Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Sacramone said:

Dette er sant. Folk tør ikke. 
Og ta Monica Nyhus som eksempel. Hun er jødisk. Har ikke likt et eneste av disse influenser propagandaen, og såvidt jeg kan se, ikke likt noe hos dem siden, kun før dette skjedde. Men hun og familien tør ikke si noe. Hvem kan klandre dem? De hadde jo blitt slaktet. 
Og våger du kommentere på noen av kommentarene på IG eller tiktok blir du enten skjelt ut og kalt de værste ting, eller du blir bombardert med falsk propaganda. Og hvordan havnet Israel på forsvarsiden over alt egentlig? De som støtter Israel må svare på all mulig løgn, mens Hamas slipper 100% unna. De trenger tydeligvis ikke forsvare seg for noe de har gjort.

Det er altfor mange logiske brister i dette. 

Jeg vet. Jeg forstår at Nyhus tør ikke si noe. Og andre i offentligheten. For redd å bli upopulære, å bli kjelt ut. Jeg bryr meg ikke fordi jeg har ikke mye å tape men jeg forstår at andre forblir taus. Jeg gidder ikke en gang gå på instagram eller twitter. Og jeg snakker aldri om det på FB men har israel flagg på profil bilde så folk vet hvor jeg står. Så langt, ingen har "unfriended" meg.. ☺️

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rebella81 skrev (15 minutter siden):

https://snl.no/Israels_historie
 

Ifølge Store norske leksikon anses Gaza og Vestbredden av det internasjonale samfunnet som okkupert av Israel fra palestinerne, og dette anses å være et brudd på folkeretten. 

Men de var jo tidligere okkupert av Egypt og Jordan og har derfor ikke tilhørt de såkalte palestinerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (3 minutter siden):

Men de var jo tidligere okkupert av Egypt og Jordan og har derfor ikke tilhørt de såkalte palestinerne

Nemlig! I 1814 ble vi underlagt svenskene, ikke okkupert av svenskene. Men i 1940 ble vi okkupert av tyskerne. Forskjellen var at vi i mellomtiden hadde regjert landet vårt selv. Vår frihet ble tatt fra oss.

Endret av Gugglo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (15 minutter siden):

Jeg vet. Jeg forstår at Nyhus tør ikke si noe. Og andre i offentligheten. For redd å bli upopulære, å bli kjelt ut. Jeg bryr meg ikke fordi jeg har ikke mye å tape men jeg forstår at andre forblir taus. Jeg gidder ikke en gang gå på instagram eller twitter. Og jeg snakker aldri om det på FB men har israel flagg på profil bilde så folk vet hvor jeg står. Så langt, ingen har "unfriended" meg.. ☺️

Jeg og. Har delt et innlegg på fb og skrevet noen få fordelt på IG og tiktok. Men det er ingen vits, blir skjelt ut og drukner i motstand. 
Men har Israelflagget rett og slett fordi jeg ikke vil være feig. Og jeg ønsker at de jeg kjenner som er jødiske skal vite hvor jeg står.

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sacramone said:

Jeg og. Har delt et innlegg på fb og skrevet noen få fordelt på IG og tiktok. Men det er ingen vits, blir skjelt ut og drukner i motstand. 
Men har Israelflagget rett og slett fordi jeg ikke vil være feig. Og jeg ønsker at de jeg kjenner som er jødiske skal vite hvor jeg står.

jeg også. Er solidarisk, spesielt med en jødiske vennine fra USA som ble helt mentalt ødelagt av 7.okt....

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (17 timer siden):

NÅ ja.


Vestbredden er et kapittel for seg. Jeg støtter hverken den høyreorienterte regjeringen til BIibi og slett ikke de klin gærne militante bosetterne på Vestbredden.

Jeg føler at det er noe feil med meg som ( mostly) støtter Israel her. Hele venstresida støtter Palestina. Jeg regner meg som en historienerd, og er veldig preget av det som skjedde under WW2. Kanskje derfor. 
De bestialske myrderiene som skjedde 7.10 preget meg dypt. Mer enn å høre om palestinske barn som blir drept av bomber. Er jeg en rasist? Er jeg et dårlig menneske? 
Vet ikke. Kan ikke forklare det. Sorry for at jeg støtter Israel (men ikke helt uforbeholdent).
 

Jeg stiller i samme kategori som deg. Også historienerd. Er jeg rasistisk? Jeg relaterer meg mer til Israel enn barna i Gaza?
I motsetning til yngre generasjoner har jeg foreldre født under WW2, hvor min besteforeldre-generasjon kunne fortelle meg om da en jødisk familie i byen ble hentet av det norske statspolitiet om morgenkvisten. Etter et kort opphold i internering, ble de stuet i en båt ut Oslo havn og ved ankomst Auschwitz ble hele familien gasset samme dagen. 
Jeg husker dette var noe som gjorde dypt inntrykk på meg som barn. Og som har lagt seg på netthinnen siden. 
Hver gang jeg går forbi snublesteinene i gaten til denne familien tenker jeg på de. De var gode norske borgere som alle andre, men ble utslettet simpelthen fordi de var jøder. 
Er nok derfor jeg reagerer så sterkt på Hamas og deres tankesett. At de ikke aksepterer jødenes eksistens i regionen. 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amnesty poster KUN bilder av de som er thai når de ber om løslatelse av gislene, men kjører samtidig noe som ser ut som en pro-Palestina kampanje. Man kan nesten lure på om Amnesty har blitt hacket av Hamas.. Helt i Hamas ånd gjentas info fra Hamas, de ber om våpenhvile i sååå mange poster at jeg giddet ikke å telle, de intervjuer enkeltpersoner osv. og det er det de konsentrerer seg om. 

FN, WHO, Amnesty o.lign. + de aller, aller fleste NGO's er fu*** up. 

 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (3 minutter siden):

Jeg stiller i samme kategori som deg. Også historienerd. Er jeg rasistisk? Jeg relaterer meg mer til Israel enn barna i Gaza?
I motsetning til yngre generasjoner har jeg foreldre født under WW2, hvor min besteforeldre-generasjon kunne fortelle meg om da en jødisk familie i byen ble hentet av det norske statspolitiet om morgenkvisten. Etter et kort opphold i internering, ble de stuet i en båt ut Oslo havn og ved ankomst Auschwitz ble hele familien gasset samme dagen. 
Jeg husker dette var noe som gjorde dypt inntrykk på meg som barn. Og som har lagt seg på netthinnen siden. 
Hver gang jeg går forbi snublesteinene i gaten til denne familien tenker jeg på de. De var gode norske borgere som alle andre, men ble utslettet simpelthen fordi de var jøder. 
Er nok derfor jeg reagerer så sterkt på Hamas og deres tankesett. At de ikke aksepterer jødenes eksistens i regionen. 

Jeg hadde en eldre mor; hun var faktisk tenåring under krigen. Jeg vet så mye om hva som faktisk foregikk, det har nok preget meg på en slik måte at jeg har sympati med jødene. 
Snublesteiner finnes her også. Syns mye av det som skrives om Israel og jøder på forskjellige fora er ubehagelig å lese. 
Det er konspirasjonsteorier rundt jøder som det tydeligvis er helt greit å skrive. 
Har en tante som lever, hun var et lite barn under krigen. Hun har mest sympati med palestinerne. Hun har opplevd bombing selv når hun var lita. 
Så ja, det er ikke sort/hvitt. 
 

68-generasjonen har alltid vært mot Israel. De har en ide om at USA hjelper Israel for å ha en slags base i Midtøsten. Og venstreradikale hater USA, på refleks. 
 

For meg er intensjon litt avgjørende. Det er uansett fælt at barn dør, men å helt bevisst skyte barn i sengene deres er for meg verre enn det som skjer på Gaza. 
Ja, det dør mange der. Altfor mange. Men jeg tenker at foreldrene også har et ansvar for å få dem unna de mest utsatte stedene, det blir jo vanskelig om de voksne selv støtter Hamas, eller at Hamas aktivt hindrer sivile i å evakuere for at de skal dø og bli brukt i propaganda. 
Da blir det feil igjen å legge all skyld på Israel. 
Det spillet der kan ikke Israel være med på. 
Synd, men sånn er det. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Men jeg tenker at foreldrene også har et ansvar for å få dem unna de mest utsatte stedene, det blir jo vanskelig om de voksne selv støtter Hamas, eller at Hamas aktivt hindrer sivile i å evakuere for at de skal dø og bli brukt i propaganda. 
Da blir det feil igjen å legge all skyld på Israel. 
Det spillet der kan ikke Israel være med på. 
Synd, men sånn er det. 

Dette er et stort dilemma.

Har lest en rapport der det kommer frem at Hamas plasserte ut væpnede vakter for å forhindre at folk evakuerte, noen betalte de for å bli og andre ble drept i forsøk på å dra. De som har det aller verst i dag er de palestinere som er anti-Hamas, de er ikke mange så de er ekstra utsatte.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (8 minutter siden):

Dette er et stort dilemma.

Har lest en rapport der det kommer frem at Hamas plasserte ut væpnede vakter for å forhindre at folk evakuerte, noen betalte de for å bli og andre ble drept i forsøk på å dra. De som har det aller verst i dag er de palestinere som er anti-Hamas, de er ikke mange så de er ekstra utsatte.

Helt og holdent enig!

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (1 time siden):

Nemlig! I 1814 ble vi underlagt svenskene, ikke okkupert av svenskene. Men i 1940 ble vi okkupert av tyskerne. Forskjellen var at vi i mellomtiden hadde regjert landet vårt selv. Vår frihet ble tatt fra oss.

I 1988 ble Palestina en egen stat. I 2023 okkuperer Israel fremdeles Palestina, som er en egen stat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, NatNat said:

Jeg tror faktisk at flere støtter Israel enn vi tror men de tør rett og slett ikke å si det høy.

Ja, det er jeg enig i. I tillegg tror jeg det er mange som ser barn dør i Gaza, ser strømningene i samfunnet, og derfor står de også med Palestina. Når man snakker sammen så visste de ikke det ene, så visste de ikke det andre, så husker de det var gissler, så liker de egentlig ikke jihad, så var de egentlig ikke med Palestina allikevel. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (7 minutter siden):

I 1988 ble Palestina en egen stat. I 2023 okkuperer Israel fremdeles Palestina, som er en egen stat. 

Vi er der ja..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (45 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. I tillegg tror jeg det er mange som ser barn dør i Gaza, ser strømningene i samfunnet, og derfor står de også med Palestina. Når man snakker sammen så visste de ikke det ene, så visste de ikke det andre, så husker de det var gissler, så liker de egentlig ikke jihad, så var de egentlig ikke med Palestina allikevel. 

Akkurat det samme har jeg også opplevd + at det er mange som har endret syn pga. bilder og videoer fra terrorangrepet, og oppførselen til "Free Palestina" gjengen i ettertid. Fortsetter de med galskapen vil mange gå over til å hate de, og da må de finne noe nytt å være FOR/MOT alt ettersom...

Fra Sky News:

Utfordrer man meninger forvandles mange pro-Palestina til pro-Israel, lenge før man får avsluttet det man tenkte å si.. Jaja, alle kan ikke forventes å følge med på alt 🙈

Endret av jordy
La til video
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (19 timer siden):

NÅ ja.


Vestbredden er et kapittel for seg. Jeg støtter hverken den høyreorienterte regjeringen til BIibi og slett ikke de klin gærne militante bosetterne på Vestbredden.

Jeg føler at det er noe feil med meg som ( mostly) støtter Israel her. Hele venstresida støtter Palestina. Jeg regner meg som en historienerd, og er veldig preget av det som skjedde under WW2. Kanskje derfor. 
De bestialske myrderiene som skjedde 7.10 preget meg dypt. Mer enn å høre om palestinske barn som blir drept av bomber. Er jeg en rasist? Er jeg et dårlig menneske? 
Vet ikke. Kan ikke forklare det. Sorry for at jeg støtter Israel (men ikke helt uforbeholdent).
 

Hvis du hadde fått se bilder av palestinske barn som sprengtes istykker, som mistet beina eller armene eller begge deler, sammen med resten av familien sin - hadde du blitt preget av det? Eller palestinske barn som er helt eller delvis brent ihjel av bombene Israel slipper på dem? Eller bilder av barn og voksne som ligger og pines til døde under ruinene av eget hus, uten at noen greier å komme til dem - døden minutt for minutt. Eller familien som ble brent til døde der de søkte ly i ene hjørnet inne i eget hus, mens de først ble gjennom hullet av stein og materialer som føk i luften?

Ser du ikke at det palestinerne utsettes for er det samme som israelerne ble utsatt for 7. oktober? Ser du ikke lidelsene til de palestinske sivile som mister alt de har og ødelegges for livet - om de er så heldige å overleve? Ser du ikke lidelsene til de 2,3 millioner menneskene på Gaza som har levd under konstant psykisk terror fra Israel pga. seks uker med teppebombing. Mer enn 30 000 er skadet (svært mange av disse er lemlestet for livet), mer enn 10 ganger så mange er drept enn hva som ble drept 7. oktober?

Hvorfor er israeleres lidelser større lidelser for deg enn palestineres lidelser? Hva om Israel hadde sluppet uavhengige journalister inn i Gaza som kunne gitt deg film av barn og voksne sprengt i filler, brent til forkullede rester, mistet alle sine familiemedlemmer - hadde du da blitt dypt preget av deres lidelser? Eller er israeleres lidelser uansett større for deg?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

rebella81 skrev (1 time siden):

I 1988 ble Palestina en egen stat. I 2023 okkuperer Israel fremdeles Palestina, som er en egen stat. 

Palestina har aldri vært en egen stat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt kapasitet å følge hele tråden, så dette har kanskje vært tematisert allerede: 

Dette er visstnok sønnen av én av Hamas' gründere: Hvis det han forteller stemmer, så vet vi hvilke oppgaver vi har å gjøre. 

 

 

 

Endret av Anne Liese Braun
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (6 minutter siden):

har ikke hatt kapasitet å følge hele tråden, så dette har kanskje vært tematisert allerede: 

Dette er visstnok sønnen av én av Hamas' gründere: Hvis det han forteller stemmer, så vet vi hvilke oppgaver vi har å gjøre. 

Det er sønn av Hamas topp Hassan Yousef, navnet hans er Mosab Hassan Yousef. Han har også gitt ut bok som jeg anbefaler på det sterkeste:

Son of Hamas: A Gripping Account of Terror, Betrayal, Political Unthinkable Choices: Mosab Hassan Yousef, Ron Brackin: 0031809133088: Amazon.com: Books

Endret av jordy
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...