AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Trenger synspunkter på dilemmaet mitt. Saken er at jeg har gjeld som har gått til lønnstrekk. Det er selvfølgelig noe jeg er veldig flau over og skammer meg veldig over. Om ca kanskje 1 år så tenke jeg og kanskje skifte jobb, men er redd for hvordan sjefen i bedriften vil reagere. jeg er veldig redd for at når jeg søker ny jobb og nevner at jeg har gjeld som har gått til lønnstrekk så vil jeg ikke få noe jobb. Jeg jobber i bygg og anleggsbransjen noen som har vært i lignende situasjon før og hatt positiv/negativ erfaring med dette? Anonymkode: 1baa6...e63
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger synspunkter på dilemmaet mitt. Saken er at jeg har gjeld som har gått til lønnstrekk. Det er selvfølgelig noe jeg er veldig flau over og skammer meg veldig over. Om ca kanskje 1 år så tenke jeg og kanskje skifte jobb, men er redd for hvordan sjefen i bedriften vil reagere. jeg er veldig redd for at når jeg søker ny jobb og nevner at jeg har gjeld som har gått til lønnstrekk så vil jeg ikke få noe jobb. Jeg jobber i bygg og anleggsbransjen noen som har vært i lignende situasjon før og hatt positiv/negativ erfaring med dette? Anonymkode: 1baa6...e63 Jeg er litt usikker på hvorfor du skal nevne dette i en intervju setting? Med mindre du søker deg til stillinger med økonomi ansvar og lignende så er det ingen grunn for å nevne det på et intervju. Hvis og når du bytter jobb vil den gamle jobben gi beskjed til kreditor som igjen sender en begjæring om ny trekkpliktig til Namsmannen. Videre vil Namsmannen sende ny betalingsplan til din nye arbeidsgiver, som da i de aller fleste tilfeller er en økonomi avd/lønns avd i bedriften. - ser du nevner bygg og anlegg, for din egen del vil det være fordelaktig å velge deg en arbeidsgiver som er "hel ved" og som gjerne har en lønnsavd/økonomi ansvarlig. Dette grunnet at typisk små bedrifter og " familie bedrifter " har en tendens til og ikke ha helt kontroll på økonomien selv, og enda sjeldnere har de kontroll på betalingsplanene til ansatte. Som betyr at de ender opp med å rote til dine betalinger samt gjøre seg selv til kjeltringer grunnet manglende kunnskap. Anonymkode: 31d72...1bd 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Det er ikke nødvendigvis at sjefen din får informasjon om lønnstrekket ditt. Det er det bare lønnsansvarlig som skal få. Det er strengt konfidensielt! hvis ikke det er sjefen som kjører lønn, så er det heller ikke han/hun som får den informasjonen. til det kan jeg si at jeg kjører en del lønn for ulike bedrifter og jeg bryr meg virkelig ikke om folk har lønnstrekk eller ikke. Det er mange historier der ute, jeg skal ikke dømme. Jeg vet ikke historien. Anonymkode: 9b5a7...c7c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 jeg har selv hatt dette og sjefen får ikke vite det med mondre det er sjefen selv som utbetaler lønn. Jeg jobbet komunalt, så det var kun lønningskontoret som visset dette, og sjefen fikk IKKE vite det. Anonymkode: dd928...bf1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Som leder spør jeg ofte på intervju om "det er noe annet vi som arbeidsgiver bør vite om deg?" Da åpner jeg for at du kan komme med ting du måtte ha på hjertet, som du egentlig vil fortelle, men leter etter en god mulighet. Den er da. Å si ifra om slike ting der, tar jeg som en styrke og er tillitsskapende. Lar du være, så... Om du ikke skal ha noen lederstilling, med noen mulighet til å gjøre økonomiske forpliktelser for selskapet, så tenker jeg dette ikke er noe problem. Så lenge det ikke underslag som ligger til bunn. Anonymkode: bf213...d23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå