AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #21 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg er også en av de som ikke liker gruppearbeid. Foretrekker å jobbe for meg selv, når det passer meg. MEN, jeg er på mitt 5. år med studier nå (er godt voksen og studerer for 2. gang) og jeg har fra dag en vært veldig strategisk i valg av gruppe. Bortsett fra de gangene hvor vi ble fordelt, så må jeg si at jeg har vært svært heldig. Har tilgode med å få gratispassasjer, alle gjør det de skal og når de skal. Men så passer vi godt som gruppe og har stor respekt for hverandre. Jeg foretrekker å vente til siste liten mens flere i gruppen er det stikk motsatte. Det presser meg til å gjøre ting tidlig, og selv om jeg ikke liker det der og da så er jeg fornøyd med å være ferdig etterpå. Ville bare få frem at gruppearbeid ikke trenger å være like grusomt hver gang. Og vi har faktisk lært mye av hverandre. Anonymkode: e6743...767 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #22 Skrevet 26. oktober 2023 Kommunikasjon, gruppekontrakt, logg over gruppearbeid er en god start. Før man starter gruppearbeid skriver man sammen en kontrakt for arbeidet, samt velger gruppens leder. Kontrakten bør inneholde sanksjoner/konsekvenser ved brudd på gruppereglene. Om noen ikke gjør det de dkal, henvisntil gruppekontrakten med en eneste ga g, og gi en ny kort frist. Skriv samtidig ned i loggen. Så tar man kontakt med emneansvarlig på studiet med en gang ting ikke blir bedre, vis til dokumentasjonen fra kontrakten og gruppekontrakten, og si at personen ikke jobber. Kan love at de aller fleste vil skjerpe seg om de ser tydelig at slik oppførsel ikke er akseptabel. Men det må tas tak i og dokumenteres fra dag EN. Det nytter ikke å komme etter flere uker å syte når man ikke har tatt problemet med rota da det startet å gro. Anonymkode: 2abf2...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #23 Skrevet 26. oktober 2023 sånn har det alltid vært, da jeg studerte sykepleien i 200 var det het likt, en som alltid sneik seg unna, møtte ikke opp på fremføring, kom for seint, var syk og til og med sovnet ved pulten. HATET gruppearbeid. Anonymkode: 6ff8e...e54
Gjest Heidi Høst Skrevet 26. oktober 2023 #24 Skrevet 26. oktober 2023 Gruppearbeid kan være lærerikt og man kan bli kjent, så det finnes positive sider. Men de bør selvfølgelig ikke være avgjørende for karakteren.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #26 Skrevet 26. oktober 2023 Heidi Høst skrev (27 minutter siden): Gruppearbeid kan være lærerikt og man kan bli kjent, så det finnes positive sider. Men de bør selvfølgelig ikke være avgjørende for karakteren. Lite erfaring med høyere utdanning? Det KAN det se ut som 😂 Anonymkode: 6404b...f11 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #27 Skrevet 26. oktober 2023 Yodas skrev (24 minutter siden): Gruppearbeid er satans verk. Helt enig! Meeen det kommet ann på hvilken gruppe det er snakk om altså. Vi hadde drikkeleker i vår gruppe mens vi lo og jodlet 😂 Anonymkode: 6404b...f11
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #28 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): sånn har det alltid vært, da jeg studerte sykepleien i 200 var det helt likt, en som alltid sneik seg unna, møtte ikke opp på fremføring, kom for seint, var syk og til og med sovnet ved pulten. HATET gruppearbeid. Anonymkode: 6ff8e...e54 *2004 Anonymkode: 6ff8e...e54
Gjest Heidi Høst Skrevet 26. oktober 2023 #29 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Lite erfaring med høyere utdanning? Det KAN det se ut som 😂 Anonymkode: 6404b...f11 Nei, tvert imot. 😆
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #30 Skrevet 26. oktober 2023 Heidi Høst skrev (17 minutter siden): Nei, tvert imot. 😆 Jodel er IKKE høyere utdanning altså 😂 Anonymkode: 6404b...f11
Gjest Heidi Høst Skrevet 26. oktober 2023 #31 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jodel er IKKE høyere utdanning altså 😂 Anonymkode: 6404b...f11 På typiske "videreutdanninger" retter mot voksne mennesker er gruppearbeidene ypperlige areanaer for utveksling av erfaringer og bygging av nettverk. Synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #32 Skrevet 26. oktober 2023 Heidi Høst skrev (2 minutter siden): På typiske "videreutdanninger" retter mot voksne mennesker er gruppearbeidene ypperlige areanaer for utveksling av erfaringer og bygging av nettverk. Synes jeg. Synes du..😂 Anonymkode: 6404b...f11
Gjest Heidi Høst Skrevet 26. oktober 2023 #33 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes du..😂 Anonymkode: 6404b...f11 Ja. Og du finner det latterlig at jeg deler mine erfaringer, bare fordi de er litt mer nyanserte enn dine?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #34 Skrevet 26. oktober 2023 Heidi Høst skrev (1 minutt siden): Ja. Og du finner det latterlig at jeg deler mine erfaringer, bare fordi de er litt mer nyanserte enn dine? Hvilke erfaringer? 😂drikkeleker? Anonymkode: 6404b...f11
Gjest Heidi Høst Skrevet 26. oktober 2023 #35 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke erfaringer? 😂drikkeleker? Anonymkode: 6404b...f11 Trodde vi snakket om høyere utdanning, jeg. Om du heller vil diskutere "drikkeleker" foreslår jeg at du lager en egen tråd, og den skal jeg ikke blande meg inn i, for det har jeg ikke verken interesse av eller greie på.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #36 Skrevet 26. oktober 2023 Heidi Høst skrev (Akkurat nå): Trodde vi snakket om høyere utdanning, jeg. Om du heller vil diskutere "drikkeleker" foreslår jeg at du lager en egen tråd, og den skal jeg ikke blande meg inn i, for det har jeg ikke verken interesse av eller greie på. Gruppearbeid.. 👒 Anonymkode: 6404b...f11
Gjest Heidi Høst Skrevet 26. oktober 2023 #37 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gruppearbeid.. 👒 Anonymkode: 6404b...f11 Ja, på høyere utdanning.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #38 Skrevet 26. oktober 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Er noe drit... Jeg har en lærer som sier "Om en i gruppa ikke gjør noe som helst, er det gruppa sitt problem. Det nytter ikke klage til meg om at en ikke har gjort/gjør noe. Da har dere samlet sviktet som gruppe og dere får felles karakter" Hater den tosken. I praksis kan man bare lene seg tilbake, snylte og ikke møte noe konsekvenser Anonymkode: d9306...f10 Akkurat som i arbeidslivet, dessverre. Bortsett fra at der ender gjerne den som gjør minst med mest lønn også. Det som er enda verre enn unnasluntring er jo tilfeller jeg har hørt om der en gruppedeltaker har jukset/plagiert og hele gruppen blitt straffet. Ille når studenter forventes å skulle oppdage dette selv, og kanskje får hele sin fremtid ødelagt. Glad det var mindre av gruppearbeid da jeg studerte. Noe var det, men i mindre grad med felles karakterer. Anonymkode: 58ff2...aea
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #39 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommunikasjon, gruppekontrakt, logg over gruppearbeid er en god start. Før man starter gruppearbeid skriver man sammen en kontrakt for arbeidet, samt velger gruppens leder. Kontrakten bør inneholde sanksjoner/konsekvenser ved brudd på gruppereglene. Om noen ikke gjør det de dkal, henvisntil gruppekontrakten med en eneste ga g, og gi en ny kort frist. Skriv samtidig ned i loggen. Så tar man kontakt med emneansvarlig på studiet med en gang ting ikke blir bedre, vis til dokumentasjonen fra kontrakten og gruppekontrakten, og si at personen ikke jobber. Kan love at de aller fleste vil skjerpe seg om de ser tydelig at slik oppførsel ikke er akseptabel. Men det må tas tak i og dokumenteres fra dag EN. Det nytter ikke å komme etter flere uker å syte når man ikke har tatt problemet med rota da det startet å gro. Anonymkode: 2abf2...0ee Problemet er de som er så faglig svake at de ikke kan bedre enn strykkarakter, de må på grupper de også. Da hjelper det ikke med kontrakt og sanksjoner, tro meg. For å få noenlunde grei karakter må man ta opp ALT arbeidet disse gjør, og det er knallhardt om man er to på gruppen som drar lasset og må gjøre jobben til de to andre i tillegg til sin egen. Han ene kunne ikke føre kilder engang! Burde vært kasta ut av studiet spør du meg. Anonymkode: b7b79...670 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #40 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg hadde også en sånn på mitt studie. Jeg sørget likevel for at vi kom oss gjennom med god margin. Selv om vi besto innleveringen, besto jo ikke denne personen studiet og må nå ta opp igjen fag, mens resten av oss nå er flere år ut I arbeidslivet. Anonymkode: 1e294...690
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå