Majer Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Alle snakker om D vitaminer og noen nevner B og C, men ingen snakker om K. Hva er grunnen? Det er til og med noen raringer som nevner E og A... 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Du kommer stadig med så mye rart Majer Du er vel ikke redd for at blodet ditt ikke skal koagulere? Anonymkode: 59e52...28d 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 K vitamin er viktig det også, særlig k2 kan det være vanskelig å få i seg nok av via kosten. Jeg hadde store problemer med muskler og skjelett som ble mye bedre med k2 tilskudd. Men, jeg måtte ha høye doser, og riktig sammensetning av K2/K1. For dette er også av betydning. Jeg fant ikke dette i Norge, så jeg kjøpte fra Iherb, helt fantastisk. Anonymkode: e6664...d81 8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Majer skrev (16 timer siden): Alle snakker om D vitaminer og noen nevner B og C, men ingen snakker om K. Hva er grunnen? Det er til og med noen raringer som nevner E og A... Har du hørt om noen som har fått påvist K-vitaminmangel? Jeg har aldri hørt om det. En av grunnene til det er kanskje at K-vitamin produseres av bakterier i tarmen i rikelige mengder. Anonymkode: 593aa...def 6
Majer Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du kommer stadig med så mye rart Majer Du er vel ikke redd for at blodet ditt ikke skal koagulere? Anonymkode: 59e52...28d Jeg har ikke Leiden. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du hørt om noen som har fått påvist K-vitaminmangel? Jeg har aldri hørt om det. En av grunnene til det er kanskje at K-vitamin produseres av bakterier i tarmen i rikelige mengder. Anonymkode: 593aa...def https://www.google.com/amp/s/neurosciencenews.com/vitamin-k-dementia-20321/amp/ Det er teorier om at k vitaminer har mye å si. Er det ikke litt rart at det "tilfeldigvis" er de samme som har rask fjerning av vitamin K og økt forekomst av demens? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11461163/
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 44 minutter siden, AnonymBruker said: Har du hørt om noen som har fått påvist K-vitaminmangel? Jeg har aldri hørt om det. En av grunnene til det er kanskje at K-vitamin produseres av bakterier i tarmen i rikelige mengder. Anonymkode: 593aa...def K2 dannes i veldig små mengder i tarmen, og må tilføres via kost. Det er begrensede kilder til K2 sammenlignet med andre vitamner, og det er ofte derfor nyttig med tilskudd. "Gordeladze mener at det alltid har vært mangel på K2 i befolkningen i Norge. Han understreker at de som må ta kalsiumtilskudd, bør ta K2 i tillegg: K2 hjelper kroppen å fjerne kalsiumet fra bløtvev og dirigere det ut til skjelettet." https://nhi.no/kosthold/ernaring/kroppen-trenger-mer-vitamin-k2/ Anonymkode: e6664...d81 1 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 Hvordan overlevde folk i gamle dager, uten alle disse helsekost-butikkene? Anonymkode: 2de18...6dd 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvordan overlevde folk i gamle dager, uten alle disse helsekost-butikkene? Anonymkode: 2de18...6dd Gjorde de? Barnedødeligheten var skyhøy og folk levde knappest til de runda 50. Gudene vet hvilke plager de slet med underveis. At det er lurt å gi kroppen det kroppen trenger, er jeg lite i tvil om. Anonymkode: 593aa...def 6 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan overlevde folk i gamle dager, uten alle disse helsekost-butikkene? Anonymkode: 2de18...6dd Det er ikke snakk om å overleve, men unngå helseplager. Maten i dag er langt mer næringsfattig enn i gamle dager, hvor ultraprosessert mat ikke var en del av hverdagen. Anonymkode: e6664...d81 16
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 K-vitamin er sikkert viktig det også, men det store problemet for mange er å få nok mineraler i kosten. Nivåene av kalsium, magnesium, sink og jod er umulig å måle med blodprøver. Mineralnivå i blodet blir regulert med hormoner og det siste stedet i kroppen som går tomt for mineraler er nettopp blodet. Å forsterke maten med mineraltilskudd er lurt uansett. Kroppen regulerer selv opptaket av mineraler og skrur av opptaket når den har nok mineraler. Poenget er å sørge for at det er mineraler i maten hele tiden, slik at kroppen finner noe når den trenger det. Anonymkode: 593aa...def 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): K vitamin er viktig det også, særlig k2 kan det være vanskelig å få i seg nok av via kosten. Jeg hadde store problemer med muskler og skjelett som ble mye bedre med k2 tilskudd. Men, jeg måtte ha høye doser, og riktig sammensetning av K2/K1. For dette er også av betydning. Jeg fant ikke dette i Norge, så jeg kjøpte fra Iherb, helt fantastisk. Anonymkode: e6664...d81 Hvilken kjøpte du fra Iherb? Anonymkode: aeb80...371
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvilken kjøpte du fra Iherb? Anonymkode: aeb80...371 https://no.iherb.com/pr/now-foods-mk-7-plus-with-k1-mk-4-90-veg-capsules/116195 Anonymkode: e6664...d81 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg er ikke noen fan av kosttilskudd i form av piller uten at legen har gitt beskjed om det. Det bør være en naturlig kilde i så fall (for eksempel leverpiller). Det beste er å spise mat som inneholder næringen vi trenger. Våre forfedre har utviklet seg i millioner av år uten kosttilskudd, så hvorfor skulle vi trenge dem nå? Kanskje fordi kostholdsrådene vi får fra det offentlige ikke gir en sunn kropp? Burde man ikke heller spise mat som gir oss en sunn kropp uten at vi må trenge kosttilskudd? Vi har gått mer og mer bort fra å spise naturlig og næringsrik mat fra dyr, til å spise næringsfattig og/eller ultraprosessert skvip. Spis mer kjøtt, fisk, sjømat, innmat, beinkraft, fullfete meieriprodukter. Spis rene råvarer. For K-vitamin så er det animalsk som gjelder. Det er K2 vi trenger, og den beste formen er MK-4. K1 må konverteres til K2 og det er lav konverteringsrate. Ca 20% av K1 blir tatt opp, og 5-25% av K1 som blir tatt opp blir konvertert til K2. Planter har ALDRI K2, med noen ekstremt få fermenterte unntak som natto og surkål - men fortsatt ikke i formen MK-4. Vitamin K2 i varianten MK-4 får du kun fra animalsk. Kun MK-4 er bevist å øke beintettheten. Vitamin K2 MK-4 trengs for å transportere kalsium fra bløtvev til beinvev. Kanskje ikke så rart at vegetarianere og veganere har lavere beintetthet og ca 50% mer beinbrudd? Anonymkode: fb832...236 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke noen fan av kosttilskudd i form av piller uten at legen har gitt beskjed om det. Det bør være en naturlig kilde i så fall (for eksempel leverpiller). Det beste er å spise mat som inneholder næringen vi trenger. Våre forfedre har utviklet seg i millioner av år uten kosttilskudd, så hvorfor skulle vi trenge dem nå? Kanskje fordi kostholdsrådene vi får fra det offentlige ikke gir en sunn kropp? Burde man ikke heller spise mat som gir oss en sunn kropp uten at vi må trenge kosttilskudd? Vi har gått mer og mer bort fra å spise naturlig og næringsrik mat fra dyr, til å spise næringsfattig og/eller ultraprosessert skvip. Spis mer kjøtt, fisk, sjømat, innmat, beinkraft, fullfete meieriprodukter. Spis rene råvarer. For K-vitamin så er det animalsk som gjelder. Det er K2 vi trenger, og den beste formen er MK-4. K1 må konverteres til K2 og det er lav konverteringsrate. Ca 20% av K1 blir tatt opp, og 5-25% av K1 som blir tatt opp blir konvertert til K2. Planter har ALDRI K2, med noen ekstremt få fermenterte unntak som natto og surkål - men fortsatt ikke i formen MK-4. Vitamin K2 i varianten MK-4 får du kun fra animalsk. Kun MK-4 er bevist å øke beintettheten. Vitamin K2 MK-4 trengs for å transportere kalsium fra bløtvev til beinvev. Kanskje ikke så rart at vegetarianere og veganere har lavere beintetthet og ca 50% mer beinbrudd? Anonymkode: fb832...236 Leger gir sjeldent beskjed om kostholdtilskudd, med mindre det er vesentlige mangler. Blodprøver plukker ikke alt kroppen mangler, og ofte kan man ha symptomer når prøvene er ok, men i nedre del av normalområdet. Kilden til næringsstoffer har også betydning, for kroppen klarer å bruke f.eks sink fra animalske kilder langt bedre enn sink fra plantemat. Dette avdekker ikke blodprøver. Man må alltid se på symptomer, og ikke se seg blind på tall. Og enig med deg, spis høyt biotilgjengelig mat (animalsk), og dropp samtidig ultraprosessert mat. Men mange tåler dårlig melkeprodukter, og får ikke i seg nok k2. K2 tilskuddet jeg linket til er det eneste som har hatt veldig god effekt på meg. Men nå er jeg også "recovering vegan" som ødela meg med mange år uten animalske kilder til næring, og har hatt behov for stor boost med flere ting. Forøvrig alle blodprøver fine i alle år, og fikk aldri beskjed om å ta tilskudd eller tenkte jeg trengte tilskudd. Blodprøver sier bare litt, ikke alt. Anonymkode: e6664...d81 3 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 Det er vanskelig å IKKE få i seg K vitamin om du har et varierende og sunt kosthold. Grønne bladgrønnsaker(brokkoli, spinat, grønnkål) er den viktigste kilden, men også K vitamin i melk, kjøtt, egg, frukt, meieriprodukter Anonymkode: d162a...22b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 9.18): Hvordan overlevde folk i gamle dager, uten alle disse helsekost-butikkene? Anonymkode: 2de18...6dd De gjorde ikke det. Anonymkode: 4141d...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 Grønnkålchips Anonymkode: 5b36f...a18
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #18 Skrevet 16. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Grønnkålchips Anonymkode: 5b36f...a18 Det er ingen vitamin K2 i grønnkål, så det er jo en dårlig kilde til K-vitamin. K2 er mye mer effektiv enn K1. Faktisk så mye bedre at det diskuteres om de skal skilles i anbefalt inntak. https://www.mdpi.com/2072-6643/12/6/1852 Anonymkode: fb832...236 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #19 Skrevet 16. november 2023 Jeg spiser kjøtt, har ingen grunn til å bekymre meg om K2 eller K vitaminer. Hvorfor gjøre det lett når du kan gjøre det vanskelig? 🙃 Anonymkode: 07d94...225 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #20 Skrevet 16. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg spiser kjøtt, har ingen grunn til å bekymre meg om K2 eller K vitaminer. Hvorfor gjøre det lett når du kan gjøre det vanskelig? 🙃 Anonymkode: 07d94...225 Relativt lite k2 i kjøtt, under 10 ug per 100 gram. Vi trenger rundt 200 ug daglig. Anonymkode: e6664...d81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå