AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Har tatt en depresjonstest, den viste jeg er lett deprimert. Jeg ser liksom ingen lyspunkt, har det jeg trenger, men er ikke lykkelig. Føler jeg har en grunnleggende negativ følelse, selv om det skjer hyggelig ting klarer jeg ikke kose meg eller glede meg over noe. Har snakket en del med psykologen om ting, hun sier jeg må finne ting som gir glede, komme meg ut blandt folk. Men jeg har bare ikke energi eller lyst til noe. Skjønner jeg må presse meg selv, men er det ikke mer hjelp å få? Føler jeg bare blir overlatt til meg selv. Anonymkode: aa4a2...74e 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Du må jo faktisk stå for det meste av arbeidet selv da! Psykologen kan støtte deg, hjelpe deg på veien og gi deg råd og tips, men du må ta grep og gjøre det! hilsen en som har vært igjennom psykologbehandling selv Anonymkode: 59c1f...907 8 1
AndreaJohan Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Har tatt en depresjonstest, den viste jeg er lett deprimert. Jeg ser liksom ingen lyspunkt, har det jeg trenger, men er ikke lykkelig. Føler jeg har en grunnleggende negativ følelse, selv om det skjer hyggelig ting klarer jeg ikke kose meg eller glede meg over noe. Har snakket en del med psykologen om ting, hun sier jeg må finne ting som gir glede, komme meg ut blandt folk. Men jeg har bare ikke energi eller lyst til noe. Skjønner jeg må presse meg selv, men er det ikke mer hjelp å få? Føler jeg bare blir overlatt til meg selv. Anonymkode: aa4a2...74e Finnes ingen mirakelkur eller ord en psykolog kan si en gang i uken som kurerer deg. Du må tvinge deg selv til å gjøre ting du ikke har lyst eller energi til. Jo mer du klarer å aktivisere deg, jo mer energi vil du få. Eventuelt vurdere medisinering med psykolog og fastlege 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har vært alvorlig deprimert og ikke en gang da kan psykologer hjelpe. Man må gjøre jobben selv. De kan gi råd og hjelpe med å sortere underveis men jobben ligger på pasienten. Anonymkode: f7427...e89 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 Hvilke verktøy tar du i bruk for å finne glede, ts? Har du og psykologen snakket om ulike - konkrete - tips og triks for å ta grep om egen psykiske helse? Om viktigheten av daglig vedlikehold av mental helse og hvordan du bygger en rutine du kan leve godt med resten av livet? Og hvorvidt du har eller ikke har kompetanse med deg hjemmefra om håndtering av kriser, følelser, hendelser, motgang, medgang etc? Det er dette psykologen skal bistå deg med. Verktøy. Hen kan lære deg om dem, illustrere bruk av dem og hjelpe deg reflektere over hverdag og motgang. Men du må ta den faktiske, daglige jobben med å holde helsa god. Mental helse er ikke ulik trening - dropper du den for lenge av gangen får du vondt et sted og må bruke månedsvis om ikke årevis på å rehabilitere. Om det er i kneet eller i knollen er for livskvaliteten temmelig irrelevant. Anonymkode: 59e65...377 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke verktøy tar du i bruk for å finne glede, ts? Har du og psykologen snakket om ulike - konkrete - tips og triks for å ta grep om egen psykiske helse? Om viktigheten av daglig vedlikehold av mental helse og hvordan du bygger en rutine du kan leve godt med resten av livet? Og hvorvidt du har eller ikke har kompetanse med deg hjemmefra om håndtering av kriser, følelser, hendelser, motgang, medgang etc? Det er dette psykologen skal bistå deg med. Verktøy. Hen kan lære deg om dem, illustrere bruk av dem og hjelpe deg reflektere over hverdag og motgang. Men du må ta den faktiske, daglige jobben med å holde helsa god. Mental helse er ikke ulik trening - dropper du den for lenge av gangen får du vondt et sted og må bruke månedsvis om ikke årevis på å rehabilitere. Om det er i kneet eller i knollen er for livskvaliteten temmelig irrelevant. Anonymkode: 59e65...377 Nei, hun har ikke gitt meg så mye verktøy. Sagt jeg må presse meg selv og komme meg mer ut. Vet ikke om det er jo som ikke skjønner hva hun mener, men føler ikke dette har hjulpet så mye så langt. Anonymkode: aa4a2...74e 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Nei, hun har ikke gitt meg så mye verktøy. Sagt jeg må presse meg selv og komme meg mer ut. Vet ikke om det er jo som ikke skjønner hva hun mener, men føler ikke dette har hjulpet så mye så langt. Anonymkode: aa4a2...74e Eller har du fått verktøyet men ikke bruker det..? Anonymkode: d7c23...64c
Capazitet Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Ikke ta deg nær av de stygge kommentarene her inne. Noen mangler empati. Klem til deg 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 Capazitet skrev (3 minutter siden): Ikke ta deg nær av de stygge kommentarene her inne. Noen mangler empati. Klem til deg Nå må KG gi seg. Hvordan er det stygt å komme med erfaringsbasert fakta? Å lyve folk som ber om hjelp opp i trynet er ihvertfall stygt. Skjerp deg eller logg av. Anonymkode: f7427...e89 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, hun har ikke gitt meg så mye verktøy. Sagt jeg må presse meg selv og komme meg mer ut. Vet ikke om det er jo som ikke skjønner hva hun mener, men føler ikke dette har hjulpet så mye så langt. Anonymkode: aa4a2...74e Men du har jo fått verktøy, du velger å la vær å bruke de. Anonymkode: 3e406...695
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du får jo hjelp!!!! Du går jo til psykolog. De kan ikke trylle om det er det du tror. Du må gjøre jobben selv. Anonymkode: 11782...687 Jeg tror absolutt ikke de kan trylle nei. Men det at jeg må komme mer ut, det skjønner jeg jo selv også.. vet ikke, jeg hadde kanskje feil forventninger. Anonymkode: aa4a2...74e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har tilbakevennende depresjon. Har hatt hele spennet av grader. Har nå en lett depresjon og ba raskt om medisinering (skulle sikkert ikke ha sluttet). Jeg har verktøy, men det er ikke lett å gjøre dem da sykdommen hindrer deg. Men jeg prøver å gjøre ting jeg liker, små ting. Som å se en serie som gir meg godt humør, bruke god tid på egenpleie, glede meg over at det snart er jul. Jeg har også sosial angst av mild grad så jeg er ikke så glad i mennesker og heller ikke å gå tur, så for meg så er ikke det "å komme seg ut" et veldig godt råd. Jeg er i full jobb så ute er jeg. Jeg prøver å holde meg opptatt og ikke tenke, tankene er mine verste fiender. Mitt råd er å finne noe som du vet kan gi deg glede og gjøre de små tingene. Er det noe du kan glede deg til? Eks å se en serie som snart kommer ut, møte en venn eller familie, spise en sjokolade, finne en god oppskrift på noe du liker osv. Anonymkode: 07fd3...76a 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror absolutt ikke de kan trylle nei. Men det at jeg må komme mer ut, det skjønner jeg jo selv også.. vet ikke, jeg hadde kanskje feil forventninger. Anonymkode: aa4a2...74e Tror du har veldig rett i det med forventninger, og det er veldig lov. Nå vet jeg ikke hvor lenge du har gått til behandling, men kanskje tiden er inne for å bare snakke helt ærlig ut om hva du trenger? Psykologen skal jo prøve å forstå deg og hjelpe deg. Hvis du bare nikker og sier ja selv om du ikke riktig forstår hva eller hvordan så må du prøve å si det. Fortell om forventningene dine og hvordan det kanskje ble en ytterligere nedtur når du skjønner at det ikke ble sånn. Psykologer er vanlige mennesker slik som deg, så det blir rom for misforståelser og det er rom for å rette opp i det Viktigste er å være så ærlig som du kan, så kan psykologen hjelpe med å justere forventningene og gå nærmere inn på å skreddersy en plan over hvordan du kan hjelpe deg selv til å nå målene dine. Anonymkode: 495b4...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har tatt en depresjonstest, den viste jeg er lett deprimert. Jeg ser liksom ingen lyspunkt, har det jeg trenger, men er ikke lykkelig. Føler jeg har en grunnleggende negativ følelse, selv om det skjer hyggelig ting klarer jeg ikke kose meg eller glede meg over noe. Har snakket en del med psykologen om ting, hun sier jeg må finne ting som gir glede, komme meg ut blandt folk. Men jeg har bare ikke energi eller lyst til noe. Skjønner jeg må presse meg selv, men er det ikke mer hjelp å få? Føler jeg bare blir overlatt til meg selv. Anonymkode: aa4a2...74e Du må stå for det selv desverre. Skal ganske mye til før man får mer hjelp da tilbudet innen psykisk helse er ganske dårlig. Anonymkode: ea414...e3e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 Det er kanskje lurt å formidle den følelsen du har til den som skal hjelpe deg, nemlig psykologen. Du må forklare at du ønsker flere verktøy, da du føler at akkurat det rådet om å komme seg ut, er for lite konkret, og at du trenger tips eller strategier. Det rådet om å komme seg litt ut, er ikke så dumt, da fysisk aktivitet hjelper mot depresjon. Gå en tur i skogen feks, eller i en park. Finn en Podcast du kan høre på mens du går, eller rolig musikk. Et annet tips er å skrive ned tankene sine på kvelden, yoga og pusteøvelser. Håper det går seg til etterhvert. Anonymkode: 013f2...536 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 Prøv å gå turer med musikk eller uten Finn en fin bok å skriv ned 2-3 positive ting hver dag Prøve å gjør noe du liker. Bli mer sosial En må gjøre det selv. Skal veldig mye til før man får mer hjelp. Anonymkode: ea414...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 Rart å si at du skal finne ting som gir glede når depresjon fjerner evnen til å føle glede. Anonymkode: 7bfa1...a03 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har vært alvorlig deprimert og ikke en gang da kan psykologer hjelpe. Man må gjøre jobben selv. De kan gi råd og hjelpe med å sortere underveis men jobben ligger på pasienten. Anonymkode: f7427...e89 Det gir jo ikke mening at man ikke kan få hjelp når alvorlig deprimert? Er jo lettere å hjelpe seg selv når man er lettere deprimert? Anonymkode: 52e40...892
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Rart å si at du skal finne ting som gir glede når depresjon fjerner evnen til å føle glede. Anonymkode: 7bfa1...a03 Enig, det er jo hele problemet.. (ikke ts) Anonymkode: 52e40...892 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #20 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror absolutt ikke de kan trylle nei. Men det at jeg må komme mer ut, det skjønner jeg jo selv også.. vet ikke, jeg hadde kanskje feil forventninger. Anonymkode: aa4a2...74e Har samme erfaring., psykologer sier det man vet selv og har prøvd på egenhånd. Grunnen til at man søker hjelp er jo at det ikke går.. og da forventer man jo mer/annen hjelp..? Anonymkode: 52e40...892
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå