AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Her er jeg ganske usikker og vil ikke tråkke noen på tærne, så hva ville dere gjort? Jeg har vært sammen med samboeren min i 4 år, vi er i 20-årene, ikke gift, ingen barn, aldri feiret jul sammen, men vi er selvfølgelig velkommen til å feire med hverandres familier. Julefeiringen i hjembyen med familien min har begynt å skorte litt pga dødsfall av eldre familiemedlemmer og at vi ikke har like mye kontakt med onkler, tanter og søskenbarn som tidligere. I år blir vi bare 4 og mor vil opp hytta for å feire jul. Det har hun alltid ønsket, men i hensyn til julemiddag med inviterte familiemedlemmer så har vi alltid feiret hjemme. Hun er generelt lei av jul (må bare legge til at det ikke er slik at vi alle ikke bidrar til julefeiringen, hun er bare ikke så veldig glad i høytider), så det blir ikke juletre, julepynt eller spesielt mye julemat pga reisevei, full bil, og tungt å bære. Julegavene blir værende hjemme. Hytta har heller ikke innlagt strøm eller vann så det blir nok å spille kort i stilongs på julekvelden (mens en del av julegleden for meg er å pynte seg og se på julespesialer på tv...). Jeg liker hytta og tilbringer både påske og helger der om jeg har mulighet til det, men jeg kjenner allerede nå at jeg ikke gleder meg til jul og synes hele opplegget virker litt som å "flykte" vekk fra julen. Samboer sin familie har tradisjon med å feire jul på familiehytta (tror det ville vært mindre problematisk for moren min om de feiret hjemme hos seg), men de har juletre, julepynt, julegaver, julemat, julelunsj og gløgg med hyttenaboer, storfamilie som feirer, masse snø, osv. Bildet av deres jul gir meg mye mer julestemning enn denne "stressfrie" julen moren min prøver å selge inn. Jeg hintet litt til mamma om at det kanskje hadde vært greit å feire med samboeren min sin familie i år pga jeg har kort juleferie, men hun avblåste det og virket noe krass. Familien min blir jo bare 3 stk som feirer om jeg ikke blir med i år, mens svigerfamilien min alltid er mange. Sitter nå både med dårlig samvittighet og total mangel på juleglede. Anonymkode: c71e8...2eb 1 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 25. oktober 2023 Din mor vil jo ikke feire jul, så da må det jo være greit at du gjør det med de som faktisk vil feire Anonymkode: 887cd...02c 57 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Det er jo helt normalt at voksne barn etterhvert begynner å feire jul sammen med kjærestens familie. Jeg ville bare sagt at dere gjerne vil feire jul sammen og at det blir hos hans familie i år ☺️ Anonymkode: c68c2...27f 22 2
Gogglebox Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 Det må moren din bare tåle, tenker jeg. Det er helt normalt å rive seg løs fra familien og feire andre steder en gang i blant når man er i et langvarig forhold. Feir med svigers med god samvittighet. 11
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 Vi feirer jul annethvert år med svigers og mine foreldre. Går veldig fint! Anonymkode: 943c8...48e 6
Bombasi Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 Når mor ikke vil feire jul, og du vil det, så må du selvfølgelig også velge å feire jul når du har mulighet. At hun velger å stikke opp på hytta med en hverdagslig stil for å gjemme seg ovenfor julen er ikke noe du kan for. 22
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Altså moren din velger å ikke feire, da deirer du et annet sted Anonymkode: fe164...4f5 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 Du får si til moren din at du feirer sammen med dem dersom det blir full jul, hvis ikke velger du svigers. Da er det i bunn og grunn hun som tar valget 😊👍 Anonymkode: 2457a...037 6 1
Blåttvann Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Her er jeg ganske usikker og vil ikke tråkke noen på tærne, så hva ville dere gjort? Jeg har vært sammen med samboeren min i 4 år, vi er i 20-årene, ikke gift, ingen barn, aldri feiret jul sammen, men vi er selvfølgelig velkommen til å feire med hverandres familier. Julefeiringen i hjembyen med familien min har begynt å skorte litt pga dødsfall av eldre familiemedlemmer og at vi ikke har like mye kontakt med onkler, tanter og søskenbarn som tidligere. I år blir vi bare 4 og mor vil opp hytta for å feire jul. Det har hun alltid ønsket, men i hensyn til julemiddag med inviterte familiemedlemmer så har vi alltid feiret hjemme. Hun er generelt lei av jul (må bare legge til at det ikke er slik at vi alle ikke bidrar til julefeiringen, hun er bare ikke så veldig glad i høytider), så det blir ikke juletre, julepynt eller spesielt mye julemat pga reisevei, full bil, og tungt å bære. Julegavene blir værende hjemme. Hytta har heller ikke innlagt strøm eller vann så det blir nok å spille kort i stilongs på julekvelden (mens en del av julegleden for meg er å pynte seg og se på julespesialer på tv...). Jeg liker hytta og tilbringer både påske og helger der om jeg har mulighet til det, men jeg kjenner allerede nå at jeg ikke gleder meg til jul og synes hele opplegget virker litt som å "flykte" vekk fra julen. Samboer sin familie har tradisjon med å feire jul på familiehytta (tror det ville vært mindre problematisk for moren min om de feiret hjemme hos seg), men de har juletre, julepynt, julegaver, julemat, julelunsj og gløgg med hyttenaboer, storfamilie som feirer, masse snø, osv. Bildet av deres jul gir meg mye mer julestemning enn denne "stressfrie" julen moren min prøver å selge inn. Jeg hintet litt til mamma om at det kanskje hadde vært greit å feire med samboeren min sin familie i år pga jeg har kort juleferie, men hun avblåste det og virket noe krass. Familien min blir jo bare 3 stk som feirer om jeg ikke blir med i år, mens svigerfamilien min alltid er mange. Sitter nå både med dårlig samvittighet og total mangel på juleglede. Anonymkode: c71e8...2eb Når moren din ikke vil feire jul så er det egoistisk av henne å tvinge noen andre til å ha det like miserabelt som hun vil ha det. Høres helt jævelig ut å tilbringe juledagene på ei hytte uten julepynt, strøm eller vann. Hva blir julemiddagen? 15 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Din mor vil jo ikke feire jul, så da må det jo være greit at du gjør det med de som faktisk vil feire Anonymkode: 887cd...02c ts her Men familien min skal jo feire jul, bare på et nytt sted, uten å ta med seg mer enn det som trengs (må fraktes på ski eller truger alt ettersom hvor mye/lite snø det er), og det blir en ny "variant" julen som moren min har gledet seg til. Julefeiringen er ikke avblåst, bare kraftig redusert (i mine øyne). Tror også at moren min synes det er litt sårt for jeg ser dem jo bare 4 ganger i året pga tid og avstand. Jeg har aldri ønsket å feire jul på hytta vår tidligere pga mine egne små juletradisjoner, men nå vil jeg altså feire jul på sviger sin hytte. Det virker litt som hun går litt i selvforsvar med "hvorfor ikke vår hytte da?!" uten å se det større bildet der ikke alle ønsker en enkel jul (slik som henne). Anonymkode: c71e8...2eb 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg hadde uten tvil valgt julefeiring på hytta til svigers. Høres ut som en slik julefeiring man bare kan drømme om🥰 Jeg kommer selv fra en familie hvor familiehytta er uten strøm og vann, så alt er litt mer komplisert om vinteren. Svigers sin hytta har varmekabler på bad, stor tv, dusj med varmtvann og alt annet av fasiliteter jeg setter pris på i ei hytta. Velger å dra på den hytta 10 av 10 ganger, mens mine foreldre er snurt fordi jeg ikke drar til deres hytte. Sånn er livet, liksom, og de har gjort svært liten innsats for å få det mer koselig der. Jeg hadde også valgt å feire med den familien som lager skikkelig JUL🎄 Anonymkode: 27d90...88f 6 1
Blåttvann Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ts her Men familien min skal jo feire jul, bare på et nytt sted, uten å ta med seg mer enn det som trengs (må fraktes på ski eller truger alt ettersom hvor mye/lite snø det er), og det blir en ny "variant" julen som moren min har gledet seg til. Julefeiringen er ikke avblåst, bare kraftig redusert (i mine øyne). Tror også at moren min synes det er litt sårt for jeg ser dem jo bare 4 ganger i året pga tid og avstand. Jeg har aldri ønsket å feire jul på hytta vår tidligere pga mine egne små juletradisjoner, men nå vil jeg altså feire jul på sviger sin hytte. Det virker litt som hun går litt i selvforsvar med "hvorfor ikke vår hytte da?!" uten å se det større bildet der ikke alle ønsker en enkel jul (slik som henne). Anonymkode: c71e8...2eb Da må du forklare det til henne, at julen handler ikke BARE om å være sammen, det er veldig mye rundt julen som gjør julen til jul. Hvis hun ikke vil ha julestemningen så kan dere heller møtes på denne kummerlige hytta når som helst ellers i året. Jeg hadde vært ærlig og sagt at jeg synes det høres fryktelig trist og kjipt ut å ikke feire julen med julepynt og julemat. Hadde tilbudt meg å møtes senere i julen da, hvis det går. Hun må jo tåle å høre hva dine forventninger og ønsker for julen er, eller er hun så egoistisk at hun bare tenker på seg selv??? 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 For det første. din mor vil jo ikke feire jul, så hun kan ikke kreve at du skal føle, eller gjøre det samme. Jul er en så fin tid, og jeg Jar stor forståelse for de som ikke liker den. Men de trenger ikke dra andres jul ned lell. For det andre du er voksen, du kan nå feire jul slik du vil. Og jeg vet mange har veldig dårlig samvittighet for å sette egne grenser. Men gjør det nå, for denne kampen må du ta en gang likevel. Min bror har ikke barn, men er gift med sin partner, og mine foreldre forventer enda, at han skal feire jul med de. Han et 45år. En dag må ditt liv og dine tradisjoner starte Anonymkode: 6f959...30a 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ts her Men familien min skal jo feire jul, bare på et nytt sted, uten å ta med seg mer enn det som trengs (må fraktes på ski eller truger alt ettersom hvor mye/lite snø det er), og det blir en ny "variant" julen som moren min har gledet seg til. Julefeiringen er ikke avblåst, bare kraftig redusert (i mine øyne). Tror også at moren min synes det er litt sårt for jeg ser dem jo bare 4 ganger i året pga tid og avstand. Jeg har aldri ønsket å feire jul på hytta vår tidligere pga mine egne små juletradisjoner, men nå vil jeg altså feire jul på sviger sin hytte. Det virker litt som hun går litt i selvforsvar med "hvorfor ikke vår hytte da?!" uten å se det større bildet der ikke alle ønsker en enkel jul (slik som henne). Anonymkode: c71e8...2eb Men hun vil feire en julefri jul på hytta. Så da kan du jo si at du skal feie med kjæresten i år og komme etter til mors hytte dagen etter, om det lar seg gjøre. Anonymkode: a4060...e0d 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Når moren din ikke vil feire jul så er det egoistisk av henne å tvinge noen andre til å ha det like miserabelt som hun vil ha det. Høres helt jævelig ut å tilbringe juledagene på ei hytte uten julepynt, strøm eller vann. Hva blir julemiddagen? ts her Sikkert noe i form av kald/lunken juleskinke med fløtegratinerte poteter, erter, gulrøtter og torosaus. Det er ikke helt ille for vi har jo hatt lignende julemiddag i flere år nå. Vi pleide å servere pinnekjøtt da vi var storfamilien som feiret, men det har skrantet litt med årene. Det er mer dessert, julekaker, nøtter, og generelt andre middager og julefrokost som hører julen til som jeg vet ikke kommer til å få plass i ryggsekken. Anonymkode: c71e8...2eb 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #17 Skrevet 25. oktober 2023 .. ser nå at din mor vil feire jul, men bare redusert. Men likevel er det jo alt dette ekstra som gjør mye av julen da. Så du har lov å velge der de går all inn. Det er litt som når noen velger Grandiosa til julemiddag, fordi det er lettere. Jeg mener maten er big deal, så det er lov å gå dit ribba lages.. Anonymkode: 6f959...30a 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #18 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hun vil feire en julefri jul på hytta. Så da kan du jo si at du skal feie med kjæresten i år og komme etter til mors hytte dagen etter, om det lar seg gjøre. Anonymkode: a4060...e0d ts her Familien min bor på en helt annet kant av landet + litt lengre unna om man tar med turen til hytta. Jeg jobber i deler av romjulen så jeg må uansett tilbake til byen jeg bor i nå, altså det blir en ganske kort juleferie for min del, så jeg har ikke muligheten til å reise til både svigers og min egen familie. Anonymkode: c71e8...2eb 2
Gjest Heidi Høst Skrevet 25. oktober 2023 #19 Skrevet 25. oktober 2023 Det er jo helt normalt å begynne å feire med samboer/ektefelle på din alder uansett. Og når mor insisterer på en julefeiring som ikke frister deg, er vel valget ganske enkelt. Bare å si til henne at du vil feire med samboer, og dere synes den andre feiringen er mest "julete"
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #20 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ts her Familien min bor på en helt annet kant av landet + litt lengre unna om man tar med turen til hytta. Jeg jobber i deler av romjulen så jeg må uansett tilbake til byen jeg bor i nå, altså det blir en ganske kort juleferie for min del, så jeg har ikke muligheten til å reise til både svigers og min egen familie. Anonymkode: c71e8...2eb Kan dere reise til hytta 1.juledag? Og kanskje du må ta mer ansvar for julemiddagen og det som hører til for å skape en hyggelig jul. Anonymkode: 8a811...fc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå