Gå til innhold

Følte meg presset til å lage adventskalender til 1,5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor laget bestemor adventskalender til barnet som da var 7 mnd. Vi var imot det, fordi barnet ikke skjønte noe av det uansett. Takket nei på forhånd, men hun kom med det likevel. 

For en tid tilbake startet maset om at vi MÅTTE ha kalender, og jeg sa på nytt at vi synes det er for tidlig. Hun kom med masse tips til hva vi burde kjøpe, men vi opplever at barnet har alt per nå. Synes det er alt for dumt å kjøpe, bare for å kjøpe! 

Tilslutt overtalte hun oss, har startet innkjøp når jeg har sett noe, og nå fikk vi akkurat melding om at "siden vi ikke brydde oss, så var det fint hun gjorde det og forbarmet seg over barnebarnet".. så nå er det pakkekalender på vei i posten.

Det er koselig at hun ønsker lage det, men skal ungen liksom få to kalendre nå plutselig? 

Skal jeg se om jeg får levert tilbake noen av tingene jeg har kjøpt (noen bøker, duplo-sett son jeg har vurdert å dele opp og Puslespill).

Kjenner jeg blir så provosert over hele kalender-styret. 

Jeg som mamma har lyst til å selv innføre det, når ungen er stor nok og får glede av det. Nå får jeg nesten et hat-forhold til det.

Anonymkode: cfa6a...8eb

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Så la være. Hadde min mor overkjørt meg på den måten, så hadde hun fått kalenderen i retur. En 1,5-åring har overhodet ikke behov for eller forståelse av en kalender. 

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett ned foten. En så liten unge skjønner ikke greia uansett, så hvorfor prakke på med enda mer gaver og ting? Det blir som regel nok av det til jul uansett, ingen har behov for pakkekalender. 

På tide å bli sjef i eget liv.

• Liker 9
Skrevet

Heldig du som har noen som lager pakkekalenderen til barnet ditt. Fatter ikke at du klager. Er jo koselig, om barnet forstår det eller ikke. Det du har kjøpt kan du gjemme/bytte,  lage en pakkekalender til noen andre? 

Noen folk er så priviligerte at de ser ikke skogen for bare trær. Djises.

Anonymkode: 869a1...16d

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Pakk ut gavene og doner de til noen som trenger de. Eller send i retur. Du må jo lære deg og si nei. 

Anonymkode: bc139...494

• Liker 10
Skrevet

Vi kjøper 10 pk truser med kule motiv,  10 pk sokker med motiv og en pysj. 

Ungene elsker det og det er ikke slik at de ikke trenger truser og sokker etterhvert.  

Anonymkode: 5f922...b2b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Heldig du som har noen som lager pakkekalenderen til barnet ditt. Fatter ikke at du klager. Er jo koselig, om barnet forstår det eller ikke. Det du har kjøpt kan du gjemme/bytte,  lage en pakkekalender til noen andre? 

For meg handler dette om mer enn det å være bortskjemt. Problemet er:

- blir overkjørt og ikke respektert

- jeg ønsker ikke at barnet skal "få og få og få". Jeg vil ikke ha en utakknemlig unge som bare forventer at ting kommer på løpende bånd. Nei, ungen blir ikke "skada" av å få 2 kalendere nå, men hvordan skal vi senere klare å finne en balanse hvis alt hele tiden skal skli ut?

Selv er jeg vokst opp med en mor som hadde dårlig råd. Vi fikk sjeldent ting (selvfølgelig hadde vi det vi trengte, men var ikke mye rom utover det), så jeg husker alltid at det var så stas når vi fikk litt ekstra. Vi fikk kalendergave hver 3. Dag (3 søsken som fikk hversin dag), og jeg kommer aldri til å glemme den gleden.

Mannen min er vokst opp med foreldre som bare overøser. De mener det godt, men for meg blir det så feil. Det flyter over av ting vi ikke har behov for, og enda kjøper de ytterlige mer. Vi er heldige, men jeg trives ikke med å ha det slik. 

Jeg har lyst at barnet mitt skal få gode holdninger og verdier, sette pris på tingene det får. Men hvordan skal jeg klare det?

Jeg er sikkert utakknemlig, og ja, barnet mitt er heldig. Men kanskje jeg takler det dårligere/sliter med å håndtere det fordi jeg ikke er vant til det selv.

Isåfall: hva er riktig å gjøre? Hvordan BØR jeg reagerer? Og jeg mener alvor i dette spørsmålet, jeg trenger faktisk råd og veiledning.

Ts

• Liker 15
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke koselig å føle seg overkjørt når det gjelder hvordan man ønsker å oppdra eget barn.

Anonymkode: 7851d...1a2

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette bestemmer ikke bestemor. Ikke la deg presse. For noe tull! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pakk ut gavene og doner de til noen som trenger de. Eller send i retur. Du må jo lære deg og si nei. 

Anonymkode: bc139...494

Eventuelt gi bort /selg hele kalenderen til noen som vil ha den....

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

- jeg ønsker ikke at barnet skal "få og få og få". Jeg vil ikke ha en utakknemlig unge som bare forventer at ting kommer på løpende bånd. Nei, ungen blir ikke "skada" av å få 2 kalendere nå, men hvordan skal vi senere klare å finne en balanse hvis alt hele tiden skal skli ut?

Selv er jeg vokst opp med en mor som hadde dårlig råd. Vi fikk sjeldent ting (selvfølgelig hadde vi det vi trengte, men var ikke mye rom utover det), så jeg husker alltid at det var så stas når vi fikk litt ekstra. Vi fikk kalendergave hver 3. Dag (3 søsken som fikk hversin dag), og jeg kommer aldri til å glemme den gleden.

Mannen min er vokst opp med foreldre som bare overøser. De mener det godt, men for meg blir det så feil. Det flyter over av ting vi ikke har behov for, og enda kjøper de ytterlige mer. Vi er heldige, men jeg trives ikke med å ha det slik. 

Jeg har lyst at barnet mitt skal få gode holdninger og verdier, sette pris på tingene det får. Men hvordan skal jeg klare det?

Jeg er sikkert utakknemlig, og ja, barnet mitt er heldig. Men kanskje jeg takler det dårligere/sliter med å håndtere det fordi jeg ikke er vant til det selv.

Isåfall: hva er riktig å gjøre? Hvordan BØR jeg reagerer? Og jeg mener alvor i dette spørsmålet, jeg trenger faktisk råd og veiledning.

Ts

Legg kalenderen fra bestemor til side, legg det du har kjøpt inn til side, og si til bestemor at du setter pris på omtanken, men barnet skal ikke ha kalender i år og hun kan velge mellom å få tilbake gavene eller at du fordeler dem utover det nærmeste året som 'en hilsen fra bestemor fordi hun er glad i deg'.

Anonymkode: 7851d...1a2

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Synes det sier litt om samfunnsutviklingen når man begynner å krangle om adventskalenderen allerede i oktober; verdiene du lærte som barn, var riktige - som følge av denne få-og-få-mentaliteten har mange av dagens barn mistet gleden og forventningen barn hadde før i tiden når de kunne lengte etter noe og se frem til dette.

Så i stedet for å gi etter, ville det kanskje være bedre å be bestemor om å ikke ødelegge barnets forhold til Julen; det er nettopp det hun gjør her med dette gavemaset.

Endret av - Brian
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Så du føler det ikke er nødvendig med julekalender for små barn, men er allerede i gang med å kjøpe inn gaver? Og vil ha et barn som får 2 kalendere i år? 

Eh. 

Kan ikke bestemor ordne dette hvis hun absolutt vil? 

Anonymkode: fcc92...f80

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Enkelte har så lav sosial intelligens. 

"siden vi ikke brydde oss, så var det fint hun gjorde det og forbarmet seg over barnebarnet".

• Liker 4
Skrevet

Hva skal et barn på 1,5 år med adventskalender? 

Anonymkode: 1fa6d...ad4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skal et barn på 1,5 år med adventskalender? 

Anonymkode: 1fa6d...ad4

Ingenting!🥵

Ts!

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Her går vi mot strømmen i år og har kuttet ut pakkekalender. Jeg er så innmari lei av kjøpepress og ræl! Toåringen og fireåringen får en gammeldags pappkalender med bilder (ja, rett og slett BILDER!) bak lukene.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

.. så nå er det pakkekalender på vei i posten.

Det må bety hun bor langt nok vekk til ikke å komme på døren i tide og utide. 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Få deg en ryggrad. Kast* rælet svigermor sender. 

*Gi til gjenbruk

Anonymkode: b7ae8...3f8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...