Gå til innhold

Israel og Gazastripen

Sacramone

Anbefalte innlegg

OconMissy skrev (2 timer siden):

En teori er også det at de faktisk ikke ønsker en tostatsløsning. Hadde de akseptert en ville de mistet mange penger på sikt. De måtte laget et samfunn som fungerte, hvor de tar vare på sine egne på alle måter. De måtte også ha akseptert fred med Israel..

På denne måten kan de holde på slik de gjør, for så å peke på Israel. For mange av dem er dette mye mer lønnsomt enn å faktisk ha sin egen stat. Vi vet jo at løsninger har vært på bordet mange ganger, men alltid kommer der «noe» i veien. 

Dere har forresten helt rett i at blokaden kom som en reaksjon på deres egen reaksjon på å få Gaza til sitt eget. Tydeligvis var de ikke særlig fornøyde med det.. Man må jo spørre seg hvorfor!

Litt som at Israels statsmenister ikke har ønsket en to statsløsning eller at palestinerne som faktisk jobber for fred skulle bli sterke nok til å kunne kreve å sammarbeide med Israel. Så han har (på veine av Israel) styrket Hamas både politisk og økonomisk. På den måtten kune han ungå og gjøre noen ting for fred, og peke på Hamas som "unskyldning"....

Det er ikke utenkelig at det finnes palestinere som har ført lignende strategier! Men det er jo viktig å huske på at dette ikke betyr at alle Israelere eller alle Palestinere er i mot fred! Det finnes bra folk på begge sider her (for å avslute med et Trump sitat). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Litt som at Israels statsmenister ikke har ønsket en to statsløsning eller at palestinerne som faktisk jobber for fred skulle bli sterke nok til å kunne kreve å sammarbeide med Israel. Så han har (på veine av Israel) styrket Hamas både politisk og økonomisk. På den måtten kune han ungå og gjøre noen ting for fred, og peke på Hamas som "unskyldning"....

Det er ikke utenkelig at det finnes palestinere som har ført lignende strategier! Men det er jo viktig å huske på at dette ikke betyr at alle Israelere eller alle Palestinere er i mot fred! Det finnes bra folk på begge sider her (for å avslute med et Trump sitat). 

Nå har ikke Netanyahu vært statsminister siden 1948 akkurat.. Dessuten var vel det mer en slags «løsning» hvor intensjonen også var å hindre at en terrorgruppe ble for sterk.

Husk at Palestina har hatt sjansen for en stat før Israel i det hele tatt ble til. Og etter det har sjansen vært der flere ganger.

Selvfølgelig snakker jeg ikke om absolutt alle palestinere, men, de valgte selv Hamas. Og da valgte de sånn sett hvor skuta skulle stå. Bare se til andre muslimske land.. er vel ikke så ofte frie valg der heller? Hvertfall ikke i Afghanistan eller Iran.. 

Uansett, jeg syntes absolutt ikke noe om at de skal ta en for evig offerrolle, både fordi de hverken ønsker en egen stat og fordi de ikke gidder å prøve å forsørge seg selv. Vi i vesten burde ikke falle for det heller og være med å peke på Israel. Det blir for dumt, og det kommer bare til å fortsette så lenge vi føyer dem..

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israeli Minister Claims Lebanon Cannot Be Defined as State, IDF Should Establish 'Buffer Zone' Inside Its Territory

Israel's Diaspora Affairs Minister Amichai Chikli said that given the Lebanese government's 'failure to exercise its sovereignty over Hezbollah-controlled southern Lebanon,' the IDF had the right to 'take over' areas from which missiles could be fired into Israel

https://www.haaretz.com/israel-news/2024-09-22/ty-article/.premium/israeli-minister-claims-lebanon-is-not-a-sovereign-state-in-series-of-social-media-post/00000192-1a0f-dda5-a1d2-5b9f40ee0000

Så er dere enige at Lebanon ikke kan defineres som en stat, og at Israel bare kan ta land fra Lebanon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egentlig noen tro på at det noen gang vil komme permanent fred til regionen. 

Norsk media er desverre veldig partiske i dekking av konflikten.  Det blir nesten aldri nevt at krigshisserne her er Hamas og Hispolla.  De har en agenta og å fullstendig slette Isreal fra kartet. 

Forsvarer ikke krig fra noen part, det vil ikke løse noe men da må begge parter være villige til å seriøst sette seg sammen rundt forhandligsbordet og finne løsninger.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (5 timer siden):

Israeli Minister Claims Lebanon Cannot Be Defined as State, IDF Should Establish 'Buffer Zone' Inside Its Territory

Israel's Diaspora Affairs Minister Amichai Chikli said that given the Lebanese government's 'failure to exercise its sovereignty over Hezbollah-controlled southern Lebanon,' the IDF had the right to 'take over' areas from which missiles could be fired into Israel

https://www.haaretz.com/israel-news/2024-09-22/ty-article/.premium/israeli-minister-claims-lebanon-is-not-a-sovereign-state-in-series-of-social-media-post/00000192-1a0f-dda5-a1d2-5b9f40ee0000

Så er dere enige at Lebanon ikke kan defineres som en stat, og at Israel bare kan ta land fra Lebanon ?

Fullstendig enig med Chikli. Hizbollah har helt tatt kontroll over sørlige Libanon, og regjeringen og det libanesiske militæret har ikke gjort noe for å stoppe dette og den daglige rakettskytingen inn i Israel. Hvis de ikke kan det, må Israel lage en buffersone. Det kan ikke være sånn at nordlige Israel er ubeboelig med over 100 000 evakuerte og nedbrente skoger og jorder som følge av dette.

i følge UNSC resolusjon og våpenhvileavtale 1701 skal Libanon sør for Litani-elven være demilitarisert og overvåket av UNFIL. Dette blir dessverre ikke gjort. Hvis det internasjonale samfunnet hadde insistert på at dette ble overholdt og håndhevet, hadde det vært rolig i Syd-Libanon. Men det enkleste er som alltid å legge skylda på Israel. 

Endret av Bamba
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamba skrev (1 time siden):

Fullstendig enig med Chikli. Hizbollah har helt tatt kontroll over sørlige Libanon, og regjeringen og det libanesiske militæret har ikke gjort noe for å stoppe dette og den daglige rakettskytingen inn i Israel. Hvis de ikke kan det, må Israel lage en buffersone. Det kan ikke være sånn at nordlige Israel er ubeboelig med over 100 000 evakuerte og nedbrente skoger og jorder som følge av dette.

i følge UNSC resolusjon og våpenhvileavtale 1701 skal Libanon sør for Litani-elven være demilitarisert og overvåket av UNFIL. Dette blir dessverre ikke gjort. Hvis det internasjonale samfunnet hadde insistert på at dette ble overholdt og håndhevet, hadde det vært rolig i Syd-Libanon. Men det enkleste er som alltid å legge skylda på Israel. 

Det er to typer mennesker som jeg ikke tar alvorlig.

Folk som gir Israel skyld for alt, og folk som tror Israel er 100% uskyldige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yellow Eye skrev (4 timer siden):

Ehh… hva med å heller forsøke å kommunisere hvorfor du er uenig med Bamba her? @Bamba kom med en god forklaring på hvorfor Israel har rett til å lage en buffersone. H*n har ikke sagt noe om Israel er uskyldige i alt eller ikke, men kom med en fornuftig kommentar til det du postet.

Dette merkelige svaret ditt gir overhodet ingen mening i denne sammenhengen.

Er forøvrig veldig enig med Bamba. Det eneste naturlige i denne forferdelige situasjonen er at Israel har en buffersone mellom Hizbollah og sine egne sivile som nå lever på flukt og i redsel for terrorisme.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (12 timer siden):

Når man ser på myndighetsnivå så ser man tydelig at Gaza bruker alle sine ressurser på hat og angrep. Vestbredden bruker ressurser på angrep og betaling av martyrer. Libanon har blitt tatt over av terroristene Hezbollah, som forfølger både det som er igjen av jøder, forfølger og dreper kristne, og terroriserer sine sunnier. De hat ikke holdt Hezbollah vekke fra søre del av landet. Hezbollah sin målsetning er å ødelegge Israel, og har bygget et voldsomt angrepssystem.

Israel derimot har bygget et formidabelt forsvar system. Det dreier seg om forsvar av landet, av sivile og soldater. Det dreier seg om å bevare liv.

Man trenger bare se på realitetene, angrep forsvar. Fokus på død, utslettelse og forferdelse, vs fokus på forsvar, trygghet, liv.

Det samme med de skriftlige dokumenter, erklæringer og manifest. Hezbollah vil uttalt arbeide for å utslette jøder og Israel, samme med Hamas. Israel vil bevare fred, frihet og demokrati for alle innbyggere, uavhengig av religion.

Vi kan også hvordan de respektive land områder behandler sine minoriteter. De israelske muslimene er de mest fornøyde muslimer i hele Midtøsten, og kristne og jøder blir forfulgt over hele Midtøsten, Israel er eneste land i Midtøsten hvor den kristne minoritet øker. Andre steder krymper den i rekordfart, Palestina inkludert.

Se på realitetene. 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

Når man ser på myndighetsnivå så ser man tydelig at Gaza bruker alle sine ressurser på hat og angrep. Vestbredden bruker ressurser på angrep og betaling av martyrer. Libanon har blitt tatt over av terroristene Hezbollah, som forfølger både det som er igjen av jøder, forfølger og dreper kristne, og terroriserer sine sunnier. De hat ikke holdt Hezbollah vekke fra søre del av landet. Hezbollah sin målsetning er å ødelegge Israel, og har bygget et voldsomt angrepssystem.

Israel derimot har bygget et formidabelt forsvar system. Det dreier seg om forsvar av landet, av sivile og soldater. Det dreier seg om å bevare liv.

Man trenger bare se på realitetene, angrep forsvar. Fokus på død, utslettelse og forferdelse, vs fokus på forsvar, trygghet, liv.

Det samme med de skriftlige dokumenter, erklæringer og manifest. Hezbollah vil uttalt arbeide for å utslette jøder og Israel, samme med Hamas. Israel vil bevare fred, frihet og demokrati for alle innbyggere, uavhengig av religion.

Vi kan også hvordan de respektive land områder behandler sine minoriteter. De israelske muslimene er de mest fornøyde muslimer i hele Midtøsten, og kristne og jøder blir forfulgt over hele Midtøsten, Israel er eneste land i Midtøsten hvor den kristne minoritet øker. Andre steder krymper den i rekordfart, Palestina inkludert.

Se på realitetene. 

Dette!👏

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn aldri ville ha ytret noe om denne saken, da man automatisk blir stemplet som sionist, en som støtter folkemord og liker å se barn bli sprengt i fillebiter. Free Palestine-bevegelsen i Norge er vel den sterkeste i Europa. De har til og med utenriksminister Eide som flaggbærer. 
For meg er det ubegripelig at folk i Norge som har fått demokrati, likestilling og pride servert på et sølvfat ikke ser det skumle og faren i at Hamas, som er støttet frem av folket i Gaza, står for en sunnimuslimsk ekstrem tolkning av islam. At det er disse som skal være "frigjørere" i denne regionen. Vi snakker om kasting av homofile fra hustak, offentlige lynsjinger og et tankesett hentet fra middelalderen. De er av samme ulla som IS. Det er forøvrig ganske utrolig at Hezbollah og Iran kan støtte ekstremist sunniene Hamas, all den tid deres Shia-brødre ble slaktet ned av IS i Syria og Irak. Et IS hjertelig støttet i Hamas. 
Hvordan i alle dager kan man støtte ekstremister som ikke bare holder israelske gisler, men også uskyldige 11-årige Jesidier fanget i Gaza? Dette er altså tankesettet Hamas-folket er utstyrt med.  https://www.vg.no/nyheter/i/93614W/yazidi-kvinne-reddet-fra-gaza-etter-ti-aar-i-fangenskap

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (54 minutter siden):

Har igrunn aldri ville ha ytret noe om denne saken, da man automatisk blir stemplet som sionist, en som støtter folkemord og liker å se barn bli sprengt i fillebiter. Free Palestine-bevegelsen i Norge er vel den sterkeste i Europa. De har til og med utenriksminister Eide som flaggbærer. 
For meg er det ubegripelig at folk i Norge som har fått demokrati, likestilling og pride servert på et sølvfat ikke ser det skumle og faren i at Hamas, som er støttet frem av folket i Gaza, står for en sunnimuslimsk ekstrem tolkning av islam. At det er disse som skal være "frigjørere" i denne regionen. Vi snakker om kasting av homofile fra hustak, offentlige lynsjinger og et tankesett hentet fra middelalderen. De er av samme ulla som IS. Det er forøvrig ganske utrolig at Hezbollah og Iran kan støtte ekstremist sunniene Hamas, all den tid deres Shia-brødre ble slaktet ned av IS i Syria og Irak. Et IS hjertelig støttet i Hamas. 
Hvordan i alle dager kan man støtte ekstremister som ikke bare holder israelske gisler, men også uskyldige 11-årige Jesidier fanget i Gaza? Dette er altså tankesettet Hamas-folket er utstyrt med.  https://www.vg.no/nyheter/i/93614W/yazidi-kvinne-reddet-fra-gaza-etter-ti-aar-i-fangenskap

Jeg tror at et problem på Gaza er ekstremister på alle fronter, både Hamas og Netanjahu er livsfarlige.  Mulig Hamas er verst, men Israels arme dreper flest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at et problem på Gaza er ekstremister på alle fronter, både Hamas og Netanjahu er livsfarlige.  Mulig Hamas er verst, men Israels arme dreper flest. 

Så du synes det er greit at 1 fangevokter ble drept for at denne jenta skulle kunne rømme, men hadde hun hatt 5 fangevoktere som hadde blitt drept, så hadde det vært bedre at hun døde? 😉 

Palestina-skjerf-bevegelsen bør snart ta seg en bolle, og jeg håper inderlig at noen pro-Israelitter vil demonstrere mot den bulke-gjengen på mandag.... 😄 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportydame skrev (1 time siden):

Så du synes det er greit at 1 fangevokter ble drept for at denne jenta skulle kunne rømme, men hadde hun hatt 5 fangevoktere som hadde blitt drept, så hadde det vært bedre at hun døde? 😉 

Palestina-skjerf-bevegelsen bør snart ta seg en bolle, og jeg håper inderlig at noen pro-Israelitter vil demonstrere mot den bulke-gjengen på mandag.... 😄 

Nei, jeg har ikke disse meningene du tillegger meg.

Jeg tviler forøvrig på at det var en fangevokter, og tror det var en slave-eier. Men det går forøvrig nesten for det samme. 

Jeg mener at slaveri , fangenskap , mishandlinger , kidnappinger, lemlestelser og drap er uakseptabelt uansett hvem som står bak, uansett om det er "venner" eller "fiender", politi, militære , frihetskjempere eller terrorister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (På 3.10.2024 den 17.27):

Hva skal en tro på?

Wikipedia skriver:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gaza_Marine

Krigen gjelder og olje utenfor Gaza:

https://researchcentre.trtworld.com/featured/perspectives/israels-genocidal-war-on-gaza-is-also-about-oil-and-gas/

Noen mener d ikke fins olje og at dette er konspirasjons teori:

Forstår ikke at det går an å lure på hva en skal tro på. Selvsagt har gassfeltet i Gaza ingenting med krigen å gjøre! 

For det første kan det stilles spørsmål ved om feltet i det hele tatt er lønnsomt. I størrelsesorden er det nokså likt Kudu utenfor Nambia. Det feltet ble funnet på 70-tallet, og de sliter fremdeles med å finne en lønnsom måte å utvikle feltet på. Det selv uten å ta i betrakning den økonomiske kostanden av å gå til krig. Jeg vil tro det er rimelig å anta at det regnestykket går kraftig i minus. 

For det andre har Israel allerede enorme produserende gassfelt som de eksporterer fra. Det er utenfor all logikk at de skulle være interessert i et felt som er så lite at de knapt ville merket forskjell fra sin eksisterende produksjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 timer siden):

Forstår ikke at det går an å lure på hva en skal tro på. Selvsagt har gassfeltet i Gaza ingenting med krigen å gjøre! 

For det første kan det stilles spørsmål ved om feltet i det hele tatt er lønnsomt. I størrelsesorden er det nokså likt Kudu utenfor Nambia. Det feltet ble funnet på 70-tallet, og de sliter fremdeles med å finne en lønnsom måte å utvikle feltet på. Det selv uten å ta i betrakning den økonomiske kostanden av å gå til krig. Jeg vil tro det er rimelig å anta at det regnestykket går kraftig i minus. 

For det andre har Israel allerede enorme produserende gassfelt som de eksporterer fra. Det er utenfor all logikk at de skulle være interessert i et felt som er så lite at de knapt ville merket forskjell fra sin eksisterende produksjon. 

Pro-Palestinerne leter etter halmstrå nå for  å forsvare jødehetsen - fakta er at venstre.radikale norske media nå har blitt "musestille" etter Iran angrep Israel og vi alle venter på gjengjeldelses-aksjonene fra Israel. Fordi det ble veldig vanskelig for dem å fortsette å snakke ned Israel siden de heller egentlig ikke liker Iran.... 😉 

Det rare er at Pro-Palestinerne flest også er imot prestestyret i Iran egentlig, og når de nå begynner å innse at Palestina egentlig er finansiert av prestestyret i Iran, samt narkotikapenger fra Foxtrot-miljøene, så slipper de opp for argumenter mot Israel.

Derfor håper jeg at Israel slår skikkelig til nå, så prestestyret blir fjernet, og sørger for at Iran aldri får atomvåpen mellom hendene ..... 🙂 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sportydame skrev (2 minutter siden):

Pro-Palestinerne leter etter halmstrå nå for  å forsvare jødehetsen - fakta er at venstre.radikale norske media nå har blitt "musestille" etter Iran angrep Israel og vi alle venter på gjengjeldelses-aksjonene fra Israel. Fordi det ble veldig vanskelig for dem å fortsette å snakke ned Israel siden de heller egentlig ikke liker Iran.... 😉 

Det rare er at Pro-Palestinerne flest også er imot prestestyret i Iran egentlig, og når de nå begynner å innse at Palestina egentlig er finansiert av prestestyret i Iran, samt narkotikapenger fra Foxtrot-miljøene, så slipper de opp for argumenter mot Israel.

Derfor håper jeg at Israel slår skikkelig til nå, så prestestyret blir fjernet, og sørger for at Iran aldri får atomvåpen mellom hendene ..... 🙂 

Det håper jeg også. 
Dette føles veldig som stille før stormen… 7. oktober mandag. 
Tror det større bildet nå har gått opp for mange. 

Det sagt, jeg vet jeg fremstår veldig israelvennlig, men jeg støtter ikke alt de finner på. 
Israel hadde aldri blitt etablert nå, det skjedde i en merkelig «glitch» i historien. 
Det som provoserer meg, er at mange i propal-miljøet ønsker Israel avviklet. 
Det er nå engang slik at Israel er hjemmet til 10 millioner jøder og arabere. 

Jeg leser for tiden Klassekampen, for å gjøre meg kjent med det motsatte perspektivet. Der har jeg lest mange interessante artikler skrevet av både palestinere og anti-sionistiske jøder. Veldig interessant, selv om jeg er grunnleggende uenig. At palestinerne ikke alltid har blitt greit behandlet, er et faktum. 
Men når jeg legger sammen alt, blir det helt klart at den store verkebyllen nå i regionen er Iran, eller rettere, regimet i Iran. Særlig når mullaenes fangarmer strekker seg inn i Norden, og instigerer kriminelle handlinger her. 
Så ja, håper at Bibi klarer å styrte regimet og gjøre verden en tjeneste. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 23.9.2024 den 23.30):

Litt som at Israels statsmenister ikke har ønsket en to statsløsning

Det er jo en tostatsløsning alt. Den arabiske ("palestinske") staten heter Jordan, og den jødiske staten heter Israel. Araberne fikk hele Jordan før jødene erklærte uavhengighet i 1948, og Jordan er større enn Israel, Gaza og Vestbredden til sammen.

Gaza og Vestbredden tilhører/tilhørte jo egentlig henholdsvis Egypt og Jordan. Kan ikke se at det er noe grunnlag for å opprette noen ny palestinsk stat der. Palestinerne har som sagt staten sin alt: Jordan.

Endret av jabx
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 24.9.2024 den 15.48):

Har ikke egentlig noen tro på at det noen gang vil komme permanent fred til regionen.

Tja.

Jordan har jo bidratt med å skyte ned terror-raketter sendt mot Israel. Så det lar seg gjøre.

Men da må man knuse terroristene, enten det er Hamas, Hizbollah, eller prestestyret i Iran. Og Russland, faktisk.

Hvis man knuser Hamas, Hizbollah, prestestyret i Iran, og også Russland, så kan det bli fred.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Tja.

Jordan har jo bidratt med å skyte ned terror-raketter sendt mot Israel. Så det lar seg gjøre.

Men da må man knuse terroristene, enten det er Hamas, Hizbollah, eller prestestyret i Iran. Og Russland, faktisk.

Hvis man knuser Hamas, Hizbollah, prestestyret i Iran, og også Russland, så kan det bli fred.

Det kommer et angrep snart fra Israel mot Iran. Er det mulig at Russland vil stille opp militært for Iran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...