Gå til innhold

Flytte til Tyskland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

jeg har fått meg en tysk kjæreste, han studerer og jobber i en ganske liten by i Tyskland, og har ikke mulighet til å flytte til Norge de neste 3 år. Jeg er ferdigutdannet barnehagelærer, og vil gjerne flytte nedover til han. MEN HVA I HULESTE SKAL JEG JOBBE MED, det er det som stopper meg. jeg kan så vidt tysk og er helt ok i engelsk. Er det håp for meg? Hvilke jobber kan jeg evt ha? Og finns det noe annen jobb som kan funke, feks jobbe hjemmefra men med hva?

Anonymkode: e03fa...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobb som barnehagelærer. Da lærer du språket også. Evt internasjonal barnehage.

Anonymkode: 4d4e6...449

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta tysk-kurs, gjerne når du flytter dit😊 Uansett greit å kunne språket i landet du bor i. 

Anonymkode: 6865c...4a7

Skrevet

Hvor lenge tenker du at dette forholdet skal vare da? Er dere kun kjærester, så blir vel spørsmålet hvordan fungerer det å bo i lag. Skal vel litt til bare å sleppe alt man har i hendene og flytte fra en trygg havn som Norge representerer. Håper fyrn er verdt pengene.

Skrevet

Jeg jobbet på en skole i Tyskland, som assistent.  En av de mest krevende og spennende tidene i mitt liv 

• Liker 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (9 minutter siden):

Hvor lenge tenker du at dette forholdet skal vare da? Er dere kun kjærester, så blir vel spørsmålet hvordan fungerer det å bo i lag. Skal vel litt til bare å sleppe alt man har i hendene og flytte fra en trygg havn som Norge representerer. Håper fyrn er verdt pengene.

Jeg burde ha spesifisert litt mer. Vi har kjent hverandre i to år. Besøkt hverandre flere ganger og vært 2 turer på ferie sammen. Men først nå i vår ble vi kjærester 😅 han er verdt pengene haha

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Laraa skrev (10 minutter siden):

Jeg jobbet på en skole i Tyskland, som assistent.  En av de mest krevende og spennende tidene i mitt liv 

Så spennende. Er skolesystemet likt som i Norge? Og hvor utfordrende var det i forhold til kommunikasjon og språk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg burde ha spesifisert litt mer. Vi har kjent hverandre i to år. Besøkt hverandre flere ganger og vært 2 turer på ferie sammen. Men først nå i vår ble vi kjærester 😅 han er verdt pengene haha

Tyskere er ofte veldig sære når det kommer til å snakke engelsk. De foretrekker å snakke tysk. Men for all del, er selv glad i tysk språk så det blir jo veldig greit å få lære språket da. Mye rare ord og bøyninger om du ikke kjenner språket, men du får nesten bare ta en dag av gangen. Hvor i Tyskland er det da?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan endte du opp med han egentlig? Det er flere hundre tusen potensielle partnere i Norge! Du bør i såfall vurdere å studere på nytt på en tysk prestisjeskole. De er opptatt av sånt.

Når dere skal ha barn bør de gå på skole i Norge om de ikke er veldig skoleflinke. Det er et strengt system fra ung alder der nede.

Endret av Majer
Skrevet
Majer skrev (25 minutter siden):

Hvordan endte du opp med han egentlig? Det er flere hundre tusen potensielle partnere i Norge! Du bør i såfall vurdere å studere på nytt på en tysk prestisjeskole. De er opptatt av sånt.

Når dere skal ha barn bør de gå på skole i Norge om de ikke er veldig skoleflinke. Det er et strengt system fra ung alder der nede.

Du, om du ikke er klar over det, så er vi mange tyskere i Norge...

Dessuten møter man jo folk på reiser, under utdanning osv.

Anonymkode: 37c05...274

• Liker 2
Skrevet
Majer skrev (32 minutter siden):

Har noen pissa i vinglasset ditt eller?😂

Anonymkode: b0c66...d3f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Spol 10 år fram. Du har to barn med ham i Tyskland og forholdet skjærer seg. Du er da stuck i Tyskland........

Anonymkode: f3534...81e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mangel på barnehagelærere i Tyskland, då ville satset på det. Men spar opp penger før du reiser, så du har råd til å leve ei stund uten jobb der du går på språkkurs. Språket må du kunne noenlunde. 

Anonymkode: 845e6...c4d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så spennende. Er skolesystemet likt som i Norge? Og hvor utfordrende var det i forhold til kommunikasjon og språk?

Skolesystemet er ikke helt likt.  Det blir på et tidligere tidspunkt avgjort om du går yrkesfag eller universitet.  Du har hauptschule som innebærer yrkesfag og realschule som retter seg mer mot universitet/høgskole i neste omgang.  Du har jo noe lignende i Norge med realfagslinjer og yrkesfag, men jeg tror at veien til å få atrium og universitet er lengre i Tyskland  hvis du først har kommet deg på yrkesfag.  Ikke umulig, men en del omveier 

Jeg kunne nok tysk til å snakke det fra dag én, så språklig var ingen problem. Men det er på en måte en utfordring uansett fordi det er en del kontekst i språket du ikke har fått med deg, men det kom i løpet av tiden.  

Endret av Laraa
Skrevet

Lær deg tysk. I landet går det fint, med intensivt språkkurs. Du må nok få utdanningen din godkjent etterhvert. Mens du lærer tysk, kan du prøve å få jobber på internasjonalt callsenter, rengjøring, irish pub...

Anonymkode: 74451...cbc

• Liker 2
Skrevet
Laraa skrev (1 minutt siden):

Skolesystemet er ikke helt likt.  Det blir på et tidligere tidspunkt avgjort om du går yrkesfag eller universitet.  Du har hauptschule som innebærer yrkesfag og realschule som retter seg mer mot universitet/høgskole i neste omgang.  Du har jo noe lignende i Norge med realfagslinjer og yrkesfag, men jeg tror at veien til å få atrium og universitet er lengre i Tyskland  hvis du først har kommet deg på yrkesfag.  Ikke umulig, men en del omveier 

Dette stemmer ikke. Gymnasium er den vanligste veien til Abitur,  som er det du behøver for å studere. Det blir stadig færre Hauptschule, men fremdeles mange Realschule. Skolene varierer fra delstat til delsta. I noen har de også Gesamtschule, i andre Oberschule..

Det er tre grader av vitnemål etter skolen, avhengig av hvilken skoletype som ble valgt etter Grundschule (1-4/6. klasse):

Hauptschulabschluss, mulig etter 9. 

Realschulabschluss, mulig etter 10.

Abitur, mulig etter 12./13.

• Nyttig 1
Skrevet

Tysk går lett å lære for en nordmann som bor der. Jeg studerte på et tysk universitet etter en måneds intensivkurs ved det samme universitetet. De hadde kun undervisning på tysk ved det universitetet.

Det å lære et språk mens du bor i et land hvor språket brukes, er noe helt annet enn å lære det på skolebenken i Norge 😊 Jeg liker meg godt i Tyskland, så for min del kan det anbefales. Dette er en gyllen mulighet til å oppleve å leve i et annet land 😊

Anonymkode: 7f350...916

Skrevet

Språkkurs når du kommer dit kan også være en fin måte å få nye bekjentskaper/ venner. Det skjedde meg. 

Anonymkode: 30739...eb4

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. Gymnasium er den vanligste veien til Abitur,  som er det du behøver for å studere. Det blir stadig færre Hauptschule, men fremdeles mange Realschule. Skolene varierer fra delstat til delsta. I noen har de også Gesamtschule, i andre Oberschule..

Det er tre grader av vitnemål etter skolen, avhengig av hvilken skoletype som ble valgt etter Grundschule (1-4/6. klasse):

Hauptschulabschluss, mulig etter 9. 

Realschulabschluss, mulig etter 10.

Abitur, mulig etter 12./13.

Kan sikkert stemme. Mange år siden jeg bodde i Tyskland, så ikke alt av skolesystem jeg husker mer. bodde i Nordrhein-Westfalen.  Det har en spesiell plass i mitt hjerte siden jeg både har bodd der og har svigerfamilie der

Endret av Laraa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...