AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har fått elendig immunforsvar siste årene. Får alt som går. Har riktignok små barn, men var ikke så ille årene tidligere. Har begynt å se sammenheng med dårlig immunforsvar og Corona infeksjon. For det er vel særlig etter jeg fikk det i en halvkraftig variant vinteren 2022 (høy feber og sengeliggende 3-4 dager, så slapp ca 2 uker) at immunforsvaret mitt har hanglet. Andre som har erfart det? Aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt Corona siden det e såpass likt andre luftveisvirus, men i denne omgangen jeg sliter med nå er det ekstra langvarige og kraftige forkjølelses symptomer. Tette bihuler og høy slimproduksjon på tredje uken. Har nå begynt å hoste mye i tillegg og det gjør jeg omtrent aldri. Slapp i kroppen i tillegg. Går på jobb, men er avhengig av å ta Paracet/Ibux for å holde ut. Varierer fra dag til dag hvor redusert forkjølelsen gjør meg? Høres dette kjent ut? Kan det være Corona selv om tette bihuler er hovedsymptomet? Ved sist variant var jo ikke tett og rennende nese så typisk symptom. Tok siste coronatest jeg hadde liggende igjen sist uke og den var negativ. Har aldri hatt så lang og kraftig forkjølelse før. Propper i meg med masse c-og d-vitaminer, sink og annen helsekost uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig..Får også i meg nok søvn. Andre som har slitt mer med sykdom enn ellers siste 2 årene? Del gjerne erfaringer! Anonymkode: 1b697...112
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Det aller, aller fleste sliter med det samme. Vi har alle levd svært beskyttet en periode med spriting, avstand og lite sosialt. Anonymkode: fdbf8...16c 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det aller, aller fleste sliter med det samme. Vi har alle levd svært beskyttet en periode med spriting, avstand og lite sosialt. Anonymkode: fdbf8...16c Men det er jo 2 år siden nå.. Anonymkode: 1b697...112
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Kan det være vaksinen? Anonymkode: 52fa0...928 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det aller, aller fleste sliter med det samme. Vi har alle levd svært beskyttet en periode med spriting, avstand og lite sosialt. Anonymkode: fdbf8...16c Jeg var syk i 3 år der jeg nesten aldri var ute av huset. Jeg ble forkjølet 1 gang. Er ikke mer syk enn folk flest etter at jeg ble frisk og er ute som normalt. Denne unnskyldningen om at immunforsvaret blir svekket etter 2 år hjemmekontor er overdrevet Anonymkode: 868bb...c17 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan det være vaksinen? Anonymkode: 52fa0...928 Det kan være..Men vi skal jo ikke nevne elefanten i rommet. Anonymkode: 8d273...cc9 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 Sjekk d vitamin, du har som folk flest nok for lave verdier. Ta tilskudd i forhold til hvor lave verdiene er. Tran og multivitaminer har veldig lave doser. Ta tilskudd av sink, jeg gjør dette hver høst for ekstra boost gjennom vinteren. Utover dette; drikk godt med vann hver dag, hydrering er viktig. Spis sunn mat med mye grønt, og unngå for mye ultraprosessert mat. Anonymkode: 7dd24...955 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Immunforsvaret består av celler som kalles lymfocytter, fordi disse cellene svømmer rundt i lymfen i kroppen når de arbeider. Kroppen har 11 liter lymfe, men ikke noen pumpe som får lymfen til å sirkulere. https://sml.snl.no/ekstracellulærvæske For at lymfen skal sirkulere slik at immuncellene kommer seg på jobb, må vi bevege musklene. Da skvises lymfen rundt i kroppen. Det mest effektive er faktisk å gå. D-vitamin og sink er en forutsetning for at immuncellene skal formere seg så vi får til å lage nok av dem, men hvis vi ikke beveger oss, går immuncellene i dvale. Ut å gå, folkens! 👍 Anonymkode: 51a95...e76 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Immunforsvaret består av celler som kalles lymfocytter, fordi disse cellene svømmer rundt i lymfen i kroppen når de arbeider. Kroppen har 11 liter lymfe, men ikke noen pumpe som får lymfen til å sirkulere. https://sml.snl.no/ekstracellulærvæske For at lymfen skal sirkulere slik at immuncellene kommer seg på jobb, må vi bevege musklene. Da skvises lymfen rundt i kroppen. Det mest effektive er faktisk å gå. D-vitamin og sink er en forutsetning for at immuncellene skal formere seg så vi får til å lage nok av dem, men hvis vi ikke beveger oss, går immuncellene i dvale. Ut å gå, folkens! 👍 Anonymkode: 51a95...e76 Enig, lymfesystemet er undervurdert. Hvis man trenger rask boost, så er lymfedrenasje et veldig hurtigvirkende grep. Til tross for at jeg går mye, så er det ingenting som kicker liv i lymfesystemet som drenasje. Anonymkode: 7dd24...955
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Enig, lymfesystemet er undervurdert. Hvis man trenger rask boost, så er lymfedrenasje et veldig hurtigvirkende grep. Til tross for at jeg går mye, så er det ingenting som kicker liv i lymfesystemet som drenasje. Anonymkode: 7dd24...955 Hva er effekten av lymfedrenasje? Tapper du ut forurenset lymfe, for å få ned mengden giftstoffer i kroppen? Anonymkode: 51a95...e76
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg var konstant syk i nesten to år, helt til i januar i år. Fikk absolutt ALT guttungen tok med hjem fra barnehagen og litt til. Tror knappt jeg hadde en dag uten noen luftveissymptomer på to år🫨 Men plutselig i januar etter jeg hadde hatt både covid og influensa samtidig ble jeg helt frisk😳 Og jeg har vært det siden. Samboer og barn har hostet og snørret uten stopp siden skole og bhg startet i august. Covid har vi også hatt. De ble skikkelig syke av covid, jeg hadde knall positiv test og INGEN symptomer. Merkelige greier, virker som ingenting biter på meg lenger😄 I hele sommer har jeg tatt store mengder D vitamin siden jeg var lav på det, og trippel dose magnesium, er sikker på at det er det som har hjulpet😄 Anonymkode: 88f21...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 Hvor mange vaksiner har du fått? Anonymkode: 98374...be7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er effekten av lymfedrenasje? Tapper du ut forurenset lymfe, for å få ned mengden giftstoffer i kroppen? Anonymkode: 51a95...e76 Det står masse om det på nettet. Kort fortalt så er det snakk om å aktivere lymfesystemet, slik at avfallsstoffer lettere skilles ut. Jeg liker å gjøre det hos refleksolog, der jobber de med lett massasje av lymfeganger på legger og føtter. https://innlandethudklinikk.no/behandlinger/kropp/lymfedranasje/ https://behandler.no/hva-er-lymfedrenasje/ Anonymkode: 7dd24...955
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Korona-infeksjon (og andre sykdommer) er jo en belastning for kroppen, klart det kan være sammenheng der. Jeg tenker det også handler mye om tilfeldigheter, flaks og uflaks. De som har barn er nok mer utsatt for smitte enn de som ikke har det. Friske voksne med et variert kosthold trenger forøvrig ikke ta tilskudd annet enn D-vitamin. Vi får alt vi trenger fra maten. Anonymkode: 29495...062
katties Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det aller, aller fleste sliter med det samme. Vi har alle levd svært beskyttet en periode med spriting, avstand og lite sosialt. Anonymkode: fdbf8...16c De hadde samme situasjon med mye virus I Sverige som I Norge, selv uten samme tiltak under corona
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Aids? Anonymkode: 585f4...357 Aids faktisk. Herregud.. Anonymkode: 7dd24...955 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 Hvis du har 4 eller flere antibiotikakrevende infeksjoner på ett år, kan man mistenke "dårlig immunforsvar" og du kan bli henvist av legen din for utredning for immunsvikt. Anonymkode: b2580...bd8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå