Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (14 minutter siden):

Israel kjemper for sin eksistens. 
Hamas/palestinernes kamp har utviklet seg fra en kamp om å få komme tilbake til sine forfedres land til å bli islamsk jihadisme der jøder og andre vantro skal «elimineres».

Palestinerne på Gaza har vunnet propagandakrigen, mye pga kjøttvekt. Her taper Israel, pga (bombe) de har blitt utsatt for et reelt genocide.

Slik vil jeg pr nå oppsummere hele konflikten. Nyanser utelatt. 

Tja nå er det vell heller sånn at det er palestinerne som sliter med å overleve og er stuet samme i sør i verdenes tettest befolkede område, mens bosetterne er brutale på Vestbredden. Hele Gaza er bombet tilbake til middelalderen. 
 

Så det er veldig tydelig hvem som sliter mest med å overleve. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atheena skrev (3 minutter siden):

Tja nå er det vell heller sånn at det er palestinerne som sliter med å overleve og er stuet samme i sør i verdenes tettest befolkede område, mens bosetterne er brutale på Vestbredden. Hele Gaza er bombet tilbake til middelalderen. 
 

Så det er veldig tydelig hvem som sliter mest med å overleve. 

NÅ ja.


Vestbredden er et kapittel for seg. Jeg støtter hverken den høyreorienterte regjeringen til BIibi og slett ikke de klin gærne militante bosetterne på Vestbredden.

Jeg føler at det er noe feil med meg som ( mostly) støtter Israel her. Hele venstresida støtter Palestina. Jeg regner meg som en historienerd, og er veldig preget av det som skjedde under WW2. Kanskje derfor. 
De bestialske myrderiene som skjedde 7.10 preget meg dypt. Mer enn å høre om palestinske barn som blir drept av bomber. Er jeg en rasist? Er jeg et dårlig menneske? 
Vet ikke. Kan ikke forklare det. Sorry for at jeg støtter Israel (men ikke helt uforbeholdent).
 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bacteria said:

NÅ ja.


Vestbredden er et kapittel for seg. Jeg støtter hverken den høyreorienterte regjeringen til BIibi og slett ikke de klin gærne militante bosetterne på Vestbredden.

Jeg føler at det er noe feil med meg som ( mostly) støtter Israel her. Hele venstresida støtter Palestina. Jeg regner meg som en historienerd, og er veldig preget av det som skjedde under WW2. Kanskje derfor. 
De bestialske myrderiene som skjedde 7.10 preget meg dypt. Mer enn å høre om palestinske barn som blir drept av bomber. Er jeg en rasist? Er jeg et dårlig menneske? 
Vet ikke. Kan ikke forklare det. Sorry for at jeg støtter Israel (men ikke helt uforbeholdent).
 

ikke vær sorry. Landet er alltid under angrep og i tillegg, jødene i verden er også under angrep. Spesielt for tida. I tillegg, de er ikke mange i verden. Jeg vet det er ikke mange i Norge men Frankrike har den største jødiske befolkning i Europa og jeg har kjent mange. helt vanlige mennesker, akkurat som du og meg. Aldri et problem. I motsetning til en viss immigrasjon som har gitt oss mange problemer.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (20 minutter siden):

 

Det er så påtakelig, en helt egen standard fra FN når det gjelder Israel og jeg skjønner godt at Israel er forbannet på de. De bruker også så voldsomme ord og uttrykk at de snart ender opp på "Stalingrad-nivå".

Hykleri...

..og det samme gjelder den kvinnelige eliten i verden, Hollywood stjerner inkludert.

Da Boko Haram kidnappet jenter i Nigeria laget de kampanjen #bringbackourgirls, nå er det kun noen få av de som står opp for de israelske gislene. 

All fokus går til Gaza der de er proffe på å være offer, kommer aldri til å glemme den tweeten som ble postet 7. okt. Til og med når de gjennomfører et terrorangrep spiller de offer, det er helt utrolig!

Tallene fra mange av de andre krigene er oppgitt som usikre. Man vet enda ikke sikkert eksakt hvor mange som døde i Syria, og SOHR ble avslørt å være en mann i UK som satt og formidlet dødstallene.

Det satt med andre ord en mann i en kjellerleilighet i Coventry og estimerte dødstall i Syria, disse tallene ble publisert i alle medier osv. Ikke helt ulik den "telle-metoden" vi ser i Gaza i dag. Jeg tror at dødstallene i Syria avviker MYE fra SOHR's tall og at hvem-som-helst i denne tråden kunne gjort en like bra "jobb", vi greier vel alle å putte en finger i været? 

Syrian Observatory for Human Rights - Wikipedia

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blomst192012 skrev (3 timer siden):

Og det er ikke bare i Gaza: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8JdX41/vold-fra-israelske-bosettere-tar-av-paa-vestbredden

Er den noen av dere pro-israelere som har kommentert det israleske angrepet i Vestbredden forresten? 

Kjære vene, kan du gidde å lese i tepden du deltar i? 

Ja, flere av oss har kommentert det som skjer på Vestbredden, gjentatte ganger. Så langt kan jeg ikke huske å ha lest noen som støtter det på Vestbredden, men det kan jeg ikke si sikkert - derimot har både jeg og flere andre her uttrykk sterk kritikk mot terroren mot palestinere på Vestbredden.

blomst192012 skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner seriøst ikke dere som støtter Israel, dere er så sikre på Gaza-konflikten,  men ikke vil kommentere Vestbredden.

 

Men vi har jo kommentert det, flere ganger. Du må jo lese tråden før du slenger ut av deg beskyldninger og falske påstander.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (12 timer siden):

Nei men, jeg tror at det som får så mange å reagere, ikke spesielt mot deg men mot andre pro-Palestina her, er rett og slett at dere er uvanlig sterkt involvert i denne konflikt og ikke så mye i andre konflikter. Jeg har levd ganske lenge nå, og Palestina mot Israel har vært en vanlig tema over årene. Jeg kan ikke huske en annen konflikt som fikk så mange folk, hovedsaklig fra venstresida, på gata.

jeg husker mange kriger, mange konflikter, noen hvor USA var involvert, ok, klart folk snakket om det men jeg kan ikke huske at folk marsjerte med flagg og ropte slogan. USA som angrep Iraq på falske premisser ? nei, ikke mye snakk om det her.  Moland og Joshua French fengslet i Kongo for å ha muligvis drept en taxi sjåfør...NRK presenterte dem som stakkars, offre for en korrupt land, når egentlig enkelte ting kan tide på at de  hadde drept en fattig svart mann. reaskjoner fra venstresida ? niks. null. Jeg kunne komme med mye mer....

Så, hva jeg tror alle lurer på er hvorfor det er kun Palestina/Gaza som får venstresida å se rødt. 

Du vet jo ingenting om involveringa «til oss på venstresida» i andre konflikter, i tillegg til i denne konflikten vel? 
For min del handler det om den åpenbare urettferdigheten her, at Israel tar seg til rette og breier seg ut, tar mer og mer land og fordriver de som allerede bor der. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (1 time siden):

Hva tenker dere når de roper "Gud er størst"?

 

Jeg tenker at de vanhelliger guden sin. De vanhelliger også jødenes og de kristnes Gud. Min arabiske venn sier at alle abrahamittiske religionene har samme Gud. Dette er blasfemi. 
Det er så jævlig stygt at jeg har ikke ord. Jeg har tenkt mye på denne jenta. Har jenter selv, i den alderen. 
Og UN, som har fordømt seksuelle overgrep mot kvinner i Ukraina er nå helt stille ift kvinner/barn i Israel. UN er en vits blitt. 
 

Edit: Jeg tenker også at tausheten fra UN og media ellers er veldig farlig.
For historiene om hva som faktisk skjedde 7.10 må man aktivt søke opp. De er ikke på NRK for å si det sånn. Da kan det fort skje at noen begynner å benekte at det skjedde, det var ikke så ille, de ble bare skutt osv. Dette har jødene opplevd før. Folk benekter fortsatt Shoa…

For det andre oppfattes det i Israel som om verden gir blaffen. Da blir konsekvensen at her må israel forsvare seg alene. Begynner å se hvordan det ser ut..

Det siste, at verden lukker øyne og ører for jødisk lidelse, høres også ut som noe som har skjedd før.
 

Endret av Bacteria
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, rebella81 said:

Du vet jo ingenting om involveringa «til oss på venstresida» i andre konflikter, i tillegg til i denne konflikten vel? 
For min del handler det om den åpenbare urettferdigheten her, at Israel tar seg til rette og breier seg ut, tar mer og mer land og fordriver de som allerede bor der. 

Jeg vet nok for å vite at Gaza er som en slags "mascot" for venstresida. Det har alltid vært. Og noen har ikke en gang peiling på hvorfor de heier på Gaza. Fordi de er med i AP og AP har sagt at...... Fordi alle de kjenner er Pro Palestine så det må være det riktig å gjøre..... fordi det er tradisjon

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, rebella81 said:

For min del handler det om den åpenbare urettferdigheten her, at Israel tar seg til rette og breier seg ut, tar mer og mer land og fordriver de som allerede bor der. 

De breier seg ikke ut. 
Israel har rett på hele det britiske mandatet som ikke gikk til Jordan. Dette var i 1947/1948.
Dette inkluderte Vestbredden og Gaza. 
Palestina fikk er tilbud om å dele, og de takket nei, da gikk hele området til Israel. Etter folkeretten ble alt dette Israelsk territorium.

Palestina var ikke intressert da de ventet på at de arabiske nabolandene skulle ta kontroll ved å innvadere så snart britene trakk seg ut. Det viktigste var muslimsk kontroll, over «muslimsk jord», ikke et fritt Palestina.
Innvasjonrn skjedde, men de vant ikke hele området, men Jordan fikk kontroll over Vestbredden, Egypt tok kontroll i Gaza. 

De arabiske nabolandene ventet 10 år, og forsøkte på nytt i 1967. Israel vant på seks dager. De vant tilbake Gaza, og Vestbredden. I tillegg tok de Golan fra Syria og hele Sinai fra Egypt. 
Folkeretten er klar, landområder som er tapt etter å ha tapt en angrepskrig, tilfaller den angrepte. I dette tilfelle Israel.

Golan er svært viktig militært, Israrl beholder det som en buffer sone. Sinai gav de tilbake til Egypt mot fredsavtale.

Det eneste Israel har breid seg ut er Golan høyden, og det er vel ikke den du snakker om? 

Både Vestbredden og Gaza er del av Israel. De har ulike særordninger og avtaler. Israel breier seg ikke ut, ved å tillate å bygge hus på eget territorium. Vestbredden tilhører per nå Israel.

Palestinetne har fått ørten tilbud om tostatsløsning og takket nei. Hvorfor har de takket nei? Hele denne sentrale islamske jordflekken MÅ visst være under islamsk styre og sharia lov. De vil ikke dele.

Problemet er at det oppholder seg tilsamnen nesten 5 millioner mennesker der, som ikke har Israelsk eller noe annet statsborgerskap. De som ikke er statsborgere kan for eksempel ikke eie land.

Bør Israel gir statsborgerskap til 5 millioner mennesker som ønsker å avvikle staten, og forvise alle resterende innbyggere? 

Bør Israel tillate nytt forsøk på tostatsløsning? Vi så hva som skjedde i Gaza, med de facto selvstyre i 2005. De brukte alle sine ressurser på å ruste opp, for å angripe Israel på mest grusomme måte.

Bør nabolandene ta inn disse 5 millionene i sine land? Det er snakk om avkommet til støttespillere i tre kriger? 

Eller bør 9 millioner israelere overgi seg, og bli flyktninger i andre land? 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (1 time siden):

Hva tenker dere når de roper "Gud er størst"?

Jeg tenker at noen her ikke forstår arabisk. Størst på arabisk er كبير (kabir). Det de roper er الله أكبر (allahu akbar), Allah (navnet på guden deres) er større (om du vil skrive det veldig fint, اللَّهُ أَكْبَرُ).
Her er en link til google oversetter med de to ordene.

Større og størst er ikke synonymer, ikke en gang på norsk er de synonymer. Større enn hva da?

Det står det der det fortelles om første gangen det ble brukt. Mot jødene i Khaibar.

Narrated Anas:

The Prophet (ﷺ) set out for Khaibar and reached it at night. He used not to attack if he reached the people at night, till the day broke. So, when the day dawned, the Jews came out with their bags and spades. When they saw the Prophet; they said, "Muhammad and his army!" The Prophet (ﷺ) said, Allahu--Akbar! (Allah is Greater) and Khaibar is ruined, for whenever we approach a nation (i.e. enemy to fight) then it will be a miserable morning for those who have been warned."
https://quranx.com/Hadith/Bukhari/USC-MSA/Volume-4/Book-52/Hadith-195/

Sammenhengen her er at det ble ropt for å fortelle at Allah er en større gud enn jødenes gud.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Sirisiri10 said:

Det er forsvaret og glorifiseringen ovenfor Israel og propagandaen jeg er totalt uenig i. Og da vil svarene mine handle om akkurat dette.

Er det så mye glorifisering av Israel? 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

Jeg tenker også at tausheten fra UN og media ellers er veldig farlig.
For historiene om hva som faktisk skjedde 7.10 må man aktivt søke opp. De er ikke på NRK for å si det sånn. Da kan det fort skje at noen begynner å benekte at det skjedde, det var ikke så ille, de ble bare skutt osv. Dette har jødene opplevd før. Folk benekter fortsatt Shoa…

For det andre oppfattes det i Israel som om verden gir blaffen. Da blir konsekvensen at her må israel forsvare seg alene. Begynner å se hvordan det ser ut..

Det siste, at verden lukker øyne og ører for jødisk lidelse, høres også ut som noe som har skjedd før.

👍Derfor kan jeg ikke ta UN seriøs lenger. og NRK for all det...

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, NatNat said:

👍Derfor kan jeg ikke ta UN seriøs lenger. og NRK for all det...

Hadde på NRK nyhetskanalen i bilen i går. Den gikk på repeat.
De var konsekvente i sin ordbruk…

Helsemyndighetene «meldte», og IDF «hevdet». 

De kunne jo gjort det motsatt…. «Hamas hevder», «IDF melder de har funnet tunnel under sykehuset»

Jeg blir sprø av å høre på dem, de er så partiske at det ikke er mulig. De nevner ikke rakettangrep mot sivile i Israrl. De nevner ikke noe om infiltretingsfordøk. De rapporterer ikke om gislene. De snakket ikke om flyktningene i Israel. 

Det er bare om lidelsene i Gaza

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Madame Butterfly said:

Hadde på NRK nyhetskanalen i bilen i går. Den gikk på repeat.
De var konsekvente i sin ordbruk…

Helsemyndighetene «meldte», og IDF «hevdet». 

De kunne jo gjort det motsatt…. «Hamas hevder», «IDF melder de har funnet tunnel under sykehuset»

Jeg blir sprø av å høre på dem, de er så partiske at det ikke er mulig. De nevner ikke rakettangrep mot sivile i Israrl. De nevner ikke noe om infiltretingsfordøk. De rapporterer ikke om gislene. De snakket ikke om flyktningene i Israel. 

Det er bare om lidelsene i Gaza

Jeg vet. Vi ler nesten hjemme og ryster på hodet. Og da, bytter vi til SKY news.

"heslsemydighetene (dvs HAMAS) meldte..."  ha ha, good one 🙄

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (4 timer siden):

Du vet jo ingenting om involveringa «til oss på venstresida» i andre konflikter, i tillegg til i denne konflikten vel? 
For min del handler det om den åpenbare urettferdigheten her, at Israel tar seg til rette og breier seg ut, tar mer og mer land og fordriver de som allerede bor der. 

Ikke akkurat dere i tråden, det er sant, ut over at jeg ikke ser like lange diskusjonstråder om noen andre konflikter i verden, minus Ukraina. Men vi vet mye om hvilke konflikter som får nordmenn til å spamme ned sosiale medier, gå i demonstrasjonstog etc, og der går det mest i palestinere gitt? og ikke så mye i tutsier, iranske kvinner, kurdere slaktet av Erdogan, døde Yemenske barn etc. 

Skravlekaspar skrev (2 timer siden):

Hva tenker dere når de roper "Gud er størst"?

 

I følge mange i denne tråden er det nok enten bare skuespillere, eller så er det en annen konflikt og filmen tas ut av sammenheng, og blodet er nok kun fordi hun akkurat fikk mensen, og dessuten er det ganske vanlig å behandle folk sånn på et vanlig skytetokt, og dessuten hadde kanskje bestefaren hennes vært med i en av de ørten krigene og faktisk drept en palestiner i -87…

Madame Butterfly skrev (46 minutter siden):

Er det så mye glorifisering av Israel? 

Ja hvor ser de den? Eneste støtte til Israel jeg ser er fra enkelte i denne tråden. Alle mine kontakter på sosiale medier holder enten kjeft eller så støtter de palestina. Alle artikler og kronikker man leser i norske medier (vg, dagbladet, nrk, tv2, nettavisen, aftenposten…) støtter enten palestina eller prøver å holde seg på midten - kanskje noen kan linke til en 10-20 norske artikler som glorifiserer Israel, om det er så mye av det? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, spekulasjoner, brukerdebatt, avsporinger, brukerangrep, latterliggjøring, innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...