Gå til innhold

Hvis vi synker videre ned i selvgodhet og ikke tar nye grep, er ikke de svenske tilstandene så langt borte som vi tror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver Jan Bøhler i Nettavisen.

Man pleier å si at i Norge ligger vi ti år etter Sverige i utviklingen. Så la oss tørre å se på faresignalene.

Jeg er redd for at hvis vi synker videre ned i selvgodhet og ikke tar nye grep, er ikke de svenske tilstandene så langt borte som vi tror.

Det var 70 prosent flere voldsanmeldelser blant barn og unge i Oslo i første halvår enn i fjor.

Ungdomskriminelle grupper mener at de har enerett på å drive kriminalitet i sin «hood» eller drabantby, og er ofte i konflikt med andre grupper som prøver seg. Vi ser stadig livsfarlige knivepisoder hvor de jakter på hverandre byen rundt.

De lever i en gangsterkultur hvor de inspireres av gjengkrigen i Sverige, voksne norske gjengledere, fuck the police-ideologien og voldsdyrkende gangsterrap.

De siste dagene har vi sett modige Sarah Gaulin ta oppgjør med Arbeiderpartiet i Oslo. Hun har fortalt hvordan deres byrådsleder og partiledelse ikke ville høre på henne da hun tok opp gjengsituasjonen i Oslo Sør, og kom med forslag til tiltak.

Hun fikk beskjeder om ikke å skade partiet, og de la heller en plan for å skjønnmale situasjonen.  Jeg kan bare bekrefte Sarahs erfaringer fra min tid i Oslo Ap.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-ma-se-faresignalene-ikke-skryte-av-hvor-mye-flinkere-vi-er-enn-svenskene/o/5-95-1413077?

• Liker 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet

De diskuterte dette på Debatten,nrk ikveld, 26.oktober.  Gjengkriminalitet øker i hele landet,og de kriminelle blir stadig yngre. 14-åringer er verst.

Skrevet

Vi ligger ikke 10 år bak. 2-3 kanskje. Barn ranes nå for mobiler i Oslo. Og skyting - tom sprening av hus her også.

• Liker 4
Gjest Atheena
Skrevet

Enig i at det er flere signaler som viser at vi på vei til mer ungdomskriminalitet. 

Økt fattigdom er egentlig roten til alt ondt og fører med seg mye kriminalitet. Jeg vet ikke eksakt hvordan Oslo jobber med ungdomsmiljøene nå, men det er vell rimelig tydelig at det ikke gjøres nok selv om det gjøres en del. 

Bare korona satte vel noen områder i Oslo og andre områder med like strenge tiltak uten noe som helst plan tilbake når det kom til forebyggende arbeid hvor flere unge falt utenfor. Det er helt klart sett stor økning etterpå. Var flere som ropte varsku når ungdomsklubber ikke fikk holde åpent i tillegg. 

Mye av problemet er nok utenforskap og selv om norske unge gutter/jenter også velger kriminelle løpebaner så er det ikke til å skyve under teppet at vi har et stort problem med integrering. Hvordan skal vi klare å integrere bedre? Hvordan skal vi få disse unge gutta ned i 12-års alder til å ikke falle utenfor? For å få bukt med problemet tror jeg innvandringen må stoppe til belastede områder. Det finnes ingen vei utenom. Selv om så klart de fleste som kommer ikke blir kriminelle. Det er et fåtall, et veldig lite fåtall

Forøvrig vil jeg tilføye at jeg kommer fra et belastet område i Oslo selv og i utgangspunktet er liberal til innvandring. Jeg syns det har vært en stor fordel å vokse opp som jeg har gjort. Innvandring er også en stor berikelse. 

Skrevet
Adobyen skrev (9 timer siden):

De diskuterte dette på Debatten,nrk ikveld, 26.oktober.  Gjengkriminalitet øker i hele landet,og de kriminelle blir stadig yngre. 14-åringer er verst.

Neeeei, det er ikke sant. Støres statistikk er ikke til å misforstå. Kriminaliteten synker! Alt er i orden.

Norge er godt og målrettet på vei til å bli som Sverige. Med politikernes velsignelse. Alle bortsett fra Frp som har advart mot dette i mange år nå og ble kalt for rasister og anklaget i hatprat. Så Bøhlers tidligere parti var veldig med på å skape det vi ser i dag. Dette opprettholdes av alle som IKKE setter i gang de strengeste mulige tiltakene, permanent utvisning fra landet inkludert. Støre og regjeringen hans følger nøye med, ser det an og vurderer å sette ned et nytt utvalg som skal undersøke akkurat det samme som de 50 utvalgene før og så venter vi på et utvalg til senere som kommer til å gå gjennom funnene igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Atheena skrev (30 minutter siden):

Enig i at det er flere signaler som viser at vi på vei til mer ungdomskriminalitet. 

Økt fattigdom er egentlig roten til alt ondt og fører med seg mye kriminalitet. Jeg vet ikke eksakt hvordan Oslo jobber med ungdomsmiljøene nå, men det er vell rimelig tydelig at det ikke gjøres nok selv om det gjøres en del. 

Bare korona satte vel noen områder i Oslo og andre områder med like strenge tiltak uten noe som helst plan tilbake når det kom til forebyggende arbeid hvor flere unge falt utenfor. Det er helt klart sett stor økning etterpå. Var flere som ropte varsku når ungdomsklubber ikke fikk holde åpent i tillegg. 

Mye av problemet er nok utenforskap og selv om norske unge gutter/jenter også velger kriminelle løpebaner så er det ikke til å skyve under teppet at vi har et stort problem med integrering. Hvordan skal vi klare å integrere bedre? Hvordan skal vi få disse unge gutta ned i 12-års alder til å ikke falle utenfor? For å få bukt med problemet tror jeg innvandringen må stoppe til belastede områder. Det finnes ingen vei utenom. Selv om så klart de fleste som kommer ikke blir kriminelle. Det er et fåtall, et veldig lite fåtall

Forøvrig vil jeg tilføye at jeg kommer fra et belastet område i Oslo selv og i utgangspunktet er liberal til innvandring. Jeg syns det har vært en stor fordel å vokse opp som jeg har gjort. Innvandring er også en stor berikelse. 

Norge har fått for mange inn i forhold til statens assimilleringsvilje.

Norge har fått for mange inn med manglende integreringsvilje.

Norske politikere, bortsett fra Frp, har alltid forklart det med fattigdom og trangbodhet. Kun Frp har vært ærlige og pekt mot kultur/religion som årsak. Nå skjønner flere og flere at det ikke handler om fattigdom og trangbodhet, men om kultur/religion og ekstreme tall som går over statens vilje å assimilere. Om silkehansker og strutsstilling i mange år.

Det er ikke 10 år, det er bare noen få, kanskje 2-3. Det har allerede begynt mens Støre følger nøye med og gjør ingenting som monner.

• Nyttig 5
Skrevet

Det beste, om man kan kalle det for det, i Bøhlers kronikk er følgende:

Jeg skrev allerede i april 2018 en kronikk i VG hvor jeg etterlyste tiltak for å ta gjenglederne i Oslo Sør og andre steder. De var blant annet ennå ikke stilt for retten for et drapsforsøk i 2012.

Da sendte byrådslederen meg melding om at det oppfattes «som du motarbeider oss», og gikk ut i VG og hevdet det ble tegnet et altfor negativt inntrykk av forholdene. VG skrev derimot på lederplass «At byrådsleder Johansen nærmest avviser problemstillingen, er å stikke hodet i sanden.»

Siden er det bare blitt mer av det samme.

Ting skal ikke sies med sitt rette navn, men omtales på tildekkende måter. Noe av det siste er at de utsatte områdene i Oslo ikke lenger skal kalles det.

En del av ukulturen i Avgiftspartiet (Ap) er veldig synlig nå og kan ikke bortforklares av spinndoktorene. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi ser heldigvis at kriminaliteten blant 18 åringer går ned, men den øker i yngre grupper. Vi er så selvgode at vi ikke deler på ressursene. Innvandrere holdes i bur på østkanten uten mulighet til å flytte vestover. De vet at for hvert år de må leie så taper de penger. De føler seg undertrykket og det er jo i og for seg sant.

Holder man et menneske i bur kan man ikke forvente at det vil respektere fangevokterne. Dessverre lar de det heller gå utover hverandre istedenfor å marsjere bort til Montebello, men sånn er det nesten alltid. Man tar de som er svakere enn seg istedenfor de som skaper problemene. 

Skrevet

Det var en innsiktsfull debatt synes jeg. Det var også noen nye poenger som kom frem som vi ikke er godt kjent med. 2-3 generasjon-innvandrere er altså klart representert, kanskje ikke der bomben ligger, men at mange av foreldrene er med på det er nyere innsikt. Det er ikke å forakte at fjortenåringen kommer hjem med noen ti-tusener i baklommen. Eller at denne fjortenåringen begår en voldelig hevnaksjon på vegne av en episode faren var utsatt for for hauger av år siden. Rekruttering av 14 åringer har økt markant på ett år. Smart nok, for de kan jo ta mye av støyten uten å få straff. Slik er jo loven, de er jo bare barn stakkars...

"Snitch" (tyster), bare ved å se på en gjeng kan være nok til å anse deg som en mulig tyster og truslene er allerede igang. Dette til tross for at du aldri har sett de før, vet ikke noe om de, og de kjenner heller ikke deg. Volden omringer deg likevel i løpet av sekunder, det skal altså såpass lite av motiv til.

Jeg er så imponert over Sarah Gaulin som tør å fronte temaet, med livet som innsats faktisk, og med rette gir sitt eget parti (Ap)det glatte lag for sin ´hodet i sanden`- politikk. Jeg er fristet til å gå ett skritt lenger; Landssvikere, eller noe der omkring.

Denne miljøarbeideren går jeg ikke mye god for. Årsaker til denne type kriminalitet var igjen ansvarsfraskrivelse og stakkarsliggjøring. Utenforskap, ikke like muligheter, blir ikke sett osv. Derfor hopper du elegant inn i en gjeng liksom.. Hva med skoler i Oslo med 90% ikke etniske nordmenn? Hvem blir ikke sett der? Jo, f.eks en etnisk norsk kvinnelig lærer. Null respekt fra elever, og null støtte fra samfunnet ellers.. Som noe.

Neste tirsdag skal vi få se noen smartinger komme med løsninger på problemene. Skyhøye forventninger? Ikke i det hele tatt. Og hører jeg mere det utgåtte og mislykkede ordet `integrering`så klikker jeg.

Nå må det faen meg snart gå opp et lys. Hvordan integrerer man noen som ikke ønsker det? 

• Nyttig 6
Skrevet
2 hours ago, Atheena said:

Innvandring er også en stor berikelse

avhengig om hvor de kommer fra.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, PITTY said:

Det var også noen nye poenger som kom frem som vi ikke er godt kjent med. 2-3 generasjon-innvandrere er altså klart representert,

Akkurat som i Frankrike, det er ikke de som kom for 60 år siden som er rabiate men barnebarna og videre.....

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Flyktninger har jo blitt forsøkt bosatt over hele landet, trodde jeg.  Så har en stor del av dem flyttet til Oslo etter hvert. Det stemmer vel også?

Gjest Inkognitoher
Skrevet

Innvandringen øker mer i Norge enn i Sverige nå - sett i forhold til folketallet. Dessverre kommer det mange innvandrere fra såkalte «klansamfunn». 

Det gjelder å ikke være så naiv som svenskene har vært, men heller være mer på - slik danskene er. 
I Sverige har gjengen tatt kontroll over deler av statsapparatet, det politiske liv og velferd. Narkotikakriminalitet er ikke lenger gjengens hovedinntektskilde.
Håper ikke Norge kommer dit 😞

Gjest Inkognitoher
Skrevet
NatNat skrev (3 timer siden):

Akkurat som i Frankrike, det er ikke de som kom for 60 år siden som er rabiate men barnebarna og videre.....

Sikkert riktig, men det tror jeg ikke gjelder i f.eks Sverige

Skrevet
19 minutter siden, Adobyen said:

Flyktninger har jo blitt forsøkt bosatt over hele landet, trodde jeg.  Så har en stor del av dem flyttet til Oslo etter hvert. Det stemmer vel også?

Stemmer. Det er krav om at dem må bo i den fastsatte kommunen i 5 år for å kunne motta støtte. 
Mange velger å stikke til Oslo etter at de 5 årene med pengestøtte er over.

• Nyttig 1
Skrevet
PITTY skrev (5 timer siden):

Nå må det faen meg snart gå opp et lys. Hvordan integrerer man noen som ikke ønsker det? 

Man klarer ikke det. Det skal vel heller ikke være nødvendig.

Jeg ser ikke en eneste protest fra venstresiden, eller verden, om at land som Saudi Arabia eller Egypt ikke tar imot palestinere på flukt. Forklaringen er enten "Vi har ikke signert en sånn avtale", eller at rikets egen sikkerhet står på spill. Så enkelt kan det gjøres - tydeligvis.

Det er bare å stille meget strenge krav. Innfrir man ikke disse, så er det slutt på statsborgerskap for klanen, og enveisbillett rett ut. Vi kan i likhet med Saudi Arabia bare si, sånn er reglene her.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Callisto83 skrev (12 minutter siden):

Man klarer ikke det. Det skal vel heller ikke være nødvendig.

Jeg ser ikke en eneste protest fra venstresiden, eller verden, om at land som Saudi Arabia eller Egypt ikke tar imot palestinere på flukt. Forklaringen er enten "Vi har ikke signert en sånn avtale", eller at rikets egen sikkerhet står på spill. Så enkelt kan det gjøres - tydeligvis.

Det er bare å stille meget strenge krav. Innfrir man ikke disse, så er det slutt på statsborgerskap for klanen, og enveisbillett rett ut. Vi kan i likhet med Saudi Arabia bare si, sånn er reglene her.

Ja, noe sånt. "det enkleste er ofte det beste" -Rema1000. Eller, man fikset jo i sin tid mafiaen brukbart, i det minste kuperte det verste for en stakket stund. Men farlig var det selvsagt, bomber og granater.

Dagens situasjon med gjengkriminalitet er kanskje verre, det synes i alle fall slik når ingen myndighet tør å slå i bordet. Det er nærmest en mentalitet hos politikere her hjemme av "redde seg som best man kan." 

Ett unntak, Sarah Gaulin. Og det er ikke noen tvil om at hun løper en risiko for egen sikkerhet siden hun har turt å snakke kriminalitets-miljøet midt i mot en god stund. Det var vel bare et tidsspørsmål, for hun har til slutt etter alle trusler vært nødt til å flytte.

Jeg er bare sååå.. imponert over den dama der. Hun skal jeg jaggu flagge for. Noe sympati eller støtte i eget parti(Ap) har visstnok vært mangelvare. Der går det meste i sanden fortsatt..

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Majer skrev (9 timer siden):

Vi ser heldigvis at kriminaliteten blant 18 åringer går ned, men den øker i yngre grupper. Vi er så selvgode at vi ikke deler på ressursene. Innvandrere holdes i bur på østkanten uten mulighet til å flytte vestover. De vet at for hvert år de må leie så taper de penger. De føler seg undertrykket og det er jo i og for seg sant.

Holder man et menneske i bur kan man ikke forvente at det vil respektere fangevokterne. Dessverre lar de det heller gå utover hverandre istedenfor å marsjere bort til Montebello, men sånn er det nesten alltid. Man tar de som er svakere enn seg istedenfor de som skaper problemene. 

Ingen holder folk i bur noe sted. Oslo er det dyreste stedet i landet å bo i. Ingen tvinger dem å flytte til Oslo fra alle landets kanter. De kan gjøre som nordmenn flest og bosette seg andre steder enn Oslo.

''Vi ikke deler på ressursene'' - mener du de skal få gratis mens de andre jobber?

Jeg kommer nok aldri til å forstå SVs tankegang ... Men forstår nok at den bidrar til problemene vi ser i dag. De forsvinner ikke ved å flytte Ahmed og Mohammed fra Alna til Montebello og gi dem gratis leilighet der som koster tosifret antall millioner av kroner. 

Endret av Drizzt
  • Nyttig 4
Skrevet
Callisto83 skrev (3 timer siden):

Ja, dette er løsningen.

Men det er ikke slik man vinner velgere fra disse gruppene. Det vet Ap og Raymond godt, derfor reagerer de på Bøhler og Gaulin og sender dem upassende meldinger å true dem til taushet. 

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...