hamas that also sees militants release some 50 hostages | CBC News

Israel-Hamas war live: Israeli cabinet agrees deal to free 50 hostages with pauses in fighting, PM’s office says (theguardian.com)


 

Endret av jordy
la til link
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (11 timer siden):

At 138 muslimstater anerkjenner palestina betyr ikke at palestina er egen stat. Og nei, Israel okkuperer ikke palestinerne. Palestinerne har ingen som helst rett eller suverenitet over området de befinner seg på. Palestinerne har aldri og vil aldri bli et eget folkeslag, slik som jødene. Palestinerne er en saling blanding av arabere og tyrkere som har levd som nomader, til og fra området i et par tusen år. De har aldri og vil aldri få krav på landet. Det var opprinnelig okkupert av egypt og Jordan (da var det merkelig nok ingen i FN eller noen fra pro-palestina gjengen som hevdet palestinerne led under okupasjon 🤔)

 

Dette! 👆



Det er gjort flere studier og genetiske tester som viser at den palestinske befolkningen har DNA fra langt tilbake til bronsealderen og kanaanaittpopulasjoner som er tatt fra kanaanaittevninger. Etniske jøder og palestinere er også i slekt med hverandre. 

Den muslimske erobringen kom på 700-talet og det er nok en salig blanding av mange folketyper som du skriver da det har vært mange erobringer i dette område. 

Men det tar ikke bort det faktum at de fleste jøder som nå bor i staten Israel ikke har bodd i området på flere tusen år. Sionistene som startet koloniseringen fra 1880 er jøder fra midtøsten og omkringliggende land, men de fleste kom fra Europa på 1920-tallet og flest fra 1948 og etter 2. verdenskrig og har ikke bodd i område og har omtrent ikke bodd der lenger enn pakistanere har gjort i Norge. 

Tilføyelse: Bibi sine foreldre kom først i 1920 og var jøder fra Polen og Litauen så han er kun 2. generasjons immigrant til Israel. 

 

 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest431 skrev (På 22.11.2023 den 0.46):

Det stemmer det du skriver angående reiseråd.

Her er siste gyldige reiseråd, før det ble oppdatert etter terrorangrepet.

 

 

Faktisk stemte det ikke helt det jeg skrev, reiserådet var strengere enn jeg trodde siden det også før 7. oktober var frarådet ALLE reiser og ikke  bare «alle ikke strengt nødvendige». Så NULL unnskyldning til idiotene som valgte å trosse det og dra dit på ferie eller i begravelse eller «besøke stakkars gamle bestemor-tur».

Endret av Elaine Marley
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (6 minutter siden):

Faktisk stemte det ikke helt det jeg skrev, reiserådet var strengere enn jeg trodde siden det også før 7. oktober var frarådet ALLE reiser og ikke  bare «alle ikke strengt nødvendige». Så NULL unnskyldning til idiotene som valgte å trosse det og dra dit på ferie eller i begravelse eller «besøke stakkars gamle bestemor-tur».

Dette var et balansert innlegg synes jeg. Mye lettere å diskutere når begge sider ser mer balansert på det og ikke går i hver sin skyttergrav der man glorifiserer sitt eget «lag».

For en hånlig og stygg måte å skrive om andre mennesker på. Det forteller mye. 

Hvis jeg personlig hadde vært flyktning fra Palestina og kom hit på 90-tallet og hadde en syk mor jeg ikke hadde sett på mange år, samt søsken og annen familie hadde jeg nok hatt et veldig sterkt ønske å se mammaen min igjen før hun døde. Kontrast fra trygge rike Norge til Gaza er formidabel og ville helt klart tenkt at jeg var heldig og ville dratt hjem for å pleie min syke mor. Det er ikke et velfungerende velferdssystem der nede. Jeg ville sikkert kjent på veldig dårlig samvittighet for at øvrige familie som lever under så dårlig kår hadde det så grusomt, mens jeg hadde alle muligheter i verden og mulighet til å gi mine barn det. Muligens ville jeg sikkert at mine barn skulle møte familien sin og se opphavet sitt også. 

Har du noen kilder på at det var strenge reiserestriksjoner til Gaza før 7. oktober? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Sirisiri10 said:

Det meste av kritikk mot Hamas er jeg enig i. 

Ikke alt? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest431 skrev (10 timer siden):

Det stemmer det du skriver angående reiseråd.

Her er siste gyldige reiseråd, før det ble oppdatert etter terrorangrepet.

 

 

Uansett om reiserådet var "strengt tatt nødvendige reiser" eller "alle reiser"  før 7. okt. må en gå utifra at et flertall av de evakuerte ikke var der på nødvendig reise, siden de så beleilig dro når det var høstferie i Norge. Altså ren ferie. 
Så her snakker man forskjellsbehandling. De dro uten gyldig reiseforsikring. Og da må du nesten akseptere en kalkulert risiko. Hva med den stakkaren som drar til Thailand uten reiseforsikring, skader seg, og ikke har penger til flyet hjem? De som dro på ferie til Gaza fikk vip-behandling med hotell og fly fra Kairo. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at Hamas har logistikk problemer og mangler 10 av de kidnappede barna, de har god kontakt med PIJ så det er ingen unnskyldning i å skylde på "de andre". 

De vet ikke hvor 10 av barna er, la det synke inn og ha det i bakhodet neste gang dere rapporterer om sikre tall fra de!!! Hvordan greier de å ha sånn kontroll på antall døde i et bombeangrep, men null kontroll på gislene. Komplett ulogisk.

Listen over hvem de vil ha løslatt viser at det ikke er uskyldige 2-åringer som sitter i israelske fengsler:

Noen av sakene de sitter inne for og husk at Israel har KUN gått med på å løslate de "snille":

Israeli badly hurt in East Jerusalem stabbing attack; suspect shot near playing kids | The Times of Israel

Two Israelis Wounded in Shooting Attack in East Jerusalem - Israel News - Haaretz.com

One Wounded In Critical Condition After Stabbing Attack In Jerusalem - Report - I24NEWS

Terrorist Arrested After Attempted Stabbing Of Jerusalem Policeman - I24NEWS

..og denne, en mor blir knivstukket foran sine fem barn. Gjerningspersonen et 17 år gammelt BARN (man kan oversette artikkelen):
N12 - בין אי ודאות לתקווה: המשפחות שנפגעו מהמחבלים ברשימה מדברות (mako.co.il)

Endret av jordy
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (3 timer siden):



Det er gjort flere studier og genetiske tester som viser at den palestinske befolkningen har DNA fra langt tilbake til bronsealderen og kanaanaittpopulasjoner som er tatt fra kanaanaittevninger. Etniske jøder og palestinere er også i slekt med hverandre. 

Den muslimske erobringen kom på 700-talet og det er nok en salig blanding av mange folketyper som du skriver da det har vært mange erobringer i dette område. 

Men det tar ikke bort det faktum at de fleste jøder som nå bor i staten Israel ikke har bodd i området på flere tusen år. Sionistene som startet koloniseringen fra 1880 er jøder fra midtøsten og omkringliggende land, men de fleste kom fra Europa på 1920-tallet og flest fra 1948 og etter 2. verdenskrig og har ikke bodd i område og har omtrent ikke bodd der lenger enn pakistanere har gjort i Norge. 

Tilføyelse: Bibi sine foreldre kom først i 1920 og var jøder fra Polen og Litauen så han er kun 2. generasjons immigrant til Israel. 

 

 

De første beboerne som er registrert på området, ifølge arkeologien, var jøder. Ca.4000 før kristus. Det er vel en god stund før bronsealderen.

Men uansett har dette området vært bebodd og flyttet ifra i stort omfang i tusener av år. Både arabere og jøder. Og kommer man ikke til historisk enighet om hvem som har opprinnelig rett til stedet, vil jo det mest rettferdige være å dele området? Er du uenig? Og nettopp dette skjedde da britene trakk seg ut og jødene nær var utryddet etter 2.verdenskrig. jødene HADDE rett på et land i regionen. Uansett hva historikere måtte krangle om. Og det vise seg jo at fordelingen gikk langt i favør araberne, som fikk 80%!!! av landet. Men de var ikke fornøyd! Vet du hvorfor?

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (23 minutter siden):

Bå blir jeg nysgjerrig ? 😊

Sier seg selv, hun er ikke enig i all kritikk mot Hamas....og den lar vi henge der.

Det skal bli interessant å se hva som skjer etter våpenhvilen, gislene som slippes vil jo ha mye intel.

Svensken sier dette om planer etter hvilen:

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Madame Butterfly skrev (44 minutter siden):

Bå blir jeg nysgjerrig ? 😊

Det handler mer om at jeg ikke kan ta stilling til alt, kan noe om alt som blir sagt eller fått med meg alt som har blitt sagt. Derfor skrev jeg "Det meste av kritikk mot Hamas er jeg enig i." 

Jeg har ikke lest noe jeg er direkte uenig i, ihvertfall ikke som jeg kan huske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sirisiri10 skrev (46 minutter siden):

Det handler mer om at jeg ikke kan ta stilling til alt, kan noe om alt som blir sagt eller fått med meg alt som har blitt sagt. Derfor skrev jeg "Det meste av kritikk mot Hamas er jeg enig i." 

Jeg har ikke lest noe jeg er direkte uenig i, ihvertfall ikke som jeg kan huske. 

Det er ikke umulig at det finnes kritikk av Hamas som er urimelig, men vi kan konkretisere litt:

Er du enig i at formålet med terrorangrepet 7. Oktober var å fremprovosere en overreaksjon fra Israel?

Altså at dødsfallene blant sivile i Gaza er en del av Hamas sin plan?

Jeg er overbevist om det. Jeg anklager Israel for å gå rett i fella som Hamas la.

Endret av Isambard
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (29 minutter siden):

Det er ikke umulig at det finnes kritikk av Hamas som er urimelig..

Urimelig kritikk mot en av de verste terrorgruppene vi har i dag...

Problemet er at det er for lite kritikk fra de som betyr noe slik som FN, Amnesty osv. og dette inkluderer også vår egen regjering. Hør på sønnen til Hamas toppen, han sier det rett ut. Skulle vært obligatorisk å høre talen hans til FN for alle i denne tråden, der får man en inside beskrivelse av denne gjengen med avskum og hva han mener må gjøres med de. Det finnes også palestinere som forteller fra innsiden, hører man på de og legger det sammen med det Mosab Hassan Yousef sier er konklusjonen at det finnes IKKE urimelig kritikk mot Hamas. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (3 timer siden):

De første beboerne som er registrert på området, ifølge arkeologien, var jøder. Ca.4000 før kristus. Det er vel en god stund før bronsealderen.

Men uansett har dette området vært bebodd og flyttet ifra i stort omfang i tusener av år. Både arabere og jøder. Og kommer man ikke til historisk enighet om hvem som har opprinnelig rett til stedet, vil jo det mest rettferdige være å dele området? Er du uenig? Og nettopp dette skjedde da britene trakk seg ut og jødene nær var utryddet etter 2.verdenskrig. jødene HADDE rett på et land i regionen. Uansett hva historikere måtte krangle om. Og det vise seg jo at fordelingen gikk langt i favør araberne, som fikk 80%!!! av landet. Men de var ikke fornøyd! Vet du hvorfor?

Det du skriver er hva de gale bosetterne tolker fra gamle testamentet. Det er ikke noen arkeologiske funn som tilsier det du skriver. 4000 års kamp om landet (bt.no)

Ja det har vært mange erobringer i området og det jeg skrev i innlegget du sitererr står seg. 

Hadde du spurt meg i 1880 når sionistene begynte å kolonisere historiske palestina så ville jeg helt klart sagt at det var helt uhørt. Å kolonisere et område er tyveri. Etablering av jødisk stat skulle helt klart foregått på en helt annen måte. De aller fleste som bor der i dag har ingen genetiske likheter til folket fra Galilea, er vell kun 1 av 8 Israelere som har det. Resten har i grunn ikke bodd der i mer enn 3 generasjoner max. 
 

Spol frem til i dag og da stiller det seg annerledes. Nå er det kun to stater som kan være en løsning. Palestina sa nei til 44% av historiske palestina og besto av 70% av befolkningen og hadde mye mer rett på området i 1948 enn europeiske jøder som har bodd i europa i flere tusen år. ja, jeg forholder meg til nøytrale kilder på dette, så det er ikke vits å finne kilder fra pro-Israelske sider eller henvise til annet som ikke er anerkjent. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (7 timer siden):

For en hånlig og stygg måte å skrive om andre mennesker på. Det forteller mye. 

Hvis jeg personlig hadde vært flyktning fra Palestina og kom hit på 90-tallet og hadde en syk mor jeg ikke hadde sett på mange år, samt søsken og annen familie hadde jeg nok hatt et veldig sterkt ønske å se mammaen min igjen før hun døde. Kontrast fra trygge rike Norge til Gaza er formidabel og ville helt klart tenkt at jeg var heldig og ville dratt hjem for å pleie min syke mor. Det er ikke et velfungerende velferdssystem der nede. Jeg ville sikkert kjent på veldig dårlig samvittighet for at øvrige familie som lever under så dårlig kår hadde det så grusomt, mens jeg hadde alle muligheter i verden og mulighet til å gi mine barn det. Muligens ville jeg sikkert at mine barn skulle møte familien sin og se opphavet sitt også. 

Har du noen kilder på at det var strenge reiserestriksjoner til Gaza før 7. oktober? 

Reiserådet er dokumentert tidligere. Men når det gjelder historien om den syke mor så er det veldig enkelt. Man trosser råd og reiser. På samme måte om man reiser til Afghanistan, Somalia, Ukraina, Yemen eller Nord Korea. Man kan ikke forvente at felleskapet flyr de hjem når det ikke gikk så bra. Det er ikke hånlig eller stygt 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...