AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Vil renten gå mere opp eller forbli uendret? Hva tror dere? Anonymkode: 06804...d25
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Hvilken dato er neste gang vi får vite om renten er uendret eller skal opp? Anonymkode: 06804...d25
newman01 Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken dato er neste gang vi får vite om renten er uendret eller skal opp? Anonymkode: 06804...d25 Det er bare å sjekke når sentralbanken har neste rentemøte. Både kilden Norges Bank og Google er ganske gode verktøy for å finne ut av ting. Banken din endrer renten rundt 8 uker senere, på grunn av varslingsplikten. Det vil også si at du ikke har fått merke den forrige rentehevingen ennå, siden den trår i kraft mot slutten av november
Gjest Adobyen Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 2. november, jf kalenderen https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Kalender/23-11-02-rentebeslutning/
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken dato er neste gang vi får vite om renten er uendret eller skal opp? Anonymkode: 06804...d25 Den skal selvfølgelig opp. Krona er svak, og nordmenn i snitt har ikke redusert forbruket tilstrekkelig. Anonymkode: b6ac1...ab6 2 1
Rucula Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den skal selvfølgelig opp. Krona er svak, og nordmenn i snitt har ikke redusert forbruket tilstrekkelig. Anonymkode: b6ac1...ab6 Men det kommer jo heller ikke til å skje før renta er i 10 Folk flest har god råd Jeg skal i gang med å pusse opp badet nå og skaø bytte ut alle møblene i stua. Til sommeren blir det 2 lange utenlandsferier. Ungene har godt utstyr. Og vi har vanlige lønninger.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Rucula skrev (Akkurat nå): Men det kommer jo heller ikke til å skje før renta er i 10 Folk flest har god råd Enig. Tror renta skal mye opp. Anonymkode: b6ac1...ab6 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 Rucula skrev (4 minutter siden): Men det kommer jo heller ikke til å skje før renta er i 10 Folk flest har god råd Jeg skal i gang med å pusse opp badet nå og skaø bytte ut alle møblene i stua. Til sommeren blir det 2 lange utenlandsferier. Ungene har godt utstyr. Og vi har vanlige lønninger. Dere har vanlige lønninger …og bor på Rjukan? De av oss som har «vanlige lønninger» og bor i pressområder, begynner virkelig å merke det nå. Og ja - jeg tok opp et vesentlig lavere boliglån enn det banken mente at jeg kunne betjene. Men sammen med inflasjonen begynner rentehevingene virkelig å bite for noen av oss. Folk som bor i Porsgrunn, Rjukan eller andre steder med lave boligkostnader, og som har valgt å kjøpe luksusbiler (med høyt lån) eller bestilt ferie til Maldivene og kjøpt dyre klær på kreditt synes jeg ikke synd på. Anonymkode: 79418...1c5 1 1
Rucula Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere har vanlige lønninger …og bor på Rjukan? De av oss som har «vanlige lønninger» og bor i pressområder, begynner virkelig å merke det nå. Og ja - jeg tok opp et vesentlig lavere boliglån enn det banken mente at jeg kunne betjene. Men sammen med inflasjonen begynner rentehevingene virkelig å bite for noen av oss. Folk som bor i Porsgrunn, Rjukan eller andre steder med lave boligkostnader, og som har valgt å kjøpe luksusbiler (med høyt lån) eller bestilt ferie til Maldivene og kjøpt dyre klær på kreditt synes jeg ikke synd på. Anonymkode: 79418...1c5 Haha nei bor ikke på Rjukan. Men bor ikke i Oslo heller. Huset er verdt 6,5, så det er ikke Oslo priser, men ikke Rjukan priser heller. Vanlig hus i Norge for folk flest
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dere har vanlige lønninger …og bor på Rjukan? De av oss som har «vanlige lønninger» og bor i pressområder, begynner virkelig å merke det nå. Og ja - jeg tok opp et vesentlig lavere boliglån enn det banken mente at jeg kunne betjene. Men sammen med inflasjonen begynner rentehevingene virkelig å bite for noen av oss. Folk som bor i Porsgrunn, Rjukan eller andre steder med lave boligkostnader, og som har valgt å kjøpe luksusbiler (med høyt lån) eller bestilt ferie til Maldivene og kjøpt dyre klær på kreditt synes jeg ikke synd på. Anonymkode: 79418...1c5 Jeg syns ikke synd på folk som kjøper overpriset bolig i pressområder. Det er faktisk et valg, og ikke begynn med at jobber finnes kun i Oslo. Lønna er dessuten tilpasset storbyene. Og ikke glem at det er en stor gruppe som har særdeles god råd takket være prisstigningen. Pengene er ikke borte, det er bare noen andre som har dem. Anonymkode: 38b45...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 Finnes jobber kun i Oslo er det jo nå en gylden mulighet for å skape noe utenfor. Så enkelt er det. Få med politikere. Ta i et tak nå folkens. Anonymkode: d8cf3...94f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 Hvordan er et møte som er rente? Anonymkode: dff2a...da2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvordan er et møte som er rente? Anonymkode: dff2a...da2 Dyrt å delta på? Anonymkode: d8cf3...94f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg syns ikke synd på folk som kjøper overpriset bolig i pressområder. Det er faktisk et valg, og ikke begynn med at jobber finnes kun i Oslo. Lønna er dessuten tilpasset storbyene. Og ikke glem at det er en stor gruppe som har særdeles god råd takket være prisstigningen. Pengene er ikke borte, det er bare noen andre som har dem. Anonymkode: 38b45...cf1 Jo, yrket mitt er så smalt at det nesten ikke blir utlyst jobber. Det kan gå år mellom hver jobbutlysning, og nesten alle jobbene er i Oslo. De resterende er stort sett i Trondheim og Bergen, der prisene er nesten like høye. Har heller ikke noe nettverk der. Selvfølgelig har jeg formue i boligen, men har jobbet knallhardt for å klare det. Lever ikke på store marginer. Alternativet ville være at sju-åtte års studier var bortkastet. Du kan selvfølgelig velge å ikke tro meg, men jeg vil ikke dele yrket mitt herav hensyn til min egen anonymitet. Det er som sagt nesten ingen som har tilsvarende jobb. Men ja; dersom jeg velger å flytte til distriktet kan jeg sitte med nedbetalt enebolig nå. Er dessverre ikke hypp på å være arbeidsløs, og staten har brukt mye penger på at jeg skal kunne spesialisere meg på det jeg gjør. Da aksepterer jeg at det er få jobber og nokså dårlig lønn ☺️ Men jeg får en flau smak i magen når jeg ser luksusforbruk til klassekameratene fra hjembygda mi. Nesten ingen utdannelse, men opp til haka i forbrukslån for dyre biler og Hermés-belter. Og boliger som blir pusset opp til den store gullmedaljen, men knapt er verdt noe likevel. 🤷♀️ Når det er sagt, synes jeg at rentehevingene er et helt nødvendig tiltak. Men jeg er uenig i at de ikke merkes! Anonymkode: 79418...1c5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Den skal selvfølgelig opp. Krona er svak, og nordmenn i snitt har ikke redusert forbruket tilstrekkelig. Anonymkode: b6ac1...ab6 Forbruket er irrelevant. Inflasjonen kommer fra prisøkninger i utlandet, strømpriser og ei krone som mister 1-2% av verdien i måneden. Vi har allerede mye lavere kjøpekraft enn våre naboer og andre sammenlignbare land. Anonymkode: 8d586...d13 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forbruket er irrelevant. Inflasjonen kommer fra prisøkninger i utlandet, strømpriser og ei krone som mister 1-2% av verdien i måneden. Vi har allerede mye lavere kjøpekraft enn våre naboer og andre sammenlignbare land. Anonymkode: 8d586...d13 Nettopp. Forbausende få som virker å skjønne dette. Anonymkode: 8550a...e8b
Gjest Adobyen Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Den skal selvfølgelig opp. Krona er svak, og nordmenn i snitt har ikke redusert forbruket tilstrekkelig. Anonymkode: b6ac1...ab6 Ja, det er dette med snitt,som gjør det så tøft for ganske mange nå. De med svært høye inntekter trekker opp snittet.
newman01 Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 10 hours ago, Adobyen said: Ja, det er dette med snitt,som gjør det så tøft for ganske mange nå. De med svært høye inntekter trekker opp snittet. Det er vel noe begrenset hvor mange milliarder i uka de rike klarer å bruke på Maschmanns Matmarked og det lokale kjøpesenteret...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå