Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Thanos skrev (1 time siden):

Hva bør Israel gjøre?

Legg dem ut punktvis her nå.

 

1. De bør tillate en humanitær pause. 

2. De bør slippe inn nødhjelp.

3. De bør tillate innførsel av mat og vann. Det begynner å ta fullstendig slutt. 

4. De må slutte å bombe og drepe sivile i et så stort monn for å ta et par stykker fra Hamas. Spesielt områder de har bedt sivile flykte til i sør.

5. De bør sørge for at sykehus ikke kollapser og kan få forsyninger av medisiner, strøm og det mest nødvendige.
 

Fortsetter dette vil vi få ekstremt store tap av sivile liv og spesielt barn vil rammes hardt. Folk bor tett og vi vil se utbryting av sykdommer og epidemier. Barn er spesielt utsatt. Man vil sakte, men sikkert dehydrere og sulte ut befolkningen. Det vil også bli kaldere fremover og det vil ikke være tilgang på strøm eller ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Resignert skrev (28 minutter siden):

En annen ting iallefal jeg lurer på er følgende: Hvordan kan det ha seg at hundrevis av "norske statsborgere " befinner seg på Gazastripen? Har ikke disse "nordmennene" en jobb de må skjøtte i Norge? Eller er alle disse forsørget av meg og andre skattebetalere? 

I all hovedsak flyktninger som er hjemme på ferieeller på besøk, og for at barna skal på "koranskole". Betalt av mine og dine skattepenger. 

Noen få er der for å hjelpe til humanitært. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (6 minutter siden):

Gode poeng! 
Der har vi faktisk beviset! Helsepersonell har altså tatt til våpen nå, og pasienter er med. 
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så vanskelig å tro at Hamas skjuler seg der, når alle ser ut til å være enig i hvor gale de er.

De fordømmer jo angrepet 7.10. Da bør ikke dette komme som et sjokk akkurat..

Hvorfor er det mest om å gjøre at Hamas ikke gjemmer seg bak sivile? Alle vet jo at de gjør det!? De ofrer regelrett nyfødte babyer, sine egne fortidligfødte babyer! Tenk å være så gal! 
Fantastisk satire forresten!!! 

Ja, man kan lure. Er det koma-pasienter som våkner og tar til våpen liksom?

At Hamas har hatt sitt hovedkvarter der er Gaza's dårligst bevarte hemmelighet.

Alle som har fulgt med skjønte det for mange år siden, er så godt at de endelig stopper kjeften på de som har nektet og nektet. Alt disse sier i ettertid mister all troverdighet og jeg elsker det intervjuet av Gilbert i dag, det er det beste ever!

Både Amnesty og palestinere (som bl.a. hadde blitt torturert der) la frem bevis for mange år siden, men neida - Al Shifa har kun drevet på med helse. Really...og ja jeg innrømmer at jeg er skadefro i dag, men det har sine grunner.

Det er også helt logiskt at det er hovedkvarteret mtp. beliggenhet, størrelse, tilgang til strøm etc. og ikke minst fordelen med å skjule det blant samfunnets svakeste. Hadde jeg vært sjefsterrorist så er det uten tvil der jeg også ville plassert hovedsentralen.

Mange (inkl. norske leger)  fordømmer ikke at Hamas gjemmer seg blant syke og barn på sykehus, ikke et ord om hvor sykt det er.

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at IDF har trukket seg ut fra sykehuset, ingen tunneler har blitt funnet og påstander om at de har tatt ut 5 (!) medlemmer av Hamas. 

«Journalist på Shifa-sykehuset: Israelske soldater har trukket seg ut

 De israelske soldatene som rykket inn på Shifa-sykehuset, har trukket seg ut igjen, ifølge en journalist som befinner seg inne på det omringede sykehuset.

Det er nyhetsbyrået AFP som har snakket med journalisten. Vedkommende forteller at de israelske soldatene har inntatt posisjoner i området rundt sykehuset i Gaza by.

Soldatene tok seg inn på Gazastripens største sykehus natt til onsdag. De skal ha gjennomgått bygningene på jakt etter væpnede Hamas-medlemmer.

Israel hevder det ble funnet våpen på sykehuset, men ingen gisler. (NTB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (3 timer siden):

Den unnskyldningen begynner å bli tynn. 

Begynner å bli tynn? Det vi har sett de siste dagene er jo at stadig mer tyder på at Hamas bruker dette sykehuset militært, og i enda større grad enn man skulle tro.

Det burde forarge de som hevder å være opptatt av sivilbefolkningen på Gaza.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (3 timer siden):

Selvsagt har også Israel et ansvar, det er de som velger om de vil trykke på knappen eller ikke. 

Trykke på knappen? De bekjemper Hamas der de er. Hamas har lært at sykehus, flyktningleire og skoler er det som gir mest forargelse internasjonalt om Israel angriper, så da bruker de disse bygningene.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (15 minutter siden):

Ser at IDF har trukket seg ut fra sykehuset, ingen tunneler har blitt funnet og påstander om at de har tatt ut 5 (!) medlemmer av Hamas. 

«Journalist på Shifa-sykehuset: Israelske soldater har trukket seg ut

 De israelske soldatene som rykket inn på Shifa-sykehuset, har trukket seg ut igjen, ifølge en journalist som befinner seg inne på det omringede sykehuset.

Det er nyhetsbyrået AFP som har snakket med journalisten. Vedkommende forteller at de israelske soldatene har inntatt posisjoner i området rundt sykehuset i Gaza by.

Soldatene tok seg inn på Gazastripens største sykehus natt til onsdag. De skal ha gjennomgått bygningene på jakt etter væpnede Hamas-medlemmer.

Israel hevder det ble funnet våpen på sykehuset, men ingen gisler. (NTB)

Hvorfor ingen link?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ingen link?

Hvis du googler overskriften, "Journalist på Shifa-sykehuset: Israelske soldater har trukket seg ut", så er dette en sak NTB har sendt ut. Du finner en rekke medier som skriver dette.

Det er rart, for når Israel kommer med nyhetssaker så skal det granskes opp og ned i mente og fås bekreftet fra en nøytral kilde før det blir skrevet. Når andre siden kommer med utspill så er det ingen gransking, bare rett i pressen om å få gitt ut så fort som mulig!

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, caremore said:

Ser at IDF har trukket seg ut fra sykehuset, ingen tunneler har blitt funnet og påstander om at de har tatt ut 5 (!) medlemmer av Hamas. 

«Journalist på Shifa-sykehuset: Israelske soldater har trukket seg ut

 De israelske soldatene som rykket inn på Shifa-sykehuset, har trukket seg ut igjen, ifølge en journalist som befinner seg inne på det omringede sykehuset.

Det er nyhetsbyrået AFP som har snakket med journalisten. Vedkommende forteller at de israelske soldatene har inntatt posisjoner i området rundt sykehuset i Gaza by.

Soldatene tok seg inn på Gazastripens største sykehus natt til onsdag. De skal ha gjennomgått bygningene på jakt etter væpnede Hamas-medlemmer.

Israel hevder det ble funnet våpen på sykehuset, men ingen gisler. (NTB)

Takk.

Så initielle meldinger er både soldater og våpen befant seg på sykehuset. Så får vi se hva som kommer etterhvert.

Edit: Jeg ser nå at dette er utsagn fra én journalist, som sannsynligvis ikke befinner seg i alle rommene soldatene har gjennomsøkt, og at det er mulig de har funnet gjenstander eller annet journalisten ikke er klar over. Med mindre journalisten har litt andre type evner.
Med andre ord, som @Gugglo skriver over, så virker dette "noe" forhastet

Endret av Epictetus
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (25 minutter siden):

Ser at IDF har trukket seg ut fra sykehuset, ingen tunneler har blitt funnet og påstander om at de har tatt ut 5 (!) medlemmer av Hamas. 

Kilde til det jeg har uthevet, takk.

Sier seg selv at IDF trekker seg ut når sykehuset er tømt for terrorister.

Nå er det andre som jobber med å dokumentere slik at ingen kan stille spørsmål om bevis i ettertid og dette tar tid, de vet hvordan bevis de legger frem blir behandlet så det er bra at de gjør grundig arbeid. De sender også hunder og roboter først inn i tuneller, disse robotene er btw utstyrt med våpen. De durer ikke inn på et sykehus og løper rett i tunellene for å ta bilder til VG.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en spøk? Tøyser VG? Som journalist må de vel ha litt mer kunnskap og klare å stille litt mer kritiske spørsmål enn dette?

image.thumb.png.5e2e2fdc41250d7ad2a16a8dfd655642.png

Fra: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5B71LE/dette-er-israels-alternativer-for-gaza-bare-daarlige-planer

Gaza var en del av Egypt fra 1948 frem til 1967. Dette var særdeles kunnskapsløst til en professor (og journalist som skal skrive om dette) å være.

image.png.3cd7d5346c350f52227fe60969513c1f.png

https://www.nrk.no/norge/maktspillet-om-gaza--1.16620063

image.thumb.png.4d0112d1b49f61f911a773855f5084fa.png

https://www.jstor.org/stable/4283094

image.thumb.png.7ceeb0739f2796fa11f8bcb75c3c23ce.png

https://no.wikipedia.org/wiki/Gazastripen

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir interessant å se hva Israel fant på sykehuset.

De har gått veldig hardt ut med at Hamas opererer fra sykehus. Det er flaut for Israel om det ikke stemmer.

Jeg tror ikke Israel vil lyve blankt om det. Det trenger de ikke heller. De vil alltids finne noen som har noe med Hamas å gjøre. De vil kanskje finne et par skytevåpen. Spørsmålet er om de finner noe substansielt, som en kommandosentral eller større våpenlager.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Epictetus skrev (26 minutter siden):

Takk.

Så initielle meldinger er både soldater og våpen befant seg på sykehuset. Så får vi se hva som kommer etterhvert.

Edit: Jeg ser nå at dette er utsagn fra én journalist, som sannsynligvis ikke befinner seg i alle rommene soldatene har gjennomsøkt, og at det er mulig de har funnet gjenstander eller annet journalisten ikke er klar over. Med mindre journalisten har litt andre type evner.
Med andre ord, som @Gugglo skriver over, så virker dette "noe" forhastet

Mulig de har funnet våpen men savner informasjon om disse tunnelene som visstnok var under sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (13 minutter siden):

Det blir interessant å se hva Israel fant på sykehuset.

De har gått veldig hardt ut med at Hamas opererer fra sykehus. Det er flaut for Israel om det ikke stemmer.

Jeg tror ikke Israel vil lyve blankt om det. Det trenger de ikke heller. De vil alltids finne noen som har noe med Hamas å gjøre. De vil kanskje finne et par skytevåpen. Spørsmålet er om de finner noe substansielt, som en kommandosentral eller større våpenlager.

Der er vi enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (5 minutter siden):

Mulig de har funnet våpen men savner informasjon om disse tunnelene som visstnok var under sykehuset?

Det er et kjempestort område. Tror vi må gi det et par dager før vi vet med sikkerhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Atheena skrev (2 timer siden):

 

1. De bør tillate en humanitær pause. 

2. De bør slippe inn nødhjelp.

3. De bør tillate innførsel av mat og vann. Det begynner å ta fullstendig slutt. 

4. De må slutte å bombe og drepe sivile i et så stort monn for å ta et par stykker fra Hamas. Spesielt områder de har bedt sivile flykte til i sør.

5. De bør sørge for at sykehus ikke kollapser og kan få forsyninger av medisiner, strøm og det mest nødvendige.
 

Fortsetter dette vil vi få ekstremt store tap av sivile liv og spesielt barn vil rammes hardt. Folk bor tett og vi vil se utbryting av sykdommer og epidemier. Barn er spesielt utsatt. Man vil sakte, men sikkert dehydrere og sulte ut befolkningen. Det vil også bli kaldere fremover og det vil ikke være tilgang på strøm eller ved. 

Legge seg ned og dø med andre ord, kanskje først plukke ut de peneste israelske jentene mellom 13-23 og sende til Hamas så de stakkars hardtarbeidende terroristene kan få litt moro? For jeg ser ingenting om hvordan dine forslag hjelper dem å forsvare seg mot voldtekter og drap…?

Isambard skrev (18 minutter siden):

Det blir interessant å se hva Israel fant på sykehuset.

De har gått veldig hardt ut med at Hamas opererer fra sykehus. Det er flaut for Israel om det ikke stemmer.

Jeg tror ikke Israel vil lyve blankt om det. Det trenger de ikke heller. De vil alltids finne noen som har noe med Hamas å gjøre. De vil kanskje finne et par skytevåpen. Spørsmålet er om de finner noe substansielt, som en kommandosentral eller større våpenlager.

Ah ja, kanskje bare litt våpen, sånn alle sykehus har liggende…? Et par bombevester kanskje, det har nok både Ullevål og Haukeland også  liggende på et lagerrom - det er da ikke noe å bråke om! 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, velociraptor said:

Ah ja, kanskje bare litt våpen, sånn alle sykehus har liggende…? Et par bombevester kanskje, det har nok både Ullevål og Haukeland også  liggende på et lagerrom - det er da ikke noe å bråke om! 

Yes. Dette bildet er tatt fra Drammen sykehus fra i fjor.

HEVDER DE FANT DETTE: Israelske styrker har publisert dette bildet som angivelig skal stamme fra Shifa-sykehuset i Gaza.

Eller vent. Det er Shifa-sykehuset.

Edit. Jeg fant også et bilde fra beredskapsrommet på gamle Ullevaal:

WhatsApp_Ima...

Endret av Epictetus
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resignert skrev (2 timer siden):

En annen ting iallefal jeg lurer på er følgende: Hvordan kan det ha seg at hundrevis av "norske statsborgere " befinner seg på Gazastripen? Har ikke disse "nordmennene" en jobb de må skjøtte i Norge? Eller er alle disse forsørget av meg og andre skattebetalere? 

Kan ikke svare på det, men tar som en selvfølge at norsk personell har med utstyr som sikrer hvem de er når nye pass skal skrives ut.

Savner fordømmelse fra FN, UNICEF og lignende organisasjoner også. De er helt stille nå, ingen appeller om å frigi de kidnappede barna som holdes i tuneller av terrorister. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (16 minutter siden):

Yes. Dette bildet er tatt fra Drammen sykehus fra i fjor.

 

Eller vent. Det er Shifa-sykehuset.

Edit. Jeg fant også et bilde fra beredskapsrommet på gamle Ullevaal:

 

Nå er det selvfølgelig forskjell på et sykehus i et konfliktområde og et sykehus i fredelige Norge. Hvis Israel mener at det er en kommandosentral så forventer jeg vesentlig mer enn 9 geværer og en pistol. Det bør enten være vesentlig mer våpen, grovere våpen, sambandsutstyr, kart, planer, pcer og/eller annet. Og selvfølgelig de lenge lovede tunnelene (som ikke er vanntanker etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...