Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Bacteria said:

NÅ ja.


Vestbredden er et kapittel for seg. Jeg støtter hverken den høyreorienterte regjeringen til BIibi og slett ikke de klin gærne militante bosetterne på Vestbredden.

Jeg føler at det er noe feil med meg som ( mostly) støtter Israel her. Hele venstresida støtter Palestina. Jeg regner meg som en historienerd, og er veldig preget av det som skjedde under WW2. Kanskje derfor. 
De bestialske myrderiene som skjedde 7.10 preget meg dypt. Mer enn å høre om palestinske barn som blir drept av bomber. Er jeg en rasist? Er jeg et dårlig menneske? 
Vet ikke. Kan ikke forklare det. Sorry for at jeg støtter Israel (men ikke helt uforbeholdent).
 

Du er ikke alene om å støtte Israel. De fleste, til og med de som står med Palestina på Facebook, støtter Israel.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med støtte til Palestina og spesielt våre egne herlige influensere og b/c kjendiser.

Kom over denne av Ella Marie Isaksen Hætta. Nå er hun jo kjent for å like å demonstrere.. men ble litt overraska over at hun innrømmer å ikke kunne særlig mye om konflikten, og oppfordrer folk som ikke vet noe som helst å støtte «riktig side»… 

Mange har slengt seg på som dere sikkert vet: funkygine , Iselin guttormsen , Mia Gundersen , Sofie Elise. Regner ikke med alle disse har satt seg inn i konflikten de heller. Jeg syntes det er direkte skummelt at de som faktisk lever av å influense andre offentlig gir uforbeholden støtte til en side, når det står et helt folkeslag i stort mindretall på den andre siden. Folk lever enda som opplevde holocaust på kroppen hvor et folkemord faktisk skjedde, og jøder rundt i verden er mer og mer utsatt. Og den støtten gir de altså uten å vite noe om konflikten. Helt sykt!! 
Ikke rart Monica Nyhus og gjengen ikke sier er ord om dette om dagen. De er nok redde.

https://www.instagram.com/p/CzJ5SRyCS44/?igshid=MzY1NDJmNzMyNQ==
 

IMG_0701.thumb.jpeg.248c6d9e8d9bbb2ddd7f0ffad9b8fb35.jpeg

Endret av Sacramone
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Atheena said:

Tja nå er det vell heller sånn at det er palestinerne som sliter med å overleve og er stuet samme i sør i verdenes tettest befolkede område, mens bosetterne er brutale på Vestbredden. Hele Gaza er bombet tilbake til middelalderen. 
 

Så det er veldig tydelig hvem som sliter mest med å overleve. 

•Sør i Gaza er ikke et av verdens mest tettbefolkede områder. https://edition.cnn.com/2023/10/11/middleeast/maps-population-density-gaza-israel-dg/index.html 
Det er tett befolket, men det er langt fra det samme som i nord.
•Israelere som er voldelige mot palestinere på vestbredden blir arrestert for dette. 
•Det er riktig det er store ødeleggelser i Gaza. Er visst blitt kloakk problemer pga ødeleggelser og mye regn.

•Det er også riktig, de er mye død i Gaza. Folk har det ikke bra, og det er ikke alle som overlever. 

@Bacteria snakket om statens eksistens, den er absolutt truet. 

IMG_2512.png

IMG_2513.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (15 timer siden):

NÅ ja.


Vestbredden er et kapittel for seg. Jeg støtter hverken den høyreorienterte regjeringen til BIibi og slett ikke de klin gærne militante bosetterne på Vestbredden.

Jeg føler at det er noe feil med meg som ( mostly) støtter Israel her. Hele venstresida støtter Palestina. Jeg regner meg som en historienerd, og er veldig preget av det som skjedde under WW2. Kanskje derfor. 
De bestialske myrderiene som skjedde 7.10 preget meg dypt. Mer enn å høre om palestinske barn som blir drept av bomber. Er jeg en rasist? Er jeg et dårlig menneske? 
Vet ikke. Kan ikke forklare det. Sorry for at jeg støtter Israel (men ikke helt uforbeholdent).
 

Det er nok fordi intensjon har noe å si. Vi blir opprørt over at noen med viten og vilje går etter barn for å drepe dem, enn hvis det skjer som en konsekvens av noe annet.

Litt på samme måte som vi blir mer sint på faren som dreper sitt barn med en kniv, enn faren som med et uhell kjører I en fjellvegg med barnet i bilen.

Samtidig kommer man ikke utenom at Hamas helt bevisst oppholder seg i områder tett på sårbare sivile. Døde barn på Gaza brukes kynisk som et propagandaverktøy. Langt på vei er de mer skyld I dødd barn på Gaza også. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sacramone said:

Dette med støtte til Palestina og spesielt våre egne herlige influensere IG b/c kjendiser.

Vedder på mammaen er veldig stolt 🤔 Ungen min hadde fått tilsnakk for å si noe så dumt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (3 minutter siden):

Dette med støtte til Palestina og spesielt våre egne herlige influensere og b/c kjendiser.

Kom over denne av Ella Marie Isaksen Hætta. Nå er hun jo kjent for å like å demonstrere.. men ble litt overraska over at hun innrømmer å ikke kunne særlig mye om konflikten, og oppfordrer folk som ikke vet noe som helst å støtte «riktig side»… 

Mange har slengt seg på som dere sikkert vet: funkygine , Iselin guttormsen , Mia Gundersen , Sofie Elise. Regner ikke med alle disse har satt seg inn i konflikten de heller. Jeg syntes det er direkte skummelt at de som faktisk lever av å influense andre offentlig gir uforbeholden støtte til en side, når det står et helt folkeslag i stort mindretall på den andre siden. Folk lever enda som opplevde holocaust på kroppen hvor et folkemord faktisk skjedde, og jøder rundt i verden er mer og mer utsatt. Og den støtten gir de altså uten å vite noe om konflikten. Helt sykt!! 
Ikke rart Monica Nyhus og gjengen ikke sier er ord om dette om dagen. De er nok redde.

https://www.instagram.com/p/CzJ5SRyCS44/?igshid=MzY1NDJmNzMyNQ==
 

IMG_0701.thumb.jpeg.248c6d9e8d9bbb2ddd7f0ffad9b8fb35.jpeg

Det er jo noe med kunnskspsløsheten hos disse influenserne som byr så voldsomt imot. De bruker noen ord og begreper de ikke forstår noe av.

Og ja, jeg tenker at det noen ganger er bedre å holde kjeft, dersom man ikke klarer å gjøre litt research for å forstå en konflikt som dette.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Sacramone said:

hun innrømmer å ikke kunne særlig mye om konflikten, og oppfordrer folk som ikke vet noe som helst å støtte «riktig side»… 

😄😄🤡🙈 nå har jeg lest og hørt alt. Ut med influenser !!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 minutt siden):

Vedder på mammaen er veldig stolt 🤔 Ungen min hadde fått tilsnakk for å si noe så dumt. 

Enig. Jeg skjønner at ikke alle kan være historienerder, og ja, det er lov å uttale seg uten å ha satt seg inn i alle aspekter. 
Men når man når et så stort publikum som en kjent influencer gjør, har man faktisk et ansvar for å sette seg inn i et minimum av en så stor og komplisert sak med dype historiske røtter. Ikke bare hoppe på det synspunktet som trender.
Noe annet er ansvarsløst og farlig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Example said:

Det er nok fordi intensjon har noe å si. Vi blir opprørt over at noen med viten og vilje går etter barn for å drepe dem, enn hvis det skjer som en konsekvens av noe annet.

 

ja, dessverre mange forstår ikke begrepet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bacteria said:

en når man når et så stort publikum som en kjent influencer gjør, har man faktisk et ansvar for å sette seg inn i et minimum av en så stor og komplisert sak med dype historiske røtter. Ikke bare hoppe på det synspunktet som trender.
Noe annet er ansvarsløst og farlig. 

Det er FARLIG ! Spesielt i en tid hvor influencer og b-kjendis har så mye makt !

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Madame Butterfly said:

Du er ikke alene om å støtte Israel. De fleste, til og med de som står med Palestina på Facebook, støtter Israel.  

Jeg tror faktisk at flere støtter Israel enn vi tror men de tør rett og slett ikke å si det høy.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos research. Hvis man tar den episoden Thomas Seltzer hadde om Israel i Trygdekontoret så sier jo både Marte Heien Engdal (som etter jeg forstår ikke er partisk) OG Vebjørn Selbekk (som etter sigende er Israelvennlig) i ganske klare ordelag at denne saken IKKE er svart-hvit. Ganske stikk motsatt av hva svært mange i denne saken hevder. Det er interessant! Og da hjelper det ikke å sitte her å hovere over fjollete og nekete influensere som ikke kan sin seksdagerskrig og Yom Kippur på rams og baklengs og forlengs. Det er lov å reagere på åpenbar urett, og ingen skal behøve å bli hånet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (17 minutter siden):

Jeg tror faktisk at flere støtter Israel enn vi tror men de tør rett og slett ikke å si det høy.

Dette er sant. Folk tør ikke. 
Og ta Monica Nyhus som eksempel. Hun er jødisk. Har ikke likt et eneste av disse influenser propagandaen, og såvidt jeg kan se, ikke likt noe hos dem siden, kun før dette skjedde. Men hun og familien tør ikke si noe. Hvem kan klandre dem? De hadde jo blitt slaktet. 
Og våger du kommentere på noen av kommentarene på IG eller tiktok blir du enten skjelt ut og kalt de værste ting, eller du blir bombardert med falsk propaganda. Og hvordan havnet Israel på forsvarsiden over alt egentlig? De som støtter Israel må svare på all mulig løgn, mens Hamas slipper 100% unna. De trenger tydeligvis ikke forsvare seg for noe de har gjort.

Det er altfor mange logiske brister i dette. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rebella81 skrev (3 minutter siden):

Apropos research. Hvis man tar den episoden Thomas Seltzer hadde om Israel i Trygdekontoret så sier jo både Marte Heien Engdal (som etter jeg forstår ikke er partisk) OG Vebjørn Selbekk (som etter sigende er Israelvennlig) i ganske klare ordelag at denne saken IKKE er svart-hvit. Ganske stikk motsatt av hva svært mange i denne saken hevder. Det er interessant! Og da hjelper det ikke å sitte her å hovere over fjollete og nekete influensere som ikke kan sin seksdagerskrig og Yom Kippur på rams og baklengs og forlengs. Det er lov å reagere på åpenbar urett, og ingen skal behøve å bli hånet for det.

Det er noe alvorlig galt en plass når saken ikke er svart hvitt, men nesten alle som tør si noe kun er på den ene siden og i tillegg sprer løgner som sannhet. Per 100 løgner finnes kanskje en sannhet, da blir det vanskelig å komme med fakta. 
Er det ikke ille når jøder (som faktisk er en minoritet) ikke tør å stå frem som jøder?

Influensere burde holde sin munn. Spesielt når de ikke har peiling.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 minutt siden):

https://snl.no/Israels_historie
 

Ifølge Store norske leksikon anses Gaza og Vestbredden av det internasjonale samfunnet som okkupert av Israel fra palestinerne, og dette anses å være et brudd på folkeretten. 

Bare dette er jo merkelig når det vitterlig ble okkupert den gang da i en forsvarskrig. Det forteller hvor venstrevridd verden er rett og slett. Skummelt!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (59 minutter siden):

Det er jo noe med kunnskspsløsheten hos disse influenserne som byr så voldsomt imot. De bruker noen ord og begreper de ikke forstår noe av.

Og ja, jeg tenker at det noen ganger er bedre å holde kjeft, dersom man ikke klarer å gjøre litt research for å forstå en konflikt som dette.

Begynner å lure på om hele denne diskusjonen er litt som den «kjolekrangelen» på fb for noen år siden. Hvilken farge har kjolen? For noen var den definitivt og helt klart hvit og grønn. For andre gull og svart, og ikke kom og si noe annet. Og alle så på den samme kjolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (5 minutter siden):

Det er noe alvorlig galt en plass når saken ikke er svart hvitt, men nesten alle som tør si noe kun er på den ene siden og i tillegg sprer løgner som sannhet. Per 100 løgner finnes kanskje en sannhet, da blir det vanskelig å komme med fakta. 
Er det ikke ille når jøder (som faktisk er en minoritet) ikke tør å stå frem som jøder?

Influensere burde holde sin munn. Spesielt når de ikke har peiling.

Det første er jeg enig med deg i, hvis jeg forstår deg riktig i at du og mener at saken ikke er svart-hvit? Det er mange løgner som spres som sannhet, og det er kjempefarlig. 
Veldig uenig i at «influensere bør holde sin munn». Alle har rett til å reagere på det man mener er åpenbar urett, og ingen har noe med å kommandere noen til taushet. Kanskje «influenserne» mener at du ikke har peiling og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (1 time siden):

Dette med støtte til Palestina og spesielt våre egne herlige influensere og b/c kjendiser.

Kom over denne av Ella Marie Isaksen Hætta. Nå er hun jo kjent for å like å demonstrere.. men ble litt overraska over at hun innrømmer å ikke kunne særlig mye om konflikten, og oppfordrer folk som ikke vet noe som helst å støtte «riktig side»… 

Mange har slengt seg på som dere sikkert vet: funkygine , Iselin guttormsen , Mia Gundersen , Sofie Elise. Regner ikke med alle disse har satt seg inn i konflikten de heller. Jeg syntes det er direkte skummelt at de som faktisk lever av å influense andre offentlig gir uforbeholden støtte til en side, når det står et helt folkeslag i stort mindretall på den andre siden. Folk lever enda som opplevde holocaust på kroppen hvor et folkemord faktisk skjedde, og jøder rundt i verden er mer og mer utsatt. Og den støtten gir de altså uten å vite noe om konflikten. Helt sykt!! 
Ikke rart Monica Nyhus og gjengen ikke sier er ord om dette om dagen. De er nok redde.

https://www.instagram.com/p/CzJ5SRyCS44/?igshid=MzY1NDJmNzMyNQ==
 

IMG_0701.thumb.jpeg.248c6d9e8d9bbb2ddd7f0ffad9b8fb35.jpeg

De fleste som ikke har satt seg inn i saken og lest historie støtter jo palaraberne 

Jeg gjorde det samme sjøl før jeg leste meg opp og satte meg inn i saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (8 minutter siden):

Bare dette er jo merkelig når det vitterlig ble okkupert den gang da i en forsvarskrig. Det forteller hvor venstrevridd verden er rett og slett. Skummelt!

Ja, og da var vi her igjen. FN, Amnesty, NRK, vestlige redaktørstyrte mediehus osv tror vi altså ikke på, for de er venstrevridde. Ok.
Men klipp-og-lim YouTubevideoer i bøtter og spann tror vi på, sammen med  tweets/X-utsagn fra type «David Ben Shalom» o.l, DET tror vi blindt på, for her er det såvisst ingen subjektiv partiskhet.
Ingenting er vel verre enn å være venstrevridd?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...