Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare lufte meg litt. Jobber med et arbeidskrav nå, som må gjennomføres som gruppearbeid. Selvsagt er det også i denne gruppen én som ikke gjør noe som helst og bare er med, mens de andre virkelig jobber. 50% ville ha den ut av gruppen, den andre halvparten synes synd og mener vedkommende har ellers ikke noe mulighet å bestå. 
Skjønner ikke at de fortsetter også med gruppearbeid i universitet, der vi til slutt skal bli vurdert hver for seg selv. Lurer på om det er bare fordi professorene  da kun trenger å korrigere 25 innleveringer istedenfor 100…

Anonymkode: 93642...183

  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid vært herk, kommer alltid til å være herk... men blir vi kvitt det? Neppe 😏

Anonymkode: 83fbc...1dc

  • Liker 9
Skrevet

Kanskje like greit at studiene utsetter deg for dette, for det er, dessverre, også noe som forekommer i arbeidslivet: at en må samarbeide uten at arbeidsfordelingen blir fair; noen sniker seg alltid unna. Mener ikke å avfeie deg eller å si at det ikke er kjipt. Forsøker vel heller, på et vis, å forsøke å oppmuntre deg til å bruke det som en nyttig erfaring å ta med seg videre. Hvordan håndterer det? Er det verdt å ta det opp? Av og til. Men ikke alltid.

  • Liker 7
Skrevet

Arbeidskrav er for at du skal lære. Personlig driftet jeg i gratispassasjerene og konsentrerer meg om egen læring. 

Anonymkode: 465c7...d39

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Må bare lufte meg litt. Jobber med et arbeidskrav nå, som må gjennomføres som gruppearbeid. Selvsagt er det også i denne gruppen én som ikke gjør noe som helst og bare er med, mens de andre virkelig jobber. 50% ville ha den ut av gruppen, den andre halvparten synes synd og mener vedkommende har ellers ikke noe mulighet å bestå. 
Skjønner ikke at de fortsetter også med gruppearbeid i universitet, der vi til slutt skal bli vurdert hver for seg selv. Lurer på om det er bare fordi professorene  da kun trenger å korrigere 25 innleveringer istedenfor 100…

Anonymkode: 93642...183

Er noe drit... Jeg har en lærer som sier "Om en i gruppa ikke gjør noe som helst, er det gruppa sitt problem. Det nytter ikke klage til meg om at en ikke har gjort/gjør noe. Da har dere samlet sviktet som gruppe og dere får felles karakter"

Hater den tosken. I praksis kan man bare lene seg tilbake, snylte og ikke møte noe konsekvenser 

Anonymkode: d9306...f10

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi hadde store utfordringer med et gruppemedlem da jeg studerte. Vedkommende ødela konsekvent for oss i prasksiser, ved å ikke forberede seg, og gjøre alt studenter ikke bør gjøre. Jeg tok kontakt med høyskolen ved flere anledninger, men fikk ikke noe gehør for mine bekymringer.

Det hører med til historien at gruppemedlemmet "ramlet" av etterhvert, og forstod til syvende og sist at dette ble feil hylle i livet......heldigvis. 

Anonymkode: 0d896...d93

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er noe drit... Jeg har en lærer som sier "Om en i gruppa ikke gjør noe som helst, er det gruppa sitt problem. Det nytter ikke klage til meg om at en ikke har gjort/gjør noe. Da har dere samlet sviktet som gruppe og dere får felles karakter"

Hater den tosken. I praksis kan man bare lene seg tilbake, snylte og ikke møte noe konsekvenser 

Anonymkode: d9306...f10

Du kan definitivt ikke snylte i praksisperioder. Det er innleveringer, oppmøte med grupper om skriftlige oppgaver og vurderinger om din  faglige utvikling og hva du har lært  som skal gås igjennon med  praksisveileder og lærer, oppmøte med maks antall dager med fravær  fra praksisperioden osv.

  • Liker 2
Skrevet

Enig. Velger alltid å gjøre arbeidskrav individuelt om det er en mulighet. Det blir mer jobb og jeg mister samarbeidsbiten med andre. Men til gjengjeld er jeg selv ansvarlig for å lære alt relevant pensum og slipper irritasjonen over fokk som ikke bidrar. Jeg jobber nok også bedre alene enn i gruppe.

Anonymkode: 45150...5e9

  • Liker 3
Skrevet

Husker med gru tilbake på min egen kollokviegruppe, og det er 15 år siden. Vi var fem stykk, og gruppen vår besto i to år. Hun ene var konstant ruset/full/gudvethva, og seilte bare med. Hun andre var så stille og unnvikende at vi aldri fikk noe ut av henne. Hun tredje ELSKET å sitte i kantina og skravle om alt mellom himmel og jord - unntatt om det faglige. Vi to siste sto for alt av innleveringer og oppgaveskrivinger, og når vi skulle holde foredrag som gruppe, var det også vi to som måtte forberede alt. Jeg gjorde det greit nok på studiet, men hadde sannsynligvis hatt bedre resultater dersom jeg slapp å måtte gjøre alt for den gruppa hele tiden. Ja takk til mer individuelt arbeid!

Anonymkode: 1e12a...fe8

  • Liker 3
Skrevet

Da er vi to 🫡

Leverte for noen timer siden en lab rapport, gruppearbeid. De andre medlemmene har ikke bidratt med ETT ord, til tross for at de har fått veldig konkrete punkter å jobbe med. 

Jeg lærte mye da, trøster meg med det :)

  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Lill3My said:

Kanskje like greit at studiene utsetter deg for dette, for det er, dessverre, også noe som forekommer i arbeidslivet: at en må samarbeide uten at arbeidsfordelingen blir fair; noen sniker seg alltid unna. Mener ikke å avfeie deg eller å si at det ikke er kjipt. Forsøker vel heller, på et vis, å forsøke å oppmuntre deg til å bruke det som en nyttig erfaring å ta med seg videre. Hvordan håndterer det? Er det verdt å ta det opp? Av og til. Men ikke alltid.

Enig.  Av alt man gjør på universitetet/høyskolen så er det nok gruppearbeid det som er mest relevant for arbeidslivet. Både evnen til å samarbeide og evnen til å ta tak i problemene når samarbeidet ikke fungerer. 

Anonymkode: 06390...e48

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi hadde store utfordringer med et gruppemedlem da jeg studerte. Vedkommende ødela konsekvent for oss i prasksiser, ved å ikke forberede seg, og gjøre alt studenter ikke bør gjøre. Jeg tok kontakt med høyskolen ved flere anledninger, men fikk ikke noe gehør for mine bekymringer.

Det hører med til historien at gruppemedlemmet "ramlet" av etterhvert, og forstod til syvende og sist at dette ble feil hylle i livet......heldigvis. 

Anonymkode: 0d896...d93

Herregud jeg hadde en som konsekvent saboterte meg (vi jobbet i par). Vi hadde ikke felles karakter, men emnet var lagt opp slik at vi måtte samarbeide tett. Hun sa én ting til veileder og en annen til meg, gjorde det helt motsatte av hva hun og jeg var blitt enige om på en slik måte at jeg ble fremstilt som en idiot, etc. Litt vanskelig å forklare uten å komme med veldig konkrete eksempler, men det var ren sabotasje.

Jeg sørget for å få alle avtaler oss i mellom skriftlig, og fikk dermed bevis jeg brukte i en samtale med universitet om situasjonen. Det fikk ingen konsekvenser for henne, men sabotasjen hennes fikk heller ikke negative konsekvenser for meg. Hun fallt av studiet på et tidspunkt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare lufte meg litt. Jobber med et arbeidskrav nå, som må gjennomføres som gruppearbeid. Selvsagt er det også i denne gruppen én som ikke gjør noe som helst og bare er med, mens de andre virkelig jobber. 50% ville ha den ut av gruppen, den andre halvparten synes synd og mener vedkommende har ellers ikke noe mulighet å bestå. 
Skjønner ikke at de fortsetter også med gruppearbeid i universitet, der vi til slutt skal bli vurdert hver for seg selv. Lurer på om det er bare fordi professorene  da kun trenger å korrigere 25 innleveringer istedenfor 100…

Anonymkode: 93642...183

Jeg startet på studiet barnehagelærer, som endte med sammensatt 6-årig master, da jeg var 22. De fleste medstudentene mine var da 19-20. Det var kanskje jeg som i utgangspunktet var bedre oppdratt enn de andre, men jeg følte ihvertfall på at de var veldig umodne. På studiegruppa mi ble jeg konsekvent forsøkt utfryst og utestengt, jeg ble mobbet og jeg ble også anklaget for å ikke være skikket til yrket. Jeg ble også mobbet i klasserommet, sammen med andre. På det nivået at de satt og lo høylytt bakerst i klasserommet av hva hun ene hadde på seg og at hun var for overvektig for klærne sine. På barnehagelærerstudiet! Jeg mistrivdes sterkt med medstudentene mine, men trivdes med emnene og foreleserne, og jeg skjønte at de så at det ikke var meg det var noe galt med. 

Hovedpersonen bak dette ble til slutt selv veiledet vekk fra studiet for en periode, og andre personer på denne gruppa ble veiledet til å aldri bli barnehagelærere. Jeg fortsatte på samme høyskole i 4 år og fikk heder og ære fra foreleserne. Så tok jeg master på et universitet i en annen by, i et fag jeg hadde drømt om siden første året av barnehagelærerutdanningen, og som hele veien var og er drømmejobben min. Det ryktes fortsatt at en på gruppa påstod at jeg kopierte hennes tanker om å ta denne masteren🤣 Vel, det var jeg som endte opp med å få invitasjon fra universitetet til å ta doktorgrad i faget, og som stadig blir tryglet av universitetet om å være praksisveileder… 

Blir fortsatt like sjokkert av å tenke på at dette skjedde på BARNEHAGELÆRERSTUDIET. Et studie man tar fordi man tenker at man skal bidra til utvikling og danning av barn i den viktigste perioden av livet. 

Poenget mitt er at gruppearbeid kan være jævlig. Likevel er det i mange utdanninger som noen her nevner viktig for å kunne utvikle blant annet faglig refleksjon, man skal jo gjerne ende opp med en jobb der man jobber i et fellesskap eller team med andre. Og på utdanningen jeg tok var det viktig nettopp for at høyskolen skulle kunne vurdere om studentene var i stand til å samhandle med andre. Noe jeg var og ikke dem. Så det er bare å holde ut, hvis jeg fikk dratt meg igjennom dette helvetet så klarer du gruppearbeidet du og.💪🏼

Mitt beste råd er å gjøre det som kreves av deg og gi faen i hva andre gjør og ikke gjør, tenk på hvilket resultat du selv ønsker og hva du vil sitte igjen med. Det er ingen som kommer til å spørre deg på jobbintervjuer om du fikk dårligere karakter fordi noen ikke gjorde sin del på et gruppearbeid, så da er det bedre å ta i et ekstra tak selv og så får de studentene bare falle av studiet etterhvert likevel. Mind your own business. 
 

Anonymkode: b60e3...559

  • Liker 3
Skrevet

Om eksamen og graden er individuell kan du trøste deg med at det er du som lærer noe nå, hvor unnasluntreren må lære seg dette tett på eksamen.

Min mann hadde bacheloroppgaven som gruppearbeid, og han er fremdeles småsur på unnasluntreren som for det første fikk en "gratis" grad, og samtidig dro ned snittet til de andre.

  • Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Alice123 said:

Herregud jeg hadde en som konsekvent saboterte meg (vi jobbet i par). Vi hadde ikke felles karakter, men emnet var lagt opp slik at vi måtte samarbeide tett. Hun sa én ting til veileder og en annen til meg, gjorde det helt motsatte av hva hun og jeg var blitt enige om på en slik måte at jeg ble fremstilt som en idiot, etc. Litt vanskelig å forklare uten å komme med veldig konkrete eksempler, men det var ren sabotasje.

Jeg sørget for å få alle avtaler oss i mellom skriftlig, og fikk dermed bevis jeg brukte i en samtale med universitet om situasjonen. Det fikk ingen konsekvenser for henne, men sabotasjen hennes fikk heller ikke negative konsekvenser for meg. Hun fallt av studiet på et tidspunkt.

Da jeg studerte jus var det en del historier om enkelte som så på medstudentene som konkurrenter og oppførte seg som psykopater for å  gjøre ting vanskeligere for dem.   Ved om studenter som stjal bøker på biblioteket for å sikre at ingen av medstudentene fikk lest dem. 

Anonymkode: 06390...e48

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da jeg studerte jus var det en del historier om enkelte som så på medstudentene som konkurrenter og oppførte seg som psykopater for å  gjøre ting vanskeligere for dem.   Ved om studenter som stjal bøker på biblioteket for å sikre at ingen av medstudentene fikk lest dem. 

Anonymkode: 06390...e48

Har hørt lignende historier fra jus, inkludert å dele falske forelesningsnotater/eksamensforbredelser med feilinformasjon!

Dette var ikke jus eller noen andre av de veldig kompetative studiene. Vi ble ikke vurdert på kurve (min karakter påvirket altså ikke hennes karakter), eller innleveringer/fremføringer underveis. Emnet var lagt opp som et prosjekt hvor vi i studentpar samarbeidet med en relevent bedrift/organisasjon. Karakteren var basert på individuell eksamensbesvarelse som var teoretisk og ikke praksisbasert. Mao. hadde hun ingenting å tjene, eller tape, på å sabotere meg.

Endret av Alice123
Skrevet
1 minutt siden, Alice123 said:

Har hørt lignende historier fra jus, inkludert å dele falske forelesningsnotater/eksamensforbredelser med feilinformasjon!

Dette var ikke jus eller noen andre av de veldig kompetative studiene. Vi ble ikke vurdert på kurve (min karakter påvirket altså ikke hennes karakter), eller innleveringer/fremføringer underveis. Emnet var lagt opp som et prosjekt hvor vi i studentpar samarbeidet med en relevent bedrift/organisasjon. Karakteren var basert på individuell eksamensbesvarelse som var teoretisk og ikke praksisbasert. Mao. hadde hun ingenting å tjene, eller tape, på å sabotere meg.

Meg du siterte. Har hørt de samme historiene selg. En av mine medstudenter sa at hun gjorde det samme. Hun lagde 2 innleveringer. Den ene innleveringen delte hun med medstudentene, den andre sendte hun til sensor. 

Angående dette med "ingenting å tjene på å sabotre deg".  Man kan jo lure på hvordan vedkommende kommer til å oppføre seg når hun har noe å tjene på å sabotere for kollegaer/kunder.  

Anonymkode: 06390...e48

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg du siterte. Har hørt de samme historiene selg. En av mine medstudenter sa at hun gjorde det samme. Hun lagde 2 innleveringer. Den ene innleveringen delte hun med medstudentene, den andre sendte hun til sensor. 

Angående dette med "ingenting å tjene på å sabotre deg".  Man kan jo lure på hvordan vedkommende kommer til å oppføre seg når hun har noe å tjene på å sabotere for kollegaer/kunder.  

Anonymkode: 06390...e48

En av mine venner på psykologi drev med det samme! En venninne på jus droppet ut av studiet fordi hun ikke orket medstudentene.

Bransjen vi utdannet oss til er svært samarbeid- og nettverksbasert, så det eneste hun eventuelt ville "tjent" på opplegget sitt er å være kjent som en jævla vanskelig kollega. Heldigvis fullførte hun aldri studiene, så hun er ikke en potensiell kollega.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er noe drit... Jeg har en lærer som sier "Om en i gruppa ikke gjør noe som helst, er det gruppa sitt problem. Det nytter ikke klage til meg om at en ikke har gjort/gjør noe. Da har dere samlet sviktet som gruppe og dere får felles karakter"

Hater den tosken. I praksis kan man bare lene seg tilbake, snylte og ikke møte noe konsekvenser 

Anonymkode: d9306...f10

Hater også den tosken på dine vegne! Hilsen lærer, som godt kan forstå hvor sinnssykt frustrerende gruppearbeid kan være. Er virkelig ikke fan av å gi gruppekarakter, med mindre jeg VET at hele gruppa har gitt jernet.

Skrevet
Alice123 skrev (59 minutter siden):

Min mann hadde bacheloroppgaven som gruppearbeid, og han er fremdeles småsur på unnasluntreren som for det første fikk en "gratis" grad, og samtidig dro ned snittet til de andre.

Føler’n. Jeg hadde også bacheloroppgave som gruppearbeid, og gruppa mi var… veldig middelmådig. Men i slike tilfeller blir jeg ei fette nazi litta bitch, og jeg insisterte på å «sy oppgaven sammen» og «lese korrektur». Fikk inn noe ræl som ville endt i maks en snill C, og leverte inn en meget oppgradert versjon. Gruppa var dritsur på meg fordi jeg hadde endret såpass mye… helt til vi fikk karakteren, som var A. Ikke faen om jeg skulle få dårlig karakter i et fag jeg visste jeg var rå på 😂 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...