Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Anne Liese Braun skrev (5 minutter siden):

har ikke hatt kapasitet å følge hele tråden, så dette har kanskje vært tematisert allerede: 

Dette er visstnok sønnen av én av Hamas' gründere: Hvis det han forteller stemmer, så vet vi hvilke oppgaver vi har å gjøre. 

 

 

 

Kjempeviktig å ikke se for mye på YouTube og Twitter/X i denne debatten, uansett om dette er sant eller ikke. Søk heller nyansert info. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rebella81 skrev (1 minutt siden):

Kjempeviktig å ikke se for mye på YouTube og Twitter/X i denne debatten, uansett om dette er sant eller ikke. Søk heller nyansert info. 

Ja, viktig at vi ikke hører på hva han har å si... Hvor finner man denne nyanserte infoen?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jordy said:

Akkurat det samme har jeg også opplevd + at det er mange som har endret syn pga. bilder og videoer fra terrorangrepet, og oppførselen til "Free Palestina" gjengen i ettertid. Fortsetter de med galskapen vil mange gå over til å hate de, og da må de finne noe nytt å være FOR/MOT alt ettersom...

Fra Sky News:

Utfordrer man meninger forvandles mange pro-Palestina til pro-Israel, lenge før man får avsluttet det man tenkte å si.. Jaja, alle kan ikke forventes å følge med på alt 🙈

Alle de nyttige idioter/tenåringer han interviewer, hjelp ! og da de snakker om "educate yourself".. oh the irony... 🙈

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Hvis du hadde fått se bilder av palestinske barn som sprengtes istykker, som mistet beina eller armene eller begge deler, sammen med resten av familien sin - hadde du blitt preget av det? Eller palestinske barn som er helt eller delvis brent ihjel av bombene Israel slipper på dem? Eller bilder av barn og voksne som ligger og pines til døde under ruinene av eget hus, uten at noen greier å komme til dem - døden minutt for minutt. Eller familien som ble brent til døde der de søkte ly i ene hjørnet inne i eget hus, mens de først ble gjennom hullet av stein og materialer som føk i luften?

Ser du ikke at det palestinerne utsettes for er det samme som israelerne ble utsatt for 7. oktober? Ser du ikke lidelsene til de palestinske sivile som mister alt de har og ødelegges for livet - om de er så heldige å overleve? Ser du ikke lidelsene til de 2,3 millioner menneskene på Gaza som har levd under konstant psykisk terror fra Israel pga. seks uker med teppebombing. Mer enn 30 000 er skadet (svært mange av disse er lemlestet for livet), mer enn 10 ganger så mange er drept enn hva som ble drept 7. oktober?

Hvorfor er israeleres lidelser større lidelser for deg enn palestineres lidelser? Hva om Israel hadde sluppet uavhengige journalister inn i Gaza som kunne gitt deg film av barn og voksne sprengt i filler, brent til forkullede rester, mistet alle sine familiemedlemmer - hadde du da blitt dypt preget av deres lidelser? Eller er israeleres lidelser uansett større for deg?

Hva om Hamas ikke gikk til angrep 7.oktober, hva hadde skjedd da? Hva om Hamas ikke forhindret sivile fra å flykte, eller søke ly på trygge steder som sykehus, fordi de har tunneler rett under? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfallende hvor iherdige de som ikke vil kritisere Israel er på KG, men når en liten gjeng virker som de er fulltidsansatt for å diskutere spørsmålet her, så er det ikke rart mange av oss andre ikke orker mer. Dog blir resultatet ekstremt lite representativt.

Jeg er glad mange partier på Stortinget (Høyre, Venstre, SV, MDG og Rødt) skjønner og har vedtatt at en kan støtte å anerkjenne Palestina som stat (på noe sikt) og at det ikke står i motsetning til å jobbe mot jødehat og antisemittisme.

Good riddance til "debatten" her.

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, rebella81 said:

Kjempeviktig å ikke se for mye på YouTube og Twitter/X i denne debatten, uansett om dette er sant eller ikke. Søk heller nyansert info. 

det er et program fra SKY NEWS AUSTRALIA. Det har ikke noe å gjøre på hvilken platform det står på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Bacteria said:

68-generasjonen har alltid vært mot Israel. De har en ide om at USA hjelper Israel for å ha en slags base i Midtøsten. Og venstreradikale hater USA, på refleks. 
 

sant ! hvor primitiv kan man være ... og det med "fienden av min fienden er vennen min"... Så farlig å tenke sann. Som historie har visst flere ganger,

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, rebella81 said:

Veldig uenig i at «influensere bør holde sin munn». Alle har rett til å reagere på det man mener er åpenbar urett, og ingen har noe med å kommandere noen til taushet. Kanskje «influenserne» mener at du ikke har peiling og? 

hun sier selv at hun ikke har peiling !

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som dette presenterer VG forhandlingene om våpenhvile, man ser hvem de har utelatt fra den møkka artikkelen og hvem som har fått kakle. Bl.a. denne oppfordringer skriver VG om:

"Al-Hayya sier at Hamas snart vil erklære seier og oppfordrer arabere og muslimer til å fortsatt vise sin motstand mot Israels krigshandlinger i Gaza".

Hamas: Ballen ligger på Israels halvdel - VG

I tillegg er det mange detaljer de ikke har brydd seg om å ta med.

Norsk media gjør meg like frustrert nå som under Syria krigen, skulle tro man bodde i Saudi Arabia når man er så dum at man leser hva de skriver  😣

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, jordy said:

Det er sønn av Hamas topp Hassan Yousef, navnet hans er Mosab Hassan Yousef. Han har også gitt ut bok som jeg anbefaler på det sterkeste:

Son of Hamas: A Gripping Account of Terror, Betrayal, Political Unthinkable Choices: Mosab Hassan Yousef, Ron Brackin: 0031809133088: Amazon.com: Books

Første gang jeg hører om ham så jeg måtte google. meget interessant !
https://en.wikipedia.org/wiki/Mosab_Hassan_Yousef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 21.11.2023 den 21.02):

Første gang jeg hører om ham så jeg måtte google. meget interessant !
https://en.wikipedia.org/wiki/Mosab_Hassan_Yousef

Ja, han er interessant og han har gitt flere intervjuer.

Man finner noen av de på youtube bl.a. dette som er gitt etter 7. okt., der han også forteller at Hamas dreper sine egne medlemmer i israelske fengsler:

 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønn av Hamas snakker til UN i dag.

Se denne, både dere som støtter Palestina og dere som støtter Israel. 
Hva syntes dere?

Vil bare legge til at han er på palestinske barn sin side. Han er palestiner selv og ønsker det beste for sitt folk. Det er verdt å få meg seg.

Endret av Sacramone
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (4 timer siden):

I 1988 ble Palestina en egen stat. I 2023 okkuperer Israel fremdeles Palestina, som er en egen stat. 

Dette ble jo aldri gjennomført? Hamas ble jo nettopp opprettet for å kjempe mot dette med alle midler, hvilket de også gjør.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (4 timer siden):

Hvis du hadde fått se bilder av palestinske barn som sprengtes istykker, som mistet beina eller armene eller begge deler, sammen med resten av familien sin - hadde du blitt preget av det? Eller palestinske barn som er helt eller delvis brent ihjel av bombene Israel slipper på dem? Eller bilder av barn og voksne som ligger og pines til døde under ruinene av eget hus, uten at noen greier å komme til dem - døden minutt for minutt. Eller familien som ble brent til døde der de søkte ly i ene hjørnet inne i eget hus, mens de først ble gjennom hullet av stein og materialer som føk i luften?

Ser du ikke at det palestinerne utsettes for er det samme som israelerne ble utsatt for 7. oktober? Ser du ikke lidelsene til de palestinske sivile som mister alt de har og ødelegges for livet - om de er så heldige å overleve? Ser du ikke lidelsene til de 2,3 millioner menneskene på Gaza som har levd under konstant psykisk terror fra Israel pga. seks uker med teppebombing. Mer enn 30 000 er skadet (svært mange av disse er lemlestet for livet), mer enn 10 ganger så mange er drept enn hva som ble drept 7. oktober?

Hvorfor er israeleres lidelser større lidelser for deg enn palestineres lidelser? Hva om Israel hadde sluppet uavhengige journalister inn i Gaza som kunne gitt deg film av barn og voksne sprengt i filler, brent til forkullede rester, mistet alle sine familiemedlemmer - hadde du da blitt dypt preget av deres lidelser? Eller er israeleres lidelser uansett større for deg?

Nei, det ser jeg ikke. Har du sett et barn dø av hjernekreft? Seigpiningen det kan innebære? Det har jeg. Det preger meg. Har du sett stygge bilulykker, mennesker med åpne brystkasser, ansiktet vrengt av, hjernemasse som tyter ut av ørene, et avrevet bein? det har jeg. Det preger meg. Det er grusomt, ingen fortjener det, jeg skulle ønske ingen måtte oppleve det.

Å plukke sammen restene av et palestinske bombeoffer er like trist og traumatisk som å plukke sammen restene av et terror-offer etter 7. oktober. Å se et menneske skrikende brenne ihjel fastklemt i en bil er nok verre enn å se et fredelig myrdet menneske uten ytre skader.

Men intensjon er det som utgjør forskjellen på bombingen i Gaza og massakren 7. oktober. 

Dere som ikke klarer å skille på dette, setter dere også likhetstrekk mellom Jan Helge Andersen som voldtok og drepte de jentene i Baneheia, og en som forårsaker en bilukke der tre barn dør? Og konkluderer så med at sjåføren er verre, siden han forårsaket dødsfallet til flere barn?

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (2 timer siden):

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Palestina_(stat)
 

138 av FNs medlemsland har anerkjent, så er på god vei 😊

Hadde ikke det vært helt krise? Anerkjenne Abbas og styret på Vestbredden - JA! De trenger det og israelske bosettere må stoppes. Anerkjenne terroristgruppen Hamas som ledere i Gaza? Galskap. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (23 minutter siden):

Sønn av Hamas snakker til UN i dag.

Se denne, både dere som støtter Palestina og dere som støtter Israel. 
Hva syntes dere?

Jeg synes han er en fantastisk mann som har forsaket så mye, han ble født til å overta som leder i Hamas og dermed bli et styrtrikt maktmenneske. Han er helt unik og en verden trenger, og det er han jeg ofte tenker på når jeg fantaserer om en ny start for Palestina.

I tillegg så har han erfaring fra begge sider og vet hva han snakker om, og jeg er så enig med deg - ALLE bør høre på hva han sier, han vet hva dette dreier seg om og det vet han mye bedre enn noen av oss. 

Nå er det bare å håpe at FN tar dette til seg og skjerper seg kraftig, slik de har holdt på så langt under denne krigen er under en hver kritikk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (16 minutter siden):

Nei, det ser jeg ikke. Har du sett et barn dø av hjernekreft? Seigpiningen det kan innebære? Det har jeg. Det preger meg. Har du sett stygge bilulykker, mennesker med åpne brystkasser, ansiktet vrengt av, hjernemasse som tyter ut av ørene, et avrevet bein? det har jeg. Det preger meg. Det er grusomt, ingen fortjener det, jeg skulle ønske ingen måtte oppleve det.

Å plukke sammen restene av et palestinske bombeoffer er like trist og traumatisk som å plukke sammen restene av et terror-offer etter 7. oktober. Å se et menneske skrikende brenne ihjel fastklemt i en bil er nok verre enn å se et fredelig myrdet menneske uten ytre skader.

Men intensjon er det som utgjør forskjellen på bombingen i Gaza og massakren 7. oktober. 

Dere som ikke klarer å skille på dette, setter dere også likhetstrekk mellom Jan Helge Andersen som voldtok og drepte de jentene i Baneheia, og en som forårsaker en bilukke der tre barn dør? Og konkluderer så med at sjåføren er verre, siden han forårsaket dødsfallet til flere barn?

Nå er den humanitære katastrofen i Gaza så stor at man ikke kan sammenligne lenger. Det har gått for langt. Det finnes ingen unnskyldninger for det som skjer. Det å snakke om intensjon når man ned viten og vilje dreper og kvester, sulter og dehydrer så mange er på ingen måte formildende. De bare fortsetter og forsetter. 
 

Sjåføren ville helt klart vært verre hvis han satte seg inn i bilen flere ganger  daglig og aldri stoppet. Det er ikke et engangstilfelle vi snakker om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 minutt siden):

Nå er den humanitære katastrofen i Gaza så stor at man ikke kan sammenligne lenger. Det har gått for langt. Det finnes ingen unnskyldninger for det som skjer. Det å snakke om intensjon når man ned viten og vilje dreper og kvester, sulter og dehydrer så mange er på ingen måte formildende. De bare fortsetter og forsetter. 
 

Sjåføren ville helt klart vært verre hvis han satte seg inn i bilen flere ganger  daglig og aldri stoppet. Det er ikke et engangstilfelle vi snakker om. 

 

I den pågående krigen har Israel gjentatte ganger sagt de følger folkeretten og gjør alt de kan for å skåne sivile. Men blant annet ambulanser, flyktningleirer og FN-skoler er blitt bombet.

De enorme ødeleggelsene som Israel forårsaker er likevel ikke nødvendigvis brudd på folkeretten, sier Hellestveit.

I motsetning til Dahieh i Beirut, må mange av angrepene som forårsaker omfattende sivile følgetap, nå ses i lys av at Israel gjennomfører en bakkeinvasjon.

Det innebærer at Israel i så stor grad som mulig må nøytralisere militære trusler før de går inn i nye omrder, for å unngå store tap blant egne soldater. 

Det har Israel rett til innenfor folkeretten, sier forskeren. Til tross for at omfanget er større enn noen gang før. Noe som igjen skaper sterkere reaksjoner enn under tidligere kriger.

De beveger seg nok helt opp mot grensen til det som er lovlig, som Hellestveit sier.

Israel har skrudd på vannet i de fleste vannledningene, opprettet humanitære korridorer til Sør-Gaza, stilt med sykehusmateriell til det beleirede sykehuset mv. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (42 minutter siden):

UDs pressemelding med reiseråd om ikke å reise til Israel og Palestina ble sendt ut lørdag den 7.10.23.  Det skjedde som konsekvens av Hamas overraskende angrep på Israel samme kveld. 

Den norske høstferien var nettopp denne uken (uke 40).  De som dro på ferie til Palestina reiste fra fredag den 29.sept.  Skolen i Norge startet igjen mandag den 9.oktober. 

Hvordan kan du da påstå at foreldre var uansvarlige?  For øvrig betaler de som reiser hjem reisen sin selv.    

De betaler ikke hjemreisen selv, kun en symbolsk sum på 6500 per voksen, 1500 per barn og gratis for de under 2 år. Jeg lover at dette har kostet norske skattebetalere mye mer enn det.

https://www.dagbladet.no/nyheter/flyet-har-landet/80539082

«Som alltid ved assistert utreise, vil den enkelte bli bedt om å betale for kostnader knyttet til flybillett og opphold. Det gjelder også nå. Prisen for voksne er 6500 kroner, mens for barn mellom to og 18 år vil koste 1500 kroner. Opphold og reise er gratis for barn under to år, sa kommunikasjonsrådgiver i UD, Siri R. Svendsen, til Dagbladet fredag kveld.

Prisene inkluderer fly, visum, grensepassering, buss, hotell, mat og nødpass.»

Hvor finner du at det ikke var noen anbefalinger om å unngå reiser som ikke var strengt nødvendige til Gaza før 7. oktober? Oppdateringen er vel at nå er det alle reiser som ikke anbefales til Gaza, og kun strengt nødvendige til Israel. 

Jeg kan ta feil her, men var helt sikker på at før 7. oktober var reiserådet å unngå alle ikke strengt nødvendige reiser til Gaza. Ingen råd om å unngå Israel før dette. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (3 timer siden):

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Palestina_(stat)
 

138 av FNs medlemsland har anerkjent, så er på god vei 😊

At 138 muslimstater anerkjenner palestina betyr ikke at palestina er egen stat. Og nei, Israel okkuperer ikke palestinerne. Palestinerne har ingen som helst rett eller suverenitet over området de befinner seg på. Palestinerne har aldri og vil aldri bli et eget folkeslag, slik som jødene. Palestinerne er en saling blanding av arabere og tyrkere som har levd som nomader, til og fra området i et par tusen år. De har aldri og vil aldri få krav på landet. Det var opprinnelig okkupert av egypt og Jordan (da var det merkelig nok ingen i FN eller noen fra pro-palestina gjengen som hevdet palestinerne led under okupasjon 🤔)

 

velociraptor skrev (1 time siden):

Nei, det ser jeg ikke. Har du sett et barn dø av hjernekreft? Seigpiningen det kan innebære? Det har jeg. Det preger meg. Har du sett stygge bilulykker, mennesker med åpne brystkasser, ansiktet vrengt av, hjernemasse som tyter ut av ørene, et avrevet bein? det har jeg. Det preger meg. Det er grusomt, ingen fortjener det, jeg skulle ønske ingen måtte oppleve det.

Å plukke sammen restene av et palestinske bombeoffer er like trist og traumatisk som å plukke sammen restene av et terror-offer etter 7. oktober. Å se et menneske skrikende brenne ihjel fastklemt i en bil er nok verre enn å se et fredelig myrdet menneske uten ytre skader.

Men intensjon er det som utgjør forskjellen på bombingen i Gaza og massakren 7. oktober. 

Dere som ikke klarer å skille på dette, setter dere også likhetstrekk mellom Jan Helge Andersen som voldtok og drepte de jentene i Baneheia, og en som forårsaker en bilukke der tre barn dør? Og konkluderer så med at sjåføren er verre, siden han forårsaket dødsfallet til flere barn?

Dette! 👆

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...