AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Sitter å skriver en tekst, og skal bruke APA 7th. Har i tidligere tekster kildehenvist etter hvert avsnitt, ,siden jeg da har brukt mange forskjellige kilder. Denne gangen bruker jeg kun en side på arbeidstilsynet.no. Hvor ofte skal jeg kildehenvise da? Holder det å skrive kildejenvisning til slutt, eller må jeg gjøre det mange ganger i løpet av teksten? Teksten er på rundt 1000 ord, og har selvfølgelig mange avsnitt. Jeg er livredd for å bli tatt for plagiat🥺 Anonymkode: 6f095...3a4 1
Bombasi Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Arbeidstilsynet.no har mange faner, altså delsider inni seg. Jeg antar at du ikke skal bruke forsiden til Arbeidstilsynet som kilde. Jeg er ingen fasit, men jeg ville kildehenvist riktig fane til det aktuelle avsnittet, selv om det er fra samme side. Du skriver bare 1000 ord, så du kommer vel ikke til å kildehenvise så ofte? 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Har du sjekket søk og skriv? Anonymkode: a7935...38d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 Du kildehenviser hver gang du direkte eller indirekte siterer fra teksten. Skjønner ikke helt hva du mener at du ellers kildehenviser etter hvert avsnitt? Du kildehenviser altså ikke der du direkte eller indirekte siterer fra teksten? Anonymkode: 68dd9...e38 2
Nice Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg bruker kildekompasset.no , den er veldig informativ. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kildehenviser hver gang du direkte eller indirekte siterer fra teksten. Skjønner ikke helt hva du mener at du ellers kildehenviser etter hvert avsnitt? Du kildehenviser altså ikke der du direkte eller indirekte siterer fra teksten? Anonymkode: 68dd9...e38 I alle avsnitt der jeg har hentet noen form for fakta må jeg jo vise til hvor det er hentet? Jeg kildehenviser ikke der jeg personlig mener noe? Jeg siterer ikke direkte, men indirekte? Fader jeg er dårlig på dette altså🥺 Første semester med juss studier, og jeg synes det er så sykt vanskelig😳 Burde tatt et kurs i dette tenker jeg😩 Anonymkode: 6f095...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 Nice skrev (5 minutter siden): Jeg bruker kildekompasset.no , den er veldig informativ. Har brukt det jeg og, men synes det er vanskelig å vite hvor ofte i en lang tekst jeg skal kildehenvise, når jeg bruker samme siden til alt😬 Anonymkode: 6f095...3a4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Bombasi skrev (12 minutter siden): Arbeidstilsynet.no har mange faner, altså delsider inni seg. Jeg antar at du ikke skal bruke forsiden til Arbeidstilsynet som kilde. Jeg er ingen fasit, men jeg ville kildehenvist riktig fane til det aktuelle avsnittet, selv om det er fra samme side. Du skriver bare 1000 ord, så du kommer vel ikke til å kildehenvise så ofte? Neida, fanene har jeg kontroll på, er samme adresse når jeg drar ut en fane🤔 Vet hvordan jeg skal skrive kildehenvisningen, men usikker på hvor ofte... eller noe slik🥵 Jeg leser for eksempel alt jeg trenger til teksten på en side på arbeidstilsynet, men jeg skriver ikke direkte av, men med egne ord, i annen rekkefølge. Hvordan skal jeg liksom gjøre det da?🙄 Jeg er litt teit... og undrer meg stadig på hvordan jeg klarte å rote meg borti dette😣 Anonymkode: 6f095...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg leser for eksempel alt jeg trenger til teksten på en side på arbeidstilsynet, men jeg skriver ikke direkte av, men med egne ord, i annen rekkefølge. Hvordan skal jeg liksom gjøre det da? Det er et indirekte sitat, og da viser du til kilde når du har skrevet ferdig setningen. Anonymkode: f89ed...71c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er et indirekte sitat, og da viser du til kilde når du har skrevet ferdig setningen. Anonymkode: f89ed...71c Ved hver setning? 😳 Da blir jo hele teksten kildehenvisning🥵 Anonymkode: 6f095...3a4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg må være litt dum... Jeg skal altså kildehenvise alle setninger der jeg kan tenkes å ha brukt samme ord som i kilden? Anonymkode: 6f095...3a4
Bombasi Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Neida, fanene har jeg kontroll på, er samme adresse når jeg drar ut en fane🤔 Vet hvordan jeg skal skrive kildehenvisningen, men usikker på hvor ofte... eller noe slik🥵 Jeg leser for eksempel alt jeg trenger til teksten på en side på arbeidstilsynet, men jeg skriver ikke direkte av, men med egne ord, i annen rekkefølge. Hvordan skal jeg liksom gjøre det da?🙄 Jeg er litt teit... og undrer meg stadig på hvordan jeg klarte å rote meg borti dette😣 Anonymkode: 6f095...3a4 Her kan du lese om direkte og indirekte siteringer: https://www.sokogskriv.no/kjeldebruk/korleis-skal-ein-referere.html#sitat Du finner gode eksempler på dette her. En fin side å lære å skrive akademiske tekster på. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har brukt det jeg og, men synes det er vanskelig å vite hvor ofte i en lang tekst jeg skal kildehenvise, når jeg bruker samme siden til alt😬 Anonymkode: 6f095...3a4 Jeg skjønner ikke helt... Du skriver vel ikke en lang tekst som kun består av sitat? Du skriver vel egne tanker stort sett, og så sitat innimellom? Du henviser til kilde hver gang du siterer, direkte eller indirekte. Når du skriver egne tanker skriver du ikke kilde. Anonymkode: f89ed...71c
Topsi Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 Du kan jo henvise til kilde og at denne gjennomgående brukes, og henvise først og sist ?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ved hver setning? 😳 Da blir jo hele teksten kildehenvisning🥵 Anonymkode: 6f095...3a4 Er hele teksten din sitat?! Anonymkode: f89ed...71c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må være litt dum... Jeg skal altså kildehenvise alle setninger der jeg kan tenkes å ha brukt samme ord som i kilden? Anonymkode: 6f095...3a4 Samme ord eller ikke er ikke greia, har du hentet det du skriver fra kilden, eller er det dine egne tanker? Anonymkode: f89ed...71c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #17 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme ord eller ikke er ikke greia, har du hentet det du skriver fra kilden, eller er det dine egne tanker? Anonymkode: f89ed...71c Enkelte ting kan man ikke ha egne tanker om, foreksempel når det er snakk om rene fakta? Jeg har ingen egne tanker om det som står på arbeidstilsynet, jeg forklarer og drøfter teksten som står der? Anonymkode: 6f095...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #18 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er hele teksten din sitat?! Anonymkode: f89ed...71c Nei, eller jo kanskje🤣 Jeg vet ikke🤣 Bare å ta kvelden, for nå er jeg totalt forvirra😬 Anonymkode: 6f095...3a4
bib_84 Skrevet 25. oktober 2023 #19 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg skjønner hva du mener, TS (men kan ikke svare deg, for jeg vet ikke 😆). Har du ikke en lærer/veileder du kan henvende deg til? Jeg ville kanskje bare skrevet innledningsvis at du har brukt Arbeidstilsynet som kilde, også skrive én korrekt kildehenvisning til slutt. Men som sagt: jeg vet ikke om det er den korrekte måten å gjøre det på.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #20 Skrevet 25. oktober 2023 Topsi skrev (6 minutter siden): Du kan jo henvise til kilde og at denne gjennomgående brukes, og henvise først og sist ? Det var noe ala dette jeg tenkte på ja😬 Anonymkode: 6f095...3a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå